beste olie voor v70n T5 MY2001

beste olie

 
 
 
 
 
marceldouwes
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 52
Homepage: facebook.com/marce…
Berichten: 79
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: beste olie voor v70n T5 MY2001

 · 
Posted: 24.03.2013 - 17:23  ·  #16
iedereen bedankt voor zijn/haar mening, ik heb gisteren Castrol Magnatec 5W40 gekocht en zal het morgen gaan verversen, samen met een nieuw oliefilter en 5 nieuwe Volvo vonkers
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: beste olie voor v70n T5 MY2001

 · 
Posted: 24.03.2013 - 23:00  ·  #17
Quote door marceldouwes

iedereen bedankt voor zijn/haar mening, ik heb gisteren Castrol Magnatec 5W40 gekocht en zal het morgen gaan verversen, samen met een nieuw oliefilter en 5 nieuwe Volvo vonkers


Ik zeg niet dat het slechte olie is, begrijp me goed, Castrol is natuurlijk een A merk, maar persoonlijk had ik er liever een volsyntheet in gegoten dan een hydro crack synthese, dat is namelijk nog steeds geen echte syntheet.
Een HC is een low cost synthese op basis van minerale technologie, dit staat in NL als syntheet, maar in Duitsland moet men het echt noemen wat het is,

Een prachtig voorbeeld...
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: beste olie voor v70n T5 MY2001

 · 
Posted: 24.03.2013 - 23:31  ·  #18
Racingbrick,

Wat vindt jij nu echt de beste olie voor een T5 dan? Ik dacht altijd met 5W30 goed te zitten maar als er betere olie bestaat houdt ik mij zeer zeker aanbevolen! Ik wil in de mijne gewoon echt super olie hebben. Het is per slot van rekening toch wel mijn liefde. ;) Ik hoor graag!

Groetjes,

Tristan
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: beste olie voor v70n T5 MY2001

 · 
Posted: 25.03.2013 - 10:09  ·  #19
Het merk dat de meeste olieen uit volsyntheet in het gamma heeft is Motul.

( ze hebben zelfs een 10W40 die overlapt met een 5W30 w.b.t de specs )

Dat heeft gewoon geen enkel merk

Ik was op de autovakbeurs in Gorinchem en sprak met een van de Duitsers daar die bij de Brabus B50 met 500pk stond.
Men vertelde mij dat Brabus 100.000 km garantie geeft op het blok... als er maar Motul in zit.

Ik vroeg toen welke olie? die 300V race olie? neen gewoon olie uit het rek, 5w40 etc... wow, dat zegt dan toch wel iets...

Toen vertelde men mij dat niet alleen Brabus partner is, maar ook Subaru gekozen heeft voor Motul, ( denk dan aan WRX-en met 285 pk af fabriek uit een 2l vierpitter ) Yamalube en Suzuki maakt men OEM ook in hun verpakking...

Toen was ik om.

Hoe meer je in de racerij kijkt, hoe meer je ze tegenkomt...

Het is trouwens een van de oudste oliemerken ter wereld, las ik in de folder, ze waren begonnen in de USA met walvisvetten aan de naven van de huifkarren en zo...
Pas later vond men olie in de grond in de US.

Nu gebruik ik ook Motul voor de Powerflush na een zeer grondige studie te hebben gedaan en ik heb de overtuiging dat dit een van de beste ATF's is die nu op de markt is.

Ik heb Motul in beide T5's gegoten.. vanwege de noodloop eigenschappen en de sterke oliefilm die het nalaat om de turbo te smeren.

Men heeft race olieen van ware topkwaliteit, denk dan aan Nissan GT-R en andere wagens van dat caliber waar zulke olie in moet..

Men heeft zelfs speciale olie voor LPG/CNG aangedreven wagens... plus natuurlijk de C3 olieen voor de nieuwe en oude D5's etc.

En dat tegen zeer concurrerende prijzen.....

Zodoende heeft dat merk mn hart gestolen...
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: beste olie voor v70n T5 MY2001

 · 
Posted: 28.03.2013 - 14:52  ·  #20
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: beste olie voor v70n T5 MY2001

 · 
Posted: 28.03.2013 - 18:50  ·  #21
500.000 km met dezelfde olie en dat zonder bijkomende problemen.
Zegt wel iets over de huidige kwaliteit van de olie.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: beste olie voor v70n T5 MY2001

 · 
Posted: 29.03.2013 - 00:17  ·  #22
Quote door racingbrick

Dat ze er staan met dergelijke km standen hoeft toch niet te betekenen dat dat de eerste motor is?
Hoe lang loopt een 1,2 turbo of een 1,4 turbo in een zware wagen denk je?


Inderdaad een interessante vraag! Ligt dit nu aan de dunne 0w20 olie, of aan de hoogbelaste speelgoedmotor in een zware wagen?

Quote door racingbrick

Ik zie dagelijks Volvo's voorbij komen met 3ton, 4 ton en meer, allemaal met 10W40, 5W40 en dergelijke olien gehaald.


Welke motoren gaat het hier precies om? Met of zonder turbo? Welke bouwjaren? De T5 250 pk of de T5 260 pk? Dit doet nogal ter zake lijkt me. Een andere interessante vraag, zijn er ook Volvo's met dergelijke standen die 0w30 olie hebben gebruikt (of gewoon nooit hebben gewisseld zoals in het linkje...)

Ik lees net in VIDA door een bulletin over vervuilde B5244T5 motoren (zwarte aanslag / sludge), met als oorzaak genoemd o.a. olie met verkeerde viscositeit. Lees en huiver, dit wil je niet in je motor! Modernere turbo motoren kunnen best wel eens gevoeliger zijn (voor aanslag /dichtslibben van doorvoeren) dan bijvoorbeeld de oudere generatie 2.5i blokken.
Ik zou erg voorzichtig zijn met het afwijken van de specs van je motor, zonder data-driven bewijs dat het anders moet.

Quote door racingbrick

Ja, het is al bewezen dat die 0W20 etc. niet echt bijdragen aan een lange levensduur..


Waaruit blijkt dit?

Nogmaals, zonder direct afbreuk te doen aan de info die je verschaft, is de waarde van achtergrondinformatie / gegevens van groot belang.

Besef dat de info -ook op dit forum- komt van een zeer selecte groep Volvo rijders, waarschijnlijk van nog geen 5% van de V70/S60 rijders in Nederland. De middenmoot hoor je niet, enkel de klachten of zeer positieve ervaringen. Heel geschikt (en zeer welkom!!) om oorzaken van problemen te achterhalen waar je zelf nog niet aan had gedacht!
Maar om hier nu de keus voor je olie op te baseren... Juist bij dit soort gegevens heb je liefst een grote groep willekeurige gebruikers, om zo individuele omstandigheden uit te sluiten. Of gedegen onderzoek met onderbouwde resultaten.
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: beste olie voor v70n T5 MY2001

 · 
Posted: 29.03.2013 - 00:44  ·  #23
Ik ververs twee keer per jaar of na 10.000Km en daar had ik een goede reden voor...!!



Daarom dus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik gebruik de laatste tijd 5w40 vol synthetische (Kroon). Omdat ik toch zo vaak ververs maak ik me niet zo veel zorgen... over het merk olie...

Voor de Turbo motoren zou ik wel iets kieskeuriger zijn... maar ook daar is de frequentie van wezenlijk belang!! Als ik de keuze had tussen een extreem dure waar ik dan misschien twee keer zo lang uit kan of goedkopere waarbij ik dan sneller mee zou kunnen verversen... Ik zou gaan voor een hogere frequentie en daarbij het voordeel dat het filter ook vaker mee wordt vervangen...
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: beste olie voor v70n T5 MY2001

 · 
Posted: 29.03.2013 - 10:43  ·  #24
Quote door racingbrick

Zodoende heeft dat merk mn hart gestolen...


Heb Motul remvloeistof in de Volvo, ben er erg tevreden mee. Ben wel benieuwd hoe de remvloeistof er uit komt over twee maanden, want is een 5.1 vloeistof. Advies was om mininaal eens per jaar vloeistof te wisselen. Eind juni zal dat al weer zo'n 40000 km zijn dat de vloeistof er in heeft gezeten.

Vooralsnog geen niet-doseerbaar rempedaal mogen meemaken.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: beste olie voor v70n T5 MY2001

 · 
Posted: 29.03.2013 - 21:50  ·  #25
Quote door EnnoE34

Vooralsnog geen niet-doseerbaar rempedaal mogen meemaken.


Hoe was dit in het verleden dan ?
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: beste olie voor v70n T5 MY2001

 · 
Posted: 30.03.2013 - 23:50  ·  #26
Quote door Bigdog

Quote door EnnoE34

Vooralsnog geen niet-doseerbaar rempedaal mogen meemaken.


Hoe was dit in het verleden dan ?


Bij olien gaat het altijd om de specificaties en vrijgaves.
Let daar altijd op.

idem bij remvloeistof, er zijn maar 2 fabrikanten met een volledig synthetische ( race ) remvloeistof en dat zijn Castrol en Motul....
Martinus83
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 40
Berichten: 169
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: beste olie voor v70n T5 MY2001

 · 
Posted: 18.03.2024 - 07:19  ·  #27
Quote door TPR Powerflush

Het merk dat de meeste olieen uit volsyntheet in het gamma heeft is Motul.

( ze hebben zelfs een 10W40 die overlapt met een 5W30 w.b.t de specs )

Dat heeft gewoon geen enkel merk

Ik was op de autovakbeurs in Gorinchem en sprak met een van de Duitsers daar die bij de Brabus B50 met 500pk stond.
Men vertelde mij dat Brabus 100.000 km garantie geeft op het blok... als er maar Motul in zit.

Ik vroeg toen welke olie? die 300V race olie? neen gewoon olie uit het rek, 5w40 etc... wow, dat zegt dan toch wel iets...

Toen vertelde men mij dat niet alleen Brabus partner is, maar ook Subaru gekozen heeft voor Motul, ( denk dan aan WRX-en met 285 pk af fabriek uit een 2l vierpitter ) Yamalube en Suzuki maakt men OEM ook in hun verpakking...

Toen was ik om.

Hoe meer je in de racerij kijkt, hoe meer je ze tegenkomt...

Het is trouwens een van de oudste oliemerken ter wereld, las ik in de folder, ze waren begonnen in de USA met walvisvetten aan de naven van de huifkarren en zo...
Pas later vond men olie in de grond in de US.

Nu gebruik ik ook Motul voor de Powerflush na een zeer grondige studie te hebben gedaan en ik heb de overtuiging dat dit een van de beste ATF's is die nu op de markt is.

Ik heb Motul in beide T5's gegoten.. vanwege de noodloop eigenschappen en de sterke oliefilm die het nalaat om de turbo te smeren.

Men heeft race olieen van ware topkwaliteit, denk dan aan Nissan GT-R en andere wagens van dat caliber waar zulke olie in moet..

Men heeft zelfs speciale olie voor LPG/CNG aangedreven wagens... plus natuurlijk de C3 olieen voor de nieuwe en oude D5's etc.

En dat tegen zeer concurrerende prijzen.....

Zodoende heeft dat merk mn hart gestolen...


Goeie info, even een kick in dit topic.

Ik rijd nu 60d km op motul eco-nergy 5w30 (a5/b5, vol syntheet).
Nu lees ik tegenstrijdige berichten over de X-clean+, tegenstrijdig in de zin van ACEA normering gezien deze C3 is. DPF geschikt, vooral voor diesels, en dus geen bezinzoplossende bestandsdelen bevat.

Anderzijds zou deze veel beter smeren, een betere filmlaag hebben, die zich beter hecht maar het wel minder lang uit houdt.

Hoe kijk jij naar de x-clean+ versus eco-nergy?
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

De keuze is reuze

 · 
Posted: 18.03.2024 - 16:28  ·  #28
maar waar kan ik achterhalen welke olie het beste is voor een B5234T3 uit 2000 met een kleine 350.000 km ervaring. 5W40 moest ik gebruiken, maar zelfs daarin zijn allerlei smaken bij motointegrator. Hoewel er eentje iets met "scooter" in de titel heeft staan.
Litertje tussen de 8 en 20 euro..

Iemand een tip?

Dank
JP
 
Selected quotes for multi-quoting:   0