Diverse storingen dashboard..

 
 
 
 
 
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 04.04.2020 - 12:51  ·  #16
Die CCM (Climate Control Module) maken eerst niet zoveel uit. De rest zit in de motorruimte en zorgen voor de ellende, wellicht wegens eenzelfde oorzaak, zoals gecorrodeerde zekeringen of massa-aansluitingen, of beschadigde bedrading ergens. Als je daar zelf iets mee kan, neem dat eens onderhanden, er zijn er al meer geweest met zo'n berg vage storingen. Dit is niet 1 ding kapot, maar ergens een kink in de kabel (letterlijk).
Allejandro
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 33
Geregistreerd: 03 / 2020
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 04.04.2020 - 12:59  ·  #17
Ik ben bang dat je gelijk hebt, helaas ben ik (of mijn man) er niet heel handig mee, dus we moeten op zoek naar iemand die dat wil gaan doen voor ons.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1464
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 06.04.2020 - 00:27  ·  #18
Welke regio woon je? Dan kan vast wel iemand een betrouwbare Volvo kenner aanwijzen.
Persoonlijk gok ik dat je ABS-module zoveel onzin uitkraamt op je CAN-bus (de communicatie snelweg in je auto) dat de overige boordcomputers ook verstoord raken. (Nadruk op het woord gok)
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 06.04.2020 - 11:46  ·  #19
Quote door Vogel

Welke regio woon je? Dan kan vast wel iemand een betrouwbare Volvo kenner aanwijzen.
Persoonlijk gok ik dat je ABS-module zoveel onzin uitkraamt op je CAN-bus (de communicatie snelweg in je auto) dat de overige boordcomputers ook verstoord raken. (Nadruk op het woord gok)


..op één van de foto's staat een blauwe 855 op een autoambulance (voorstel topic), deze foto is genomen bij een Profile winkel van Leo Brouwer en die zit in Joure.
Waarschijnlijk zal het in die omgeving zijn..
Allejandro
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 33
Geregistreerd: 03 / 2020
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 06.04.2020 - 14:37  ·  #20
Haha ja klopt, maar is een blauwe v70 diesel hoor, geen 855.
Woon inderdaad in Joure.

De forummer vermoedde een kabelbreuk of aangevreten kabel omdat het zulke rare, diverse, uiteenlopende storingen zijn.

Ook het feit dat hij geen vermogen had zaterdagochtend na het uitlezen... zonder enige melding... dat is echt een hele rare gewaarwording die ik niet eerder gehad heb met (welke) volvo dan ook.
Gelukkig was het maar een km of 8 naar huis, maar heb nog nooit zo rustig gereden.
Allejandro
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 33
Geregistreerd: 03 / 2020
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 06.04.2020 - 14:40  ·  #21
Quote door Vogel

Welke regio woon je? Dan kan vast wel iemand een betrouwbare Volvo kenner aanwijzen.
Persoonlijk gok ik dat je ABS-module zoveel onzin uitkraamt op je CAN-bus (de communicatie snelweg in je auto) dat de overige boordcomputers ook verstoord raken. (Nadruk op het woord gok)


Maar als de ABS module stuk is, zou de ABS pomp het niet meer doen heb ik begrepen.
Uit het testen met vida blijkt dat die het goed doet.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1464
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 06.04.2020 - 23:10  ·  #22
Je test doe je in stilstand. De storingen komen als je rijdt. Daar is al een verschil. Met name bij elektrische storingen is het rammelen een belangrijke factor.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 06.04.2020 - 23:58  ·  #23
MY 2000, had die al een CAN bus? Volgens mij had in dit bouwjaar iedere functie nog zijn eigen draadje en kunnen foute modules elkaar niet beïnvloeden, wat bij CAN en LIN bussystemen wel kan gebeuren. Maar ik weet dat niet zeker, want ik heb geen schema's van voor MY 2005 dus kan hier niet in duiken.
Wel is het belangrijk met elektronica om systematisch te werk te gaan. Elimineren van oorzaken, stuk voor stuk. Soms is de fout terug te brengen tot 1 slechte stekker of 1 slechte massa-aansluiting.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 14.04.2020 - 10:59  ·  #24
Als je een 70N uit 2000 hebt, dan heeft die al een canbus.
Allejandro
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 33
Geregistreerd: 03 / 2020
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 20.04.2020 - 07:49  ·  #25
Op dit moment staat hij nu al 10 dagen bij de garage/monteur maar die kan het ook niet echt vinden geloof ik. Zal hem eens vragen hoever hij is.
Mis de auto wel vreselijk, we hebben nog een (kleine) auto maar even hout halen ivm verbouwing oid.

We wachten af..
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 20.04.2020 - 08:30  ·  #26
Tja, het is nogal een eindje weg, maar ik zou hem toch echt bij Blade/Poika neerzetten. Ga ik vanuit Leeuwarden ook naartoe.

Hoeveel heeft ie gelopen? Wat is de staat van de rest van de auto? Wat voor motor? Als ie in z’n werkzame leven al flink heeft moeten werken is ie ook gewoon een keer ‘op’. Ik bedoel, stel dat het idd koppakking is en ABS controller, dan gaat er straks 1000 euro+ in... heb je dat er voor over?
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 20.04.2020 - 08:35  ·  #27
Er lijkt een knaagbeest onder de kap bezig te zijn geweest want de isolatie op het schutbord is ook erg aangetast. Daarbij staat het stuurbekrachtigingsvaatje bol en drukt die tegen de ecu. De bovenste radiatorslang staat erg hard als de auto warm is.

In mijn optiek heeft de auto veel achterstallig onderhoud en ik heb ook aangegeven dat je waarschijnlijk van het een in het ander vervalt. Ik snap wel dat het een lastige keuze maken is maar als de auto nu al 10 dagen bij de garage staat is dat niet een heel positief teken, vrees ik.
Allejandro
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 33
Geregistreerd: 03 / 2020
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 20.04.2020 - 08:59  ·  #28
Nou, heb weer een beetje meer info.
Hij staat er al 10 dagen omdat het een beetje druk was en ik er toch niks mee kon nu.

Monteur heeft ook weer uitgelezen.
Het vermogen wat weg viel kwam van een foutcode van de brandstofpomp relais. Dus al met al nog meer vage fouten waar je eigenlijk niks mee kan.
Een van de computers is de behuizing ook krom van, die heeft dus ook al eens wat meegemaakt. Komt het er op neer dat we de ABS module moeten gaan repareren, de ECU moeten gaan vervangen, en alle elektra nalopen. Dat wordt idd erg prijzig als je dat niet (deels) zelf kan doen, tis een auto van 20jr oud.

Wat Ravado zegt klopt ook allemaal, helaas. De twijfel is nu wat we gaan doen, opknappen of toch maar voor iets anders gaan kijken.
Appeltje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 240
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 20.04.2020 - 10:07  ·  #29
Tip: haal de behuizing van de ECU eraf en rijdt nog eens. Van Volvo experts had ik begrepen dat een bol-staand reservoir van stuurbekrachtiging op de behuizing van de ECU kan drukken en rare storingen kan geven. Eerste snelle test: haal de behuizing eraf en rijdt een stukje. Tweede actie; vervang het reservoir van stuurbekrachtiging. Na circa 20 jaar is het plastic minder stevig / gaat vervormen van afgerond plat naar ronduit bol.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Diverse storingen dashboard..

 · 
Posted: 20.04.2020 - 11:23  ·  #30
Mijn auto is van 2001 en als de automaat het begeeft gaat hij gewoon gerenoveerd worden.

Oftewel.

Het is maar net hoeveel je hebt uitgegeven aan je auto.
Heel veel achterstallig onderhoud?

Soms kun je zaken ook in delen aanpakken.

Ik zou ook het vaatje eerst vervangen, kost weinig en het is een begin.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0