Apple CarPlay werkend op Volvo S60 2007 RTI Display

FullThrottle
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 60
Subject:

Re: Apple CarPlay werkend op Volvo S60 2007 RTI Display

· 
Posted: 04.05.2025 - 10:00  ·  #136
Quote door ries123

Dat op en neer gaan zal nog knap lastig worden denk ik. Er is ergens op het web wel iets te vinden van een knutselaar die met een Rasperry pi ofzoiets via het rti scherm wat voor elkaar gekregen heeft

Ik weet dat plein69 (Richard) voor zichzelf en anderen het rti scherm door een tomtom scherm vervangen heeft dus dat zou m.i. ook moeten kunnen met een carplayscherm met de juiste afmetingen. Dat rasperry verhaal heb ik gelezen maar dat is volgens mij weer een computer/tablet achtig iets wat je verbindt met je audiosysteem. Ik vraag mij af of de bluetooth module er in mijn geval nog wel tussen moet of dat je de Carplay rechtstreeks dmv een kabeltje met de hu 850 kunt verbinden. Eigenlijk gebruik ik de hu 850 nu dus alleen nog als versterker en doorgeefluik van geluid en als ik er in slaag het rti scherm te vervangen doe ik precies hetzelfde alleen moet dan het motortje dat het scherm omhoog en omlaag beweegt ook goed werken. Het enige wat vervolgens niet helemaal ideaal is, is dat dan het scherm zelf wel wat ver naar achteren zit om via touchscreen te bedienen.
M95
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 04.05.2025 - 12:55  ·  #137
Het op en neer gaan van het RTI scherm kan op meerdere manieren.

Ik heb gelezen dat dit kan door het motortje direct aan te sturen met een eindstop. Zelf ben ik fan van de methode met een microcontroller.

In m'n V70 (en m'n vorige XC90) doe ik dit met een microcontroller, deze stuurt de juiste commando's naar het scherm.
Dit heb ik onder andere gedaan met een Arduino Nano, ATmega328 en ATtiny85.

Meer informatie kun je hier vinden: https://github.com/laurynas/volvo

In principe is het een kwestie van de draadjes juist aansluiten en de microcontroller van de bovengenoemde flash voorzien. Het draait dan wel los van het originele RTI systeem.

Inmiddels heb ik voor dit doel een PCB laten ontwikkelen omdat ik dat netter vind dan wat losse onderdelen.
FullThrottle
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 60
Subject:

· 
Posted: 04.05.2025 - 14:10  ·  #138
Quote door M95

Het op en neer gaan van het RTI scherm kan op meerdere manieren.

Ik heb gelezen dat dit kan door het motortje direct aan te sturen met een eindstop. Zelf ben ik fan van de methode met een microcontroller.

In m'n V70 (en m'n vorige XC90) doe ik dit met een microcontroller, deze stuurt de juiste commando's naar het scherm.
Dit heb ik onder andere gedaan met een Arduino Nano, ATmega328 en ATtiny85.

Meer informatie kun je hier vinden: https://github.com/laurynas/volvo

In principe is het een kwestie van de draadjes juist aansluiten en de microcontroller van de bovengenoemde flash voorzien. Het draait dan wel los van het originele RTI systeem.

Inmiddels heb ik voor dit doel een PCB laten ontwikkelen omdat ik dat netter vind dan wat losse onderdelen.

Tsja dat is natuurlijk weer next level om echt een microcontroller te programmeren met een pcb board die het motortje aan stuurt. Bij mij wou ik het simpel houden. Auto contact aan ---> scherm omhoog en screen aan. Contact uit ---> screen omlaag en uit. Volgens mij heb ik ergens gezien dat het motortje op 9 volt draait en de screen op 12 volt. Het zou helemaal mooi zijn als ik het aan en uit verhaal zou kunnen koppelen aan de knop die achter het stuur zit waarmee het oorspronkelijke rti scherm aan en uit gezet werd. Als het echt het mooiste gaat met een microcontroller moet ik even met een vriend van me in conclaaf. Die heeft zijn hele huis volgepropt met micro controllers. Maar mooi om te weten dat het aansturen van het motortje kan buiten het rti systeem om. Ik moet eerst eens een geschikt Carplay schermpje vinden die mooi past. Dus als iemand enige ervaring heeft met een carplay scherm die geschikt is hoor ik het graag. Ik kwam op Alie dit 6,25 inch scherm tegen (eigenlijk voor een motor en relatief duur) maar het blijft een beetje een gok als je het scherm niet daadwerkelijk in handen hebt maar het met beschrijvingen en plaatjes moet doen.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 04.05.2025 - 20:54  ·  #139
Kun je eigenlijk niet “gewoon”(?) een schermpje nemen dat aan je eigen specs voldoet, zeg maar een soort monitor en dat de aansturing van elders zit ? , de boel dmv een lint ofzo aan elkaar gekoppeld ?

Voordeel lijkt me dat je dan kunt shoppen naar een soort scherm dat helemaal aan jouw wensen voldoet. Beetje als shoppen maar een printplaatje zoals vroeger in een electronica winkel, alleen zijn die wel heul zeldzaam geworden.

Selected quotes for multi-quoting:   0