daglicht lampen ipv running lights

 
 
 
 
 
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: daglicht lampen ipv running lights

 · 
Posted: 14.11.2020 - 23:13  ·  #16
Quote door Mistique

Ik heb de dagrijlampen van een V50 gemonteerd waar de mistlampen zaten.
Is plug and play, ik doe de stadslichten aan en daarna de mistlampknop.

Foto's staan in mijn wegdagboek, link staat in mijn signatuur hieronder.


Volgens mij heb je dan geen officieel DRL; immers, bij inschakelen dimlicht moet DRL automatisch uitgaan (zoals volvoscheurder hierboven beschrijft), en als je de mistlampen apart moet inschakelen zal dat dan waarschijnlijk niet het geval zijn;
Overigens maakt dat voor het effect natuurlijk niets uit.

Het venijn met DRL zit 'm in de lichtsterkte: als je geen aparte DRL hebt maar bijv. je mistlampen hiervoor gebruikt mogen deze in DRL functie niet op volle sterkte branden maar op 60%. Je zal dus een mechaniek moeten hebben die de mistlampen (ook) op 100% laten branden als je deze als mistlamp aanzet ipv DRL.

Of DRL ook mag branden tezamen met stadslicht weet ik niet zeker, maar ik dacht van wel.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: daglicht lampen ipv running lights

 · 
Posted: 15.11.2020 - 08:25  ·  #17
Quote door RIVADA

Quote door Mistique

Ik heb de dagrijlampen van een V50 gemonteerd waar de mistlampen zaten.
Is plug and play, ik doe de stadslichten aan en daarna de mistlampknop.

Foto's staan in mijn wegdagboek, link staat in mijn signatuur hieronder.


Volgens mij heb je dan geen officieel DRL; immers, bij inschakelen dimlicht moet DRL automatisch uitgaan (zoals volvoscheurder hierboven beschrijft), en als je de mistlampen apart moet inschakelen zal dat dan waarschijnlijk niet het geval zijn;
Overigens maakt dat voor het effect natuurlijk niets uit.

Het venijn met DRL zit 'm in de lichtsterkte: als je geen aparte DRL hebt maar bijv. je mistlampen hiervoor gebruikt mogen deze in DRL functie niet op volle sterkte branden maar op 60%. Je zal dus een mechaniek moeten hebben die de mistlampen (ook) op 100% laten branden als je deze als mistlamp aanzet ipv DRL.

Of DRL ook mag branden tezamen met stadslicht weet ik niet zeker, maar ik dacht van wel.


En dat mag weer wel. Onze 2020 Aygo heeft ook DRL, licht uit dan brand de DRL op volle sterkte maar zet je de verlichting op stads- of dimlicht dan blijft de DRL branden alleen de helft minder fel.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: daglicht lampen ipv running lights

 · 
Posted: 15.11.2020 - 12:22  ·  #18
Hoop moeilijk gedoe dus, waarom zou je het willen
RIVADA
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 370
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: daglicht lampen ipv running lights

 · 
Posted: 15.11.2020 - 12:56  ·  #19
Quote door [-Tom-]

Hoop moeilijk gedoe dus, waarom zou je het willen


Eens; toegevoegde waarde van DRL (tov dimlicht) ontgaat me volledig.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: daglicht lampen ipv running lights

 · 
Posted: 15.11.2020 - 13:00  ·  #20
En dan nog het meest irritante (bij af-fabriek DRL, niet geschakeld via stadslicht) is dat de achterlichten niet branden. Daar snap ik echt niks van. Regelmatig kom je van die eppo's tegen die denken dat hun auto het zelf allemaal wel regelt en dan in het halfdonker of met regen of mist enkel met de DRLs aan rijden, en je ze dan van achter ziet. En als je dan knippert, krijg je doorgaans nog geen reactie.
DRL boven helemaal geen verlichting is dan wel weer nuttig, maar daarvoor had Volvo al bedacht dat het gewoon handiger was om altijd het dimlicht aan te zetten...
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: daglicht lampen ipv running lights

 · 
Posted: 15.11.2020 - 13:12  ·  #21
Quote door Bolbo

En dan nog het meest irritante (bij af-fabriek DRL, niet geschakeld via stadslicht) is dat de achterlichten niet branden. Daar snap ik echt niks van. Regelmatig kom je van die eppo's tegen die denken dat hun auto het zelf allemaal wel regelt en dan in het halfdonker of met regen of mist enkel met de DRLs aan rijden, en je ze dan van achter ziet. En als je dan knippert, krijg je doorgaans nog geen reactie.
DRL boven helemaal geen verlichting is dan wel weer nuttig, maar daarvoor had Volvo al bedacht dat het gewoon handiger was om altijd het dimlicht aan te zetten...


Ik had het nóg slimmer gevonden dat de verlichting altijd brandde als alleen de motor loopt. Nu bij het op contact laten staan -voor het uitlezen hof andere werkzaamheden- brand de verlichting óók. Terwijl het dan beter is als de verlichting niet zou branden.
Dus wél slim bedacht maar niet slim genoeg doordacht. ;-)
Kuip
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uithoorn
Leeftijd: 58
Berichten: 656
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: daglicht lampen ipv running lights

 · 
Posted: 15.11.2020 - 13:17  ·  #22
Meest idiote aan die DRL is dat ook de dashboardverlichting gaat branden. Daardoor kan je in het donker inderdaad het idee hebben dat je verlichting aan staat, terwijl je in werkelijkheid alleen DRL's aan de voorkant hebt.
Met andere woorden; ik begrijp ook totaal het nut niet van DRL.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0