Heel veel rook

 
 
 
 
 
Vaan
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gennep
Berichten: 17
Geregistreerd: 02 / 2019
Subject:

Zijn de boutjes van de olie-returnleiding echt Torx 30?

 · 
Posted: 19.04.2019 - 23:06  ·  #16
Het losschroeven van de turbo lag even twee weken stil, maar hij is in ieder geval stuk. Dat is goed te voelen, je kunt de waaier flink heen en weer bewegen.

Goed, na vanavond moet alleen de oliereturnleiding van de turbo nog los en dat gaat minder makkelijk, ben er niet zeker van dat het een Torx 30 is en wil de boutkop niet kapot draaien


Dus als iemand een tip heeft over het juiste bitje en een handige manier om deze leiding los te krijgen, graag!


P.S. Ik kan niet direct vinden hoe je een foto moet bijplaatsen, hopelijk volgt dus nog een mooie foto van de schade...
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Heel veel rook

 · 
Posted: 20.04.2019 - 09:17  ·  #17
Begin maar eens met echte kruipolie te gebruiken inplaats van die wd40. Dat spul is leuk voor een krakend deurscharnier in huis, maar verder is het niks.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Heel veel rook

 · 
Posted: 20.04.2019 - 09:19  ·  #18
Quote door Walterj

Begin maar eens met echte kruipolie te gebruiken inplaats van die wd40. Dat spul is leuk voor een krakend deurscharnier in huis, maar verder is het niks.


Juist..

Ik gebruik enkel Imal..
Top spul.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Heel veel rook

 · 
Posted: 20.04.2019 - 09:21  ·  #19
WD-40 doet een hele hoop net niet
Vaan
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gennep
Berichten: 17
Geregistreerd: 02 / 2019
Subject:

Re: Heel veel rook

 · 
Posted: 20.04.2019 - 13:11  ·  #20
Dank voor alle input, de turbo is er af. Enne, behoorlijk overleden. De uitlaatwaaier zit vast en de het andere schoepen wiel draait wel, met een paar mm speling!
En een mooi bad van olie aan de inlaatkant, die rechtstreeks de motor werd ingeblazen. De rook kwam dus (zeer waarschijnlijk) niet door water, tenzij er ook koelwater mee werd geblazen.

Dus nu op zoek naar een andere, heeft iemand tips waar je een nieuwe/geviseerde of gebruikte turbo kunt halen?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Heel veel rook

 · 
Posted: 20.04.2019 - 13:57  ·  #21
Auto Rima
Midde
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 57
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Heel veel rook

 · 
Posted: 21.04.2019 - 22:47  ·  #22
C&E turbochargers in Amersfoort.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Heel veel rook

 · 
Posted: 22.04.2019 - 02:21  ·  #23
Ik kreeg er toevallig 1 aangeboden van de week, gereviseerd en met een billet compressowiel.

€350 moest die kosten, interesse?
Vaan
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gennep
Berichten: 17
Geregistreerd: 02 / 2019
Subject:

Heel veel rook: opgelost!

 · 
Posted: 18.05.2019 - 22:23  ·  #24
Nou, de turbo zit er weer in. Heb hem laten reviseren, het middendeel is nieuw. Achteraf was dat best zelf te doen geweest, zo'n middenstuk kun je ook best zelf bestellen. Maar goed, het was niet veel duurder en ze hebben het netjes gestraald, het oog wil ook wat!
Al met al was de klus prima te doen, maar het ding zit wel erg diep weggestopt en je moet soms wel wat acrobatische toeren uithalen, liggend onder de auto of zittend op de motor.
Vanmiddag de motor weer gestart, en de motor liep direct perfect (na eerst een "immobilize"-akkefietje te hebben opgelost). Maar waar er eerst direct dikke wolken uit de uitlaat kwamen bleef het nu rustig, nauwelijks rook te zien.
Helemaal blij natuurlijk, al kan ik me niet goed voorstellen dat de olie in de turbo (met een gebroken as, dus niet aangedreven) door de buis naar de intercooler gaat en daarna ook nog in de motor terechtkomt.

Maar alles lijkt perfect te lopen, snel weer een APK halen en de weg weer op. De P1800 ES heeft in de tussen tijd perfect als tijdelijk vervoer gediend.

Bedankt voor alle tips en bijdragen!


Groeten,

Arthur
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Heel veel rook

 · 
Posted: 19.05.2019 - 12:00  ·  #25
Mooi opgelost!
Maar die P1800 is geen straf om mee te rijden!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0