Off topic: Ik heb nooit meegedaan aan die premium manie, maar tank al jaren gewoon Tango, witte pomp, Supertank, landbouw Esso hier in het dorp e.d. het maakt volgens mij idd allemaal weinig uit welke ron95 je tankt.
On topic:
Ik begreep dat in Nederland sinds enkele jaren al 5% ethanol is toegevoegd aan de normale benzine zoals eerder is vermeld (geheel volgens de Europese norm EN 228).
In ethanol zit minder energie, dus verbruikt je auto ook iets meer.
Hoe dat zit met super(98)? Geen idee.
Alle benzines komen maar uit 1 punt in NL, BP in de Amsterdamse haven volgens ingewijden. De diverse maatschappijen gooien dan hun additieven erbij -in de tankwagen- en je hebt een andere (premium of merk) brandstof. (mengverhouding 1 op 10.000 liter of meer naar het schijnt..)
Dus het additieven pakket bepaalt de benzine / het label. Van diesel weet ik weinig af van de verschillen..
Door het hogere octaangetal vermoed ik dat RON98 vast wel lekkerder zal lopen. Ik gooi het er alleen niet in, het prijsverschil in NL vind ik te hoog. Je ziet mijn actuele brandstofverbruik onderaan bij de ondertekening, dus wil ik de pomphouders niet te rijk maken.
Nog een filmpje, van kassa;
https://www.youtube.com/watch?v=Ozg2UnoruMA
DJ
P.S.
Afgelopen zomer, tijdens de vakantie wel een volle tank ron98 erin gegooid in Duitsland omdat de prijs zo leuk was. Daarna al weer vergeten, ik vond wel dat ie lekker liep en dacht toen efkens aan die tankbeurt paar dagen geleden, maar... vermenging en mijn perceptie.. (je bent immers op vakantie, komt tot rust e.d.) dus geen waarde aan gehecht.