Een andere volvo???

De xc70/xc90

 
 
 
 
 
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Een andere volvo???

 · 
Posted: 11.07.2020 - 21:59  ·  #16
Quote door Bolbo

Zuinig zou ik een euro4 D5 met automaat niet noemen. Ik denk toch dat je wel moet rekenen op een verbruik van 7 liter /100km bij voornamelijk verkeer buiten de bebouwde kom.


Onder zuinig bedoel ik niet 1 op 20 maar in verhouding tot de auto.

Ik heb begrepen dat de D's een beetje betrekking hebben op de pk's
Als ik bijv door een D4 te nemen een stuk zuiniger kan rijden kan dat wel een reden zijn om een D4 te nemen.

Echter betrouwbaarheid staat op 1
Zuinig rijden op 2
En een caravan moet hij makkelijk trekken.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Een andere volvo???

 · 
Posted: 11.07.2020 - 23:59  ·  #17
Staar je niet blind op D5, D4 etc want die naam schuift door. D5 is enkel het sterkste dieselblok van het moment...totdat er een sterkere komt dus. De 163pk die ik heb heeft (met enkele aanpassingen over tijd) al D5, 2.4D en D3 geheten.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Een andere volvo???

 · 
Posted: 12.07.2020 - 11:31  ·  #18
Quote door Bolbo

Staar je niet blind op D5, D4 etc want die naam schuift door. D5 is enkel het sterkste dieselblok van het moment...totdat er een sterkere komt dus. De 163pk die ik heb heeft (met enkele aanpassingen over tijd) al D5, 2.4D en D3 geheten.


Was er niet wat met millieuzones voor D2/3 ofzo.
En er is ergens een omslag in de periode 2007 en 2008.

Er is iets verandert in die periode.
rifwachter
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Epse
Leeftijd: 53
Berichten: 450
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Een andere volvo???

 · 
Posted: 12.07.2020 - 11:37  ·  #19
Euro 3 D5 heeft geen roetfilter en wervelkleppen. Je betaalt wel iets meer wegenbelasting, extra roettax.
En op een paar plaatsen kom je de milieuzone niet in.

Euro 4 heeft wel roetfilter en wervelkleppen.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Een andere volvo???

 · 
Posted: 12.07.2020 - 12:25  ·  #20
Quote door hermanusb

Is er iets waar we nog op moeten letten?
Ik ga voor een jaar 2006/2007/2008

Uiteraard een automaat en het gaat een diesel worden.



Als je naar t nieuwe type XC de NN kijkt dan zou ik gaan vooreen Summum uitvoering. Die zitten goed in de opties en een aantal daarvan hebben naast stoelverwarming ook stoelventilatie. En dat is ‘ s zomers een welkome aanvulling
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Een andere volvo???

 · 
Posted: 12.07.2020 - 12:46  ·  #21
Quote door ProVolvo

Quote door hermanusb

Is er iets waar we nog op moeten letten?
Ik ga voor een jaar 2006/2007/2008

Uiteraard een automaat en het gaat een diesel worden.



Als je naar t nieuwe type XC de NN kijkt dan zou ik gaan vooreen Summum uitvoering. Die zitten goed in de opties en een aantal daarvan hebben naast stoelverwarming ook stoelventilatie. En dat is ‘ s zomers een welkome aanvulling


Ik heb al ergens gelezen dat de 185PK versie ook meer storingen heeft dan de 163pk.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Een andere volvo???

 · 
Posted: 13.07.2020 - 20:42  ·  #22
Klopt, dat lees ik ook vaker.
TonD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twello
Leeftijd: 71
Berichten: 277
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Een andere volvo???

 · 
Posted: 13.07.2020 - 22:22  ·  #23
Alles staat of valt met goed onderhoud en ik weet das een open deur. maar 185 pk of 165 als je te lang doorrijd tussen het verversen van de olie dan heeft een Volvo daar last van. Als je te vaak te veel korte afstanden rijdt is dat ook niet goed voor de diesel motor ongeacht de versie 165 of 185. Ik heb de D5 met 185 pk ( nu 225) al zeven jaar ( met de wervelkleppen al zeven jaar vastgelijmd op stand open maar de motor is uiterst betrouwbaar gebleken. Ik heb er zonder problemen zelf 160 dzn bijgeteld en de teller staat nu op 360 dznd. Tijdig olie verversen en BG additief erbij. Netjes warm rijden af en toe in Duitsland even gassen en je hebt er jaren plezier van. Ik denk wel dat de 185 gevoeliger is voor vervuiling als gevolg van de milieu maatregelen. Ik heb daar geen onderbouwing voor. Heb het van horen zeggen op de forums.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Een andere volvo???

 · 
Posted: 14.07.2020 - 08:20  ·  #24
Dag Herman,

De Euro3 D5 motor is geleverd in een 130 en 165 pk variant. De 130-variant heet dan 2.4 d.
De Euro4 D5 motor is geleverd in een 126, een 165 en een 185 pk variant. Hier weer hetzelfde: toplevel heet D5, andere 2.4d.

Ik heb ze beide gehad.

Nu in bezit van een 2.4d Euro4. Als ik de verhalen moest geloven: het grootste drama. Ik verwijs je naar mijn subscribt: inmiddels 480.000 km op de klok. Inderdaad: de E4 heeft z'n eigen kwaaltjes. Zoals de E3 ook z'n eigen kwalen had. Toen ik de E4 gekocht had, ben ik direct naar Martin gereden: airintake gereinigd - bak gespoeld. Kmstand was toen 310.000. Ik vind die hysterie over de Euro 4 niet zo geloofwaardig. Dat is volgens mij typisch voor Volvo-liefhebbers: vernieuwing is geen verbetering.../vróeger wisten ze nog hoe je een Volvo maakt... ETC. Maar ik verbaas mijzelf (en de critici) altijd weer: deze auto heeft ons nog nooit laten staan - start iedere ochtend als een malle, loopt als een zonnetje; meeste weken rollen er 1000 km asfalt onder de bandjes door. Zonder hapering, zonder storing. Gemiddels verbruik 6.0L op 100 km.

Waar je wel op moet letten, is de oliewisselinterval. Van E3 naar E4 rekte Volvo de interval op van 20 naar 30k. Dat blijkt dus precies genoeg funest te zijn voor de klepstoters. Daarvan slijten de nokjes (en die houden de tuimelaars vast). Dat kun je horen als de motor warm is: een tikkend/klikkend metaal-achtig geluid. Hoor je dat? Dan ben je aan de beurt. Maar: combineer je dat met ander onderhoud, dan valt het best mee (bijv. icm wervelklep of distributie vervangen). En Martin kan je daarin prima adviseren/helpen.

Ofwel: de bewering dat de E4 zoveel 'slechter' is dan de E3 is gewoon niet waar. Je moet er goed voor zorgen - en dat begint met een exemplaar te kopen waar goed voor gezorgd ìs. Dus ga rijden - luister goed naar de warme motor - check even het stangetje van de wervelklep (voorop het motorblok, in de buurt van de olievuldop). Dat zijn voor deze motor de meest cruciale dingen. De rest, als onderstel, is even sterk/zwak als de overige N modellen.

Het is wel aardig: ikzelf ben een enorme pietlut. Volgens mijn schoonvader wordt mijn auto 'van dag tot dag onderhouden'. Dat resulteert in een vrijwel probleemloze auto. Die gewoon geld kost, maar dan heb je ook wat. Ik durf dat niet uit te rekenen: weet wel dat ik het € 1000 per jaar niet redde, tot voor kort. Nu - nu hij helemaal up to date is - is het alleen nog een kwestie van olie en filters.
Een heel ander verhaal is exact dezelfde auto van vrienden van ons: die kijkt werkelijk nergens naar, vindt alles te duur of te ingewikkeld. En weet je: dat ding staat ook gewoon op 420k. Heeft forse olielekkage, anti-skid melding, slappe nivomats, en nog wat dingen waar ik me aan erger. Maar die gáát ook gewoon. Nog steeds met de eerste bak/eerste koppelomvormer/eerste kleppenhuis. 't Enige wat hij trouw doet, is de oliewissel.

O ja: mocht je er één hebben en vragen hebben: ik kan deze motor inmiddels wel dromen. Ik "vrees" dat mijn Euro4 D5 ervoor gaat zorgen dat ik voorlopig nog geen nieuwe auto heb. Hier is afgesproken dat we blijven rijden tot hij ermee stopt. Misschien dat een total loss daarvoor gaat zorgen, maar dat de D5 er de brui aan geeft, voorzie ik voorlopig niet.

Succes met de zoektocht!
TonD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twello
Leeftijd: 71
Berichten: 277
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Een andere volvo???

 · 
Posted: 14.07.2020 - 10:59  ·  #25
Bovenstaand verhaal onderschrijf ik helemaal! Ook ik had in het begin een jaar lang ( in 2014) allerlei vervelende en soms dure reparaties. Dat hou je toch als je een occasion koopt. Zoals bv een contactslot dat niet meer werkt, airco gedoe, kapotte standkachel, schokbrekers en nog zo wat. De Volvo dealer waar ik vertrouwen in had, lees had, was eerst positief over mijn D5 en na een tweede onderhoudsbeurt was het ineens. " er zit een tik in de motor' . Hij had een opengewerkt blok liggen en vertelde me dat ik een revisie moest laten uitvoeren ivm wat hierboven door JJM is geschreven,. stoters verstuivers weet ik veel In ieder geval kosten waren ongeveer 2800 euro. Ik dacht ik rij de auto de IJssel in. Had ik mijn Volvo S70 van 1998 in super staat van onderhoud maar nooit ingeruild op deze D5. Ik heb de dealer de rug toe gedraaid en naar Martin in Oldenzaal gegaan. Airintake EGR reiniging en IEDERE 15k nieuwe schone olie EN blikje BG. Nu al 160K verder en slechts normaal onderhoud. En als ik er weer in rij , denk ik wat rijd die auto fijn. Ook voor mij geldt. Inruilen? Never, ik denk er nooit meer aan. De auto wordt 'op' gereden en dat is helemaal geen straf. verbruik is meestal 1 op 16.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 930
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Een andere volvo???

 · 
Posted: 14.07.2020 - 11:12  ·  #26
Even terzijde; wat is een blikje BG?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Een andere volvo???

 · 
Posted: 14.07.2020 - 11:56  ·  #27
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 930
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Een andere volvo???

 · 
Posted: 14.07.2020 - 13:28  ·  #28
top, dankje! Wist niet dat de fabrikant BG was. De EPR hebben ze er bij mij ook doorheen gehaald bij de laatste service. Hierdoor is mijn olie verbruik gedaald. Nu alleen nog een (web)shop waar je het kan halen. Weet je die ook toevallig?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Een andere volvo???

 · 
Posted: 14.07.2020 - 14:17  ·  #29
TonD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twello
Leeftijd: 71
Berichten: 277
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Een andere volvo???

 · 
Posted: 14.07.2020 - 17:58  ·  #30
BG en echt ik wil er eigenlijk geen reclame voor maken want ik weet daar is dit forum niet voor bedoeld maar er gaan zo vaak links en dergelijke naar webshops en merken over de tafel dat ik wel een lans wil breken voor het product. Het werkt namelijk waar anderen zeggen dat het werkt doet BG dat echt. Maar ja beter is natuurlijk te zorgen dat de motor eerst goed schoon is anders toch beetje jammer van de toevoeging. Dus eerst airintake ( diesels) EGR enz. Daarna bijhouden en inderdaad ik check oliepeil nooit meer. Verbruik is bijna nul daarom en daar vertrouw ik volledig op. Een blikje op een volle tank. succes.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0