Banden testen ivm lawaai tijdens rijden

 
 
 
 
 
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Banden testen ivm lawaai tijdens rijden

 · 
Posted: 20.11.2018 - 12:28  ·  #16
Bij de volgende wissel kun je zo door draaien?
Ik ben dus van plan om bij de volgende banden specifiek te zoeken naar banden zonder looprichting.
Klopt mijn stelling een beetje?
[/quote]

Goed plan. Heb ook last gehad van cuppen. Rij nu al meer dan een ton met Vredestein Ultrac Vorti.
Naar mijn weten hebben deze ook geen looprichting. Nooit last van waar te plaatsen gehad bij bandenwissel.
Zeer tevreden. super banden voor relatief weinig geld.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Banden testen ivm lawaai tijdens rijden

 · 
Posted: 20.11.2018 - 12:40  ·  #17
Ook die hebben dacht ik een looprichting.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Banden testen ivm lawaai tijdens rijden

 · 
Posted: 20.11.2018 - 12:50  ·  #18
Als banden eenmaal flink zijn gaan cuppen krijg je dat echt niet weg met de banden te draaien, spijt me :) 9 van de 10x betekend het of doorrijden met wat herrie en trillingen, of nieuwe banden monteren.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Banden testen ivm lawaai tijdens rijden

 · 
Posted: 20.11.2018 - 12:55  ·  #19
Zijn zat banden met inside outside ,en zonder rijrichting te vinden .
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Banden testen ivm lawaai tijdens rijden

 · 
Posted: 20.11.2018 - 12:58  ·  #20
Duidelijk artikel: https://www.carblogger.nl/auto…te-banden/

Uitlijning moet goed zijn, daarna heb je zelf invloed op bandenspanning en evt regelmatige bandenwissels. Cuppen = vervorming van allerlei vormen, de typische zaagtandjes is maar één vorm van mogelijke onregelmatige slijtage). Aangezien banden voornamelijk zaagtandslijtage krijgen op de achterwielen (bij voorwielaangedreven auto's - wegens de wielpositie) is in principe wisselen van voor naar achter voldoende.
En de bandenspanning voldoende hoog zetten. 2.7-2.8 is echt geen probleem achter (bij leeg/normale belasting).
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Banden testen ivm lawaai tijdens rijden

 · 
Posted: 20.11.2018 - 13:43  ·  #21
Quote door Dirk342

Als banden eenmaal flink zijn gaan cuppen krijg je dat echt niet weg met de banden te draaien, spijt me :) 9 van de 10x betekend het of doorrijden met wat herrie en trillingen, of nieuwe banden monteren.


Dat weet ik.
Het gaat er meer om dat ik de volgende banden wil voorkomen dat ze gaan cuppen.
En door banden zonder draairichting te nemen heb je meer vrijheid met wisselen van plek.

Dus voordat ze lawaai gaan maken al een keer wisselen.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Banden testen ivm lawaai tijdens rijden

 · 
Posted: 20.11.2018 - 13:51  ·  #22
Helemaal voorkomen kan lastig zijn maar er zijn een aantal dingen waaraan je kunt denken;

Sporing achter iets op toe-out zetten, wel op een uitlijnbank natuurlijk
Bandenspanning verhogen naar 2.8-2.9 bar

Dan hoef je haast geen banden meer te draaien. Heb het cuppen van de achterwielen zelf ook nog nooit meegemaakt maar wel bij een hoop andere. 9 van de 10x klopte er ook geen ruk van de uitlijning cq bandenspanning. Een mooi voorbeeldje is de auto van BJ waarbij de spoorstang achter gebroken was, dit heeft tot het cuppen van de LA band geleid. Nu nieuwe spoorstang eronder en goed uitgelijnd is dat over, maar die band zal herrie blijven maken door het cuppen.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2032
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Banden testen ivm lawaai tijdens rijden

 · 
Posted: 20.11.2018 - 13:58  ·  #23
Ik zou ook nooit 1 band van voor naar achter plaatsen.

Draai links-rechts en voor-achter. De wielen op dezelfde as houden ivm afwijkende slijtage voor-achter?
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Banden testen ivm lawaai tijdens rijden

 · 
Posted: 20.11.2018 - 15:41  ·  #24
Ik wissel nooit. Vervang alleen de banden wanneer het nodig is. Het cuppen wat ik heb gehad kwam omdat de auto af fabriek achter niet goed was uitgelijnd. Na het uitlijnen nooit meer last van cuppen gehad. Wel check ik zeer regelmatig de bandenspanning. Ook na 5 jaar weer voor en achter uitgelijnd. Waren toch weer de nodig kleine aanpassingen te doen. Ik zet de banden achter niet op 2.8/2.9. maar op 2.3/2.3. Ik vind 2.9 toch wat te veel van het goede voor achter.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Banden testen ivm lawaai tijdens rijden

 · 
Posted: 21.11.2018 - 04:08  ·  #25
Quote door Dirk342

Helemaal voorkomen kan lastig zijn maar er zijn een aantal dingen waaraan je kunt denken;

Sporing achter iets op toe-out zetten, wel op een uitlijnbank natuurlijk
Bandenspanning verhogen naar 2.8-2.9 bar

Dan hoef je haast geen banden meer te draaien. Heb het cuppen van de achterwielen zelf ook nog nooit meegemaakt maar wel bij een hoop andere. 9 van de 10x klopte er ook geen ruk van de uitlijning cq bandenspanning. Een mooi voorbeeldje is de auto van BJ waarbij de spoorstang achter gebroken was, dit heeft tot het cuppen van de LA band geleid. Nu nieuwe spoorstang eronder en goed uitgelijnd is dat over, maar die band zal herrie blijven maken door het cuppen.

En dat gaat verholpen worden, want hoewel de band zelf nog dik profiel heeft -lees: meer dan 6mm- gaat deze er toch af in het voorjaar. Ik zet hem straks op winterpantoffels en dan kan ik rustig 2 nieuwen gaan bestellen. De andere kant heeft een "hapje" uit de band omdat ik met het ding tegen een stoeprandje aanzat op Texel. (Iets met vermoeidheid.)
Nu heb ik er 2 die twijfelachtig zijn, dus mooi 2 nieuwen erop.... En voor die EUR 51,98 per stuk kan je ook geen risico's op klappers lopen ;-)
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Banden testen ivm lawaai tijdens rijden

 · 
Posted: 21.11.2018 - 04:34  ·  #26
Is, in mijn optiek, ook de enigste juiste handelswijze nu BJ, gewoon vervangen.
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 999
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Banden testen ivm lawaai tijdens rijden

 · 
Posted: 21.11.2018 - 06:52  ·  #27
Rij je toevallig met Michelins?
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Banden testen ivm lawaai tijdens rijden

 · 
Posted: 21.11.2018 - 08:19  ·  #28
Om wat voor een banden ging het bij TS?

Ik heb met een vroegere Citroën veel Continental banden gereden. Dat profiel had veel blokken in de buitenste profielstroken. Bij sportieve rijstijl zaten daar snel schuine kanten aan. Deze band bleek later, heeft ook iets minder gevoel in snelle doordraaiers.

Later ben ik Michelin Energy gaan rijden en die hebben dit niet. De buitenste laag is veel meer aaneengesloten. Het overige profiel is ook veel meer in de lengte richting opgebouwd. Veel strakker in fly overs.

Maar geen voordeel zonder nadeel, voor de sport van mijn kinderen sta ik nog wel eens op een weiland en dan kost dat met de Michelins aanzienlijk meer moeite. Maar ze cuppen niet.

Wat ik nu gemonteerd heb (zat erom bij de koop) durf ik niet eens te zeggen. De uitlijner keek er bezorgd bij (spotgoedkope band) maar tot nu rijdt het wel prima. Toch maar eens een tussentijdse inspectie doen.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Banden testen ivm lawaai tijdens rijden

 · 
Posted: 21.11.2018 - 08:32  ·  #29
Quote door Dirk342

Helemaal voorkomen kan lastig zijn maar er zijn een aantal dingen waaraan je kunt denken;

Sporing achter iets op toe-out zetten, wel op een uitlijnbank natuurlijk
Bandenspanning verhogen naar 2.8-2.9 bar

Dan hoef je haast geen banden meer te draaien. Heb het cuppen van de achterwielen zelf ook nog nooit meegemaakt maar wel bij een hoop andere. 9 van de 10x klopte er ook geen ruk van de uitlijning cq bandenspanning. Een mooi voorbeeldje is de auto van BJ waarbij de spoorstang achter gebroken was, dit heeft tot het cuppen van de LA band geleid. Nu nieuwe spoorstang eronder en goed uitgelijnd is dat over, maar die band zal herrie blijven maken door het cuppen.


Het cuppen is in transport ook een probleem. Toen ik zelf nog reed werd bij de lokale bandenboer regelmatig een truck onderhanden genomen en 1mm van het profiel af gefreesd. Geen idee of dat bij personenauto's ook mogelijk is, en rendabel.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Banden testen ivm lawaai tijdens rijden

 · 
Posted: 21.11.2018 - 08:33  ·  #30
Herman jij hebt er toch all season banden op liggen?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0