Gat onderin de versnellingsbak, olie weg

 
 
 
 
 
T.H. xc70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 40
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Gat onderin de versnellingsbak, olie weg

 · 
Posted: 13.01.2020 - 09:57  ·  #16
Ja blijkbaar ;)
Dan maar op zoek naar de lekke pakking.

Versnellingsbak er onderuit lijkt me een aardig vervelend en moeilijk karwei
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Gat onderin de versnellingsbak, olie weg

 · 
Posted: 13.01.2020 - 10:13  ·  #17
Ja - maar als 1-wiel gelijk heeft -en dat is niet ondenkbaar- moet de bak er sws onderuit als je de keerring wilt vervangen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Gat onderin de versnellingsbak, olie weg

 · 
Posted: 13.01.2020 - 11:42  ·  #18
Quote door Blade

Dat zal wel mee vallen denk?


Dat lijkt mij ook, anders hadden ze het niet zo gemaakt. En als je zo'n gaatje niet had, en je kreeg inderdaad een lekkende krukaskeerring, dan zou je de behuizing van het vliegwiel+koppeling volsijpelen met olie en kan je alles vervangen, want de boel gript niet meer en een koppelingsplaat kan niet tegen olie.

Als laatste, zelfs als je motor slechts stationair draait, draait hij al zo'n 700 toeren per minuut. Dat zijn de toeren van de krukas, en dus ook van het vliegwiel wat daaraan vast zit. Alles wat dus op dat vliegwiel komt, wordt er met gigantische kracht af geslingerd, dus stof en water krijgt niet eens de kans om zich daarop vast te zetten.
Ter vergelijk: een wasmachine centrifugeert ergens rond de 1000-1200 toeren per minuut...

Als je door diep water rijdt zou ik mij nog kunnen voorstellen dat er heel iets water in komt, maar de lucht die erin zit kan er niet zomaar uit (want aan de bovenkant zit geen gat) dus dat loopt ook zo'n vaart niet. Zelfde principe als een drinkglas met de opening naar beneden in het water drukken, daar loopt ook geen water in tenzij de lucht kan ontsnappen. En al zou er wat in komen, dan wordt dat er wel weer af geslingerd zodra het peil weer daalt.

Ik zou idd de boel eens netjes schoonmaken en dan goed in de gaten houden waar het vandaan komt. Om maar weer mijn oude Benz aan te halen, die heeft ook zo'n oliesmeerboel en dat blijkt na schoonmaken van de pakking te komen van de vacuumpomp, die helemaal bovenaan het blok zit, terwijl ik eerst de carterpanpakking verdacht. Ik bedoel maar.
Het kan bij de Volvo zoiets simpels zijn als het O-ringetje van je oliepeilbuis (waar je oliepeilstok in zit).
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Gat onderin de versnellingsbak, olie weg

 · 
Posted: 13.01.2020 - 12:36  ·  #19
De bovenkant is ook open, net als de voorkant en achterkant een flinke opening.

Desalniettemin, een plens water en troep is ook zo weer weg, kijk naar je remschijf, die is ook na een tikje op het rempedaal weer helemaal strak als je door een plas bent gereden (en dat draait aanzienlijk minder toeren).
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Gat onderin de versnellingsbak, olie weg

 · 
Posted: 13.01.2020 - 13:00  ·  #20
P.s. de olie kan heel goed van boven komen, maak het blok van onder tot cilinderkop eens goed droog en schoon (dozijn bussen remreiniger halen).
T.H. xc70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 40
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Gat onderin de versnellingsbak, olie weg

 · 
Posted: 13.01.2020 - 14:48  ·  #21
Iemand een tip hoe ik aan de olie kan zien/voelen/ruiken of het motorolie is?
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Gat onderin de versnellingsbak, olie weg

 · 
Posted: 13.01.2020 - 15:10  ·  #22
Als het echt stinkt is het bakolie, maar geloof ons nou, het is motorolie, 99,99% zeker.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Gat onderin de versnellingsbak, olie weg

 · 
Posted: 13.01.2020 - 15:15  ·  #23
Proeven. Smaakt het naar motor: motorolie, smaakt het naar versnellingsbak, dan is het geen motorolie :-D

Dat is moeilijk te zeggen, maar zoals gezegd, zou je zoveel lekkage van bakolie hebben, dan is het gauw afgelopen, en daar lijk jij geen last van te hebben.

Motorolie heeft wat verbrandingsresten (wordt gaandeweg zwart, veel meer bij diesels dan bij benzine, en nog minder bij LPG), bakolie heeft dat normaalgesproken niet, al verandert die ook wel wat van kleur (donkerder) door verhitting. Maar omdat je motor altijd vuil is aan de buitenkant, kan je dat verschil niet meer zien zodra er vuil van buitenop je motor is opgenomen door de olie.

Motorolie en versnellingsbakolie zijn qua viscositeit (stroperigheid) ook niet zo heel verschillend, ondanks dat de nummering heel anders is (motorolie bijv. 5W30 vs versnellingsbakolie 75W90); typisch geldt hoe hoger de nummers hoe 'dikker/stroperiger' maar dat gaat hier niet op, het zijn andere schaalverdelingen.

De kleur is (schoon) ook vrijwel identiek lichtbruin, niet zoals automaat-ATF die rood-achtig van kleur is.

Advies blijft: schoonmaken en monitoren waar het vandaan komt. Door de rijwind kan olie zich vrij snel verspreiden onderaan het blok en bak, en is het zonder schoonmaken heel moeilijk te zien.
T.H. xc70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 40
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Gat onderin de versnellingsbak, olie weg

 · 
Posted: 13.01.2020 - 15:39  ·  #24
Top, bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Alles is overigens al schoongemaakt onder dus ik ga er binnenkort eens onder liggen

Quote door Bolbo

Proeven. Smaakt het naar motor: motorolie, smaakt het naar versnellingsbak, dan is het geen motorolie :-D

Dat is moeilijk te zeggen, maar zoals gezegd, zou je zoveel lekkage van bakolie hebben, dan is het gauw afgelopen, en daar lijk jij geen last van te hebben.

Motorolie heeft wat verbrandingsresten (wordt gaandeweg zwart, veel meer bij diesels dan bij benzine, en nog minder bij LPG), bakolie heeft dat normaalgesproken niet, al verandert die ook wel wat van kleur (donkerder) door verhitting. Maar omdat je motor altijd vuil is aan de buitenkant, kan je dat verschil niet meer zien zodra er vuil van buitenop je motor is opgenomen door de olie.

Motorolie en versnellingsbakolie zijn qua viscositeit (stroperigheid) ook niet zo heel verschillend, ondanks dat de nummering heel anders is (motorolie bijv. 5W30 vs versnellingsbakolie 75W90); typisch geldt hoe hoger de nummers hoe 'dikker/stroperiger' maar dat gaat hier niet op, het zijn andere schaalverdelingen.

De kleur is (schoon) ook vrijwel identiek lichtbruin, niet zoals automaat-ATF die rood-achtig van kleur is.

Advies blijft: schoonmaken en monitoren waar het vandaan komt. Door de rijwind kan olie zich vrij snel verspreiden onderaan het blok en bak, en is het zonder schoonmaken heel moeilijk te zien.
T.H. xc70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 40
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Gat onderin de versnellingsbak, olie weg

 · 
Posted: 13.01.2020 - 16:08  ·  #25
Quote door V70R^2

Als het echt stinkt is het bakolie, maar geloof ons nou, het is motorolie, 99,99% zeker.


Ik wilde niet eigenwijs doen hoor. Ik ga er vanuit dat het klopt. Maar aangezien het geen schroefje loshalen en weer terug klusje is, zou ik zoveel mogelijk willen testen/weten ;)
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Gat onderin de versnellingsbak, olie weg

 · 
Posted: 13.01.2020 - 18:07  ·  #26
Je kan toch het ook olieniveau peilen van de bak?
Als ik het goed heb zit er een niveau bout aan de zijkant en een aftapplug aan de onderkant.

Als je de niveau bout opendraait en er een tool inhangt zie je vanzelf of er olie aanhangt.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Gat onderin de versnellingsbak, olie weg

 · 
Posted: 13.01.2020 - 18:51  ·  #27
Quote

Nou haal ik de plastic beschermkap eraf en ben aan het zoeken naar welke pakking dan lek is. Zie ik tot mijn grote schrik een gat (!!!) in de bak. Ik zie letterlijk een tandwiel zitten!


Om de discussie nog verder de kop in te drukken waarom er een gat zou zitten in combinatie met vervuiling.... Er zit dus ook nog een beschermkap op.
Niet dat die nog veel doet als je flink diep door het water gaat.….
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Gat onderin de versnellingsbak, olie weg

 · 
Posted: 13.01.2020 - 20:48  ·  #28
Quote door martijn-a

Je kan toch het ook olieniveau peilen van de bak?
Als ik het goed heb zit er een niveau bout aan de zijkant en een aftapplug aan de onderkant.

Als je de niveau bout opendraait en er een tool inhangt zie je vanzelf of er olie aanhangt.


Gewoon een stukje VD-draad (electriciteitsdraad) of een kabelbandje o.i.d.
Als er olie aan blijft zitten weet je eigenlijk al voldoende.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0