Is deze motorsteun gaar?

Steun distributie D5

Tenck
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Is deze motorsteun gaar?

· 
Posted: 12.07.2017 - 15:53  ·  #16
Quote door Musicus

Quote door Tenck

Waarschijnlijk hangt je toprubber er dan ook niet helemaal meer lekker in omdat het verzakt is?

Nou, ik vind het eigenlijk wel meevallen.
Als ik nu goed kijk op de foto hangt het wel een beetje uit het lood, maar niet in de richting die ik zou verwachten.
Hier is een foto dus oordelen jullie zelf:

Die hangt inderdaad niet schuin, bij mij hing hij helemaal naar links tegen het metaal aan toen de distributiekant steun rot was.
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 15.07.2017 - 17:09  ·  #17
Monteur heeft met de auto gereden en vindt niet dat het stuur trilt. Wel zouden injectoren vervuild zijn en is de achterste turboslang te zacht waardoor deze dichtklapt. Bij volgas en 4000 toeren...

Tja, daar kom ik normaal gesproken bijna nooit.

Met andere woorden; motorsteun kan het niet zijn, al is er geen blik op geworpen.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 15.07.2017 - 17:18  ·  #18
Je kunt die steun in 5 minuten loshalen dan weet je of hij verrot is of niet.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.07.2017 - 17:29  ·  #19
Quote door hermanusb

Je kunt die steun in 5 minuten loshalen dan weet je of hij verrot is of niet.

Zeker, maar alleen met as-steunen en die heb ik niet. Blok moet je ondersteunen en ik heb maar 1 garagekrik. Na de vakantie kan ik weer op een brug, maar ik wilde (ivm een reis naar Frankijk) weten of hij defect was of niet.
Monteur heeft de foto's gezien die ik had gepost en zei dat die openingen aan de zijkant zo hoorde.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 15.07.2017 - 18:43  ·  #20
Het is toch de bovenste motorsteun?

Die haal je er zo af zonder krik of assteunen.
Deze zorgt er enkel voor dat het blok niet kantelt met gas geven of gas loslaten.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.07.2017 - 19:14  ·  #21
Eeh nee. Lees anders even het topic door.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.07.2017 - 22:41  ·  #22
Auto ver genoeg opkrikken en dan op een stevig houtblok laten zakken. Heb je de garage krik vrij om het motorblok iets omhoog te brengen tijdens het vervangen van de steun.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 16.07.2017 - 02:05  ·  #23
Er is in dit topic sprake van begripsverwarring. De motor wordt gedragen door de items 5 (motorsteunen) en zijdelings door item 1 waaraan hier slijtage zichtbaar is. Die alle worden gedragen door het subframe, dat weer door de bussen van het frame van de auto worden gescheiden. De items 2-3 en 6 zijn reactiesteunen die de horizontale reacties van het blok van optrekken en afremmen op de motor beperken. Die dragen geen motor en als die zonder ondersteuning niet gedemonteerd kunnen worden omdat er spanning op staat is, er aan de motorsteunen iets fundamenteels loos. Zeker de bovenste reactiesteun moet je met je vingers er uit kunnen drukken, nadat je de reactiebrug hebt gedemonteerd. In dit geval volgens de foto's zit het rubber van de steun 2-3 royaal naar links omdat de steun 1 versleten is.
Best mogelijk dat je monteur iets met injectoren heeft geconstateerd, maar je motorophanging is versleten.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
626Ronin
Geslacht:
Leeftijd: 52
Subject:

· 
Posted: 16.07.2017 - 11:51  ·  #24
Folke, waar baseer jij, zo op afstand op dat de motorophanging versleten is?
Musicus vroeg alleen of zijn steun aan distributiezijde verrot was, daar waren de meningen over verdeeld, vervolgens werd er doorgevraagd hoe de anderen stonden (of het blok misschien scheef stond) en nu is alles ral?
enige en juiste methode is om de twijfelachtige steun zelf los te halen, desnoods op de manier die ohz274 omschrijft.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 16.07.2017 - 23:26  ·  #25
Quote door 626Ronin

Folke, waar baseer jij, zo op afstand op dat de motorophanging versleten is?
Musicus vroeg alleen of zijn steun aan distributiezijde verrot was, daar waren de meningen over verdeeld, vervolgens werd er doorgevraagd hoe de anderen stonden (of het blok misschien scheef stond) en nu is alles ral?
enige en juiste methode is om de twijfelachtige steun zelf los te halen, desnoods op de manier die ohz274 omschrijft.

Er zijn 2 punten waaraan te zien is, wat er loos is. In de bovenste steun is is het rubber scheef weggetrokken. De steun aan de distributiezijde is gedeeltelijk gescheurd. Dat kan alleen als de onder het blok gemonteerde motorsteunen zijn doorgezakt cq. te veel vertikale beweging hebben.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.09.2017 - 15:51  ·  #26
Kan iemand nog eens kijken naar de foto's uit de openingspost?
Die 2 leidingen die daar lopen, zijn die van de stuurbekrachtiging? Ze zitten flink onder de vette troep en dat is wellicht de oorzaak van het vroeg overlijden van de motorsteun. Rubber en olie gaan nooit goed samen.
Ik vervang op de klus meeting de steun, maar wil ook graag de oorzaak aanpakken.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.09.2017 - 16:27  ·  #27
Waar die leidingen van zijn weet ik niet, maar de olie kan evengoed van ergens anders komen (meestal van een hogergelegen punt). Je stuurbekrachtiging bevat groene (of evt rode) vloeistof die veel dunner is dan olie dus lijkt me stug dat dat zo zou aankoeken. Plus dat metalen leidingen niet zomaar lekken (en zeker niet over de gehele lengte) dus dan moet het toch al van een rubber koppelstuk komen, waar je dan eerder een lokale lekkage zou verwachten.
Dus als je een olielek zoekt zou ik eerder zoeken naar een hogergelegen punt, bijv. de afdichting van de as van die poelie die erboven ligt.

Dit afgaande op mijn eigen ervaring bij mijn andere auto waar ik ook olielekkage zag onderaan het blok, die ik (doordat ik er moeilijk tussen kon kijken) uiteindelijk na veel gezoek kon terugleiden naar de pakking van de vacuumpomp... die aan de zijkant van het blok en helemaal bovenaan het blok gemonteerd zit!
626Ronin
Geslacht:
Leeftijd: 52
Subject:

· 
Posted: 20.09.2017 - 17:24  ·  #28
Quote door Musicus

Kan iemand nog eens kijken naar de foto's uit de openingspost?
Die 2 leidingen die daar lopen, zijn die van de stuurbekrachtiging? Ze zitten flink onder de vette troep en dat is wellicht de oorzaak van het vroeg overlijden van de motorsteun. Rubber en olie gaan nooit goed samen.
Ik vervang op de klus meeting de steun, maar wil ook graag de oorzaak aanpakken.

je rubber is op de plaats waar ie gaar is toch niet vet? ik denk eerder dat het een productiefoutje is geweest. ik had daar ook vette bende, na het verwijderen van mijn carterpan (benzine (lpg) ivm de O-ringen en weer vers vastplakken is het daar droog. maar het kan ook je krukaskeerring zijn, of een vergane (vloeibare) pakking..ik zou hem eerst schoonmaken en goed kijken waar het dan weer begint.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.09.2017 - 18:56  ·  #29
Het rubber ziet er op de foto's inderdaad niet vettig uit.
We gaan op de klusdag wel eens kijken of we zien waar de vettigheid vandaan komt. Het is namelijk wel zo dat ik af en toe stuurbekrachtigings olie moet toevoegen. Het vaatje is al eens vervangen, net als de slangklemmen. Misschien een wartel oid die een beetje lekt? Beetje een wilde gok, ik heb geen idee hoe alle leidingen lopen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 20.09.2017 - 21:37  ·  #30
Als ik me niet vergis zijn dat je brandstofleidingen (aanvoer en retour) naar de tank.

Als het rubber loslaat van de plaat, doet de steun niet meer wat die moet doen. Dus dan vervangen (kost €40).

Ik denk idd dat het een lekkage op een andere plaats is. Als je geen bodembeschermplaat hebt, kan de wind olie overal naar toe laten dwarrelen. Het kan ook oud zijn (kapotte krukaskeerring, distributiezijde; lekkende nokkenaskeerring; of idd de stuurvloeistof).

Selected quotes for multi-quoting:   0