Benzine soort

Tussen de oortjes of echt zo.

 
 
 
 
 
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Benzine soort

 · 
Posted: 02.02.2018 - 09:10  ·  #16
Volgens is mij de BP nog de enige met echte 98, de overige doen het met octaan boosters en additieven. Maar misschien is dit inmiddels al weer anders...

Volgens mij weet je toch nooit echt de waarheid over zulke materie.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Benzine soort

 · 
Posted: 02.02.2018 - 09:25  ·  #17
Quote door MolYE

Who cares about miles per gallon?
We want SMILES!


daarom rijd ik ook gas ("LACH-gas") lig in een deuk als ik gewoon contactloos zonder pin kan betalen terwijl degene naast me €100 aftikt..
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Benzine soort

 · 
Posted: 02.02.2018 - 09:54  ·  #18
ik vermijd 95 RON omdat daar verplicht ook al een gedeelte bio-ethanol in zit, waar deze auto hoe dan ook niet voor gemaakt is en die minder energie per liter bevat.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Benzine soort

 · 
Posted: 02.02.2018 - 10:02  ·  #19
Ook in de ‘premium’ brandstoffen mag tot 5% ethanol zijn toegevoegd. Zonder dat het word vermeld!
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3741
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Benzine soort

 · 
Posted: 02.02.2018 - 10:08  ·  #20
Quote door Blade

Volgens mij weet je toch nooit echt de waarheid over zulke materie.


Dat denk ik ook. De waarheid kon wel eens schokkend zijn. Want zodra er ergens grof geld te verdienen valt, laten velen hun principes varen...
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Benzine soort

 · 
Posted: 02.02.2018 - 10:13  ·  #21
Quote door Blade

Ook in de ‘premium’ brandstoffen mag tot 5% ethanol zijn toegevoegd. Zonder dat het word vermeld!


Correctie: ik vermijd dus alle 95 RON*, bij mijn weten is 98(en+) wel zuiver?
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Benzine soort

 · 
Posted: 02.02.2018 - 10:19  ·  #22
Ik tank 1 x per 2 maanden ofzo 10 ltr euro95, meer heb ik niet nodig voor de 1e 800mtr na het starten. De rest rij ik op Lpg :-).
Denk niet dat het veel uithaalt als ik er een duurdere benzine ingooi.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Benzine soort

 · 
Posted: 02.02.2018 - 10:23  ·  #23
volgens mij toch wel Paul: zuivere 98 super plus verbrandt heter (even heet als gas), waardoor je motor snellier opwarmt en eerder op gas overschakelt: ik doe in de winter iets langer met 10 l super+ dan met 10 l euro 95..
FrankK
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 61
Berichten: 227
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Benzine soort

 · 
Posted: 02.02.2018 - 10:36  ·  #24
Shell V-power is tegenwoordig ook RON98

En zeker een onbemande pomp of even rondkijken, dit kan echt veel geld schelen.
Ik gebruik zelf altijd DirectLease tankservice app. In de app kan je heel goed aangeven wat je wilt qua brandstof en/of merk.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 682
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Benzine soort

 · 
Posted: 02.02.2018 - 11:12  ·  #25
Quote door FrankK

Shell V-power is tegenwoordig ook RON98

...


Kijk, dat wist ik nog niet! Dat maakt 98 tanken voor mijn Impreza WRX echt een stuk makkelijker!
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Benzine soort

 · 
Posted: 02.02.2018 - 12:30  ·  #26
Ron 98 verbrand zéker niet heter. Bij motoren die RON 98 nodig hebben blijven de motoren juist koeler, en behouden hun vermogen.

Het ron getal zegt alleen wat over de zelfontbranding vd brandstof. Een ron 95 kan eerder zelf ontbranden dan een ron 98. en ga zo maar door. Hoe verder de tuning (compressie ratio) hoe hoger octaan gewenst is. Even makkelijk gezegd..

Bedankt voor de toelichting Frank.

Bij een 2.4i zal het verschil nihil zijn tussen 95 en 98, maar als je hem er lekker op vind rijden dan is dat toch prima?

Volvo schrijft beide voor, ron 91 mag niet gebruikt worden.
rolvio
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Berichten: 287
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Benzine soort

 · 
Posted: 03.02.2018 - 12:41  ·  #27
Kijk hier maar eens, leuk filmpje van Keuringsdienst van waarde over premium brandstoffen.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Berichten: 1625
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Benzine soort

 · 
Posted: 03.02.2018 - 15:39  ·  #28
Off topic: Ik heb nooit meegedaan aan die premium manie, maar tank al jaren gewoon Tango, witte pomp, Supertank, landbouw Esso hier in het dorp e.d. het maakt volgens mij idd allemaal weinig uit welke ron95 je tankt.

On topic:
Ik begreep dat in Nederland sinds enkele jaren al 5% ethanol is toegevoegd aan de normale benzine zoals eerder is vermeld (geheel volgens de Europese norm EN 228).
In ethanol zit minder energie, dus verbruikt je auto ook iets meer.
Hoe dat zit met super(98)? Geen idee.

Alle benzines komen maar uit 1 punt in NL, BP in de Amsterdamse haven volgens ingewijden. De diverse maatschappijen gooien dan hun additieven erbij -in de tankwagen- en je hebt een andere (premium of merk) brandstof. (mengverhouding 1 op 10.000 liter of meer naar het schijnt..)
Dus het additieven pakket bepaalt de benzine / het label. Van diesel weet ik weinig af van de verschillen..

Door het hogere octaangetal vermoed ik dat RON98 vast wel lekkerder zal lopen. Ik gooi het er alleen niet in, het prijsverschil in NL vind ik te hoog. Je ziet mijn actuele brandstofverbruik onderaan bij de ondertekening, dus wil ik de pomphouders niet te rijk maken. ^_^

Nog een filmpje, van kassa; https://www.youtube.com/watch?v=Ozg2UnoruMA
DJ
P.S.
Afgelopen zomer, tijdens de vakantie wel een volle tank ron98 erin gegooid in Duitsland omdat de prijs zo leuk was. Daarna al weer vergeten, ik vond wel dat ie lekker liep en dacht toen efkens aan die tankbeurt paar dagen geleden, maar... vermenging en mijn perceptie.. (je bent immers op vakantie, komt tot rust e.d.) dus geen waarde aan gehecht. <_<
Barto
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 50
Berichten: 360
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Benzine soort

 · 
Posted: 03.02.2018 - 16:53  ·  #29
@ Flevodirk: gefeliciteerd met je verjaardag vandaag :happy:

Ik tank met de V70 altijd 95. De V70 is namelijk van 2007 en daarom al bijna 11 jaar oud. Prima auto. Ik rijd er behoorlijk mee door als ik op de snelweg rijd. Als het blok eenmaal warm is kun je er alles mee doen. Een koud blok vergt altijd wat meer rust en aandacht: rustig aan dus. Daarnaast rijdt de V70 1:9 gemiddeld. In de stad kan dat nog verder oplopen. Dat alles (leeftijd en verbruik) is voor mij reden genoeg om 95 te tanken.

Ja 98 is beter dan 95. Zeker voor sportieve motoren wordt geadviseerd om brandstof te gebruiken met een hoger ocaan gehalte. Dus 98 of 101 in plaats van 95. Denk aan Ferrari's,Porsches en andere blokken die veel vermogen moeten kunnen afgeven. Die fabrikanten geven dan bijvoorbeeld aan dat een blok/auto 500 pk kan leveren ( bij toerenaantal X) onder de voorwaarde dat 98 0f 101 getankt is. Dat is zegmaar ook wat Blade schrijft: er zit meer energie in 98 en 101 dan in 95.

In mijn V70 gaat gewoon 95. In mijn Ducati gaat 98 of in ieder geval een betere brandstof dan 95. Zeker als de Duc 's winters in de stalling staat. In die omstandigheden kan 95 in het blok ook gaan gommen. Niet goed. Met 98 loopt de Duc inderdaad veel mooier, rustiger en lijkt de Duc beter aan het gas te hangen. In ieder geval maakt het voor het verbruik nooit iets uit: Elke 180 km moet de Duc getankt worden.

Lang verhaal kort: In Europa moeten alle auto's 95 kunnen gebruiken. Volvo adviseert dus ook 95 en of 98 (of hoger). Oudere sportwagens met veel vermogen kunnen soms nog wel tenminste 98 gebruiken om "pingelen"te voorkomen en de ideale verbranding te behalen. In testomgevingen halen sportieve auto's hun (maximale PK) waarden door middel van gebruik van 98 of hoger. Ik kan mij voorstellen dat iemand bij een nieuwe of sportieve auto eerder kiest voor 98 of hoger. Ik niet, omdat mijn V70 gemiddeld 1:9 loopt.
FrankK
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 61
Berichten: 227
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Benzine soort

 · 
Posted: 04.02.2018 - 19:51  ·  #30
Ter aanvullining op Flevodirk:
"Alle benzines komen maar uit 1 punt in NL, BP in de Amsterdamse haven volgens ingewijden. De diverse maatschappijen gooien dan hun additieven erbij -in de tankwagen- en je hebt een andere (premium of merk) brandstof. (mengverhouding 1 op 10.000 liter of meer naar het schijnt..)
Dus het additieven pakket bepaalt de benzine / het label. Van diesel weet ik weinig af van de verschillen."

Je hebt helemaal gelijk qua het vullen van de tankwagens, ze doen dat allemaal bij elkaar en ter plekke wordt het additief toegevoegd.
Alleen dit is niet voor de premium brandstoffen. Deze worden worden gehaald bij de maatschappij zelf. Dus Shell bij Shell, BP bij BP enz.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0