Benzine verbuik bij LPG ...

Hoe vaak tank je nog benzine?

 
 
 
 
 
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Benzine verbuik bij LPG ...

 · 
Posted: 04.03.2015 - 08:03  ·  #16
Zal het eens checken binnenkort. Heb nu 5k op LPG afgelegd en de benzinemeter is één streepje gedaald. Maar iedereen weet dat die meters net zo betrouwbaar zijn als het weer... :* Als ie over de helft leeg is zal ik 'm wel eens volgooien en het verbruik meten. Zal best fors zijn, vooral omdat ik diverse starts per dag heb. Voordeel is wel dat de motor niet de kans krijgt om ijskoud te worden, waardoor ie na een halfwarme start wel snel overschakelt op LPG.
Confus
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 336
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Benzine verbuik bij LPG ...

 · 
Posted: 08.03.2015 - 09:03  ·  #17
Interessant topic.

Dat het verbruik ok benzine onder de 1:5 uit komt is m.i. niet vreemd. Reden is reeds aangegeven.

Wat ik wel vreemd vind is dat velen hier vinden dat de installatie snel overschakeld naar lpg, soms al na 1km.
Ik heb een Vialle lpi installatie. Als het een graad of wat boven nul is schakelt ie na 100 meter gereden te hebben over op lpg en als t onder nul is na 200m.
Het overschakelen gaat nog weleens fout, omdat dat vaak zat precies het moment is dat ie ook niet verhoogd stationair meer gaat lopen en ik precies op dat punt een fietspad moet oversteken, dus vaak net mn koppeling in trapt. Resultaat is dat ik weer moet starten.

Verder houd ik ook bij hoeveel ik vebruik op benzine. Ik heb nu een keer na 5100km ruim 13 liter getank en een keer na 6150km 16 liter. Wat het exacte verbruik is op benzine tussen de overschakelmomenten vind ik totaal niet interessant.
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Benzine verbuik bij LPG ...

 · 
Posted: 08.03.2015 - 13:19  ·  #18
Overigens tank ik altijd 10 liter benzine en ik tank als ik ongeveer nog 10 liter in de tank heb zitten.

De huidige benzine's zijn niet zo lang meer houdbaar en dan heb ik iig altijd 'verse' benzine.
DinanT5
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Leeftijd: 50
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Benzine verbuik bij LPG ...

 · 
Posted: 09.03.2015 - 15:00  ·  #19
Quote door Confus
Wat ik wel vreemd vind is dat velen hier vinden dat de installatie snel overschakeld naar lpg, soms al na 1km.
Ik heb een Vialle lpi installatie. Als het een graad of wat boven nul is schakelt ie na 100 meter gereden te hebben over op lpg en als t onder nul is na 200m.
Het overschakelen gaat nog weleens fout, omdat dat vaak zat precies het moment is dat ie ook niet verhoogd stationair meer gaat lopen en ik precies op dat punt een fietspad moet oversteken, dus vaak net mn koppeling in trapt. Resultaat is dat ik weer moet starten.
Zo te lezen schakelt jouw auto iets te snel over naar lpg... :D
Maar goed, de ervaring die ik heb is wel de algemene stelregel: met koude motor kolkt de benzine er aardig doorheen.
Zal hem zaterdag weer eens vol gooien bij de ARAL, dan weet ik wat het werkelijke verbruik is op benzine.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Benzine verbuik bij LPG ...

 · 
Posted: 09.03.2015 - 21:02  ·  #20
Dat was mijn gedachte ook ja. Ik rij liever een paar honderd meter extra op benzine dan dat ik regelmatig de kans heb dat ie afslaat. Dat doet ie bij mij eigenlijk alleen als ie wat langer heeft stilgestaan maar nog wel enigszins warm is. Dan twijfelt de computer nog wel eens en probeert ie soms direct naar gas te schakelen. Dan valt ie direct uit. Herstarten, en na vijf seconden schakelt ie dan opnieuw over, dan loopt ie wel goed.
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Benzine verbuik bij LPG ...

 · 
Posted: 19.06.2015 - 16:27  ·  #21
Interessant topic. Heb nu een Mégane Coupé uit 2002 op LPG (279k op de teller) en sta op het punt een S60 uit 2001 op LPG te kopen. De Mégane rijdt hooguit 50-150m op benzine en schakelt dan over op gas. Ik voel de motor dan even inhouden, gas los, 1 seconde later weer gas geven en de hele spullenboel draait op LPG. Maar als ik hier de berichten zo lees schakelt een Volvo pas na 1-1,5km over op gas? Dat vind ik best veel. Weet niet of het met het gewicht te maken heeft (Mégane weegt 1050kg) maar zo te lezen moet ik mijn LPG rijstijl en bijbehorend brandstof-plan eens gaan herzien straks... <_<
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Benzine verbuik bij LPG ...

 · 
Posted: 19.06.2015 - 17:43  ·  #22
Het valt allemaal heel erg mee hoor.
Als ik dat van mij bekijk, dan zit ik in de zomer na ongeveer 600-700m op gas. In de winter is dat een krappe 900m (even Google Maps erbij gepakt). Maar dat is na een nacht stilstaan. Heeft ie eenmaal een stuk gelopen die dag, schakelt ie steeds sneller over. Ter referentie: ik heb laatst weer eens een volle tank benzine gescoord, voor het eerst in 20k. Dat was ruim 60 liter. Waarbij ik krap 20 liter ook nog op vakantie verstookt hebt toen de LPG-tank leeg was en er geen pomp in de buurt was. In theorie zou ik met de huidige tank euro98 dus tussen 25 en 30k moeten kunnen doen. Best netjes, lijkt me.
reinoutsmit
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: nieuw-vennep
Leeftijd: 41
Homepage: watersportspics.co…
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Benzine verbuik bij LPG ...

 · 
Posted: 19.06.2015 - 19:38  ·  #23
na wat werkzaamheden aan de LPG installatie (schoonmaken + afstellen) schakelt de installatie over het algemeen binnen de 100m om na een nacht stilstaan, na dagje werken voordat ik de bocht heb gemaakt om parkeervak uit te rijden :)
vandaag toevallig bewust is 10km even op benzine gereden
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Benzine verbuik bij LPG ...

 · 
Posted: 19.06.2015 - 19:50  ·  #24
Quote door Piet_piraat

Het valt allemaal heel erg mee hoor.
Als ik dat van mij bekijk, dan zit ik in de zomer na ongeveer 600-700m op gas. In de winter is dat een krappe 900m (even Google Maps erbij gepakt). Maar dat is na een nacht stilstaan. Heeft ie eenmaal een stuk gelopen die dag, schakelt ie steeds sneller over. Ter referentie: ik heb laatst weer eens een volle tank benzine gescoord, voor het eerst in 20k. Dat was ruim 60 liter. Waarbij ik krap 20 liter ook nog op vakantie verstookt hebt toen de LPG-tank leeg was en er geen pomp in de buurt was. In theorie zou ik met de huidige tank euro98 dus tussen 25 en 30k moeten kunnen doen. Best netjes, lijkt me.


Dat is inderdaad heel netjes. Al tank ik uit principe nooit meer dan een halve tank i.v.m. het gewicht dat je anders altijd meezeult. ^_^
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Benzine verbuik bij LPG ...

 · 
Posted: 20.06.2015 - 11:06  ·  #25
Ja gaat echt spaarzaam om met die 30 kilo ja? Da's me echt te veel moeite, het gaat om nog geen 2% van het totale wagengewicht... Gemak gaat voor: volle tank, dan hoef ik er een hele tijd niet aan te denken. Al helpt dan even door Duitsland blazen niet echt... gisteren stukje zitten planken op benzine. Dan loopt ie 1:2,5 en zie je de benzinemeter heel gauw teruglopen :lol:
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Benzine verbuik bij LPG ...

 · 
Posted: 21.06.2015 - 19:28  ·  #26
Quote
Ja gaat echt spaarzaam om met die 30 kilo ja?


Ja echt spaarzaam om die 30 kilo ja ^_^ 30 kilo is toch 30 kilo en dat vind ik genoeg om er voor te kiezen het niet mee te zeulen. Een halve tank is altijd meer dan voldoende, ik woon tussen de benzinepompen in (in NL is er elke 5 á 10km wel een pomp te vinden zo'n beetje, in ieder geval waar ik woon) en benzine veroudert nogal snel. Dus ik tank liever elke 3/4 maanden 20 liter bij dan dat ik 'm helemaal vol gooi en 12 maanden later oude benzine in m'n tank heb zitten. Kwestie van persoonlijke voorkeur :thumb:
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Benzine verbuik bij LPG ...

 · 
Posted: 21.06.2015 - 19:38  ·  #27
Mja, voor de brandstofkwaliteit is dat dan wel slim ja, want die veroudert in de tank wel. Zo lang doe ik er niet mee. Als ik minder ga rijden kan ik me voorstellen dat ik ook niet per se vol ga tanken.
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Benzine verbuik bij LPG ...

 · 
Posted: 21.06.2015 - 19:45  ·  #28
Ik rij 20-25k per jaar ongeveer en met mijn huidige Mégane is 4x per jaar 10 liter bijtanken voldoende. Dat ding schakelt dan ook echt binnen no-time over op gas. Maar wellicht zullen die verhoudingen met de 1,5x zo zware S60 wel iets anders liggen :D
Confus
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 336
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Benzine verbuik bij LPG ...

 · 
Posted: 23.06.2015 - 01:23  ·  #29
Ik gooi wat Xbee bij mn benzine. Scheelt ook weer wat in het verouderen.

Het nadeel van je tank wat leger houden om gewicht te besparen en veroudering te voorkomen is dat er meer kans is op condensvorming in je tank. En water in je benzine moet je echt niet willen hebben! Dan heb ik liever 30kg extra gewicht in de auto...
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Benzine verbuik bij LPG ...

 · 
Posted: 23.06.2015 - 07:25  ·  #30
Sowieso zou het mij niet om die 30kg gaan. Da's een peulenschil tov het totaal. Als ik dan wil besparen kan ik beter een paar keer het gas wat minder ver intrappen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0