FF Dompelen in de Domplebak

 
 
 
 
 
Remco1978
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 160
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 15.07.2021 - 18:38  ·  #16
Kijk eens naar de levensduur van een fiets accu. Dat zal zo ook met auto’s gaan lijkt me. Je zult al wel n nieuwe moeten kopen wil het nog onder garantie vallen, dus niet te betalen voor de gewone man.
Straks iedereen aan een elektrische auto waar moet dan de belasting op brandstof vandaan komen?
Bedrijven hebben hun belasting voordeel, de gewone man niet. En al dat groene gedoe betaald ook de gewone man.
En straks heb je zonnepanelen op je dak word je aangeslagen omdat het dan als extra inkomen word gezien als je terug lieverd.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 15.07.2021 - 18:54  ·  #17
Ik kan me vergissen, maar meen dat de Toyota Prius - een van de eerste hybrides- toch enorm lang met z'n accu's doet.
Mijn eigen auto heeft aan aangegeven range ook niet ingeboet na 4,5 jaar. Weet natuurlijk niet wat-ie na 14,5 jaar of 24,5 jaar nog doet... Maar één ding is zeker - de techniek schreidt voort...
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 15.07.2021 - 19:21  ·  #18
Quote door PvL

Ik kan me vergissen, maar meen dat de Toyota Prius - een van de eerste hybrides- toch enorm lang met z'n accu's doet.
Mijn eigen auto heeft aan aangegeven range ook niet ingeboet na 4,5 jaar. Weet natuurlijk niet wat-ie na 14,5 jaar of 24,5 jaar nog doet... Maar één ding is zeker - de techniek schreidt voort...

Klopt ja, dat accupakket gebruikt continu maar een percentage van zijn cellen, om eventuele defecte cellen (en slijtage) op te vangen. En volgens mij rijden er ook best wat taxi Priussen rond (ofja, reden misschien inmiddels) met KM-standen boven de 500.000 waarvan het accupakket gewoon nog goed was
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 15.07.2021 - 20:00  ·  #19
Quote door PvL

Ik kan me vergissen, maar meen dat de Toyota Prius - een van de eerste hybrides- toch enorm lang met z'n accu's doet.
Mijn eigen auto heeft aan aangegeven range ook niet ingeboet na 4,5 jaar. Weet natuurlijk niet wat-ie na 14,5 jaar of 24,5 jaar nog doet... Maar één ding is zeker - de techniek schreidt voort...


Ik heb wel het idee dat het ook afhangt van hoe de auto gestald staat en hoe iemand er mee omgaat. Ik ben er bij zwaar en of lang gebruik nog niet helemaal gerust op, zeker omdat bij een hybride de batterij zo klein is.

Als die accu na een jaar of 6 minder word dan is er bijna niks bruikbaars meer over van die range of elektrische voordelen. Bij een Prius is de "red triangle of death" al een dingetje. Prima auto's compleet afgeschreven omdat de accu vervangen (tenzij je zelf aan de knutsel met een refurbished pakketje gaat) gewoon te duur is.

En dan is een Prius nog een beetje het oer model Hybride welke vaak toch ook wel een "eco" minded publiek trekt. Ik maak mij meer zorgen om de levensduur van de accu's en motoren die men gebruikt om slagschepen zoals een foutlander een beetje leuk in de lease te kunnen zetten.

En om even een beetje verder offtopic te gaan; ik twijfel ook aan het nut van ervan. Ik rijd voor/van het werk in een Corolla Touring Sports en daar voelt het Hybride deel echt als "spek en bonen". Als je meer dan 10% gas geeft dan gaat ie volledig over op de benzinemotor, en wanneer je minder dan 10% gas geeft dan blijkt het 30pk elektro motortje ook niet echt opgewassen tegen het formaat auto. Je kan de wagen niet stekkeren dus het 50 a 60km volledig elektrische bereik haal je nooit, zonder ontbijt en met lege wagen is mij eens 45km gelukt nadat ik meer dan 2 uur snelweg gereden had. Anders dan dat trek je dat kleine accu pakketje gewoon te snel leeg met optrekken, stukjes elektrisch wat de wagen soms random besluit te doen (even 80 rijden in een file dan is het 10 seconden elektrisch, minuutje benzine, dan weer een paar seconden electrisch enzovoorts. Het EV icoontje op het dashboard lijkt soms wel een knipperlicht) en dergelijke voorbeelden. En heb ik de wagen beladen dan blijft er al helemaal niks meer van over.

Ik krijg met moeite net 1:18 eruit, wat mij eigenlijk wel een beetje tegenvalt. Dat is niet eens zo heel veel beter dan bijvoorbeeld mijn V70 op goeie dagen deed. Als over een paar jaar die accu achteruit gaat dan denk ik niet dat je er nog heel veel aan gaat hebben. Als de accu op je Tesla minder word, dan zal je nog steeds wel een bruikbaar bereik van pak em beet 400km hebben. Maar op een 50 a 60km actieradius zit er niet heel veel rek meer in, en als de elektro motor ineens veel vermogen gaat vragen (want zware caravan, volle kofferbak of zware auto) dan kon het nog wel eens sneller afgelopen zijn.

En dan zit je met een relatief jonge auto waar repareren eigenlijk niet uit kan, maar slopen weer enorm slecht voor het milieu is. Volgensmij hebben we ook nog geen goede manier om van die defecte accu's af te komen.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 15.07.2021 - 21:19  ·  #20
Elektrisch rijden heeft nou niet bepaald de toekomst. Voor al miljoenen auto's die opgeladen moeten worden is doodsimpel geen stroom genoeg. Al planten ze op elke woning een wentelwiek.... Misschien waterstof ooit, maar dan moet het al jaren getest zijn. Ik ga niet als proefkonijn op een waterstofbom zitten. Als dat fout gaat krijg je een gratis enkeltje naar de maan en terug.....
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 15.07.2021 - 21:19  ·  #21
@ koplamp:
Mijn Volvo doet dat anders. Ik kan volledig elektrisch rijden tot pakweg 120 km/uur. Voorwaarde is wel dat ik dan “zachtjes” gas geef. Trap ik hem in een keer in, komt de benzinemotor erbij.
Bij volledig elektrisch gebruik is de elektromotor behoorlijk sterk bij bijvoorbeeld het wegrijden van een stoplicht. Maar dan stekker ik dus wel.
De combinatie van de benzinemotor met de elektromotor maakt de auto echt beresterk! Al legt deze het in een echte sprint tegen een vol elektrische auto af.
Het afgelopen weekend gereden met een vol elektrische auto met 408 PK. Waanzinnig snel. De T8 heeft 421 PK, maar legt het (puur qua sprint en tussensprint) af. Qua topsnelheid dan weer niet..
Daar zijn deze auto’s niet voor bedoelt, maar het is wel lekker dat het kan😉
Voor mij is de grootste winst te halen in het afleggen van veel relatief korte afstanden waar de elektromotor het perfect doet en de verbrandingsmotor verhoudingsgewijs veel brandstof zou gebruiken.
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 15.07.2021 - 21:44  ·  #22
Quote door PvL

@ koplamp:
Mijn Volvo doet dat anders. Ik kan volledig elektrisch rijden tot pakweg 120 km/uur. Voorwaarde is wel dat ik dan “zachtjes” gas geef. Trap ik hem in een keer in, komt de benzinemotor erbij.
Bij volledig elektrisch gebruik is de elektromotor behoorlijk sterk bij bijvoorbeeld het wegrijden van een stoplicht. Maar dan stekker ik dus wel.
De combinatie van de benzinemotor met de elektromotor maakt de auto echt beresterk! Al legt deze het in een echte sprint tegen een vol elektrische auto af.
Het afgelopen weekend gereden met een vol elektrische auto met 408 PK. Waanzinnig snel. De T8 heeft 421 PK, maar legt het (puur qua sprint en tussensprint) af. Qua topsnelheid dan weer niet..
Daar zijn deze auto’s niet voor bedoelt, maar het is wel lekker dat het kan😉
Voor mij is de grootste winst te halen in het afleggen van veel relatief korte afstanden waar de elektromotor het perfect doet en de verbrandingsmotor verhoudingsgewijs veel brandstof zou gebruiken.


Goed toegepast kun je er absoluut een boel lol mee hebben :)

Wat ik niet snap is waarom we niet dezelfde techniek als in een trein gebruiken. Volledig op elektrische motoren rijden en dan een benzine/diesel aggregaatje erin om de accu op te laden. Dat is voor zover ik weet de meest efficiënte manier.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 15.07.2021 - 22:16  ·  #23
Quote door [-Tom-]

Quote door PvL

Ik kan me vergissen, maar meen dat de Toyota Prius - een van de eerste hybrides- toch enorm lang met z'n accu's doet.
Mijn eigen auto heeft aan aangegeven range ook niet ingeboet na 4,5 jaar. Weet natuurlijk niet wat-ie na 14,5 jaar of 24,5 jaar nog doet... Maar één ding is zeker - de techniek schreidt voort...

Klopt ja, dat accupakket gebruikt continu maar een percentage van zijn cellen, om eventuele defecte cellen (en slijtage) op te vangen. En volgens mij rijden er ook best wat taxi Priussen rond (ofja, reden misschien inmiddels) met KM-standen boven de 500.000 waarvan het accupakket gewoon nog goed was


Ja, maar een hybride, en dan nog van Toyota ook, of een volelectrische auto daar zit best wel verschil tussen.
Laatst las ik een artikel in de Autobild waarin auto's met voor hun doen hoge km.standen aan bod kwamen.
Daarbij zat ook een Renault Zoë. Die had de 2 ton gehaald maar nu was de accu stuk. Een nieuwe accu zou iets van €4000,- gaan kosten en dat overtreft de dagwaarde van zo'n Zoë. De auto was het dus gewoon niet meer waard en ging naar de schroothoop.
Nou, lekker duurzaam rijden dan! Een auto uit 2013 die na een goede 7 jaar al op de schroothoop kan. Als er bij zo'n Clio uit 2013 in het ergste geval een motorschade ontstaat, wat echt amper voorkomt, koop je gewoon een ruilmotortje voor een paar honderd euro's en plof je die erin. Klaar voor de volgende 8 jaar.
Ik geloof er niet in in dat elektrische rijden. En geloof mij maar, iedereen komt hier nog van terug.
Het is gewoon weer zo'n door de overheid gestimuleerde hype. Want als die subsidies er niet waren, nou, dan kocht echt niemand een elektrische auto.
Die hype nu is te vergelijken met de hype die er was in 2011/12/13 rondom de diesel auto. Toen moest en zou iedereen een dieselauto moeten aanschaffen vanwege de extreem lage C02 uitstoot. Werd extreem gestimuleerd door de overheid. Je hoefde er het eerste jaar zelfs helemaal geen wegenbelasting voor te betalen.
Nou, we weten allemaal hoe dat is afgelopen! Een dieselauto wil nu niemand meer en raak je aan de straatstenen niet meer kwijt.
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 16.07.2021 - 05:54  ·  #24
Quote door Malmö"]
[quote="[-Tom-]"]
[quote="PvL

Die hype nu is te vergelijken met de hype die er was in 2011/12/13 rondom de diesel auto. Toen moest en zou iedereen een dieselauto moeten aanschaffen vanwege de extreem lage C02 uitstoot. Werd extreem gestimuleerd door de overheid. Je hoefde er het eerste jaar zelfs helemaal geen wegenbelasting voor te betalen.
Nou, we weten allemaal hoe dat is afgelopen! Een dieselauto wil nu niemand meer en raak je aan de straatstenen niet meer kwijt.


Ben je niet in de war met LPG G3?
In die periode had ik een Auris 2.0d4d en heb gewoon keurig betaald, dan zou ik nog geld terug kunnen halen....😉
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 16.07.2021 - 06:37  ·  #25
Quote door headlight

Wat ik niet snap is waarom we niet dezelfde techniek als in een trein gebruiken. Volledig op elektrische motoren rijden en dan een benzine/diesel aggregaatje erin om de accu op te laden. Dat is voor zover ik weet de meest efficiënte manier.


Dan zou er inductie in het wegdek aangebracht moeten worden= de bovenleiding.

Ik weet verder niets van aggregaatjes in treinen. We hebben gewoon statische omvormers. Die zorgen voor het bijladen van de boordaccu's en de voeding van het boordnet.

Misschien ben je in de warm met de motorgenerator van vroeger? Simpelweg een elektromotor met een dynamo. 😉
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 16.07.2021 - 08:23  ·  #26
Quote door headlight

Quote door PvL

@ koplamp:
Mijn Volvo doet dat anders. Ik kan volledig elektrisch rijden tot pakweg 120 km/uur. Voorwaarde is wel dat ik dan “zachtjes” gas geef. Trap ik hem in een keer in, komt de benzinemotor erbij.
Bij volledig elektrisch gebruik is de elektromotor behoorlijk sterk bij bijvoorbeeld het wegrijden van een stoplicht. Maar dan stekker ik dus wel.
De combinatie van de benzinemotor met de elektromotor maakt de auto echt beresterk! Al legt deze het in een echte sprint tegen een vol elektrische auto af.
Het afgelopen weekend gereden met een vol elektrische auto met 408 PK. Waanzinnig snel. De T8 heeft 421 PK, maar legt het (puur qua sprint en tussensprint) af. Qua topsnelheid dan weer niet..
Daar zijn deze auto’s niet voor bedoelt, maar het is wel lekker dat het kan😉
Voor mij is de grootste winst te halen in het afleggen van veel relatief korte afstanden waar de elektromotor het perfect doet en de verbrandingsmotor verhoudingsgewijs veel brandstof zou gebruiken.


Goed toegepast kun je er absoluut een boel lol mee hebben :)

Wat ik niet snap is waarom we niet dezelfde techniek als in een trein gebruiken. Volledig op elektrische motoren rijden en dan een benzine/diesel aggregaatje erin om de accu op te laden. Dat is voor zover ik weet de meest efficiënte manier.

De nieuwe Mazda MX30 komt er binnenkort met range-extender (nu alleen nog volledig elektrisch leverbaar)
En volgens mij werken bepaalde model i-serie modellen ook zo.

Quote door sw2983

Quote door headlight

Wat ik niet snap is waarom we niet dezelfde techniek als in een trein gebruiken. Volledig op elektrische motoren rijden en dan een benzine/diesel aggregaatje erin om de accu op te laden. Dat is voor zover ik weet de meest efficiënte manier.


Dan zou er inductie in het wegdek aangebracht moeten worden= de bovenleiding.

Ik weet verder niets van aggregaatjes in treinen. We hebben gewoon statische omvormers. Die zorgen voor het bijladen van de boordaccu's en de voeding van het boordnet.

Misschien ben je in de warm met de motorgenerator van vroeger? Simpelweg een elektromotor met een dynamo. 😉

Nee, Headlight bedoelt het principe van een dieselloc. Die hebben gewoon een dikke dieselmotor er in, die dient als aggregaat, maar de aandrijving zelf gaat elektrisch.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2059
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 16.07.2021 - 09:51  ·  #27
Quote door Malmö

Die hype nu is te vergelijken met de hype die er was in 2011/12/13 rondom de diesel auto. Toen moest en zou iedereen een dieselauto moeten aanschaffen vanwege de extreem lage C02 uitstoot. Werd extreem gestimuleerd door de overheid. Je hoefde er het eerste jaar zelfs helemaal geen wegenbelasting voor te betalen.
Nou, we weten allemaal hoe dat is afgelopen! Een dieselauto wil nu niemand meer en raak je aan de straatstenen niet meer kwijt.


Dat weet ik nog goed. Vrienden met een bedrijf kochten toen maar liefst 4 D3 (meen ik) C30's helemaal aangekleed, de dikste versies. 2 voor hunzelf en 2 voor hun partners. Zakelijk gezien was er enorm veel (belasting)voordeel. Na een paar jaar was het voordeel er wel af en hebben ze ze weggedaan.
Je ziet de dieseltjes uit die tijd nog veel rijden, vooral de bluemotion polo's.
Nou ja, we weten ook allemaal hoe het is afgelopen met de sjoemeldiesels haha
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 16.07.2021 - 10:13  ·  #28
Dieselelektrisch dus. Dat werkt toch wat anders dan 'n aggregaatje die de accu oplaadt en is totaal niet efficiënt.

Mooiste zou zijn 'n soort systeem als de trolleybussen in Arnhem, maar dan wat moderner, zonder draad en stroomafnemers.

Continu prik en een accupakket om bij storingen toch nog weg te komen.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 16.07.2021 - 11:24  ·  #29
Quote

Nee, Headlight bedoelt het principe van een dieselloc. Die hebben gewoon een dikke dieselmotor er in, die dient als aggregaat, maar de aandrijving zelf gaat elektrisch.


Een auto met waterstof brandstofcel werkt volgens mij wel op die manier. Je rijd elektrisch, maar de bufferaccus worden brandstofcel bijgeladen.
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: FF Dompelen in de Domplebak

 · 
Posted: 17.07.2021 - 09:19  ·  #30
Hoezo zou dat niet werken? Een modern dieseltje is (relatief voor een verbrandingsmotor) best efficiënt en als generator kan die ook zo goed als permanent op zijn optimale toerental werken. Als je dat combineert met een fatsoenlijk accu pakket en de mogelijkheid tot stekkeren dan zou je best een behoorlijk eind moeten komen toch?

(Nogmaals) ik ben absoluut geen deskundige en niet gehinderd door enige kennis, maar bovenstaande lijkt mij een (veel) betere oplossing dan het schijn hybride zoals Toyota toepast in mijn Corolla. Als volledig electrisch nog niet binnen bereik is, dan zou het alternatief toch zijn om zo ver mogelijk op een tank brandstof te komen met zo min mogelijk uitstoot?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0