Ervaringen draagarmen Lemforder.

 
 
 
 
 
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Ervaringen draagarmen Lemforder.

 · 
Posted: 02.06.2019 - 18:52  ·  #16
Quote door Emiel Nijholt

Bij het monteren moet goed op letten dat je de bouten past vast zet als de auto weer op de grond staat en je de auto een paar keer ingeveerd hebt! Zo weet je zeker dat er geen spanning op de rubbers staat.


Dat intrigeert me! Hoe kun je de draagarmen onder spanning monteren? Ze kunnen alleen in "ruststand" gemonteerd worden, of zie ik iets over het hoofd?
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 44
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Ervaringen draagarmen Lemforder.

 · 
Posted: 02.06.2019 - 18:56  ·  #17
Quote door Maarten-Jan

Quote door Emiel Nijholt

Bij het monteren moet goed op letten dat je de bouten past vast zet als de auto weer op de grond staat en je de auto een paar keer ingeveerd hebt! Zo weet je zeker dat er geen spanning op de rubbers staat.


Dat intrigeert me! Hoe kun je de draagarmen onder spanning monteren? Ze kunnen alleen in "ruststand" gemonteerd worden, of zie ik iets over het hoofd?


Volgens mij trek je hem vanzelf recht met vast zetten. Maar ik moet er nog aan beginnen.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Ervaringen draagarmen Lemforder.

 · 
Posted: 02.06.2019 - 19:15  ·  #18
Quote door Maarten-Jan

Quote door Emiel Nijholt

Bij het monteren moet goed op letten dat je de bouten past vast zet als de auto weer op de grond staat en je de auto een paar keer ingeveerd hebt! Zo weet je zeker dat er geen spanning op de rubbers staat.


Dat intrigeert me! Hoe kun je de draagarmen onder spanning monteren? Ze kunnen alleen in "ruststand" gemonteerd worden, of zie ik iets over het hoofd?


Precies wat jij zegt.
Je drukt ze zonder spanning erin maar zodra de wielen op de grond staan komt er spanning op de rubbers.

Vandaar vastzetten als de wielen op de grond staan.
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 44
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Ervaringen draagarmen Lemforder.

 · 
Posted: 02.06.2019 - 19:24  ·  #19
Quote door hermanusb

Quote door Maarten-Jan

Quote door Emiel Nijholt

Bij het monteren moet goed op letten dat je de bouten past vast zet als de auto weer op de grond staat en je de auto een paar keer ingeveerd hebt! Zo weet je zeker dat er geen spanning op de rubbers staat.


Dat intrigeert me! Hoe kun je de draagarmen onder spanning monteren? Ze kunnen alleen in "ruststand" gemonteerd worden, of zie ik iets over het hoofd?


Precies wat jij zegt.
Je drukt ze zonder spanning erin maar zodra de wielen op de grond staan komt er spanning op de rubbers.

Vandaar vastzetten als de wielen op de grond staan.


Maar met de wielen op de grond krijg je toch juist weer spanning de andere kant op als met los van de grond. Negatieve spanning moet je ook niet willen.

Maar ik heb het idee dat met de constructie van volvo het niet veel uit maakt.

De achterste trek je naar het subframe (wat onbelast waarschijnlijk het beste lukt) en de voorste zal vanzelf verticaal blijven door de bout.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1688
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Ervaringen draagarmen Lemforder.

 · 
Posted: 02.06.2019 - 19:28  ·  #20


Bij dit soort ophangingen maakt het niks uit de rubbers zitten vast op de bevestigingen. Wat je ook doet het rubber zal altijd met de zelfde spanning hebben in rust stand.

Volgens mij moet je de fusee trouwens als laatste monteren, voor dat je dat doet kun je dus al de bouten op de correcte aanhaalmoment zetten.


Bij dit soort ophanging is het zeker aan te raden om eerst de auto op de grond te zetten voor dat je hem aandraai. Anders heb je continue spanning op het rubber
Jasper79
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kedichem
Leeftijd: 44
Homepage: dutch-rc.nl
Berichten: 493
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Ervaringen draagarmen Lemforder.

 · 
Posted: 02.06.2019 - 19:37  ·  #21
Dan wel ja
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Ervaringen draagarmen Lemforder.

 · 
Posted: 02.06.2019 - 23:07  ·  #22
Ook volgens mijn ervaringen: de rubbers gaan maar op één manier vast en de spanning is, of je ze nou met auto op de grond of los vast zet gelijk op de rubbers/bouten, hetzelfde in de uiteindelijke situatie..
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Ervaringen draagarmen Lemforder.

 · 
Posted: 02.06.2019 - 23:16  ·  #23
Prima, dan zijn we het eens.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Ervaringen draagarmen Lemforder.

 · 
Posted: 02.06.2019 - 23:33  ·  #24
Ik heb het ook met deze draagarmen moeten leren pas vast draaien met de wielen op de grond,

Maar het staat iedereen vrij te doen zoals ze het zelf willen doen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Ervaringen draagarmen Lemforder.

 · 
Posted: 03.06.2019 - 01:49  ·  #25
Bij de N-modellen lijkt vastdraaien met de wielen op de grond mij vrij ingewikkeld. Ik heb ze gewoon 'in de lucht' vastgezet en dat gaat prima. Dat het achterste rubber snel scheurt is een gegeven. Maar niet ernstig. Als de voorste scheurt, dan krijg je echt speling. En af en toe vervangen is gewoon nodig.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0