Het beest is terug.

 
 
 
 
 
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 711
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Het beest is terug.

 · 
Posted: 28.06.2021 - 05:43  ·  #121
Bij deze een kleine handleiding hoe je de dynamo moet demonteren. Je bent even bezig, maar dan zit ie weer op z’n plek.

topic.php?t=25347
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Het beest is terug.

 · 
Posted: 28.06.2021 - 12:21  ·  #122
Nieuw voor 150-200 zal niet, het zal een gereviseerde zijn en hoogstwaarschijnlijk moet je de oude terugsturen. Dynamo’s zijn in de regel ruil delen. Echte nieuwe kosten wel wat meer.

Ik heb nog een gereviseerde liggen die heel kort gebruikt is. Stuur me even een pb, kunnen we het komende zaterdag regelen. Dan zet ik hem ook voor je er in ;)
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Torx 60?

 · 
Posted: 28.06.2021 - 14:05  ·  #123
Dank Willem V, ik begrijp wat je bedoelt maar echt, zo'n operatie is gewoon te heftig voor me. Los van wat lichamelijke uitdagingen is het simpelweg losmaken vaak al een probleem. Dan denk ik: Dat kan iedereen, dus jij ook en whoppa. Daar gaat de bout. Althans, de kop zit in de sleutel :(
Als je dat een paar keer te vaak is gebeurd bedenk je je wel twee keer, zeker bij iets waar ik net niet helemaal bij kan. Voordeel van verminderde kracht in mijn hand is wel dat ik dingen mider snel sloop. Al een paar jaar geen afgebroken sleutel in een (huis-)slot gehad. :)

Wel een mooie beschrijving, ik begreep wat je aan het doen was. Dit soort dingen, en youtubes, lees ik graag om vervolgens jaloers te worden.

Websites bouwen is nui meer mijn ding :)
ECS
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Aadorp (bij Almelo)
Berichten: 95
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Het beest is terug.

 · 
Posted: 28.06.2021 - 14:24  ·  #124
Quote door jpelverding

Dank Willem V, ik begrijp wat je bedoelt maar echt, zo'n operatie is gewoon te heftig voor me. Los van wat lichamelijke uitdagingen is het simpelweg losmaken vaak al een probleem. Dan denk ik: Dat kan iedereen, dus jij ook en whoppa. Daar gaat de bout. Althans, de kop zit in de sleutel :(
Als je dat een paar keer te vaak is gebeurd bedenk je je wel twee keer, zeker bij iets waar ik net niet helemaal bij kan. Voordeel van verminderde kracht in mijn hand is wel dat ik dingen mider snel sloop. Al een paar jaar geen afgebroken sleutel in een (huis-)slot gehad. :)

Wel een mooie beschrijving, ik begreep wat je aan het doen was. Dit soort dingen, en youtubes, lees ik graag om vervolgens jaloers te worden.

Websites bouwen is nui meer mijn ding :)


Ik kan beamen dat JP (net als ondergetekende) voorzien is van 2 linkerhanden. Bij de sleuteldagen van de Volvo700 vereniging in bv. Langezwaag blonken JP en ik uit in het niet in de weg lopen. Deze techniek hadden wij tot enkele cijfers achter de komma weten te verfijnen.

@JP, ik zou het aanbod van Doeke eens serieus overwegen.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Het beest is terug.

 · 
Posted: 29.06.2021 - 13:06  ·  #125
Quote door ECS

Ik kan beamen dat JP (net als ondergetekende) voorzien is van 2 linkerhanden. Bij de sleuteldagen van de Volvo700 vereniging in bv. Langezwaag blonken JP en ik uit in het niet in de weg lopen. Deze techniek hadden wij tot enkele cijfers achter de komma weten te verfijnen.

@JP, ik zou het aanbod van Doeke eens serieus overwegen.


Bedankt voor de ondersteuning, compliment zou ik het nu net weer niet willen noemen :) Ik had de eerste paar keer kisten met alle mogelijke gereedschap bij me ;)
Op dit moment zit ik bij de dealer die bezig is met het opplakken van de verdwenen spatbordverbreder, en het contact met Doeke is al gelegd. Komt goed allemaal!
ECS
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Aadorp (bij Almelo)
Berichten: 95
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Het beest is terug.

 · 
Posted: 29.06.2021 - 13:54  ·  #126
Quote door jpelverding

Quote door ECS

Ik kan beamen dat JP (net als ondergetekende) voorzien is van 2 linkerhanden. Bij de sleuteldagen van de Volvo700 vereniging in bv. Langezwaag blonken JP en ik uit in het niet in de weg lopen. Deze techniek hadden wij tot enkele cijfers achter de komma weten te verfijnen.

@JP, ik zou het aanbod van Doeke eens serieus overwegen.


Bedankt voor de ondersteuning, compliment zou ik het nu net weer niet willen noemen :) Ik had de eerste paar keer kisten met alle mogelijke gereedschap bij me ;)
Op dit moment zit ik bij de dealer die bezig is met het opplakken van de verdwenen spatbordverbreder, en het contact met Doeke is al gelegd. Komt goed allemaal!


Ik heb inderdaad nooit iets wat op gereedschap lijkt bij me gehad. Jij, tegen beter weten in wel, dat moet ik eerlijk toegeven.
(dit lijkt wel op iets van een compliment)

Als de dealer klaar is zal de auto er zonder meer fraaier uit zien. Fijn dat het allemaal goed gaat komen.
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 711
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Het beest is terug.

 · 
Posted: 29.06.2021 - 15:10  ·  #127
Mooi dat Doeke een dynamo voor je heeft en het ding ook nog wil plaatsen.

Het meeste waar ik problemen mee had was de spanner en de riem herplaatsen. Door een hele dunne huid krijg ik in het gunstigste geval blauwe plekken. En dat is gelukt ik zat met beide onderarmen helemaal onder de plekken. Mocht de aircopomp ooitde geest geven dan zet ik m’n S60 mooi bij de garage.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Heel blij

 · 
Posted: 03.07.2021 - 17:07  ·  #128
De dynamo draait dankzij Doeke weer z'n rondjes. De oude was inderdaad niet helemaal fris meer.
Ook niet fris bleek de sensor voor het ecc dat bij het gaspedaal zit. Gauw nieuw bestellen, airco in de zomer is geen overbodige luxe :)
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Het beest is terug.

 · 
Posted: 03.07.2021 - 19:00  ·  #129
Dat was meer een vriezer geworden ipv een koelkast!
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Het beest is terug.

 · 
Posted: 03.07.2021 - 20:35  ·  #130
Plaatje bij het praatje. De verdamper temperatuur sensor gaf een waarde aan van 51 graden. De pomp werkte zich letterlijk een slag in de rondte ;)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Besteld :)

 · 
Posted: 05.07.2021 - 17:25  ·  #131
De sensor en meteen maar ruitewisserbladen, want de mijne lopen op hun einde. Meteen maar voor de achterruit en de koplampen. Is dat tenminste ook weer geregeld.
Taxateur komt volgende week, en nu proberen een afspraak te maken om mijn LPG-pomp te vervangen.

En vandaag reed het beest weer zo lekker. Beetje futloos, maar ja, dat geldt ook voor mij :)
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Update na lange tijd: Accuut probleem opgelost

 · 
Posted: 09.12.2022 - 13:26  ·  #132
Een van de problemen die terugkwam was het probleem van 's-morgens starten. Zou een lekkende inspuiter kunnen zijn, maar dat bleek na een test niet het geval. Voor de rest liep de auto als een trein met hier en daar een irritante kleinigheid. Soms, na een lange afstand, wilde de boel plotseling stilvallen. Starten en klaar, ook geen melding in Torque of VIDA. Ach ja, software denk je dan.

De accus was groot genoeg (100 AH, 800 cca of zo) en net twee jaar oud. Op een dag, na een paar minuten stilstaan met radio aan een "accuspanning laag" melding. Bleek inderdaad een probleem met de accu die me overigens nooit heeft laten stilstaan. Nominaal iets van 10,3 V, tijdens het rijden boordspanning rond de 13.7

Bobines, dynamo of accu leken in mijn technische ogen een oorzaak te kunnen zijn, dus, "handig als ik ben" een nieuwe accu opgehaald en, toen ik wist dat mijn buurman thuis was, de accu zelf vervangen, met dank aan het forum :)
Paar weken later, bij min koude temperatuur, sleutel omdraaien en starten maar. Geen startproblemen meer, kan weer gewoon parkeren en naar de radio luisteren. Stilvallen na lange rit heb ik nog niet gehad, ook het niet geboel dat het bijna zo ver is.

De software is nog steeds die er van meet af aan in zit. Geen idee wat het vermogen is, verbruik zou wel wat lager mogen maar 2 ton, AWD en LPG zijn niet ideaal voor stukjes van 10 km naar de supermarkt in Appingedam of de studio in Winsum. Slingerwegen, smal en soms ideaal om te kijken of de ETM nog op let.

Binnenkort laat i de auto even "bekijken" voor een APK. Als dat positief is nieuwe banden, hoewel ik dan eerst goed laat kijken naar de ophanging en vering. De bak werkt nog steeds zoals ik niet echt wil, maar schijnt redelijk normaal te zijn.

Als alles op peil is, én mijn spaarpotten weer wat voller dan wordt het tijd om te kijken of met chippen of andere software een wat aangenamer verbruik te realiseren is. Met LPG rond de 85 cent is 1 op 7 lokaal en 1 op 9 interlokaal wel te behappen, maar hoe minder uitstoot hoe beter.

En voor de rest: Ik zou iemand "in de buurt" willen hebben die dit model kent, weet waarom de P-sensor het soms wel, soms niet doet en hoe het goedkoop is op te lossen, nieuwe(re) spiegels op de java-bruine kop te tikken en vooral veel veilige volvo kilometers maken want na bijna 3 jaar blijf ik elke keer weer genieten!

JP.

(In de buurt Noord Groningen, Assen, Ede.. Familie op afstand en LPG :)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Het beest is terug.

 · 
Posted: 09.12.2022 - 17:43  ·  #133
Quote door jpelverding

want na bijna 3 jaar blijf ik elke keer weer genieten!


Altijd lekker, als je dit zeggen kunt.
Ik zeg, houden zo !👍🏻
 
Selected quotes for multi-quoting:   0