Geen idee waarom

Dingen in/aan je Volvo die je niet snapt

 
 
 
 
 
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2203
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Geen idee waarom

 · 
Posted: 04.02.2021 - 13:19  ·  #16
Een paar plastic dopjes die je erin kunt drukken in plaats van een complete handgreep die erin geschroefd moet worden spaart je als fabrikant serieus geld uit. Stel je bespaart hiermee 3 euro per auto, dan heb je bij de V70 III (daar zijn er 335793 van gebouwd) een miljoen euro uitgespaard. Er is toch al een systeem voor de diverse opties en interieurkleuren (zwart en beige), dus dit is makkelijk te implementeren in het proces. Je moest eens weten hoeveel "penny pinching" er plaats vindt in het productieproces, fabrikanten hebben bonussen voor het personeel op suggesties om kosten te besparen. Dus die handgreep zit er echt met een reden, want als Volvo zich hiermee een miljoen kon uitsparen deden ze het. Overigens is dit niet uniek voor Volvo, de Ford Mondeo heeft bijvoorbeeld ook een handgreep aan de bestuurderszijde zitten.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Geen idee waarom

 · 
Posted: 04.02.2021 - 13:28  ·  #17
Ben ik dan de enige die zijn vingers regelmatig achter die handgreep heeft wanneer ik mijn elleboog op de rand van de deur zet tijdens het rijden? Ik vind het echt super handig.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2059
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Geen idee waarom

 · 
Posted: 04.02.2021 - 13:44  ·  #18
Nee hoor, dat doe ik ook. Nou ja, deed want nu zit er dus geen handgreep meer.

Mocht er nog iemand een handgreep over hebben en deze kwijt wil, dan houd ik me aanbevolen :)
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Geen idee waarom

 · 
Posted: 04.02.2021 - 19:04  ·  #19
Ik rijd echt al zo'n kleine 40 jaar zonder ook maar op het idee te komen de handgreep te pakken. Maar ok misschien dat ze bij Volvo wel zo hun redenen hadden om die handgreep daar te plaatsen. Ik reed trouwens vandaag in een V40 leenauto van MMTS omdat ik de ophanging van mijn auto eens goed wou laten inspecteren. Er was een raar geluid als ik weg reed terwijl ik het stuur helemaal naar links stuurde en ik heb er 4c onder zitten en wou toch wel graag weten of die wellicht binnenkort aan vervanging toe waren. Maar goed wat ik wou zeggen, in de V40 zat tie ook. De handgreep aan de bestuurders kant. Tsja je gaat er nu toch op letten 😎. De ophanging van mijn auto bleek gelukkig prima te zijn en de 4c schokdempers niet nieuw maar nog goed. Alleen liep het wiel tegen de wielkast aan als het stuur helemaal naar links gedraaid was. Dus tzt een nieuwe wielkast erin en tis weer top! Martin bracht mij precies 0,- in rekening! 😀
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Geen idee waarom

 · 
Posted: 05.02.2021 - 09:06  ·  #20
Nieuwe wielkast? Zo ver kapot dan? Ik zou eerder denken aan nieuwe stuuruitslagbegrenzers. Zijn hard kunststof blokjes die onder aan je wielophanging zitten, waar een uitsteeksel van de fusee tegenaan loopt. Als die blokjes verslijten kan je wiel teveel draaien en komt tegen de wielkast aan.
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Geen idee waarom

 · 
Posted: 05.02.2021 - 14:19  ·  #21
Quote door Bolbo

Nieuwe wielkast? Zo ver kapot dan? Ik zou eerder denken aan nieuwe stuuruitslagbegrenzers. Zijn hard kunststof blokjes die onder aan je wielophanging zitten, waar een uitsteeksel van de fusee tegenaan loopt. Als die blokjes verslijten kan je wiel teveel draaien en komt tegen de wielkast aan.


Ja de wielkast is kapot heeft bij de vorige eigenaar een caravan tegenaan gezeten. Wist ik dus maar ik had niet gezien dat de wielkast bol stond. Wel dat er een gat in zat. Ik dacht eerst ook aan de stuuruitslagbegrenzer, had helemaal niet aan de wielkast gedacht maar dat was het dus niet.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Geen idee waarom

 · 
Posted: 05.02.2021 - 15:06  ·  #22
Heb goede ervaringen met stuuruitslagbegrenzer. Vorig jaar vervangen omdat ze op waren en 2 weken geleden eronderuit gereden. Volledige uitslag en dan tegelijk een kleine drempel is goed voor een goede knal en een stuk plastic op oprit. Garage ( dorpsgarage verving ze onder het motto "garantie") . Mbt handvat, ik heb handvat ook vervangen door brilkoker. Niet de meest ideale plek maar wel makkelijker te pakken dan brilkoker uit vak vooraan de stoel vissen.
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Geen idee waarom

 · 
Posted: 05.02.2021 - 15:21  ·  #23
Quote door RDB

Heb goede ervaringen met stuuruitslagbegrenzer. Vorig jaar vervangen omdat ze op waren en 2 weken geleden eronderuit gereden. Volledige uitslag en dan tegelijk een kleine drempel is goed voor een goede knal en een stuk plastic op oprit. Garage ( dorpsgarage verving ze onder het motto "garantie") . Mbt handvat, ik heb handvat ook vervangen door brilkoker. Niet de meest ideale plek maar wel makkelijker te pakken dan brilkoker uit vak vooraan de stoel vissen.


Heb ik dus ook maar gedaan vandaag. Handvat eruit, kokertje van Alie erin. Bij de volgende apk laat ik zowieso ik bedoel sowieso de wielkast vervangen en kijk nog wel een keer extra naar de stuuruitslagbegrenzer (mag dat wel als scrabble woord?, ik krijg er zo'n rode kriebel onder)
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Geen idee waarom

 · 
Posted: 24.02.2021 - 13:50  ·  #24
Ik heb er weer eentje waarvan ik geen flauw idee waarom dit in mijn verder heerlijke Volvo zit. Eigenlijk zit er iets niet waar wel een mogelijkheid voor gemaakt is lijkt het. Ik heb in de motorruimte (motortype B5244T5) voor aan de bestuurderskant een geel-zwarte stekker zitten waar niets op aangesloten is. Ik ben dus benieuwd waar die stekker voor is. Er lijken zelfs clips in de motorruimte te zitten die een kabel zouden kunnen begeleiden naar deze stekker. Bijgaand een foto van de stekker. Wellicht dat iemand weet waarvoor deze stekker is.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
TonD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twello
Leeftijd: 71
Berichten: 277
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Geen idee waarom

 · 
Posted: 24.02.2021 - 16:38  ·  #25
Nou eerlijk gezegd ik vind het heerlijk dat er een handgreep zit. Met mijn ADHD ben ik steeds op zoek naar een andere positie en die handgreep biedt dan uitkomst. Laat ik mijn arm even fijn aan hangen. Zeker als ik van vakantie terug naar huis rijd, dat gaat meestal in een keer en loopt meestal tegen de 1800 km en soms nog meer ( ja ik weet ...) dan is dat handvat voor mij in ieder geval een welkome afwisseling. Zo zie je maar ze veel mensen zoveel wensen.
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Geen idee waarom

 · 
Posted: 13.03.2021 - 11:50  ·  #26
Quote door FullThrottle

Ik heb er weer eentje waarvan ik geen flauw idee waarom dit in mijn verder heerlijke Volvo zit. Eigenlijk zit er iets niet waar wel een mogelijkheid voor gemaakt is lijkt het. Ik heb in de motorruimte (motortype B5244T5) voor aan de bestuurderskant een geel-zwarte stekker zitten waar niets op aangesloten is. Ik ben dus benieuwd waar die stekker voor is. Er lijken zelfs clips in de motorruimte te zitten die een kabel zouden kunnen begeleiden naar deze stekker. Bijgaand een foto van de stekker. Wellicht dat iemand weet waarvoor deze stekker is.


Ik ga m'n eigen vraag maar es beantwoorden. Na even aan Google gevraagd te hebben "stekkers motorruimte Volvo V70" kwam ik, jawel, weer op ons favoriete forum terecht. Als ik het zo in moet schatten is het een stekker voor de koplampruitewissers want die dingen heb ik er niet op zitten. Zo zie je maar weer het forum is altijd behulpzaam! 😉
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3187
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Geen idee waarom

 · 
Posted: 14.03.2021 - 00:56  ·  #27
Niet de verstraler aansluiting?
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 58
Homepage: directadministrati…
Berichten: 275
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Geen idee waarom

 · 
Posted: 14.03.2021 - 11:54  ·  #28
Quote door Jeroen

Niet de verstraler aansluiting?


Ik heb mijn "wijsheid" hier vandaan gehaald: Vreemde loze stekkers
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3187
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Geen idee waarom

 · 
Posted: 14.03.2021 - 22:13  ·  #29
Ah, ik lees gewoon over je hele bericht heen, keurig
 
Selected quotes for multi-quoting:   0