Bandbreedte olie temperatuur

 
 
 
 
 
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Bandbreedte olie temperatuur

 · 
Posted: 18.06.2022 - 17:35  ·  #16
Ik zet eigenlijk altijd de airco aan en dan niet al te koud, dan blijft de fan mooi draaien. De koelvloeistof temperatuur fluctueert dan in ieder geval een stuk minder.
Als de temperatuur boven de 115 komt is het wel een ander verhaal.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1527
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Bandbreedte olie temperatuur

 · 
Posted: 18.06.2022 - 17:42  ·  #17
@koennie, snap ik en bij bergpas nummer 3 dacht ik, okay dat gaat allemaal goed, nu ff de Koennie manier 😄

Bij 30 graden buitentemp en 13%+ loopt het dan behoorlijk rap op 😂😂
Toen dus teruggevallen op de bakken in de auto methode 😄
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Bandbreedte olie temperatuur

 · 
Posted: 18.06.2022 - 17:44  ·  #18
Ja dat is wel vrij extreem dan! Beter de auto dan even sparen.
Overigens snap ik wel dat je de fan aan zou willen kunnen zetten. Niet dat ik het systeem niet vertrouw, maar gewoon om zelf controle te kunnen uit oefenen.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1527
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Bandbreedte olie temperatuur

 · 
Posted: 18.06.2022 - 18:03  ·  #19
@koennie, JIJ slaat met die laatste opmerking de spijker VOL op de kop !
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: Bandbreedte olie temperatuur

 · 
Posted: 18.06.2022 - 19:36  ·  #20
wat ik nu niet snap. Mijn vader heeft een Alfa 164 3 liter V6 gehad waarmee we dit verhaal compleet mee konden vertellen, maar ok, de auto was technisch te ligt voor de caravan, dus ala. daarna is er een Chrysler voyager met een 3,3 liter V6 gekomen, ook deze had dezelfde koelproblemen totdat er een extra fan was bij geplaatst.

na deze 2 koelingen is hij overgestapt op een Volvo, als eerste een 855 2,4 20V daarna voornamelijk alleen nog maar turbo modellen. maar sinds er volvo is gereden heeft hij (en ik ook overigens) nooit problemen gehad met koeling van de auto, en hij heeft door de tijd heen ook 1800 kilo zware caravans erachter gehad.
(met de 850 gok ik een 1400 kilo zware caravan, weet ik niet meer zeker, is lang geleden)

wat doen wij dan anders waardoor we geen problemen hebben en andere wel? wellicht inderdaad dat het koelpakket vervuild is geraakt door de jaren heen? het is mij in ieder geval een raadsel.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Bandbreedte olie temperatuur

 · 
Posted: 18.06.2022 - 20:10  ·  #21
Vergeten wordt dat auto ontwerpers de marges van de techniek in de loop der jaren steeds kleiner hebben gemaakt.
In een lang vervlogen tijd kon je water bijvullend nog lang doorrijden met een auto die een gebrekkig koelsysteem had.
Nu gaat dat niet meer. De maximale temperatuur is bij gesloten koelsystemen al boven de 100 graden gekomen.
Dat is gedaan om het rendement van de motor te verbeteren en het verbruik van de auto te verlagen.

Er zijn al diverse motoren gesneuveld tijdens ritten met caravans. Is dat het gebruik dat je voor hebt zorg dan dat het koelsysteem goed gecontroleerd wordt. Bij twijfel een nieuwe liefst iets grotere radiateur monteren.
Dat kost een fractie van een ruilmotor en bespaart je veel ellende.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1527
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Bandbreedte olie temperatuur

 · 
Posted: 18.06.2022 - 20:21  ·  #22
Waarom gaat iedereen toch direct roepen dat ontwerp zus of zo etc 🤔

Condensor die voor de radiator zit is nieuw . Kvs is keurig in orde
Pomp is keurig in orde en radiator ook.

Ik geef gewoon aan dat IK het een prettig idee vond om niet te hoeven wachten tot een systeem aan slaat…

Bij normaal gebruik functioneert alles prima tot zeer goed in Nederland of vakantie in Frankrijk .
Nu duiken we de bergen in met heet weer en zijn de eisen en omstandigheden anders .
Ga ik dit volgend jaar weer doen wil ik het gewoon wat meer in eigen hand hebben.

Over chippen roept ook niemand “ wij hebben dit of dat en dat is genoeg dus waarom zou iemand meer willen” 🙄
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Bandbreedte olie temperatuur

 · 
Posted: 18.06.2022 - 20:22  ·  #23
De kunst is rijden op het juiste toerental. Een D5 kun je in zeer lage toeren de heuvel op trekken, zelfs met een caravan erachter. Maar aan het geluid hoor je gewoon dat het meer energie kost.
Autorijden moet je vergelijken als fietsen. Je kunt een hele zware versnelling pakken en dat lukt ook wel even, maar echt “lekker” trapt het niet. Hetzelfde geldt voor een te lichte versnelling. Je komt vooruit, maar je knieën lijden eronder omdat ze te weinig weerstand krijgen.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1527
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Bandbreedte olie temperatuur

 · 
Posted: 18.06.2022 - 20:29  ·  #24
Ok, ik stop hier even mee :-)

Ik geloof best dat het met een caravan anders is etc maar mijn vraag ging daar niet over .

Die was concreet…
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3185
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Bandbreedte olie temperatuur

 · 
Posted: 18.06.2022 - 21:29  ·  #25
Ik denk dat je je meer zorgen moet maken over de kvs temperatuur dan de olietemperatuur. Ik vind 112° best wel hoog.
Olie kan met gemak nog hogere temperaturen aan.
Maar nu heb ik ook nog nooit met een caravan erachter gereden, dus mss is 112° wel normaal.
Maximale wat ik bij mijzelf heb gezien was 101° kvs en 127° olie na een tijdje 200+ gereden te hebben bij 23° buitentemperatuur.
Als deze waarden maar weer snel richting normaal gaan bij stationair lopen of bergaf, dan zou ik mij niet teveel zorgen maken.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Bandbreedte olie temperatuur

 · 
Posted: 18.06.2022 - 23:53  ·  #26
Voak be’j te bange zeggen we hier. Als je het mij vraagt moeten moderne auto’s ( 1990>) redelijkerwijs onder alle omstandigheden presteren mits ze in goede staat zijn. Het merendeel hier heeft de auto in meer dan goede staat, waarbij je echt geen zorgen hoeft te maken over de olie of KVS temperatuur. Ga gewoon lekker van je auto genieten, want als het echt dreigt mis te gaan gaat er echt wel een lampje branden. Zoals eerder aangehaald, meer weten maakt niet gelukkiger.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Bandbreedte olie temperatuur

 · 
Posted: 19.06.2022 - 01:34  ·  #27
Dat is fijn, mijn algemeen advies om voor ritten waarbij veel gevraagd wordt van de koeling het koelsysteem vooraf te inspecteren leidt tot het verwijt van de TS dat er een nieuwe condensor is gemonteerd.

Mooi dat neemt een mogelijke oorzaak weg.
Fabrikanten houden niet langer rekening met extreme gebruiksomstandigheden.
De koeling is daar niet op berekend.
Dat is het begin.

Na een aantal jaren en flink war kilometers neemt de koelcapaciteit van een radiateur af. Dat zie je niet dat is alleen door een meting vast te stellen.

Algemeen advies: laat voor je z'n trip maakt de radiateur vervangen door een nieuw exemplaar.
In veel gevallen is het mogelijk een iets grotere radiateur te monteren.

Het handmatig in schakelen van een elektrische koelvin lost niets op.
Daarmee vergroot je het koelvermogen niet.

Ik ben niet helderziend en heb ook niet alle postjes geanalyseerd.
Mijn verontschuldiging daarvoor.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Bandbreedte olie temperatuur

 · 
Posted: 19.06.2022 - 08:21  ·  #28
Quote door MTE

Ok, ik stop hier even mee :-)

Ik geloof best dat het met een caravan anders is etc maar mijn vraag ging daar niet over .

Die was concreet…


Als je kvs op 120 zit dan zit je wel op limiet. Olie zou ik mij niet druk om maken, die kan wel richting de 200 zonder smerende eigenschappen te verliezen.
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Bandbreedte olie temperatuur

 · 
Posted: 19.06.2022 - 09:46  ·  #29
Quote door Wakkerewilly

Dat is fijn, mijn algemeen advies om voor ritten waarbij veel gevraagd wordt van de koeling het koelsysteem vooraf te inspecteren leidt tot het verwijt van de TS dat er een nieuwe condensor is gemonteerd.

Mooi dat neemt een mogelijke oorzaak weg.
Fabrikanten houden niet langer rekening met extreme gebruiksomstandigheden.
De koeling is daar niet op berekend.
Dat is het begin.

Na een aantal jaren en flink war kilometers neemt de koelcapaciteit van een radiateur af. Dat zie je niet dat is alleen door een meting vast te stellen.

Algemeen advies: laat voor je z'n trip maakt de radiateur vervangen door een nieuw exemplaar.
In veel gevallen is het mogelijk een iets grotere radiateur te monteren.

Het handmatig in schakelen van een elektrische koelvin lost niets op.
Daarmee vergroot je het koelvermogen niet.

Ik ben niet helderziend en heb ook niet alle postjes geanalyseerd.
Mijn verontschuldiging daarvoor.


Maar wil je ieder jaar voordat je op vakantie gaat dan je hele koelpakket vervangen? Dat is ook niet zinnig.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Bandbreedte olie temperatuur

 · 
Posted: 19.06.2022 - 12:43  ·  #30
Dat heb ik niet geadviseerd:

" Na een aantal jaren en flink wat kilometers neemt de koelcapaciteit van een radiateur af. Dat zie je niet dat is alleen door een meting vast te stellen. "
 
Selected quotes for multi-quoting:   0