haperende koude start tenzij het vriest

 
 
 
 
 
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 19.03.2022 - 11:05  ·  #16
Blade,
aangezien je een garage hebt: Heb je ervaringen met 'mijn' injectorfoutmeldingen en lag dat toen ook aan de stekkers?
Met wat ik nu weet zou ik nog wat huiverig staan tegen het vervangen van kabels/stekkers. Maar als je dit verband al hebt gezien lijkt het me zeker de moeite waard.
(Merci voor het aanbod van de stekkers, misschien stuur ik er later een PB voor.)

Ik dacht een injector lektest te laten doen bij een garage, omdat ik de juiste koppelstukjes niet heb.
Maar blijkbaar kost een goedkope set minder dan een garagebezoek.
Ik ga dus toch zelf de lektest kunnen doen. Als die goed is, zijn de injectoren goed. Als de test slecht is zou het misschien ook aan de kabels kunnen liggen. Maar die worden waarschijnlijk ook aangepakt.
Is het nuttig om een koude lektest te doen ipv.een warme aangezien ik de problemen bij een koude motor heb?
En zou ik er met de test in VIDA + een lektest zeker van kunnen zijn dat de injectoren oke zijn? Of negeer ik dan andere faalwijzen?

Volvofiel2, heel erg bedankt! Dat topic had ik niet gezien maar het klinkt zoals wat ik heb.
Dat maakt de LMM nu ook een verdachte.
Kan ik die niet controleren door onder verschillende rijomstandigheden het gemeten debiet te lezen (of zoiets)?
Het tweede probleem uit dit topic, het vacuümlek, heb ik waarschijnlijk ook.

Ik heb ook twee beschadigde kabeltjes gevonden aan de hogedrukpomp, er wrijven andere onderdelen tegen. Er is koper zichtbaar door de huls. Ik zal eens kijken of die te repareren zijn.

Merci voor de hulp, zonder zou ik al opgegeven hebben.
Maarten
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 19.03.2022 - 11:22  ·  #17
Als de retourtest OK is, dan kunnen alsnog de verstuivers kapot zijn, electrisch.

Daarom dat ik de stekkers als eerste noemde (goedkoopste) prima te doen ook met het juiste gereedschap.
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 03.04.2022 - 15:11  ·  #18
Een kleine update maar geen oplossing.
Bij de warmere temperaturen (15°C) van een week geleden startte de auto beter maar nu (10°C) weer slecht.

Omdat er in een ander topic de luchtmassasensor de boosdoener was voor gelijkaardige problemen wilde ik daar naar kijken.
Bij stationair draaien las ik het volgende:
-luchtmassa 45 tot 60 kg/uur. Dat zou volgens het internet vrij normaal zijn. Kan iemand dat bevestigen?
-gewenste luchtmassa 450 tot 550 mg/s. Dat is 1,62 tot 1,98 kg/uur! (/1000000x60x60) Zit ik nu verkeerd met de eenheden of is daar iets raar aan de gang?
-inlaatluchttemperatuur 3°C voor het starten en na twee seconden draaien geleidelijk gestegen tot 25°C, bij omgevingstemperatuur 10°C.
Die gemeten 3°C is wel wat verschillend van 10°C. Die stijging zou door de turbo kunnen komen, MAAR... Zou de turbo wel zo'n temperatuurstijging veroorzaken bij stationair draaien en een koude motorruimte?
Zit de temperatuursensor ook niet in de luchtmassameter vóór de turbo?



Maarten
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 03.04.2022 - 15:18  ·  #19
Om je luchtmassameter uit te sluiten even de stekker los en dan starten.
Korte simpele test.
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 03.04.2022 - 15:25  ·  #20
Johan, dat heb ik gedaan (vergeten zeggen).
Zonder LMM kreeg ik de motor niet gestart . Na een paar slagen daalde het toerental tot hij stilviel.

Maar wat wil dat nu zeggen?
Dat het probleem niet bij de LMM ligt vermoed ik? aangezien iets anders de auto doet stilvallen.
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 03.04.2022 - 16:13  ·  #21
Als het probleem gelijk blijft bij uitgeschakelde lmm dan is het wellicht de boosdoener. Als het verslechterd is het dus niet de (gehele) oorzaak.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 03.04.2022 - 17:43  ·  #22
Llm zou het laatste zijn wat ik verving...
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 03.04.2022 - 18:00  ·  #23
Ik geloof dat ik op zoek ging naar een lekkage in je brandstoftoevoersysteem.
Hij slaat goed aan maar gaat na 10 sec. even beroerd lopen, dat lijkt op lucht in je systeem wat je na een paar sec kwijt bent, zeker als hij verder probleemloos loopt.
Daarnaast gaf je aan dat het erger geworden is...
Een luchtlekkage wordt meestal niet minder
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 03.04.2022 - 20:24  ·  #24
Tja ff een vakman zoals Blade naar laten kijken is mogelijk wel de kortste route :) Het gekke is wel dat mijn injectoren in mijn VIDA al 7 jaar allemaal in de foutcodes zitten. Ik heb er nooit wat op uit gedaan en alles loopt gewoon....
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 03.04.2022 - 20:35  ·  #25
Even wat anders: is de accu nog wel fris? Die heeft meer moeite bij koudere temperaturen. Wellicht geeft een spanningsval de eerste start problemen?

Verder blijf ik bij stekkers vernieuwen, geen verbetering, injectoren testten.
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 03.04.2022 - 20:43  ·  #26
Johan,
dat het op lucht in de brandstof trekt vind ik ook.
Omdat het haperen begint net na het starten zou de lucht al dicht bij de cilinders moeten zitten lijkt me.
En op de plaats waar lucht naar binnen kan zou dan ook diesel naar buiten moeten kunnen. Ik zie uitwendig niets van diesel op de injectors, pijpjes, pomp en slangen onder de motorkap.
Maar het kan misschien ook dat de injectors in de cilinders lekken en dat kan ik niet zien.

Bover,
Ik twijfel ook of de injectormeldingen wel mijn slechte start veroorzaken. Maar omdat er onlangs meer meldingen zijn gekomen is het wel een verdachte en iets wat ik graag opgelost zou zien.

Blade,
De accu is een maand oud en dat probleem met starten is wel opgelost nu. De ontploffingen komen goed op gang maar de motor heeft moeite met blijven draaien.
Heb je met die injectorfoutmeldingen ook eerder soortgelijke symptomen gezien?

Ik begin het wel vervelend te vinden dat dit zo lang aansleept (lees: ...dat ik dit zo lang laat aanslepen...)
Vorige week ben ik bij Postiaux in schoten geweest en mijn eerste indruk was goed. Misschien kunnen die me helpen.
Of kent er iemand een goede kleine garage in de buurt van Antwerpen?


Maarten
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 03.04.2022 - 21:53  ·  #27
Vervang je stekkers op de injectoren om te beginnen zoals Blade aangaf, dat lijkt me het simpelste.

Een luchtlekkage kan zomaar veroorzaakt worden door een slechte keerring in je brandstofpomp.
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 04.04.2022 - 13:16  ·  #28
Tja nogmaals de lengte van het zoeken bepaal je zelf en zover is Blade ook niet gesitueerd van Antwerpen. Zit je gelijk goed bij een monteur die Volvo V70 goed kent.
Hoop dat je een goede oplossing vindt..
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 04.04.2022 - 20:25  ·  #29
De onderdelen voor het vervangen van de stekkers zijn besteld.
Ik ben heel benieuwd!

Maarten
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 04.04.2022 - 20:56  ·  #30
Quote door MaartenS

Uitlezen met VIDA:
De auto heeft momenteel herhaalbaar de volgende foutcodes
ECM-2670 Injector vermogen per trap, cil. 1 - signaal te hoog
ECM-2680 Injector vermogen per trap, cil. 2 - signaal te hoog
ECM-2690 Injector vermogen per trap, cil. 3 - signaal te hoog
ECM-26A0 Injector vermogen per trap, cil. 4 - signaal te hoog

Twee daarvan had ik al maandenlang, twee zijn nieuw.


Op het internet lees ik dat dit meestal een kwestie van beschadigde elektrische verbindingen naar de injectors zou zijn. Dit zou dan een slechte motorloop veroorzaken. Mogelijk is toch dit mij probleem.
De beschrijving van VIDA vind ik niet zo verhelderend:
Toestand: De motorregeleenheid (ECM) regelt de injectoren met behulp van interne vermogenstrappen. Als de ECM een storing in deregeling van de injectoren detecteert, wordt de storingscode gevormd. De storingscode akn worden vastgesteld bij lopende motor.
Vervangende waarde: geen
Mogelijke oorzaak: Signaal te hoog- interne storing in de ECM, signaal te laag- inerne storing in de ECM.
Storingsbeeld: Bericht in informatiedisplay.


Herkent iemand dit?

Ik denk morgen VIDA de injectoren te laten controleren en de kabels te inspecteren.
Misschien wordt het ook tijd om de lokale volvo-garage hiernaar te vragen.

Maarten


Ik zou mij vooral richten op de ECM zelf. Het verloop van de inlaatlucht temperatuur na het starten is niet logisch en je hebt diverse elektrische storingen aan de verstuivers. De beschrijving in Vida stuurt ook die kant op.

Zoek de stekker van de ECM maar eens op.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0