(gasklephuis?) gedoe! Wat nu?

 
 
 
 
 
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 925
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: (gasklephuis?) gedoe! Wat nu?

 · 
Posted: 01.12.2021 - 15:38  ·  #46
welk lpg systeem heb je en hoeveel kilometers zit dat er al in?
Hoe oud is de benzine die er in zit en is dit toevallig E10?
ErikB1971
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: zoetermeer
Leeftijd: 52
Berichten: 113
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: (gasklephuis?) gedoe! Wat nu?

 · 
Posted: 01.12.2021 - 19:15  ·  #47
Quote door koennie

welk lpg systeem heb je en hoeveel kilometers zit dat er al in?
Hoe oud is de benzine die er in zit en is dit toevallig E10?


Benzine een half jaar max denk ik. De LPG installatie is zeker 200k km oud
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 925
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: (gasklephuis?) gedoe! Wat nu?

 · 
Posted: 01.12.2021 - 19:50  ·  #48
Quote door ErikB1971

Quote door koennie

welk lpg systeem heb je en hoeveel kilometers zit dat er al in?
Hoe oud is de benzine die er in zit en is dit toevallig E10?


Benzine een half jaar max denk ik. De LPG installatie is zeker 200k km oud


Een half jaar? Dan start de mijne ook voor geen meter meer met E10. Ik tank tegenwoordig E5, dan gaat het langer goed.

200k km met een systeem als vogels of andere systemen met AEB injectoren is erg hoog. Ik heb mijn injectoren gereviseerd met 150k km op lpg (geen complex werkje).
Andere lpg systemen heb ik geen idee qua levensduur.

Sowieso zou ik inderdaad de remmen reiniger test doen als het met verse benzine nog steeds zo is.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1441
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: (gasklephuis?) gedoe! Wat nu?

 · 
Posted: 01.12.2021 - 20:13  ·  #49
Quote door ErikB1971

Quote door BBS

Met remmen reiniger overal bij langs zwaaien als de motor loopt. Hoor je vrijwel direct een verandering in toerental heb je een lucht lekkage te pakken. Remmen reiniger is erg vluchtig en een prima middel om (lucht) lekkages op te sporen…..


Dat ziet er vast heel grappig uit! (of denk ik nu te beeldend?)


Je denkt te beeldend :P

Is misschien grappig, maar je spoort supersnel lekkages in het vacuüm/brandstof systeem op. Remmenreiniger is erg vluchtig en je moet niet te dicht overal op spuiten. Pak een 20~25 cm afstand en dan alles inspuiten. Inspuiten is eigenlijk niet de goede benaming, het is meer vernevelen. Omdat het zo vluchtig is reageert een verbrandingsmotor bij lekkages daar altijd op.

Nog een tip van een ex LPG rijder: Tank inderdaad met LPG geen Euro95/E10. Dat spul blijft te lang in de tank zitten en het trek vocht aan door de toevoeging van ethanol. Ik tankte bij 30 liter tank inhoud (benzine) altijd al 25 tot 30 een premium brandstof bij. (Shell V-power of BP Ultimate of aanverwante merken). Is wel wat duurder maar er zit geen toevoeging van ethanol o.i.d bij.
Juist omdat het een premium brandstof is vergomt deze niet in de injectoren/leidingen etc.
En waarom juist bij 30 liter al tanken? De brandstof is gelijk het koelvloeistof van de pomp. Je verlengt de levensduur van je brandstof pomp..... ;-)
ErikB1971
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: zoetermeer
Leeftijd: 52
Berichten: 113
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: (gasklephuis?) gedoe! Wat nu?

 · 
Posted: 02.12.2021 - 06:52  ·  #50
Quote door BBS

Quote door ErikB1971

Quote door BBS

Met remmen reiniger overal bij langs zwaaien als de motor loopt. Hoor je vrijwel direct een verandering in toerental heb je een lucht lekkage te pakken. Remmen reiniger is erg vluchtig en een prima middel om (lucht) lekkages op te sporen…..


Dat ziet er vast heel grappig uit! (of denk ik nu te beeldend?)


Je denkt te beeldend :P

Is misschien grappig, maar je spoort supersnel lekkages in het vacuüm/brandstof systeem op. Remmenreiniger is erg vluchtig en je moet niet te dicht overal op spuiten. Pak een 20~25 cm afstand en dan alles inspuiten. Inspuiten is eigenlijk niet de goede benaming, het is meer vernevelen. Omdat het zo vluchtig is reageert een verbrandingsmotor bij lekkages daar altijd op.

Nog een tip van een ex LPG rijder: Tank inderdaad met LPG geen Euro95/E10. Dat spul blijft te lang in de tank zitten en het trek vocht aan door de toevoeging van ethanol. Ik tankte bij 30 liter tank inhoud (benzine) altijd al 25 tot 30 een premium brandstof bij. (Shell V-power of BP Ultimate of aanverwante merken). Is wel wat duurder maar er zit geen toevoeging van ethanol o.i.d bij.
Juist omdat het een premium brandstof is vergomt deze niet in de injectoren/leidingen etc.
En waarom juist bij 30 liter al tanken? De brandstof is gelijk het koelvloeistof van de pomp. Je verlengt de levensduur van je brandstof pomp..... ;-)


Ok, cool.. dus vandaag even mijn tank wat verder leegrijden (hu halfvol) en dan goed vullen met een premium brandstof.. als dat toch eens de oplossing zou zijn....!
ErikB1971
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: zoetermeer
Leeftijd: 52
Berichten: 113
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: (gasklephuis?) gedoe! Wat nu?

 · 
Posted: 02.12.2021 - 07:11  ·  #51
Quote door koennie


200k km met een systeem als vogels of andere systemen met AEB injectoren is erg hoog. Ik heb mijn injectoren gereviseerd met 150k km op lpg (geen complex werkje).
Andere lpg systemen heb ik geen idee qua levensduur.

Sowieso zou ik inderdaad de remmen reiniger test doen als het met verse benzine nog steeds zo is.


En hoe reviseer je je injectoren?
ErikB1971
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: zoetermeer
Leeftijd: 52
Berichten: 113
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: (gasklephuis?) gedoe! Wat nu?

 · 
Posted: 02.12.2021 - 07:12  ·  #52
Quote door BBS

Quote door ErikB1971

Quote door BBS

Met remmen reiniger overal bij langs zwaaien als de motor loopt. Hoor je vrijwel direct een verandering in toerental heb je een lucht lekkage te pakken. Remmen reiniger is erg vluchtig en een prima middel om (lucht) lekkages op te sporen…..


Dat ziet er vast heel grappig uit! (of denk ik nu te beeldend?)


Je denkt te beeldend :P

Is misschien grappig, maar je spoort supersnel lekkages in het vacuüm/brandstof systeem op. Remmenreiniger is erg vluchtig en je moet niet te dicht overal op spuiten. Pak een 20~25 cm afstand en dan alles inspuiten. Inspuiten is eigenlijk niet de goede benaming, het is meer vernevelen. Omdat het zo vluchtig is reageert een verbrandingsmotor bij lekkages daar altijd op.




En wat merk je dan aan de motor? waar let ik op?
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1441
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: (gasklephuis?) gedoe! Wat nu?

 · 
Posted: 02.12.2021 - 08:05  ·  #53
ErikB1971
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: zoetermeer
Leeftijd: 52
Berichten: 113
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: (gasklephuis?) gedoe! Wat nu?

 · 
Posted: 02.12.2021 - 08:43  ·  #54
Quote door BBS

Plotselinge toerental verandering. Als je een lekkage hebt waar hij lucht kan aanzuigen hoor en merk je een verandering in motorloop......


ok, dank! Ben benieuwd!
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 925
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: (gasklephuis?) gedoe! Wat nu?

 · 
Posted: 02.12.2021 - 09:35  ·  #55
Quote door ErikB1971

Quote door koennie


200k km met een systeem als vogels of andere systemen met AEB injectoren is erg hoog. Ik heb mijn injectoren gereviseerd met 150k km op lpg (geen complex werkje).
Andere lpg systemen heb ik geen idee qua levensduur.

Sowieso zou ik inderdaad de remmen reiniger test doen als het met verse benzine nog steeds zo is.


En hoe reviseer je je injectoren?


Hangt van je LPG systeem af. Als je een foto van je injectoren kan maken, dan kunnen we hier wel bepalen welk lpg systeem je hebt.
ErikB1971
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: zoetermeer
Leeftijd: 52
Berichten: 113
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: (gasklephuis?) gedoe! Wat nu?

 · 
Posted: 02.12.2021 - 10:00  ·  #56
Nog even aan het uitzoeken hoe ik hier een plaatje goed in hang.. kijken of het zo werkt.. staan de injectoren erop?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1441
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: (gasklephuis?) gedoe! Wat nu?

 · 
Posted: 02.12.2021 - 10:16  ·  #57
Je hebt een Vialle LPI systeem. Injecteert vloeibaar gas in je inlaat.
Ik neem aan dat je een 20V met 170 PK hebt. Classic??

Geeft hij de problemen als je op LPG rijd? En doet hij dat ook op benzine bedrijf?
Het kan zijn dat 1 van je injectoren het niet doet en dat je wagen dan op 4 cilinders loopt. Maar het kan evengoed zijn dat je omschakel relais niet goed is en dat hij soms dubbele brandstof gaat inspuiten.

Mijn advies is eigelijk om een stukje te rijden op benzine om te kijken of hij het daar ook op doet.
Het Vialle LPI systeem volgt 1:1 je benzine systeem, dus je moet zorgen dat je benzine bedrijf 100% goed is. Pas dan gaan zoeken op LPG bedrijf.
ErikB1971
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: zoetermeer
Leeftijd: 52
Berichten: 113
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: (gasklephuis?) gedoe! Wat nu?

 · 
Posted: 02.12.2021 - 10:27  ·  #58
Quote door BBS

Je hebt een Vialle LPI systeem. Injecteert vloeibaar gas in je inlaat.
Ik neem aan dat je een 20V met 170 PK hebt. Classic??

Geeft hij de problemen als je op LPG rijd? En doet hij dat ook op benzine bedrijf?
Het kan zijn dat 1 van je injectoren het niet doet en dat je wagen dan op 4 cilinders loopt. Maar het kan evengoed zijn dat je omschakel relais niet goed is en dat hij soms dubbele brandstof gaat inspuiten.

Mijn advies is eigelijk om een stukje te rijden op benzine om te kijken of hij het daar ook op doet.
Het Vialle LPI systeem volgt 1:1 je benzine systeem, dus je moet zorgen dat je benzine bedrijf 100% goed is. Pas dan gaan zoeken op LPG bedrijf.


Het probleem doet zich vooral voor bij (koude start) dus op benzine. Ik ga hem straks even leegrijden op benzine en dan volgooien met een premium benzine.
Soms lijkt ie op 4 cilinders te lopen. Als ik dan even een paar keer hard gas geef in N dan is het daarna weg.
Maar de laatste tijd start hij steeds slechter (dus op benzine), houdt hij als hij koud is (vooral op benzine denk ik) in bij het gasgeven, en slaat hij ook uit bij het overschakelen van lpg naar benzine.

Na een inventarisatie op het forum kom ik de volgende potentiële oorzaken tegen:

Kwaliteit benzine
Lekkage Vacuum / brandstof systeem
Injectoren
Accu klem / spanning
Dynamo

Heb ze gelijk maar even op volgorde aanpakken / uitzoeken gezet.
Relais 103
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 490
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: (gasklephuis?) gedoe! Wat nu?

 · 
Posted: 02.12.2021 - 11:13  ·  #59
Quote door ErikB1971

Quote door BBS

Je hebt een Vialle LPI systeem. Injecteert vloeibaar gas in je inlaat.
Ik neem aan dat je een 20V met 170 PK hebt. Classic??

Geeft hij de problemen als je op LPG rijd? En doet hij dat ook op benzine bedrijf?
Het kan zijn dat 1 van je injectoren het niet doet en dat je wagen dan op 4 cilinders loopt. Maar het kan evengoed zijn dat je omschakel relais niet goed is en dat hij soms dubbele brandstof gaat inspuiten.

Mijn advies is eigelijk om een stukje te rijden op benzine om te kijken of hij het daar ook op doet.
Het Vialle LPI systeem volgt 1:1 je benzine systeem, dus je moet zorgen dat je benzine bedrijf 100% goed is. Pas dan gaan zoeken op LPG bedrijf.


Het probleem doet zich vooral voor bij (koude start) dus op benzine. Ik ga hem straks even leegrijden op benzine en dan volgooien met een premium benzine.
Soms lijkt ie op 4 cilinders te lopen. Als ik dan even een paar keer hard gas geef in N dan is het daarna weg.
Maar de laatste tijd start hij steeds slechter (dus op benzine), houdt hij als hij koud is (vooral op benzine denk ik) in bij het gasgeven, en slaat hij ook uit bij het overschakelen van lpg naar benzine.

Na een inventarisatie op het forum kom ik de volgende potentiële oorzaken tegen:

Kwaliteit benzine
Lekkage Vacuum / brandstof systeem
Injectoren
Accu klem / spanning
Dynamo

Heb ze gelijk maar even op volgorde aanpakken / uitzoeken gezet.
Relais 103


Ik heb het zelfde Vialle systeem op mijn Volvo zitten (paarse injectoren), net zoals ze hier al eerder zeggen , je benzine tank minimaal 30 ltr altijd erin laten zitten, het Vialle systeem start altijd op benzine, als de motor loopt dan draait jou benzinepomp ook continue.
Hoelang is het geleden dat je benzinefilter is verwisseld ?
Ik had met mijn Volvo 850 ( alweer een paar jaar geleden) dat de motor niet wou starten, oorzaak ? mijn benzine pomp was overleden, ik heb het laten maken bij de Volvo dealer inclusief het vervangen van relais 103, ik was toch ruim 700 euro kwijt.
het doet even pijn dat bedrag, maar ik heb wel geleerd, ook al rij je op gas je benzine tank goed gevuld houden, ik tank overigens altijd Shell V-power of BP Ultimate.
ErikB1971
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: zoetermeer
Leeftijd: 52
Berichten: 113
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: (gasklephuis?) gedoe! Wat nu?

 · 
Posted: 02.12.2021 - 11:17  ·  #60
Benzine zit er eigenlijk altijd wel veel in, maar strakjes ook helemaal vol ultimate.. ben benieuwd!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0