geluidsterkte audiokanalen

 
 
 
 
 
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: geluidsterkte audiokanalen

 · 
Posted: 13.01.2022 - 08:35  ·  #61
Nee, dat is niet nodig. Hij werkt gelijk. Omdat de voedingsstekker van de versterker wordt gebruikt 'ziet' de CEM dat er een versterker aanwezig is terwijl dat niet in zijn configuratie staat. Ga je met Vida uitlezen, dan zul je een fout zien in de audioconfiguratie. Niks aan de hand, enkel dat de versterker gedetecteerd wordt terwijl die niet bij het geïnstalleerde systeem hoort. Als je daarmee naar de dealer gaat zal ie zeggen: software. Dan ga je software laden en dan zal Vida geen fout meer geven, maar ook netjes in de autoconfiguratie tonen 'High Performance'. Geluidsmatig zul je geen verschil ervaren. Het is dan dus aan jezelf of je hier geld aan uit wilt geven :)
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1615
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: geluidsterkte audiokanalen

 · 
Posted: 13.01.2022 - 09:09  ·  #62
Het grappige is dat ik diezelfde vraag mezelf stelde aantal jaren geleden. En ik kreeg dezelfde antwoorden die Doeke geeft.

Omdat ik nu eenmaal van de “overkill” ben (volgens intimi) had ik toen wel een afspraak gemaakt met de lokale Volvo dealer om software te laden na de eigen inbouw van de versterker en speakers (dus van base audio naar hoger) in de S60.

De monteur bracht direct mijn auto terug met de vraag: Waarom zou je dit willen? Ik stamelde wat en hij zei hetzelfde: niet herkend door Vida maar het systeem doet het toch prima? Ik kreeg dus nog de keuze om mijn 100 euro nog op zak te houden en dat ik heb ik maar gedaan :-)

Daarna bijna 6 jaar van heerlijk geluid genoten 😎😇👍
Winterswijkposse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 50
Berichten: 460
Geregistreerd: 12 / 2021
Subject:

Re: geluidsterkte audiokanalen

 · 
Posted: 13.01.2022 - 09:32  ·  #63
Ah... dus om daar nog even op in te haken stel ik nog even een volgende situatie en de daarbij horende vragen.

In onze volvo S60 2001 zit geen stekker voorbereiding voor een versterker. Er zit een HU603 in. We hebben geen idee of deze er standaard in zat bij aflevering?

We hebben de standaard speakers in de voordeur vervangen door High performance speakers. We hebben tevens high performance speakers in de achterdeuren én hoedenplank geplaatst. Overal komt iig geluid uit.

We hebben inmiddels een PA 200 versterker (en alle stekkers) die we nog een keer willen gaan inbouwen.

De centerspeaker sluiten we pas aan na upgrade van HU603 naar HU803.

Vraag: is er een software update nodig na alle high performance speakers icm met de HU603 én de PA200? Zo ja waarom ? Maar werkt alles wel ndien we geen software update doen (gezien de absurde prijzen).

Is er daarna nog een software update nodig als we de HU603 vervangen door een HU803 (hopende dat deze herkent wordt en de stuurbediening werkt.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: geluidsterkte audiokanalen

 · 
Posted: 13.01.2022 - 10:15  ·  #64
Volgens mij geldt dat software update verhaal ook voornamelijk voor de HU650/850 serie radio's
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: geluidsterkte audiokanalen

 · 
Posted: 13.01.2022 - 10:43  ·  #65
Quote door Winterswijkposse

In onze volvo S60 2001 zit geen stekker voorbereiding voor een versterker. Er zit een HU603 in. We hebben geen idee of deze er standaard in zat bij aflevering?


De HU603 is wel de standaard radio dus dat zou goed af-fabriek kunnen zijn. Stekker voorbereiding voor de versterker; er is een gecombineerde signaal/luidsprekerkabel die tussen de radio en versterker komt, deze is nooit voorbereid en moet dus meegeleverd worden bij de versterker. Een versterker is niets waard zonder kabelset. Maar er is ook nog een voedingskabel benodigd en deze is bijna altijd voorbereid. Ligt onder het tapijt. Volg de bedrading van de stoel het tapijt in en kijk daar onder het tapijt, richting de dorpel. Daar zou ie dan moeten liggen, meestal ingetaped in een soort schilderstape. Zoals ik al schreef is deze vrijwel altijd voorbereid, enkel in de eerste jaren 2000/2001 komt het wel voor dat de voedingskabel er niet ligt. Je kunt dit ook checken door in het dashboardkastje links van je dashboard te kijken en de positie van AMP op te zoeken. Hier hoort een 30A zekering te zitten. Als deze er niet zit, dubbelcheck dan of er op die positie wél 2 aansluitingen zitten(niet gaatjes, maar echt 2 metalen klemmetjes). Als dat er NIET zit, dan is er GEEN voorbereiding voor de voedingskabel voor de versterker, maar dan is er ook GEEN luidsprekerkabel voorbereid voor de centerspeaker.

Quote door Winterswijkposse

We hebben de standaard speakers in de voordeur vervangen door High performance speakers. We hebben tevens high performance speakers in de achterdeuren én hoedenplank geplaatst. Overal komt iig geluid uit.

We hebben inmiddels een PA 200 versterker (en alle stekkers) die we nog een keer willen gaan inbouwen.

De centerspeaker sluiten we pas aan na upgrade van HU603 naar HU803.

Vraag: is er een software update nodig na alle high performance speakers icm met de HU603 én de PA200? Zo ja waarom ? Maar werkt alles wel ndien we geen software update doen (gezien de absurde prijzen).


Nee, de PA200 werkt gelijk.

Quote door Winterswijkposse

Is er daarna nog een software update nodig als we de HU603 vervangen door een HU803 (hopende dat deze herkent wordt en de stuurbediening werkt.


Dat zou kunnen. De radio's vóór de facelift (dus tot en met modeljaar 2004) zijn in batches gemaakt, elke batch had z'n eigen software versie. Ik las dat jouw auto uit 2001 komt. Stel dat ie geproduceerd is in week 24 van 2001. Dan zitten we ergens in mei. De vervangende radio moet dan van rond dezelfde productiedatum zijn, dan is de software (voor de juiste werking) waarschijnlijk gelijk. Stel dat je een radio koopt met een productiedatum van een jaar later, dan werkt deze wel maar is de software sowieso verschillend en werkt stuurwielbediening en/of knopverlichting niet (display verlichting werkt altijd).
Lastige is dat niemand weet hoe die batches liepen, qua datum. Als je pech hebt is een radio met een productiedatum van een maand eerder of later al één uit een andere batch, met andere software. Met de radio's van voor de facelift blijft het altijd een beetje 'fingers crossed'.
Los daarvan, je weet natuurlijk niet of de donor HU803 uit een auto met High Performance of Premium Sound komt en of het er één uit een S60 of V70/XC70 is, wat allemaal weer verschillend is qua geluid. Daar zou je software voor kunnen laden, maar is niet 'noodzakelijk'. Het is de makkelijkste weg, dat wel. Je kan ook in het verborgen menu (radio uit, source knop ingedrukt houden, radio aan, na een seconde of 10 zit je dan in het verborgen menu, source knop loslaten) wat uitgebreidere instellingen doen, een soort 5-kanaals equalizer voor de voorkanalen en 3-kanaals voor de achterkanalen. Dit zou mijn eerste stap zijn, zo het geluid wat tweaken, en kijken of je er blij van wordt :) De HU650 en HU850 hebben overigens geen verborgen menu, vandaar dat daar de noodzaak voor software groter is.

Zo ben ik dan weer wel, want alle voorschriften, regels, metingen en 'perfecte grafieken' ten spijt, je moet vooral blij worden van het geluid. Met of zonder de juiste software is wat mij betreft dan irrelevant, want het is JOUW auto en het zijn JOUW oren. Als jij tevreden bent, wie doet je wat?
Winterswijkposse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 50
Berichten: 460
Geregistreerd: 12 / 2021
Subject:

Re: geluidsterkte audiokanalen

 · 
Posted: 13.01.2022 - 11:22  ·  #66
Wbt de voedingskabel; deze is niet voorbereid. In de zekeringkast geen zekering én voetje. En geen kabel te vinden bij de deur en stoel. De HU803 en de PA200 komen uit een sloopauto (2.4 turbo uit 2000). Daar hebben we dus ook de high performance speakers uit gehaald. Behalve de center speaker. Die 2.4 T had navi namelijk.

In onze ook geen stekker tbv center speaker. Die hebben we weer uit een andere sloop auto weten te vinden inclusief centerspeaker

Fingers crossed idd 🙈

Bedankt voor je uitleg iig!
wimg
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 573
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: geluidsterkte audiokanalen

 · 
Posted: 14.01.2022 - 07:53  ·  #67
Quote door Doeke Dobma

Nee, dat is niet nodig. Hij werkt gelijk. Omdat de voedingsstekker van de versterker wordt gebruikt 'ziet' de CEM dat er een versterker aanwezig is terwijl dat niet in zijn configuratie staat. Ga je met Vida uitlezen, dan zul je een fout zien in de audioconfiguratie. Niks aan de hand, enkel dat de versterker gedetecteerd wordt terwijl die niet bij het geïnstalleerde systeem hoort. Als je daarmee naar de dealer gaat zal ie zeggen: software. Dan ga je software laden en dan zal Vida geen fout meer geven, maar ook netjes in de autoconfiguratie tonen 'High Performance'. Geluidsmatig zul je geen verschil ervaren. Het is dan dus aan jezelf of je hier geld aan uit wilt geven :)


Quote door flevodirk

Het grappige is dat ik diezelfde vraag mezelf stelde aantal jaren geleden. En ik kreeg dezelfde antwoorden die Doeke geeft.

Omdat ik nu eenmaal van de “overkill” ben (volgens intimi) had ik toen wel een afspraak gemaakt met de lokale Volvo dealer om software te laden na de eigen inbouw van de versterker en speakers (dus van base audio naar hoger) in de S60.

De monteur bracht direct mijn auto terug met de vraag: Waarom zou je dit willen? Ik stamelde wat en hij zei hetzelfde: niet herkend door Vida maar het systeem doet het toch prima? Ik kreeg dus nog de keuze om mijn 100 euro nog op zak te houden en dat ik heb ik maar gedaan :-)

Daarna bijna 6 jaar van heerlijk geluid genoten 😎😇👍


Dank Doeke en Flevodirk! Melding heb ik inderdaad in VIDA gezien maar is ook voor mij geen probleem.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0