Condensor, radiator en intercooler lek

Volvo S60 2.4d geartronic 2005

 
 
 
 
 
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Condensor, radiator en intercooler lek

 · 
Posted: 01.12.2019 - 22:11  ·  #16
Quote door [-Tom-]

Ik heb hier originele koelvloeistof staan die ik wel moest verdunnen (1:1 dacht ik)


Dat klopt.

De dealer zei je mag hem verdunnen.
Maar het hoeft niet.

Je kunt beter puur erin knikkeren dan 50/50 want als je dan een keer laag niveau hebt kun je een flesje water erin knikkeren.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Condensor, radiator en intercooler lek

 · 
Posted: 02.12.2019 - 09:11  ·  #17
Juist wel verdunnen. Pure antivries heeft te weinig koelende eigenschappen, dan bevriest het zelfs in Siberiƫ niet maar je motor krijgt het er alsnog warm van. 1:1 verdunnen is wat ze in de Nordics aanraden, 1:2 is wat er in deze contreien gebruikelijk is, als je de originele Volvo concentraat gebruikt tenminste. Verder kan ik je redenatie wel volgen, dus ik zou 1:1 verdunnen, dan kun je er nog rustig een paar liter kraanwater bij gooien voordat het bestanddeel antivries te klein wordt.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Condensor, radiator en intercooler lek

 · 
Posted: 02.12.2019 - 09:43  ·  #18
... wat overigens nooit nodig is als je koelsysteem gewoon dicht is.

Concentraat of antivries moet je wel verdunnen (1:1 is standaard, staat ook op de originele koelvloeistofvaatjes: 50/50 mix).
Het is niet aan te raden dit puur te gebruiken vanwege eerder genoemde reden (als je echt van details houdt: zoek maar eens op soortelijke warmte van water en van glycol, het hoofdbestanddeel van antivries. Dan zal je zien dat water een hogere soortelijke warmte heeft, dus meer warmte opneemt voor dezelfde temperatuursstijging... en dus koelt water beter dan glycol, want het transporteert meer warmte. Maar het bevriest bij 0 graden en kookt bij 100... dus moet je het mengen met een antivries om die grenzen wat op te rekken.
Ook is glycol 'dikker' (hogere viscositeit) dus het wordt minder goed rondgepompt dan water.
Dus... een mengsel van de twee is 'best of both worlds'. Dat heet koelvloeistof.
Koelvloeistof kant-en-klaar kan je eveneens kopen bij de Volvo dealer en is al klaar voor gebruik, daar moet je geen water meer bij gooien, al kan een beetje verdunning echt geen kwaad, daar bevriest het niet van bij temperaturen tot min 20 of zo. Dit is een ander onderdeelnummer dan het eerder genoemde concentraat/antivries. Wel betaal je dus voor de helft water... ongetwijfeld wel gouden Volvo water, dat dan weer wel...

Over koelvloeistof is al veel geschreven hier op dit forum (zie discussies over G11, G12 etc.). Je kan best de Volvo vloeistof gebruiken, het gaat nl. niet alleen om koken of bevriezen, maar ook om de juiste additieven tegen corrosie in blok, radiateur, waterpomp etc. En de vloeistof die Volvo gebruikt is het best afgestemd daarop.
Als je het echt goed wilt doen spoel je je blok door als je toch alles eraf hebt liggen, dan heb je meteen ook je blok en verwarming schoon van oude vloeistof, en weet je zeker dat je niks mengt (sommige vloeistoffen mengen niet goed en kunnen voor problemen zorgen), en ben je weer echt klaar voor een paar jaar.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0