Quote door lerren
Staar je niet blind op zo'n hefapparaat als er een CE-keurmerk op staat. In de (verplichte) handleiding zal moeten staan hoe het ding gebruikt moet worden en of je er dan zo onder zou mogen liggen...zonder andere veiligheidsmaatregelen.
Kortom: doe het veilig.
even een klein stukje uitleg: een CE keurmerk bestaat niet!!!!
er is geen instantie die kan keuren volgens een CE "norm"
het systeem werkt zo bij ons: de fabrikant of importeur stelt zelf een CE-verklaring op waarin zij stellen dat hun produkt voldoet aan de door de CE opgestelde richtijnen voor elektrische veiligheid, mechanische veiligheid, EMC straling, chemische resistentie en immuniteit, en wat er evt nog meer van toepassing is.
er zijn heel veel bedrijven die dit heel netjes doen, en door een onafhankelijke partij laten testen of het veilig is. als er een rapport is opgesteld door een onafhankeljk testburo dan zat dit er vaak op staan, de bekenste zijn TUV, DEKRA, SGS, GS* of KEMA* (*dit zit iets anders, niet relevant door dit verhaal)
Helaas zijn er ook genoeg bedrijfjes die een CE verklaring opstellen die op niets is gebaseerd. die verkopen hun spul gauw en zijn spoorloos verdwenen.
Dan is er nog een derde optie: in china hebben ze bedacht dat CE daar staat voor China Export. dat CE logo ziet er net iets anders uit als het officiele CE logo (google er maar eens op), en dat zegt dus helemaal niets !!
ik weet een klein beetje hoe het werkt, want het is mijn dagelijkse werk. Ik zit bij 1 van swerelds grootste onafhankelijke testburos.
ik keur nieuwe produkten volgens allerlei IEC standaarden, maar krijg ook regelmatig defect spul binnen wat in het gunstigste geval alleen een brand heeft veroorzaakt. ik heb ook twee collegas die full time bezig zijn met de zwaardere gevallen, waarbij er soms ook doden zijn gevallen.
dus de eindconclusie is hetzelfde als de quote hierboven; als er alleen CE op staat zegt dat niet alles.