Handremvoering vervangen

Vroeger of later geeft loslatende voeringen problemen.

 
 
 
 
 
neepavra
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeuwland
Leeftijd: 57
Berichten: 253
Geregistreerd: 05 / 2010
Subject:

Re: Handremvoering vervangen

 · 
Posted: 13.07.2015 - 18:37  ·  #16
Beste medeforumers.

Dat probleem heb ik ook. Ik moet mijn hendel ongeveer tot aan het plafond trekken om hem op de rem te zetten.

Het lijkt me sterk dat dit niet is af te stellen.

In afwachting van advies

Arjan
nicoo
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Berichten: 276
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Handremvoering vervangen

 · 
Posted: 13.07.2015 - 18:49  ·  #17
Zo te zien zit er een stelmogelijkheid aan de handremhendel onder de hoes;
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Handremvoering vervangen

 · 
Posted: 13.07.2015 - 19:05  ·  #18
Dat is handig. Meestal zit dat ergens bij de wielen. En die handremvoering kun je zo te zien het beste vervangen als je de remmerij toch al los trekt. Prima klusje voor een zaterdag inderdaad. Zoiets moet je toch gewoon zelf kunnen doen als je een simpel gereedschapssetje hebt? Want remklauw e.d. hoeft niet los, dus ontluchten e.d. is niet nodig?
nicoo
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Berichten: 276
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Handremvoering vervangen

 · 
Posted: 13.07.2015 - 20:42  ·  #19
Ja eens, je klauw/remzadel moet wel los van de auto om de schijf eraf te kunnen halen, maar remslang kan blijven zitten. Een paar oude schroevendraaiers en goede tang voor de veertjes van de remschoenen is wel fijn :-)
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Handremvoering vervangen

 · 
Posted: 13.07.2015 - 22:22  ·  #20
Mijn handrem deed helemaal niets meer. Ik heb eerst de remmen in de wielen moeten stellen, en kon daarna fijnstellen met de stelschroef bij de handremhandel. Was al met al wel ff een klussie ;-)
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Handremvoering vervangen

 · 
Posted: 13.07.2015 - 23:25  ·  #21
=) mijn ervaring is als je de handel helemaal omhoog moet trekken er wat mis is met je remvoering. los of versleten. zet je re nieuwe in hoef je ze eventueel niet af te stellen. anders vind ik het vrijgewoon dat ze onder de handremhandel kunt afstellen en zo ook bij volvo (gelukkig) :o
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 155
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Handremvoering vervangen

 · 
Posted: 29.01.2018 - 00:17  ·  #22
Is dit bij handgeschakelde exemplaren ook een probleem ?

Onze heeft nu 207.000 (2005 bouwjaar) dus mischien niet verkeerd is te doen ?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Handremvoering vervangen

 · 
Posted: 29.01.2018 - 09:14  ·  #23
Jazeker!

Even de schijf eraf en controleren.
MolYE
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland Zuid
Leeftijd: 30
Homepage: volvov70forum.com/…
Berichten: 170
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Handremvoering vervangen

 · 
Posted: 29.01.2018 - 09:22  ·  #24
Beste voor het afstellen van de handrem:

1) kabel binnen bij handgreep zo los mogelijk draaien.
2) bij de achterwielen, kun je bij de classics, de wielen eraf halen en via het gat in de trommel met een platte schroevendraaier o.d. het stelwieltje verdraaien.
3) draai deze aan, en dan 2 tandjes terug, zorg dat de wielen vrij draaien zonder aan te lopen.
4) span nu binnen in de auto de kabel "strak". en controleer of de wielen aanlopen. (kan zijn dat 1 van de 2 nu n beetje aanloopt. Draai deze wat losser.)
5) Als het goed als het goed is heb je een beetje speling op je handvat, tot de 1e klik zegmaar. Daarna moet hij beginnen aan te grijpen.

Als je alles toch los hebt kun je overwegen de kabel wat in te vetten of ze helemaal te vervangen. Dit laatste heb ik vorig jaar gedaan, werkt weer als een nieuwe. Hou er alleen rekening mee dat je achter de volledige bekleding dient los te halen...
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 155
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Handremvoering vervangen

 · 
Posted: 29.01.2018 - 17:47  ·  #25
Alles werkt prima maar gewoon ter preventie zou ik dan onze s60 de schijf eraf halen en de dikte meten en kijken hoe de schoenen zijn ect(nadat ik alvast reserve set klaar heb liggen) want ooit zal het toch nodig zijn omdat de remvoering een keer op zal slijten sowiso.

Maar aan de kabel kan toch niet veel mis ? of begrijp ik het verkeerd als ik denk dat alleen de voering op de remschoenen los gaat zitten op de nieuwe modellen na 2000 ? en er verder in het handrem systeem geen veel voorkomende problemen zijn ?
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Handremvoering vervangen

 · 
Posted: 30.01.2018 - 07:02  ·  #26
Soms lijkt het of de remmen bij Volvo een ondergeschoven kindje zijn... Als voorbeeld even de uiterst belabberde handremconstructie en soms ook de achterremmen zelf. Als voorbeeld bedoelt, de achterremmen en klauwen achterop bij een Volvo 850 zijn de voorremmen van een Opel Kadett uit het jaar kruik....

De handrem van Volvo vanaf de 850 is geen handrem maar een parkeerrem. Het probleem zit hem vaak in de verlijming van de voering op de schoentjes, zeker bij goedkope imitatietroep en de ophanging van de schoentjes. De veren breken (ouderdom en slechte kwaliteit) waardoor de handremschoen los in de trommel komt te liggen en een vastslaand wiel tot gevolg heeft. De handremkabels werken in principe hetzelfde als bij andere auto's met een kabel, door de leeftijd en vocht (zeker bij automaten omdat je daar de parkeerrem niet veel gebruikt) rot de binnenkabel vast. Ander probleem wat vrij veel voorkomt is beschadiging van de buitenmantel waardoor de weerseffecten toegang hebben tot de binnenkabel. Wat ook nog wel eens gebeurt is dat de binnenkabel opstroopt oftewel je krijgt de kabel maar 1 kant op bewogen en dan zit hij vast.

Mijn advies is dan ook om bij iedere grote beurt de handrem te bekijken in wat voor staat alles is en meteen weer goed af te stellen. Helaas gebeurt dit niet standaard bij iedere monteur cq garage.

Later is Volvo over gestapt op de electonische handrem, schitterend systeem met weer zijn eigen problematiek, maar dat is een ander verhaal.
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 155
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Handremvoering vervangen

 · 
Posted: 14.02.2018 - 21:33  ·  #27
De handrem kabel zelf vervangen is lijkt een fikse berg werk zo te zien in die YouTube video,het halve interieur moet los !(en daarna weer vast..) het kabeltje zelf is maar 3 tientjes ongeveer.

Eerst maar is de handrem schoenen en veertjes vervangen dat er in ieder geval niks vast slaat waarop de achterwielen blokkeren ! (suprise drifting!)

Mocht die kabel later te soepel worden kan die altijd nog vervangen worden.
s60R
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 155
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Handremvoering vervangen

 · 
Posted: 14.02.2018 - 23:31  ·  #28
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Handremvoering vervangen

 · 
Posted: 15.02.2018 - 00:02  ·  #29
Ach, rustig tijd nemen! Snappen wat je doet, dan komt t goed.

Ik doe t zo: remschoenen verbinden dmv de dikste veer, dan in positie brengen, stalen afstandhouder monteren. Onderste veer, bovenste veer, smalle veer. Werkt top!
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Handremvoering vervangen

 · 
Posted: 15.02.2018 - 00:03  ·  #30
Kabel is idd ander verhaal; ik ga t binnenkort doen. Zal hier melden of t te doen is.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0