Dakrails monteren

Volvo V70 bj 2007

 
 
 
 
 
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Dakrails monteren

 · 
Posted: 27.04.2021 - 10:15  ·  #16
Ik kan je niet helpen met details, maar heb hier al wel eens sporadisch gelezen dat er lekkage was langs de bevestiging van de dakrail, dus ja, daar moet zeker een rubbertje tussen. Wellicht doe je er goed aan om de dakrails zelf bij een sloper te demonteren, dan zie je wat je hebt qua beschadigingen enzo, dan heb je de juiste bouten erbij en ik mag aannemen dat de dealer wel rubbertjes daarvoor verkoopt, dan krijg je zeker de juiste. Daarvoor zou ik niet die van een sloper hergebruiken, die zijn intussen wel uitgedroogd en kunnen alsnog lekkage gaan geven door het verplaatsen en niet precies op dezelfde manier vastgezet worden. Mocht je geen specifieke rubbertjes bij de dealer kunnen krijgen dan zal je wellicht met het juiste maatje O-ring rond de bout wel toekunnen, maar ik heb zelf niet gezien hoe eea vast & afgedicht zit.
Tnecniv
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Dakrails monteren

 · 
Posted: 29.04.2021 - 12:54  ·  #17
Dank! Ik zag in een filmpje op Youtube dat iemand bij gebrek aan rubbers een flinke dot kit gebruikte voordat hij de bout er in draait. Maar ik probeer inderdaad nog nieuwe rubbertjes te bestellen.

Ik kan de clips bestellen voor €4.60 per stuk. Iemand enig idee hoeveel ik er veiligheidshalve moet inslaan? Ik begrijp dat er totaal 32 zitten. Maar om nou voor €150 clipjes te kopen als er maar 1 op de 5 kapot gaat vind ik het zonde.
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: Dakrails monteren

 · 
Posted: 29.04.2021 - 14:26  ·  #18
Toen ik de strips langs de ramen bij mijn gesloopte V70 eraf trok, sloopte ik ze allemaal... :w00t:

zou denk ik even verder zoeken op onderdeel nummer, en dan zal je ze zeker een stuk goedkoper tegen komen.
Tnecniv
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Dakrails monteren

 · 
Posted: 29.04.2021 - 14:39  ·  #19
Kijk, dat is helder. Haha - ik verwacht dat ik er dan inderdaad toch 32 moet bestellen.

Mocht je even in Vida kunnen kijken voor de onderdeelnummers, kan ik online verder zoeken. De €4,60 per stuk was via een garage.

Groetjes,
Vincent
Tnecniv
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Dakrails monteren

 · 
Posted: 07.05.2021 - 14:06  ·  #20
Voor de volledigheid, hieronder de benodigde clips voor een V70 uit 2006. Het zijn dus niet 32 dezelfde, maar drie soorten (bij de voorruit zijn ze anders):

24 x 8622906
2 x 9190981
6 x 30678009

Ik wacht nog even met bestellen (eerst wat andere projectjes). Maar hou jullie graag op de hoogte.
Tnecniv
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Dakrails monteren

 · 
Posted: 10.06.2021 - 10:07  ·  #21
Korte update: dakrails en clipjes zijn besteld (via R&D car parts). Volgende week komt het spul binnen en dan aan de slag.

Ik heb een aantal YouTube filmpjes gekeken en bijgevoegde stappenplan van een ander forum zou voldoende moeten zijn. Voor en na foto's volgen volgende week.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
motorfietsenmaker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 55
Berichten: 396
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Dakrails monteren

 · 
Posted: 10.06.2021 - 18:10  ·  #22
Heb dit indertijd ook gedaan op mijn 2003 v70.
Is goed zelf te doen
Tnecniv
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Dakrails monteren

 · 
Posted: 25.06.2021 - 08:58  ·  #23
Het is gelukt! Inderdaad goed zelf te doen en een leuk klusje. Eerste kant was een uurtje; tweede binnen 15 minuten gepiept.

Ik heb wel 3x nagemeten voordat ik de zaag in de dakstrip heb gezet, je kan het maar één keer fout doen dacht ik. Maar snel bleek dat het niet zo nauw komt. De dakrails vallen een ~0.5cm aan elke kant over de strip heen, dus de zaagrandjes hoeven ook niet perfect te zijn.

Achteraf had ik niet alle nieuwe clips nodig. Bij de gele aan de voorkant (6 x 30678009) waren er 2 gebroken. Beide witte clips waren gebroken (2 x 9190981) en 3 zwarte (24 x 8622906). Heb voor de zekerheid toch maar alle clips vernieuwd, maar als iemand het ook gaat doen kun je besparen door niet alle 24 zwarte clips te kopen.

Overigens ook gelijk de dakdragers er maar op geprobeerd. Nu nog een dakkoffer op de kop tikken.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
HaaVee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westland
Leeftijd: 56
Berichten: 186
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Dakrails monteren

 · 
Posted: 29.06.2022 - 08:25  ·  #24
Quote door Tnecniv

Het is gelukt! Inderdaad goed zelf te doen en een leuk klusje. Eerste kant was een uurtje; tweede binnen 15 minuten gepiept.

Ik heb wel 3x nagemeten voordat ik de zaag in de dakstrip heb gezet, je kan het maar één keer fout doen dacht ik. Maar snel bleek dat het niet zo nauw komt. De dakrails vallen een ~0.5cm aan elke kant over de strip heen, dus de zaagrandjes hoeven ook niet perfect te zijn.

Achteraf had ik niet alle nieuwe clips nodig. Bij de gele aan de voorkant (6 x 30678009) waren er 2 gebroken. Beide witte clips waren gebroken (2 x 9190981) en 3 zwarte (24 x 8622906). Heb voor de zekerheid toch maar alle clips vernieuwd, maar als iemand het ook gaat doen kun je besparen door niet alle 24 zwarte clips te kopen.

Overigens ook gelijk de dakdragers er maar op geprobeerd. Nu nog een dakkoffer op de kop tikken.

Netjes hoor! Ik wil dit ook voor mijn V70 (de S60 is begin dit jaar ingeruild voor een V70 2.4 140pk, wederom op LPG). Zei die man op de Youtube-video nou echt: "voorzichtig"? Die zou ik niet in de buurt van de mijne willen hebben. De schroevendraaiers vlogen door de lucht. Gewoon even een doekje onder de schroevendraaier om krassen en deuken te voorkomen.
HaaVee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westland
Leeftijd: 56
Berichten: 186
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Dakrails monteren

 · 
Posted: 30.06.2022 - 13:14  ·  #25
Even een vraag ten aanzien van het monteren van dakrails. Ik zie op de V70 en XC70 twee varianten zitten: een middenvoet bestaande uit een grotere enkele steun en een met twee kleinere voeten. Voor onze auto zou het mij niet uitmaken of de ene of de andere variant erop komt.

Vraag 1: zijn de dakrails van de V70 en XC70 hetzelfde en dus uitwisselbaar? Met andere woorden: kan ik XC70 dakrails plaatsen op onze V70?
Vraag 2 ligt in het verlengde van vraag 1: zijn de pakkingsets van de XC70 (1058969 en 1064031) inzetbaar voor de V70?
Vraag 3 ligt in het verlengde van vraag 2: is er een verschil tussen de pakkingen voor de enkele middenvoet en de dubbele?
Vraag 4: zijn de schroefgaten voor de montage van de rails al aanwezig onder de afdekstrip of moet je deze zelf boren?
Vraag 5: gelet op de voorgaande verhalen én dat de auto al 20 jaar jong is, verwacht ik dat het kunststof van de montagebeugeltjes van de afdekstrips ook bij ons demontage niet zullen overleven. Of is er een redelijke kans dat ze ongeschonden uit de strijd komen bij een voorzichtige aanpak?

Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0