Autolift

Widebody
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

Re: Autolift

· 
Posted: 24.08.2016 - 17:49  ·  #16
Ik heb ook van die stalen oprijbokken. Voor een beurtje voldoet dat. Moet ik er verder onder dan gaat de achterkant ook omhoog en op de assteunen.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 24.08.2016 - 17:54  ·  #17
Quote door PepijnZ

Waarom niet een paar stevige bielsen/balken met een oprij gedeelte ervoor?
Je rijdt de auto er op en alles staat stevig en stabiel.
En verder: een set goeie oprijbokjes zijn volgens mij nog steeds het meest veilig.
Ikzelf gebruik ook weleens de biggenruggen op de parkeerplaats. Handrem er op, blokje hout of een baksteen achter de achterwielen et voilà :D Ga er trouwens dan niet onderliggen... dan gebruik ik een setje assteunen en een goeie blokkeerring van de achterwielen.

Zoals ik al schreef oogde het systeem van de eerste film jst lekker omdat het eenvoudig is op te bergen.

Een rechte wand in de schuur en hij is weg.
En de ruimte onder de auto is vrij groot.

Maar het oogt wel fragiel.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 24.08.2016 - 19:19  ·  #18
Zorgvuldig kiezen en bij voorkeur geen concessies doen.
Vergeet niet dat als het misgaat je leven einde oefening is.
Helaas is dit al vaker gebeurd.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.08.2016 - 19:20  ·  #19
Ik zet altijd assteunen onder de auto.
Alleen moet je dan hogere hebben.

Oftewel.... Kan niks gebeuren en wel meer ruimte.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 25.08.2016 - 07:02  ·  #20
Ik zou er zo ook niet onder kruipen. Bij mij geldt nog steeds: opkrikken en op assteunen, daarna aan de slag. Voor een beurtje voldoet dat prima. Het is even klungelen en kruipen, maar soit. Het grotere werk besteed ik toch uit.

Mogelijk dat ik ooit nog een setje bokjes koop, maar ook die zijn weer niet voor elke klus te gebruiken.
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.08.2016 - 10:10  ·  #21
Maar het oogt wel fragiel.

Als je zelf dit al vind dan is het eigenlijk al niets voor jou. Ik zie in de filmpjes en bij de EZcar-lift er ook niemand onder liggen....Ik denk dat dan ook niet echt de bedoeling is, meer voor werkzaamheden aan remmen en wielen enzo. En zoals hierboven al werd opgemerkt: dat werkt alleen op een mooie vlakke vloer....

Ik zelf gebruik ook krik + assteunen + dikke grote blokken. Het is iets meer "gedoe" maar veiligheid kent geen tijd en kosten.
Staar je niet blind op zo'n hefapparaat als er een CE-keurmerk op staat. In de (verplichte) handleiding zal moeten staan hoe het ding gebruikt moet worden en of je er dan zo onder zou mogen liggen...zonder andere veiligheidsmaatregelen.

Kortom: doe het veilig.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

Juist

· 
Posted: 25.08.2016 - 11:08  ·  #22
over die veiligheid, die ik bij sommige van die gammele dingen echt niet zie, is waakzaamheid geboden.

Iedereen die mij een beetje kent weet hoe ik werk, maar ook ik kreeg afgelopen september een V70 AWD op me..... Mijn geluk was dat er een motorbok onder de auto stond en ik precies naast die motorbok lag. Nu ben ik niet zo groot, maar de hoogte vanaf de grond tot aan die wielen van de bok zijn 13 cm, en ik ben toch echt iets dikker als dat.

Het is überhaupt een wonder te noemen dat ik het kan navertellen, door snel ingrijpen van 2 vrienden die erbij waren, maar de schade is geweest:

* alle ribben voor en achterzijde gebroken
* onder- en boven kaak gedeeltelijk verbrijzeld en geen tand meer in mijn mond (kaak is 1.5 cm weggeslagen)
* bekken gebroken
* rug- en nekwervel gebroken
* humerusfractuur linkerarm (waar ik nu nog steeds last van heb)
* nierlaceratie op meerdere plekken, categorie 4 zwaar

Was geen goedgekeurde ketting en de leverancier is natuurlijk niet thuis nu voor de vervolgschade. Sindsdien werk ik alleen nog maar met gekeurde kettingen, etc.

Kan het niet genoeg herhalen, wees aub voorzichtig hiermee en sommige van die pruts oplossingen die ik in dit topic voorbij heb zien komen zijn echt levensgevaarlijk !
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.08.2016 - 11:58  ·  #23
Daarom kijk ik naar alternatieven voor een brug, maar betaalbaar en veilig.

Bokjes had ik vroeger ook maar maakt me ook niet gelukkig.
Maar wel veilig.
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.08.2016 - 14:49  ·  #24
Quote door Dirk342

over die veiligheid, die ik bij sommige van die gammele dingen echt niet zie, is waakzaamheid geboden.

Iedereen die mij een beetje kent weet hoe ik werk, maar ook ik kreeg afgelopen september een V70 AWD op me..... Mijn geluk was dat er een motorbok onder de auto stond en ik precies naast die motorbok lag. Nu ben ik niet zo groot, maar de hoogte vanaf de grond tot aan die wielen van de bok zijn 13 cm, en ik ben toch echt iets dikker als dat.

Het is überhaupt een wonder te noemen dat ik het kan navertellen, door snel ingrijpen van 2 vrienden die erbij waren, maar de schade is geweest:

* onder- en boven kaak gedeeltelijk verbrijzeld en geen tand meer in mijn mond (kaak is 1.5 cm weggeslagen)
* bekken gebroken

Was geen goedgekeurde ketting en de leverancier is natuurlijk niet thuis nu voor de vervolgschade. Sindsdien werk ik alleen nog maar met gekeurde kettingen, etc.

Kan het niet genoeg herhalen, wees aub voorzichtig hiermee en sommige van die pruts oplossingen die ik in dit topic voorbij heb zien komen zijn echt levensgevaarlijk !

Allemachtig... Wat een verhaal Dirk. Ik denk dat je mag stellen dat je een beschermengel op je schouder hebt gehad!

@ hermanusb : als je nou je klussen een beetje opspaart, is er altijd wel iets te regelen bij mij hoor. Scheelt je nog geld ook.
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 25.08.2016 - 16:09  ·  #25
Quote door Dirk342

Gast... Dat je daar überhaupt bovenop komt >_<

Ook assteunen zijn niet zaligmakend; had ooit een Ford Puma tracktool die van de assteunen schoof toen ik een draagarmbout los probeerde te draaien. De auto stond met de wielophanging op de straat, op 3 centimeter van mijn knieschijven. Ben me doodgeschrokken.

Sindsdien assteunen, een paar houtblokken en de krik eronder, en alleen als het écht niet anders kan eronder kruipen.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 25.08.2016 - 21:07  ·  #26
Quote door lerren

Staar je niet blind op zo'n hefapparaat als er een CE-keurmerk op staat. In de (verplichte) handleiding zal moeten staan hoe het ding gebruikt moet worden en of je er dan zo onder zou mogen liggen...zonder andere veiligheidsmaatregelen.

even een klein stukje uitleg: een CE keurmerk bestaat niet!!!!
er is geen instantie die kan keuren volgens een CE "norm"

het systeem werkt zo bij ons: de fabrikant of importeur stelt zelf een CE-verklaring op waarin zij stellen dat hun produkt voldoet aan de door de CE opgestelde richtijnen voor elektrische veiligheid, mechanische veiligheid, EMC straling, chemische resistentie en immuniteit, en wat er evt nog meer van toepassing is.

er zijn heel veel bedrijven die dit heel netjes doen, en door een onafhankelijke partij laten testen of het veilig is. als er een rapport is opgesteld door een onafhankeljk testburo dan zat dit er vaak op staan, de bekenste zijn TUV, DEKRA, SGS, GS* of KEMA* (*dit zit iets anders, niet relevant door dit verhaal)

Helaas zijn er ook genoeg bedrijfjes die een CE verklaring opstellen die op niets is gebaseerd. die verkopen hun spul gauw en zijn spoorloos verdwenen.

Dan is er nog een derde optie: in china hebben ze bedacht dat CE daar staat voor China Export. dat CE logo ziet er net iets anders uit als het officiele CE logo (google er maar eens op), en dat zegt dus helemaal niets !!

ik weet een klein beetje hoe het werkt, want het is mijn dagelijkse werk. Ik zit bij 1 van swerelds grootste onafhankelijke testburos.
ik keur nieuwe produkten volgens allerlei IEC standaarden, maar krijg ook regelmatig defect spul binnen wat in het gunstigste geval alleen een brand heeft veroorzaakt. ik heb ook twee collegas die full time bezig zijn met de zwaardere gevallen, waarbij er soms ook doden zijn gevallen.

dus de eindconclusie is hetzelfde als de quote hierboven; als er alleen CE op staat zegt dat niet alles.
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.08.2016 - 21:48  ·  #27
Quote by lerren

even een klein stukje uitleg: een CE keurmerk bestaat niet!!!!
er is geen instantie die kan keuren volgens een CE "norm"

Klopt. Had "CE-logo" moeten zijn. Dit logo geeft inderdaad aan dat hetgene waarop dit logo is aangebracht, volgens de betreffende CE-norm gemaakt moet zijn. Hierbij hoort o.a. een heel technisch dossier, risico-analyse, sterkteberekeningen etc. dat door de ontwerper opgesteld moet zijn. Dus dat het spul aan een bepaald genormeerd eisen-pakket voldoet. Pas dan mag er een CE-logo op, anders niet. Onder andere, het bedoelde gebruik van een machine/apparaat maar ook het redelijkerwijs te verwachten misbruik ervan. Ik heb als machinebouwer hier dagelijks mee te maken (de zgn. CE-Machinerichtlijn 2006/42/EG).

dus de eindconclusie is hetzelfde als de quote hierboven; als er alleen CE op staat zegt dat niet alles.
. Dat bedoel ik. Veiligheid is vooral een kwestie van boerenverstand. Vertrouw je het zelf niet, doe het dan ook niet. Iemand kan zonder enige benul er een CE-logo op plakken en als het misgaat dan zit jij zowieso met de brokken ongeacht of je iets verhaald kan halen. Zie verhaal van Dirk. Geluk is dat Dirk het kan navertellen en ons zijn ervaring mee kan geven..... Dank daarvoor Dirk.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 25.08.2016 - 23:17  ·  #28
Quote door Dirk342

* bekken gebroken

Zo Dirk,
Dat zijn geen grappen meer.
Gelukkig kun je het navertellen.
Veel beterschap gewenst en hopelijk word je weer helemaal de oude.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

Tsja

· 
Posted: 26.08.2016 - 04:53  ·  #29
Zoals ik al zei ben ik praktisch helemaal hersteld hiervan, op de linkerarm na. Er zijn een paar zenuwen doorgescheurd vanaf de nekwervel (die gebroken was) naar de linker bovenarm toe. Het gevolg is dat de linkerarm beperkt bruikbaar is. Dit kan nog goed komen door heel veel geduld te hebben (verwachting is minimaal 2 jaar) en training bij de fysio wat dan ook gebeurt.

Aan de andere kant, ben niet zo bang uitgevallen en lag medio november met krukken en al alweer onder een Volvo :). Ik heb hier gelukkig hele goede hulp van een kameraad van mij, die echt een hoop heeft opgevangen in de tijd dat ik nog met die krukken aan de gang was.

Maar ook ik werd na slechts 7 dagen ziekenhuis, waarvan 2 op de IC omdat ze bang waren dat ik het niet zou halen, alweer naar huis gestuurd met een stel krukken.... Als je zelfstandig kunt p*ssen, ook al is dat bloed, dan ben je voor het ziekenhuis niet meer interessant schijnbaar... Maar goed, dat is een ander onderwerp :)

Wat de zogenaamde CE keurmerk betreft, dit is de grootste lacher ! Precies om de reden zoals hierboven beschreven staat. CE staat voor chinees pisbakkenstaal en niets anders... Ik heb hier zo'n zware 3 tons poetsbrug staan en die is massief en toen ik die brug kocht heb ik meteen de beveiliging aangepast. Een maatje van mij heeft zo'n zelfde type brug van 2500 kg en dat kreng kraakt en piept al aan alle kanten als er een Fiatje op staat. Het zogenaamde staal zie je verbuigen, maar wel en CE merkje erop. Belachelijk gewoon. Hetzelfde geld voor krikken, assteunen en dergelijke. Zeker die inklapbare assteuntjes (dingen van helemaal niets) zijn echt levensgevaarlijk en moet je niet willen gebruiken. Waarom kopen mensen deze dingen dan; goedkoop en schijnveiligheid....

Net zoals die maat van mij die die ongekeurde k*tketting had, daar kun je een fiets of bromfiets mee vastleggen maar meer ook niet. Ketting was een 2.5 tonner, hij knoepte dus al bij slechts 1600 kg.... Daarom heb ik toen hier alle kettingen vernieuwd en deze meteen laten keuren door een onafhankelijke instantie die ook aansprakelijk is, zou het verkeerd mogen gaan. Tevens rondom gekeurde sluitingen erbij, etc. En deze keuring moet jaarlijks plaatsvinden anders geen aansprakelijkheid er voor.

Maar mensen vinden iets op het internet (alles wat erop staat, is toch waar ?) en denken een goede en/of veilige bok / ketting / takel, whatever te hebben. Schijnveiligheid dus... En dat is misschien nog wel het grootste risico van dit soort artikelen.

Selected quotes for multi-quoting:   0