Carterventilatie tijdig vervangen.

 
 
 
 
 
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5027
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 21.11.2015 - 07:46  ·  #61
thanks voor het meedenken.
Ga donderdag samen met Martin naar Heinigen om daar de ventilatie te vervangen.

Inmiddels bericht van maurits dat mij ventilatie kit onderweg is.
Bij nog even een olie filter en motorflush bestellen en dan hopen dat alles mee zit.

Zat trouwens te kijken maar alle bouten van het spruitstuk kan ik bereiken met de injectoren en nog in.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 21.11.2015 - 11:05  ·  #62
De samenwerking wordt voortgezet. mooi :thumb:
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 21.11.2015 - 15:27  ·  #63
Wordt de 4e keer. Ries is denk ik aan een nieuwe auto toe :bandit:
SvenSka75
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 48
Berichten: 108
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 20.12.2015 - 21:57  ·  #64
Quote

Richard, brandstofleidingen en injectoren is niet heel moeilijk. Ik heb zo'n tooltje om de benzine buizen te scheiden bij het injector blok. wil ik wel even opsturen, je kunt ook de slang gewoon loshalen heb ik begrepen. injectoren zitten in de openingen gedrukt en klemmen op de O-ringen in de openingen. Rail met 5 injectoren als geheel eruit trekken. spruitstuk zitten wel een 2 tal lastige boutjes. Eén midden onder het spruitstuk, makkelijkst helemaal vanonder de auto en de onderste bij de thermostaat. met een dunne verlenger wil die wel.


Grunns60 zou je een foto of instructie voor het maken van dit tooltje kunnen regelen?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 20.12.2015 - 23:07  ·  #65
wordt wat later deze week. heb m ondertussen terug als je m even nodig heb stuur ik m zo weer op hoor. ong 2 euro per rit....
erikarnhem
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 105
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 15.03.2016 - 16:20  ·  #66
na dit draadje door te gelezen te hebben gelijk de auto even warm gereden en gecheckt....en ja hoor rook uit de dipstick pijp en het zakje werd prachtig opgeblazen... :'( :'( :'(
dus ehm tja ik moet er ook aan....
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 15.03.2016 - 17:43  ·  #67
Oja dat wilde ik nog steeds melden: ik reed recent met een s60 t4 van 2012, dat is een benzine turbo motor, met 80000 op de teller,
Die gaf een melding dat er olie bij moest,
Ik draaide de vuldop er af terwijl de motor draaide, ik probeerde er olie in te gieten en die werd hard weggeblazen!
Dus motor moest uit. Ergo: volgens mij heeft een turbo benzine motor standaard lichte overdruk in het carter. Kan deze auto wel als representatief hanteren, ding was helemaal goed verder.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 15.03.2016 - 19:22  ·  #68
Hallo allemaal,
Ik heb op Vida zitten zoeken naar een carter ontluchtingssetje maar kan daar niets voor mijn auto vinden.
Kan het kloppen dat er bij mijn V70NN geen vervangingssetjes nodig is omdat de carter ontluchting anders werkt dan bij de classics en de N types en het niet nodig is deze periodiek te vervangen?
Roboer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Annen (Drenthe)
Berichten: 104
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 12.04.2016 - 18:59  ·  #69
Gezien een fluittoon in de motor heb ik ook de carterventilatie vervangen. Dit met behulp van de mooie omschrijving van Waltersan, nog bedankt daarvoor. Veel foto's gemaakt en gezien enige verschillen en een non turbo motor ook een soort handleiding gemaakt. Zie het als een aanvulling op de omschrijving van Waltersan. Het betreft hier een Volvo V70N benzine uit 2004 zonder turbo.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 12.04.2016 - 19:13  ·  #70
Quote door yes996

Hallo allemaal,
Ik heb op Vida zitten zoeken naar een carter ontluchtingssetje maar kan daar niets voor mijn auto vinden.
Kan het kloppen dat er bij mijn V70NN geen vervangingssetjes nodig is omdat de carter ontluchting anders werkt dan bij de classics en de N types en het niet nodig is deze periodiek te vervangen?

Weet iemand hoe dat bij mijn auto zit?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 12.04.2016 - 21:50  ·  #71
Volgens mij valt er niet veel te vervangen. geen reservoir etc: zie bijlage..
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 13.04.2016 - 07:34  ·  #72
Quote door Waltersan

Oja dat wilde ik nog steeds melden: ik reed recent met een s60 t4 van 2012, dat is een benzine turbo motor, met 80000 op de teller,
Die gaf een melding dat er olie bij moest,
Ik draaide de vuldop er af terwijl de motor draaide, ik probeerde er olie in te gieten en die werd hard weggeblazen!
Dus motor moest uit. Ergo: volgens mij heeft een turbo benzine motor standaard lichte overdruk in het carter. Kan deze auto wel als representatief hanteren, ding was helemaal goed verder.


Ik heb deze handschoentest vannacht even gedaan met een collega.
Heb de 2.4 T.

De handschoen trok gelijk vacuüm.
Dus niet elke turbo heeft overdruk.

Moest de handschoen wel goed vasthouden...... Anders ben je de sjaak :'(
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 13.04.2016 - 21:51  ·  #73
Als ik deze verhalen allemaal lees hoor ik niemand iets zeggen over het schoonmaken van de PTC nippel aan het andere uiteinde van de carterventilatie. Bij mij is dat een olie vlek (de enige die ik in de motorruimte kan ontdekken), en ik verbaas me er een beetje over dat niemand het daar over heeft?

http://www.matthewsvolvosite.c…62#p288462

en post #8 hier:

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?p=1606962

Quote
This is the heated crankcase vent nipple (also referred to as the Positive Temperature Coefficient heater nipple) used on 90 and later where the air heater tube is deleted. The PTC nipple is mounted in the cold air intake pipe that runs from the air filter box to the turbo. It is in the elbow of the pipe, nearest the turbo. It has one or two vacuum hoses connected that run back to the oil trap. There is also an electrical connector about the size of a spark plug. Volvo decided that the preheat system which was thought would prevent throttle icing would not work on intercooled models due to cooling effect on air through the intercooler before it goes into the throttle. The heater is to vaporize the moist air that comes out of crankcase after start up and while driving in very cold weather. The LH fuel injection system on that car doesn't use the Intake Air Temperature sensor. Occasionally one can experienced a pressurized manifold with too much pressure in the crank case, causing oil to blow from the filler cap or the seals. This can be caused by the PTC nipple valve which can clog. All of the turbos since 1990 have a PTC and they tend to get clogged during cold weather.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 13.04.2016 - 23:32  ·  #74
Volgens mij valt dat mee herman, want er zit een raster in de vulopening waar een handschoen niet zo maar doorheen gezogen wordt. maar ja je zult t zien.... :shame: en dan heb je wel wat werk..... :'(

Quote door hermanusb



Moest de handschoen wel goed vasthouden...... Anders ben je de sjaak :'(
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Carterventilatie tijdig vervangen.

 · 
Posted: 14.04.2016 - 11:17  ·  #75
Quote door GRUNNS60

Volgens mij valt er niet veel te vervangen. geen reservoir etc: zie bijlage..

Bedankt dat je de moeite genomen hebt het voor mij uit te zoeken.
Klopte dus wel zo'n beetje dat ik niets kon vinden.
Geen ellende voor mij dus. :thumb: :yes:

Maar, waarom dan een ander systeem bij mijn 2.5T? Volgens mij krijg ik met dit nieuwe systeem geen problemen in de toekomst. Het is gewoon het ouderwetse systeem wat al voor de oorlog werd gebruikt....
Is het niet mogelijk om op de oudere types V70 hetzelfde systeem te zetten als dat van mijn 2.5T zodat zij van het probleem af zijn?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0