Ervaringen met installeren van G3

Prins vsi 2 of landi renzo

 
 
 
 
 
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Ervaringen met installeren van G3

 · 
Posted: 19.06.2014 - 12:13  ·  #16
Quote door natas

Nou we hebben nu sinds 10 juni in hij bevalt heel erg goed.We hebben hem laten installeren bij mandigers in Son.Wel met smeersysteem leek ons toch verstandiger hebben namelijk een 2000 classic dus net niet meer meer de verharde klepschotels.Zeer netjes gedaan en snel.Dus het is nu prijs rijden voor ons.


Zo is het maar net...!
Heb je voor een ringtank gekozen?
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Ervaringen met installeren van G3

 · 
Posted: 22.06.2014 - 00:38  ·  #17
In de vorige 850 op Vialle heb ik ruim 2 ton op LPG gereden, altijd met de meest goedkope benzine in de tank. Nooit problemen mee gehad.
In de huidige V70 gooi ik ook geen dure benzine in. Je rijdt weinig op benzine, het systeem zal dus ook niet snel vervuilen lijkt me? Of is het benzinesysteem van een 850 heel anders als een V70?
natas
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Leeftijd: 51
Berichten: 23
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Ervaringen met installeren van G3

 · 
Posted: 22.06.2014 - 22:49  ·  #18
We hebben de landi Vgi met ringtank met smeer systeem van flaslube per cilinder we hebben een aangepaste versie aan gezien we,hij heeft het wel uitgelegd en verteld hoor maar niet goed opgeslagen,een extra koeling op de injectoren?Is maar op even door vovlvo gedaan.Maar we hebben er nu,al veel plezier mee...
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Ervaringen met installeren van G3

 · 
Posted: 23.06.2014 - 17:01  ·  #19
Quote door Mekstra

Je rijdt weinig op benzine, het systeem zal dus ook niet snel vervuilen lijkt me? Of is het benzinesysteem van een 850 heel anders als een V70?


Het B-systeem van de 850 wijkt niet zo veel af van de V70 (maar de drukregeling is wel iets anders) maar jou redenering over vervuiling klopt niet.
Een B-systeem dat weinig wordt gebruikt vervuilt juist sneller. In moderne benzine zit 5% ethanol bijgemengd met gevolg dat dit soort benzine eerder vergomd... Dat gom creeert een laagje vernis achtige aanslag op je injectoren of carburateur sproeiers en in je B-filter en B-drukpomp en beinvloed op die wijze de mengselvorming.
Auto's/motoren met carburateur(s), die ook nog eens weinig worden gebruikt, hebben veel last van dit soort moderne benzine. Sproeiers die dicht gaan zitten. Dat soort ellende.
Ik kan me voorstellen dat auto's met injectie die weinig worden gebruikt er ook last van hebben: injectoren die vast koeken, filters die dicht gaan zitten.

Een moderne LPG auto start altijd op benzine m.a.w. het B-systeem wordt wel degelijk regelmatig gebruikt, ook al is het maar voor korte duur.

Omdat ik in mijn LPG auto toch zo vaak mogelijk op LPG wil rijden gooi ik daar ook altijd de meest goedkope benzine ik die ik kan vinden, ik gebruik die B immers toch alleen maar om op te starten.
(Koud)starten en rustig wegrijden is slechts een lichte belasting voor de moter dus pingelgevaar is er nauwelijks. (of je moet misschien die Duitse RON91 tanken)


NB als je motoren of auto's hebt die vaker langere tijd stil staan (winterstalling) dan is het slim om een fuel conditioner/stabilizer in de tank te doen gedurende de laatste rit naar de stalling. Tijdens dat laatste ritje wordt je tankinhoud en brandstofsysteem dan voorzien van brandstof die geen gom resten achter laat. Op het moment dat je de auto of motorfiets weer uit de stalling haalt heb je daar dan profijt van idvv een schoner beter functionerend B-systeem.
RoyvW
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brunssum, Limburg
Berichten: 242
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Ervaringen met installeren van G3

 · 
Posted: 24.06.2014 - 08:48  ·  #20
Quote door TeeFive

Quote door Mekstra

Je rijdt weinig op benzine, het systeem zal dus ook niet snel vervuilen lijkt me? Of is het benzinesysteem van een 850 heel anders als een V70?


Een moderne LPG auto start altijd op benzine m.a.w. het B-systeem wordt wel degelijk regelmatig gebruikt, ook al is het maar voor korte duur.

Omdat ik in mijn LPG auto toch zo vaak mogelijk op LPG wil rijden gooi ik daar ook altijd de meest goedkope benzine ik die ik kan vinden, ik gebruik die B immers toch alleen maar om op te starten.
(Koud)starten en rustig wegrijden is slechts een lichte belasting voor de moter dus pingelgevaar is er nauwelijks. (of je moet misschien die Duitse RON91 tanken)


Ben het niet helemaal met je redenering eens. Het benzinesysteem wordt inderdaad dagelijks gebruikt maar alleen bij een motor die net pas op temperatuur komt. Als de motor echt op temperatuur is dan rij je alweer op LPG en juist dan is het goed om op benzine te rijden. Mijn vorige auto (geen Volvo) was hier erge gevoelig voor, daar moest ik om de zoveel tijd eens een halve tank benzine op leegrijden anders slipte de injectoren dicht, met misfires als gevolg en dat terwijl de motor dagelijks op benzine werd gestart.

Daarnaast doe ik het juist andersom, ik gooi er benzine in van een hoge kwaliteit (RON98/100), juist omdat er weinig op benzine wordt gereden en de benzine vaak langer in tank blijft zitten dan bij een auto dat dagelijks alleen op benzine rijdt. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat een betere kwaliteit benzine het systeem ook minder snel vervuilt, dit was ook het geval bij mijn vorige auto. Je schrijft ook dat de koudstart een lichte belasting voor de motor is terwijl dit juist de meeste slijtage aan de motor veroorzaakt omdat de olie nog niet rond is of begrijp ik je verkeerd?
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Ervaringen met installeren van G3

 · 
Posted: 24.06.2014 - 13:28  ·  #21
koudstart is inderdaad het moment dat de moter het hardst slijt. Ook zonder dat je de auto aftrapt. is niks aan te doen.
maar koud starten is wat anders als hoge belasting vragen. Dat gebeurt bij volgas rijden. En dat moment is het gevaar voor pingelen het grootst.

RON98/100 heeft helemaal niks met kwaliteit te maken maar wel alles met chemische samenstelling. het RON getal(!) is een waarde waarmee je die benzine vergelijkt met een referentie-brandstof. Het gas OCTAAN is die referentie brandstof. De klopvastheid van OCTAAN wordt benoemd als zijnde RON100. Dit wordt bepaald in laboratorium tests met een 1cil motertje waarvan de compressie variabel/instelbaar is.
vervolgens worden met de diverse brandstoffen ook dezelfde tests gedaan en daar komt dan uit of brandstof X minder klopvast is (bv RON95, onze euro95) of brandstof Y meer klopvast is (bv RON102 van die Duitse ARAL super benzine)
Nogmaals: RON102 is niet 'beter' dan RON91, wel chemisch anders. Bedoeld voor andere motoren.
RON102 is goed voor hoge compressie en turbo motoren. (gooi je er RON91 in dan sloop je je moter, detonatie gevaar.)
RON91 is goed voor lage compressie vrij aanzuigende motoren. (gooi je er RON102 in dan gooi je zinloos geld over de balk.)

Als je injectoren dicht slibben moet je misschien eens het brandstof filter vervangen... dit wordt vooral bij LPG auto's vaker verwaarloosd.
Ik rij al 10-tallen jaren LPG-auto's maar ik heb nog nooit een benzine-injector in een van mijn LPG-auto's verstopt gehad. (naast vele carburateur auto's op LPG zijn de injectie auto's op LPG: bmw 325i, Saab 90016V, Volvo 940T, RangeRover 3,9LV8, Volvo V70T5)

uitspraken over brandstof kwaliteit zijn bijna onmogelijk te doen zonder de chemische samenstelling te testen.
Hier bij ons in west Europa is alle brandstof van de beste kwaliteit, of je nu koopt aan de witte pomp of bij een A-merk.
Ga je echter naar de USA en tank je daar Diesel dan zit in die diesel bv. veel meer zwavel. Daardoor is de verbranding minder schoon dan met Eurodiesel. GTL-diesel waarmee Audi racet in de 24h van LeMans is helemaal zuiver (GTL= gas to liquid)
Ga je naar oostblok landen dan is de benzine daar vaak ook van lagere kwaliteit omdat er meer vervuiling in de benzine zelf aanwezig is (water, zand) en de RON van de benzine daar niet altijd betrouwbaar en consistent is. (aanlengen van super met lagere octaan benzine, wel als super verkopen...)
Ga je naar Frankrijk en tank je daar benzine dan zit er 10% ethanol bijgemengd(5% meer als in NL) sommige oudere motoren kunnen daar slecht tegen.
Ga je naar Afrika dan kan je langs de weg losse jerrycans benzine kopen maar moet je maar gokken wat er in zit... en wat voor extra vervuiling je er gratis bij krijgt (zand...water...)

je ziet, het blijft een lastige discussie.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Ervaringen met installeren van G3

 · 
Posted: 25.06.2014 - 21:14  ·  #22
Quote door TeeFive

Quote door Mekstra

Je rijdt weinig op benzine, het systeem zal dus ook niet snel vervuilen lijkt me? Of is het benzinesysteem van een 850 heel anders als een V70?


Het B-systeem van de 850 wijkt niet zo veel af van de V70 (maar de drukregeling is wel iets anders) maar jou redenering over vervuiling klopt niet.
Een B-systeem dat weinig wordt gebruikt vervuilt juist sneller. In moderne benzine zit 5% ethanol bijgemengd met gevolg dat dit soort benzine eerder vergomd... Dat gom creeert een laagje vernis achtige aanslag op je injectoren of carburateur sproeiers en in je B-filter en B-drukpomp en beinvloed op die wijze de mengselvorming.


..dan valt het met mijn gebruik wel mee dus. In de vorige Volvo 850 ruim 2 ton op LPG en de goedkoopste benzine gereden, geen enkel probleem gehad. Ik rijd ca. 45k per jaar, per maand gaan er ook wel wat liters benzine doorheen.
Met de huidige T5 wordt er ook nog eens overgeschakeld op benzine bij hoge belasting.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0