Quote door headlight
In zijn algemeen of zijn er specifieke plekken om te controleren?
(Overigens is het niet mijn bedoeling dit draadje te kapen)
Denk dat het kapen wel mee valt aangezien het nog steeds ontopic is en de topicstarter hier mogelijk nog wat aan heeft.
Vacuumlekken komen wel is voor bij vacuumslangen welke vaak aan het inlaatspruitstuk gemonteerd zijn. Deze kunnen in verloop van tijd uitdrogen en scheuren vertonen. De 1e tekenen van vacuumlekken kun je mogelijk herkennen aan long term fuel trim. Wanneer deze in de + gaat is er een kans dat er een vacuumlek is. De luchtmassameter meet een x hoeveelheid lucht dat de motor in gaat en aan de hand hiervan bepaald de ECM hoeveel brandstof er ingespoten moet worden. Meet de 1e lamdasonde in de uitlaat dat er zich nog teveel zuurstof in het traject is dan zal de ECM dit compenseren door meer brandstof in te spuiten. Deze extra lucht wat de luchtmassameter niet heeft gezien kan dus van een vacuum/luchtlek zijn. Eigenlijk kan alles aan de inlaat een vacuumlek veroorzaken. Pakking bij de inlaat, motorsteunen die op vacuum werken, rembekrachtiger, slangetjes voor activering warme lucht inlaat, MAP sensor slang, EVAP slang etc.
Wanneer je een vacuumlek hebt en deze oplost is het voor de ECM dus makkelijker om bij te regelen omdat het grootste gedeelte van de data van de luchtmassameter komt.
Het zelfde geldt voor de lambda sonde, vaak gaan deze gegarandeerd 150k mee en wordt daarna de werking/reactie trager. Dit wil zeggen dat hij nog wel werkt maar niet meer snel genoeg kan meten om accuraat te zijn. Ja de auto geeft geen melding dat hij defect is maar dat wil nog niet zeggen dat het geen nut heeft om deze te vervangen. Ik heb hier wel van geleerd en vervang gewoon op tijd mijn lambdasonde en reinig mijn luchtmassa meter om de tijd met luchtmassameter reiniger.
Mijn monteur bij de garage verklaarde mij voor gek toen ik mijn luchtmassameter en lambdasonde verving bij 280k maar achteraf heb ik echt geen spijt van. Kosten totaal iets van 180 euro bij elkaar in mijn geval maar zijn snel weer terug verdiend. Zelf mijn automaat ging anders schakelen toen ik mijn luchtmassameter had vervangen, dit geeft naar mijn idee toch echt aan dat de nieuwe een andere meetwaarde doorgeeft. De automaat gebruikt het berekende koppel van de motor welke weer gebaseerd is op de data van de luchtmassameter
Correct me if i'm wrong