Benzine gebruik.

 
 
 
 
 
Diechel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 244
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Benzine gebruik.

 · 
Posted: 30.12.2019 - 23:04  ·  #16
Vacuüm lekken controleren past ook nog binnen het rijtje
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Benzine gebruik.

 · 
Posted: 30.12.2019 - 23:21  ·  #17
Quote door Diechel

Vacuüm lekken controleren past ook nog binnen het rijtje


In zijn algemeen of zijn er specifieke plekken om te controleren?

(Overigens is het niet mijn bedoeling dit draadje te kapen)
Diechel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 244
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Benzine gebruik.

 · 
Posted: 31.12.2019 - 06:43  ·  #18
Quote door headlight

In zijn algemeen of zijn er specifieke plekken om te controleren?
(Overigens is het niet mijn bedoeling dit draadje te kapen)

Denk dat het kapen wel mee valt aangezien het nog steeds ontopic is en de topicstarter hier mogelijk nog wat aan heeft.

Vacuumlekken komen wel is voor bij vacuumslangen welke vaak aan het inlaatspruitstuk gemonteerd zijn. Deze kunnen in verloop van tijd uitdrogen en scheuren vertonen. De 1e tekenen van vacuumlekken kun je mogelijk herkennen aan long term fuel trim. Wanneer deze in de + gaat is er een kans dat er een vacuumlek is. De luchtmassameter meet een x hoeveelheid lucht dat de motor in gaat en aan de hand hiervan bepaald de ECM hoeveel brandstof er ingespoten moet worden. Meet de 1e lamdasonde in de uitlaat dat er zich nog teveel zuurstof in het traject is dan zal de ECM dit compenseren door meer brandstof in te spuiten. Deze extra lucht wat de luchtmassameter niet heeft gezien kan dus van een vacuum/luchtlek zijn. Eigenlijk kan alles aan de inlaat een vacuumlek veroorzaken. Pakking bij de inlaat, motorsteunen die op vacuum werken, rembekrachtiger, slangetjes voor activering warme lucht inlaat, MAP sensor slang, EVAP slang etc.

Wanneer je een vacuumlek hebt en deze oplost is het voor de ECM dus makkelijker om bij te regelen omdat het grootste gedeelte van de data van de luchtmassameter komt.

Het zelfde geldt voor de lambda sonde, vaak gaan deze gegarandeerd 150k mee en wordt daarna de werking/reactie trager. Dit wil zeggen dat hij nog wel werkt maar niet meer snel genoeg kan meten om accuraat te zijn. Ja de auto geeft geen melding dat hij defect is maar dat wil nog niet zeggen dat het geen nut heeft om deze te vervangen. Ik heb hier wel van geleerd en vervang gewoon op tijd mijn lambdasonde en reinig mijn luchtmassa meter om de tijd met luchtmassameter reiniger.

Mijn monteur bij de garage verklaarde mij voor gek toen ik mijn luchtmassameter en lambdasonde verving bij 280k maar achteraf heb ik echt geen spijt van. Kosten totaal iets van 180 euro bij elkaar in mijn geval maar zijn snel weer terug verdiend. Zelf mijn automaat ging anders schakelen toen ik mijn luchtmassameter had vervangen, dit geeft naar mijn idee toch echt aan dat de nieuwe een andere meetwaarde doorgeeft. De automaat gebruikt het berekende koppel van de motor welke weer gebaseerd is op de data van de luchtmassameter :)

Correct me if i'm wrong
:)
Breehorn
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: ENKHUIZEN
Leeftijd: 65
Homepage: sy-deverleiding.nl
Berichten: 72
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Re: Benzine gebruik.

 · 
Posted: 31.12.2019 - 07:20  ·  #19
Quote door headlight

Ik zag her en der op het forum al wat sensoren die mogelijk schuldig zijn (lambdasondes, luchtmassa, koelvloeistof). Staat inmiddels op de to-do lijst.


Welke sensoren zouden dat moeten zijn?
prijstechnisch heb je dat snel terug verdient als je een km meer op een liter rijd..
Bandenspanning is oké, het is een automaat heb ik vergeten te melden.
Ik reken altijd met de km en de liters dat is het betrouwbaarste..
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Benzine gebruik.

 · 
Posted: 31.12.2019 - 09:00  ·  #20
Dat antwoord is al eens gegeven, de lambadasonde als eerste en de Lucht Massa Meter is een goede tweede.
Maar ook inderdaad kan het helpen door preventief een keertje alle vaccumslangen met bijbehorende knietjes en bochtjes te vervangen. Die verstaffen en drogen uit en gaan scheuren. Dan gaat je motor minder mooi "rond" lopen en meer brandstof verbruiken omdat de gemeten waardes niet kloppen met de berekeningen van de hoeveelheid brandstof door de ECU.

Een goeie derde trouwens is de koelwatertemperatuur sensor- en thermostaat.
Als de ECU "ziet" door de koelwatertemperatuur sensor dat het koelwater niet warm genoeg is gaat hij ook staan lopen verrijken. En dus meer brandstof.....

En leuk ezelsbruggetje: De ECU kan alleen de hoeveelheid brandstof maar berekenen aan de hand van de waardes die de sensoren aangeven! Alles daarbuiten beïnvloed het brandstofverbruik.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Benzine gebruik.

 · 
Posted: 31.12.2019 - 09:40  ·  #21
Maar dan de vraag, waar koop je een nieuwe LMM behalve bij de dealer?
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 541
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Benzine gebruik.

 · 
Posted: 31.12.2019 - 09:42  ·  #22
Je kan je verbruik ook enige tijd bijhouden op Spritmonitor. Dan kan je t ook goed vergelijken met andere V70 met dezelfde motor.
Zie bv mijn verbruik in mijn onderschrift.

En ja... Ik sta onderaan zo'n lijstje helaas
Breehorn
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: ENKHUIZEN
Leeftijd: 65
Homepage: sy-deverleiding.nl
Berichten: 72
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Re: Benzine gebruik.

 · 
Posted: 31.12.2019 - 09:46  ·  #23
bedankt..
we gaan eens bezig daarmee.. eerst de eerste 2 maar
v70_2.4T
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 187
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Benzine gebruik.

 · 
Posted: 31.12.2019 - 10:03  ·  #24
Ik haal met mijn 2.4T 1 op 12 gemiddeld als ik naar Zweden rijdt op cc en rond de 140km, maar in NL blijft het toch 1 op 10 gemiddeld.
GrumpyXXL
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wolvega
Homepage: rogerkuypers.eu
Berichten: 333
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Benzine gebruik.

 · 
Posted: 31.12.2019 - 10:10  ·  #25
Ik hou het gebruik bij met de app Fuelio. Geeft een goed beeld van het verbruik (ook met grafieken) en alle andere kosten van mijn 740, S70 en de S80.

Groet,
Roger
Diechel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 244
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Benzine gebruik.

 · 
Posted: 31.12.2019 - 10:24  ·  #26
Quote door Klaasw

Maar dan de vraag, waar koop je een nieuwe LMM behalve bij de dealer?


In VIDA juiste onderdelen nummer zoeken en dan heb je een paar opties:

- Zelf heb ik hem gekocht bij Brezan na een onderhandeling over de prijs. Paar euro meer betaald dan auto-onderdelen24
- Online kopen (auto onderdelen24, mister auto etc)

Koop wel het originele merk die erin hoort, bij sommige Bosch en bij andere Denso (zoals bij mij)
v70_2.4T
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 187
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Benzine gebruik.

 · 
Posted: 31.12.2019 - 10:31  ·  #27
Ik heb ook eens een storing gehad met de LMM, echter reed hij bij mij beter als ik hem loshaalde, lees dat andere een storings melding kregen, bij mij kwam die niet.

Heb die van mij via ebay gekocht en heb sindsdien geen problemen, zal even kijken of ik dat nog terug kan vinden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0