Druklager of dubbelmassavliegwiel rammelt

 
 
 
 
 
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1618
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Druklager of dubbelmassavliegwiel rammelt

 · 
Posted: 19.08.2022 - 08:04  ·  #16
Bij de aanschaf van mijn S60 ging er een nieuwe koppeling en DMV (LUK) in bij km stand 238.00 en bij verkoop 5,5 jaar later rammelde het DMV een beetje.. niet zo erg als het geluid in het filmpje. Km stand bij verkoop was 348.000 meen ik, dus een dikke ton ging het DMV mee!

Mijn auto was wel getuned naar bijna 230pk, rijstijl was 80% rustig en 20% stevig, blijkbaar was dat genoeg voor het vliegwiel..?!
Ik weet dat de zaken eerder slijten met tuning e.d. dus accepteerde ik dat helemaal, de auto van Robert is niet getuned voor zover ik weet en juist een model met relatief weinig paarden onder de motorkap toch? Dus dan zou ik niet verwachten dat dit zou verslijten. Wellicht zwaar spul aan de trekhaak gehad? (Vorige eigenaar?) Of zit er geen welvaartsknobbel aan de auto?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Druklager of dubbelmassavliegwiel rammelt

 · 
Posted: 19.08.2022 - 11:02  ·  #17
Onze focus van vroeger had een kapot dmv bij 285 K

En ik weet vrijwel zeker dat er toen ook een LUK in kwam.
Een DmV mag toch niet kapot zijn na 100K.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Druklager of dubbelmassavliegwiel rammelt

 · 
Posted: 19.08.2022 - 11:38  ·  #18
Quote door hermanusb

Onze focus van vroeger had een kapot dmv bij 285 K

En ik weet vrijwel zeker dat er toen ook een LUK in kwam.
Een DmV mag toch niet kapot zijn na 100K.


Vind ik ook. Was wel meer mis aan de auto. Vanaf nieuw een jankende versnellingsbak. Na veel zeuren is deze bij 50.000 km vervangen. Pas vanaf dat moment was/ben ik zeeeeer tevreden over de auto.
Wat betreft het vliegwiel, de auto heb ik na de garantieperiode laten tunen. Van 231 naar 265 pk. Lijkt mij sterk dat het vliegwiel daar zoveel van heeft te lijden dat deze de geest geeft. Hij heeft circa 45.000 km met de 265 pk gereden. Maar nogmaals, zeer tevreden over de auto. (nog steeds)
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Druklager of dubbelmassavliegwiel rammelt

 · 
Posted: 19.08.2022 - 13:01  ·  #19
Voor mij is een DMV iets nieuws. In tegenstelling tot een klassiek vliegwiel dat alleen onder extreme omstandigheden vervangen moet worden is een DMV wel een slijtend onderdeel.
Gezien de hoeveelheid werk bij een V70 of een V50 is het raadzaam het DMV bij het vervangen van de koppeling ook te vervangen.
Koppelingen gaan minimaal 250.000 km mee tenzij er iets aan de rijstijl mankeert.
Koppeling 3 delen plus een DMV plus arbeidsloon gaat richting 1000 euro. Best wel een pittige bedrag.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Druklager of dubbelmassavliegwiel rammelt

 · 
Posted: 19.08.2022 - 15:55  ·  #20
Quote door Wakkerewilly

Voor mij is een DMV iets nieuws. In tegenstelling tot een klassiek vliegwiel dat alleen onder extreme omstandigheden vervangen moet worden is een DMV wel een slijtend onderdeel.
Gezien de hoeveelheid werk bij een V70 of een V50 is het raadzaam het DMV bij het vervangen van de koppeling ook te vervangen.
Koppelingen gaan minimaal 250.000 km mee tenzij er iets aan de rijstijl mankeert.
Koppeling 3 delen plus een DMV plus arbeidsloon gaat richting 1000 euro. Best wel een pittige bedrag.


Ik moest 1600 betalen bij de Ford garage, hij belde later nog op dat hij het zwart voor 1300 wilde doen.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2397
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Druklager of dubbelmassavliegwiel rammelt

 · 
Posted: 19.08.2022 - 23:30  ·  #21
Ook ik ben “old scool” opgegroeid en a-technisch als het op sleutelen aan je auto aan komt.
Hier komt vaak het DMV voorbij, in mijn jongere jaren hadden we het over versleten koppelingsplaten en drukgroep. En eventueel verbrande koppelingsplaten door te veel met “slip” te hebben gereden. Maar bij de van Volvo Nederland gekochte en door hen flink getunede 850 - 10v handbak, die ik van 40k naar 361k heb gereden, nooit iets van de koppelingsplaten of drukgroep moeten laten vervangen :happy: Ik weet niet wat voor systeem die had.
(Wat ben ik blij met mijn automaat)
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Druklager of dubbelmassavliegwiel rammelt

 · 
Posted: 20.08.2022 - 10:34  ·  #22
Prijzen kunnen flink varieren. Ik ging uit van een V50 met 2.0 diesel. Zes uur arbeid, koppelingsset 275 euro, DMV 350 euro.
Die vliegwielen kunnen voor andere auto's twee keer zo duur uitvallen.

Willy,
Met goede rijtechniek en een Volvo die niet regelmatig 1500 kg aanhangers of caravans vooruit hoeft te sleuren kun je veel kms maken zonder koppelingsproblemen.
De voordelen van een dubbel massa vliegwiel zijn minder geluid en minder trillingen.
Lager brandstofgebruik wordt ook genoemd.
Nadeel is de kans op defekten en slijtage. Vervanging is de enige remedie. DMV zijn er vanaf 300 tot ruim het dubbele afhankelijk van merk en type auto.

Mocht een enkelmassa vliegwiel beschadigd zijn dan kan dat gevlakt worden voor lage kosten.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2203
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Druklager of dubbelmassavliegwiel rammelt

 · 
Posted: 21.08.2022 - 22:43  ·  #23
Even terugkomend op de auto: de eerste eigenaar (in Stockholm) was een bedrijf in eikehouten vloeren. De auto is begin 2011 geleverd als leaseauto, aan de datumcode op de onderdelen van de trekhaak te zien, is deze er pas in 2012 op gekomen. Onder garantie is de bak vervangen bij 76k, dus ik vermoed dat een en ander ondanks of misschien wel dankzij de relatief lichte motor (145pk zonder turbo) toch wel wat te lijden heeft gehad. Het vliegwiel was trouwens al bij 120k hoorbaar en de teller staat nu op 182k, nergens in de onderhoudshistorie staat dat de koppeling of vliegwiel is vervangen, dus ik ga er van uit dat dit nog de originele koppeling en vliegwiel is.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Druklager of dubbelmassavliegwiel rammelt

 · 
Posted: 22.08.2022 - 16:04  ·  #24
Bij een defect DMV is vaak een kort geratel hoorbaar als je de motor afzet.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Druklager of dubbelmassavliegwiel rammelt

 · 
Posted: 22.08.2022 - 23:17  ·  #25
Quote door brulkjaer

Bij een defect DMV is vaak een kort geratel hoorbaar als je de motor afzet.


Ik had ratelen bij gas loslaten.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2203
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Druklager of dubbelmassavliegwiel rammelt

 · 
Posted: 23.08.2022 - 10:36  ·  #26
Het ratelen hoor je hier als de motor dreigt te smoren bij laag toerental en dan de koppeling intrapt. Vooral buiten de auto is het dan goed hoorbaar.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0