Carter ventilatie s80 2.9

 
 
 
 
 
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Carter ventilatie s80 2.9

 · 
Posted: 01.11.2021 - 15:54  ·  #16
Als je de carter ontluchting niet aansluit op de inlaat krijg je geen / veel minder onderdruk in het carter en mogelijk juist olieverbruik. In ieder geval een baggervette bende op het blok bij de uitgang van de carterontluchting.
Jelle den reijer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Staphorst
Leeftijd: 25
Berichten: 66
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: Carter ventilatie s80 2.9

 · 
Posted: 01.11.2021 - 17:58  ·  #17
Ja is dat zo?, Ik had hier voor al even de ventilatie los liggen wegend defecte slang en het werd niet vettig. Ook heerst er geen onderdrukken maar juist een gelijk aan buiten toch?. Anders zouden bij de handschoen controle bij iedereen ook de handschoen naar binnen moeten vliegen.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Carter ventilatie s80 2.9

 · 
Posted: 01.11.2021 - 18:24  ·  #18
Een goed werkend pcv systeem zorgt ervoor dat carterdampen worden afgezogen uit het blok, de inlaat in. Dat kan alleen door lichte onderdruk vanuit de inlaat. Een pcv test moet altijd aantonen dat er een licht zuigende werking is onder de vuldop. De handschoen die men ervoor gebruikt moet erin willen tijdens stationair toerental.

Zelfs het beste blok ter wereld verliest iets aan compressie en dus lichte druk in het carter er geen ontluchting is. Als je de ontluchting lang genoeg los laat liggen wordt het vettig. Als het niet vettig wordt zit de buis verstopt, kan niet anders. Het is niet voor niets dat voertuigen vanwege emissie eisen carterontluchting hebben, vroeger lag die damp op straat.
Jelle den reijer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Staphorst
Leeftijd: 25
Berichten: 66
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: Carter ventilatie s80 2.9

 · 
Posted: 01.11.2021 - 18:37  ·  #19
Ja dat snap maar nu is er een vrije opening naar buiten dus er zal nooit een druk kunnen ontstaan in het blok. Het zou inderdaad vettig kunnen worden bij de opening naar buiten maar dat verwacht ik niet zo. Dit is vooral om te zien of het verbruik nu weg is en als ik hier achter ben zou ik hem altijd weer op de inlaat kunnen doen mocht het gaan smeren.
Jelle den reijer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Staphorst
Leeftijd: 25
Berichten: 66
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: Carter ventilatie s80 2.9

 · 
Posted: 01.11.2021 - 18:53  ·  #20
Ooja de aansluiting die ik naar buiten heb is de gene helemaal boven op het zwarte bakje even voor de beeldvorming. Dus als het goed is komt de olie zelf ook nooit zo hoog.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Carter ventilatie s80 2.9

 · 
Posted: 02.11.2021 - 13:38  ·  #21
Is niet echt woke voor een 23-jarige millennial om rond te rijden met een 22 jaar oud 2.9 liter milieudelict met open carterventilatie...
Het gaat er niet om dat de open verbinding vettig wordt, maar de ongefilterde uitlaatgassen die eruit komen, ongekataliseerde ellende waar niemand beter van wordt. Kon je trouwens ook nog wel eens flinke koppijn van krijgen als je stilstaat en dat wordt door je ventilatie naar het passagierscompartiment gezogen, dan ben je jezelf effectief aan het vergiftigen. Kan ik over meepraten, ik heb eens een lekke katalysator gehad, word je echt niet blij van. Nu gaan er - als het goed is - natuurlijk wel maar een klein deel van de uitlaatgassen het carter in, dus hopelijk valt het mee, maar ik vind het nou niet echt een knappe oplossing. Auto's hebben sinds de 80er jaren al gesloten carterventilatiesystemen (of nog eerder, maar ik ken het uit mijn vroegere klassieker), die hebben ze er echt niet voor niks op gezet als het niet zou uitmaken.

Olieverbruik (indien niet door lekkage) heb je doorgaans maar via 2 wegen: slechte schraapveren of slechte klepseals (of lekke turbo, maar die heb jij niet denk ik) - volgens mij kan je vrij makkelijk achterhalen waar het probleem zou moeten zitten (bijv. gassen op snelweg, in 1x gas los laten = gasklep dicht = hoog vacuum in inlaat, zuigt olie langs klepseals indien niet goed = oliewolk achter auto).
Vieze schraapveren zouden kunnen verbeteren door een motoroliespoeling te doen (bijv middels LiquiMoly olietoevoeging, 10 min. stationair draaien met het additief en daarna olie vervangen) - of professioneel laten doen maar dat is duurder.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Carter ventilatie s80 2.9

 · 
Posted: 02.11.2021 - 13:42  ·  #22
Quote door Bolbo

Is niet echt woke voor een 23-jarige millennial om rond te rijden met een 22 jaar oud 2.9 liter milieudelict met open carterventilatie...
Het gaat er niet om dat de open verbinding vettig wordt, maar de ongefilterde uitlaatgassen die eruit komen, ongekataliseerde ellende waar niemand beter van wordt. Kon je trouwens ook nog wel eens flinke koppijn van krijgen als je stilstaat en dat wordt door je ventilatie naar het passagierscompartiment gezogen, dan ben je jezelf effectief aan het vergiftigen. Kan ik over meepraten, ik heb eens een lekke katalysator gehad, word je echt niet blij van. Nu gaan er - als het goed is - natuurlijk wel maar een klein deel van de uitlaatgassen het carter in, dus hopelijk valt het mee, maar ik vind het nou niet echt een knappe oplossing. Auto's hebben sinds de 80er jaren al gesloten carterventilatiesystemen (of nog eerder, maar ik ken het uit mijn vroegere klassieker), die hebben ze er echt niet voor niks op gezet als het niet zou uitmaken.

Olieverbruik (indien niet door lekkage) heb je doorgaans maar via 2 wegen: slechte schraapveren of slechte klepseals (of lekke turbo, maar die heb jij niet denk ik) - volgens mij kan je vrij makkelijk achterhalen waar het probleem zou moeten zitten (bijv. gassen op snelweg, in 1x gas los laten = gasklep dicht = hoog vacuum in inlaat, zuigt olie langs klepseals indien niet goed = oliewolk achter auto).
Vieze schraapveren zouden kunnen verbeteren door een motoroliespoeling te doen (bijv middels LiquiMoly olietoevoeging, 10 min. stationair draaien met het additief en daarna olie vervangen) - of professioneel laten doen maar dat is duurder.

:lol:
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Carter ventilatie s80 2.9

 · 
Posted: 02.11.2021 - 14:05  ·  #23
Hahaha, een spankje van Bart 😃

Ik heb inmiddels wel begrepen dat het de intentie is om de slang bij wijze van proef los te hangen. Nou ja, daar vinden sommige wat van.

Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst en of het olieverbruik zich oplost.

Dus keep us posted!
Jelle den reijer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Staphorst
Leeftijd: 25
Berichten: 66
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: Carter ventilatie s80 2.9

 · 
Posted: 02.11.2021 - 14:33  ·  #24
ja ik ga het gewoon weer even 1000 a 2000 kilometer aankijken en met een beetje geluk zijn we dan van het probleem af. Mocht dat niet het geval zijn kunnen we dan nog eens gaan bedenken wat de volgende stap word.
BrianS80/2.9
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 06 / 2022
Subject:

Re: Carter ventilatie s80 2.9

 · 
Posted: 14.01.2023 - 07:56  ·  #25
Quote door Jelle den reijer

Alles goed schoon gemaakt en de zwarte doos van de karterventilatie vervangen, ook voor de zekerheid alle gaten door geblazen om er zeker van te zijn dat de lucht er overal in en uit kan. Ook heb ik nu de aansluiting die normaal naar de inlaat gaat los naar buiten gehangen en de inlaat afgedopt om deze schoon te houden (en ja hier zal niet iedereen blij van worden). En nu maar hopen dat het olie verbruik weer nagenoeg naar 0 gaat en anders hebben we weer genoeg om aan te werken.


Hoe heb jij dat linkerboutje nou los gekregen Jelle? Ik heb ook een 2.9 en wil de pvc graag preventief ook vervangen. Moet de montagebeugel voor de dynamo, stuur en aircopomp los??
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Carter ventilatie s80 2.9

 · 
Posted: 14.01.2023 - 10:38  ·  #26
Quote door Jelle den reijer

Ja dat snap maar nu is er een vrije opening naar buiten dus er zal nooit een druk kunnen ontstaan in het blok. Het zou inderdaad vettig kunnen worden bij de opening naar buiten maar dat verwacht ik niet zo. Dit is vooral om te zien of het verbruik nu weg is en als ik hier achter ben zou ik hem altijd weer op de inlaat kunnen doen mocht het gaan smeren.


Ik snap je redenatie, maar die olie in je inlaat is geen enkel probleem, dat doet niks. En er staat geen druk op je carterventilatie..

Het probleem wat je nu wel creëert is juist het tegenovergestelde, je hebt nu GEEN ONDERDRUK meer..
Het probleem wat je nu hebt gecreëerd is dat de vieze gassen/blow by en vocht niet meer wordt afgezogen en neerslaat op de olie, dus je zal vaker je oie moeten verversen.
Jelle den reijer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Staphorst
Leeftijd: 25
Berichten: 66
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: Carter ventilatie s80 2.9

 · 
Posted: 14.01.2023 - 12:55  ·  #27
Ik heb als hierboven aangegeven inderdaad een tijdje met een afgekoppelde carterventilatie rond gereden en dit ging prima. Na dat ongeveer een jaar gedaan te hebben heb ik de carterventilatie weer aangekoppeld (dit was afgelopen zomer) omdat ik het toch weer eens wilde proberen. Tot mijn verbazing was het verbruik weer flink afgenomen, aangezien alle externe van de carterventilatie goed zijn verwacht ik dat het probleem hem zit in het carter zelf. Aangezien het verbruik nu weer een stuk minder is voel ik dus ook nog niet de noodzaak de boel los te helen en neem ik het voor lief en verwacht ik ook weinig spannends tegen te komen in de motor aangezien hij toen de boel nog los lag altijd nog prima naar buiten blies en nu ook prima door de handschoen test heen komt.

Gr, Jelle
 
Selected quotes for multi-quoting:   0