S 60 Bifuel tijdens rijden op gas slaat hij af of schakelt over op benzine

gasklephuis

 
 
 
 
 
fransje0
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lochem
Leeftijd: 62
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: S 60 Bifuel tijdens rijden op gas slaat hij af of schakelt over op benzine

 · 
Posted: 06.08.2013 - 02:38  ·  #16
Voor het probleem van Harry1958: Het DFCO klepje onder op het gasverdeelhuis is voor 99% de boosdoener!!! Ik ben ook bij Verdampere geweest (160km enkele reis) en deze kwam er zelfs niet uit. Uit pure wanhoop en vele eurootjes verder thuis maar de dfco klep van mijn oude gasverdeelhuis overgezet en hij loopt sindsdien als een zonnetje!!!
M.v.g. Frans (Een nu weer blij Bifuellist)
BJ84
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 39
Berichten: 107
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: S 60 Bifuel tijdens rijden op gas slaat hij af of schakelt over op benzine

 · 
Posted: 06.08.2013 - 13:29  ·  #17
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: S 60 Bifuel tijdens rijden op gas slaat hij af of schakelt over op benzine

 · 
Posted: 06.08.2013 - 14:05  ·  #18
De stappenmotor is dat kunststof huis op de verdeler. Er zit een stekker aan. Als de stappenmotor niet (goed) werkt, lijkt me dat het check engine lampje gaat branden. Als je mij per mail het chassisnummer van de auto stuurt, kan ik de prijs opzoeken, er zijn verschillende.
@Tristan:Ik ken die Prins installatie niet, maar als er zo'n sensor aanwezig is, zou hij in de slang tussen verdamper en injectorrail moeten zitten. Hier zit ook ergens, het lpg-filter.
BJ84
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 39
Berichten: 107
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: S 60 Bifuel tijdens rijden op gas slaat hij af of schakelt over op benzine

 · 
Posted: 15.10.2013 - 22:03  ·  #19
Sorry dat ik niet meer heb gereageerd, maar ik heb me er eerlijk gezegd niet meer mee bezig gehouden. Zoals ik al had verwacht heb ik met dit koude weer nergens meer last van. Kan het wezen dat die stappenmotor soms gewoon te heet word en dan vastslaat?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: S 60 Bifuel tijdens rijden op gas slaat hij af of schakelt over op benzine

 · 
Posted: 15.10.2013 - 22:40  ·  #20
Bij mijn weten maakt deze auto geen gebruik meer van een stappenmotor. Wel van een nokkenasversteller. Deze zou inderdaad weleens voor dit soort dingen kunnen zorgen. ;)
BJ84
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 39
Berichten: 107
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: S 60 Bifuel tijdens rijden op gas slaat hij af of schakelt over op benzine

 · 
Posted: 16.10.2013 - 09:34  ·  #21
Jawel hoor je ziet hem duidelijk zitten op de Gasverdamper ;)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39729
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: S 60 Bifuel tijdens rijden op gas slaat hij af of schakelt over op benzine

 · 
Posted: 16.10.2013 - 15:37  ·  #22
Lastig te zeggen.
Gewoon goed in de gaten houden en als het terugkomt actie ondernemen. ;-)
BJ84
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 39
Berichten: 107
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: S 60 Bifuel tijdens rijden op gas slaat hij af of schakelt over op benzine

 · 
Posted: 14.11.2013 - 14:07  ·  #23
Het blijkt dat als je de complete gasverdeler koopt dat de stappenmotor hier al bij zit, en dit is nog goedkoper ook als alleen de stappen motor. Volgens mij is de stappenmotor alleen over de 200 euro, en de complete verdeler met stappenmoter is maar 180 euro. Ik laat dit nu maandag bij http://www.hjlange.nl/ vervangen, misschien een goede om te onthouden voor iemand die ook deze problemen krijgt.
stevanom
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kalmthout
Leeftijd: 61
Berichten: 160
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: S 60 Bifuel tijdens rijden op gas slaat hij af of schakelt over op benzine

 · 
Posted: 05.07.2016 - 14:45  ·  #24
Bij mijn s60 schakelt hij sinds kort wel over, maar valt dadelijk uit op lpg. Dat deed hij gisteravond de hele tijd. Maar na een paar uur stilstaan is hij weer gewoon overgeschakeld en op lpg beginnen rijden.
Soms gaf hij eerder tijdens het rijden, net na het overschakelen wel even wat stotteren, maar eerder nooit problemen gehad. Dat hij op de snelweg gewoon uitviel was niet leuk. Gelukkig kon ik op benzine overschakelen.
Is dit aan hetzelfde te wijten? Hoe reinig je zo'n gasverdeler? Kan je dat zelf? (ben nogal handig) Moet de lpg tank daarvoor leeg?
Zal je natuurlijk altijd zien dat dit gebeurt op de dag dat ik er mee naar de keuring wilde gaan :'( Hier in België moet hij op lpg draaien voor de uitlaatgastest =) :yes:
fransje0
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lochem
Leeftijd: 62
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: S 60 Bifuel tijdens rijden op gas slaat hij af of schakelt over op benzine

 · 
Posted: 05.07.2016 - 17:59  ·  #25
Gereviseerde (ruil)stappenmotor voor de Koltec/nicam installatie van de originele Bifuel kost bij Verdampere 125 euro. Als je de oude terugstuurt ontvang je 50 euro retour. Je moet wel specifiek vermelden dat het om een volvo bifuel gaat omdat volvo de 4 polige aansluitstekker anders bedraad heeft en via de canbus wordt aangestuurd(eigen merkprotectie :bandit: :devil: ) Als je toch bezig bent met het gasverdeelhuis: revisiesetje en DFCO klepje meebestellen. Het geheel goed reinigen en weer netjes monteren (lektest doen na de tijd) en je kent je auto niet weer terug. Strak stationair en niet meer afslaan. Ik heb pas geleden mijn stappenmotor ook vervangen (bijna 4 ton oud) en sindsdien geen problemen meer gehad!!! Ik reinig het gasverdeelhuis om de 25.000 km en vervang dan ook het natgas en drooggasfiltertje. Het is alleen jammer dat Volvo het gasverdeelhuis op zo'n k.tplek :'( voor onder heeft gemonteerd. Ik haal de koelfan met frame weg achter de radiateur zodat je er beter bij kunt. Ik denk er over om de gasverdeler ergens anders(meer toegankelijk) te gaan plaatsen.

hopende jullie geholpen te hebben, Frans :D
stevanom
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kalmthout
Leeftijd: 61
Berichten: 160
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: S 60 Bifuel tijdens rijden op gas slaat hij af of schakelt over op benzine

 · 
Posted: 06.07.2016 - 09:00  ·  #26
en hoe weet je of het en originele b-fuel is? De vorige eigenaar beweerde dat, er zit zelfs een speciaal systeem op met kopsmering met de motorolie... Maar op de tank staat : Vialle...
fransje0
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lochem
Leeftijd: 62
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: S 60 Bifuel tijdens rijden op gas slaat hij af of schakelt over op benzine

 · 
Posted: 06.07.2016 - 18:03  ·  #27
Een originele Bifuel is af fabriek voorzien van een gasinstallatie van het merk Koltec/Nicam. Dit is een systeem wat werkt met een gasverdeelhuis en verdamper. Deze installaties werden ook door Opel gebruikt en gelden als simpel maar betrouwbaar. Vialle werkt met vloeibare gasinjectie en dus zonder verdamper etc. Nadeel dure kwetsbare pomp!!! Vialle wordt alleen als aftermarked installatie geplaatst. Volvo's Bifuel werden gebouwd in Zweden en omgebouwd in Antwerpen. De gastank ligt voor de achteras en de benzinetank is een stuk kleiner (26 liter) om de volledige kofferbak beschikbaar te houden. Tevens zit er een andere uitlaat onder. Bij een originele Bifuel staat dit ook vermeld op het kenteken.

Hopende je voldoende geïnformeerd te hebben, Frans (ondertussen Bifuel expert :'( )
stevanom
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kalmthout
Leeftijd: 61
Berichten: 160
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: S 60 Bifuel tijdens rijden op gas slaat hij af of schakelt over op benzine

 · 
Posted: 08.07.2016 - 17:38  ·  #28
sjah jongs... Vandaag eerst naar de keuring geweest en keihard afgekeurd voor de lambda waarde die op 1.09 of zo bleef staan. Hij reed de laatste dagen ook echt slecht. Maar nu heb ik de luchtmassameter er even uitgehaald : die zag letterlijk pikzwart !! Uitgebreid met remmenreiniger bespoten tot de draadjes weer mooi metaalachtig van kleur zijn en glanzen. Laten drogen en gemonteerd. Daarna even accu losgekoppeld en na een minuutje of tien terug aangekoppeld. oranje waarschuwingslampje in de vorm van een motor is uit en lijkt uit te blijven. Draait nu ook heel correct op lpg. Maar ik moet wel nog een heuse testrit doen.
Kan dit de oorzaak geweest zijn van die foute Lambda waarden en het gestotter?
Het is in ieder geval een Vialle, en geen originele bi-fuel. De installatie is wel ingebouwd toen hij nieuw was. Het is dus zo'n systeem met een dure pomp maar ik ben nu niet meer zo zeker dat het dat was... De eerste LPG boer sprak van 700 euri voor de pomp. Maar dan vond ik iemand met hele goeie referenties in Liempde die een revisiepomp met drie jaar garantie kan plaatsen voor 230 eurootjes. Eerst maar eens zien wat de LMM doet.

2001 S60 Bi Fuel 140 pk 2.4 299.000 km
stevanom
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kalmthout
Leeftijd: 61
Berichten: 160
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: S 60 Bifuel tijdens rijden op gas slaat hij af of schakelt over op benzine

 · 
Posted: 08.07.2016 - 19:45  ·  #29
update : hij rijdt zowel op benzine als op gas gewoon slecht. Ik krijg de volgende mogelijke "dure" diagnoses
- lek in de uitlaat
- luchtmassameter
- lambda sonde waarbij mij soms aangegeven wordt dat er twee zouden zijn?
Na de zware kosten van amper 8 maanden geleden komt deze afkeur nogal hard aan eerlijk gezegd. Maar ja : het rijdt ook gewoon slecht.
stevanom
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kalmthout
Leeftijd: 61
Berichten: 160
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: S 60 Bifuel tijdens rijden op gas slaat hij af of schakelt over op benzine

 · 
Posted: 08.07.2016 - 20:26  ·  #30
bij een Toyota wel, al verschillende keren gedaan.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0