hevig roken bij stevig optrekken D5

 
 
 
 
 
mbekkers
 
Avatar
 
Subject:

foto egr

 · 
Posted: 29.06.2012 - 20:03  ·  #16
pieneman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alkmaar
Berichten: 81
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: hevig roken bij stevig optrekken D5

 · 
Posted: 05.07.2012 - 10:53  ·  #17
Quote door blastaway

De EGR dichten bij volvo kan natuurlijk wel, maar het motormanagementlampje gaat onherroepelijk branden. Dat kan weer weggeschreven worden. meestal in Combi van een chip.

Bij de nieuwere modellen is dit het geval, zover mij bekend. Bij een D5 120KW uit 2002 is hij zonder problemen af te doppen. Wat de topic starter voor model heeft weet ik niet. Ik kan uit ervaring zeggen dat je goed materiaal moet gebruiken voor het afdoppen. Heb er zelf RVS van 2,5 mm tussen gezet omdat de vorige plaat (ijzer, en te dun) doorgebrand was.....gelukkig zonder schade.
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht (Zuid - Holland)
Leeftijd: 38
Homepage: marinetraffic.com/…
Berichten: 3171
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: hevig roken bij stevig optrekken D5

 · 
Posted: 05.07.2012 - 11:16  ·  #18
Quote door pieneman

Quote door blastaway

De EGR dichten bij volvo kan natuurlijk wel, maar het motormanagementlampje gaat onherroepelijk branden. Dat kan weer weggeschreven worden. meestal in Combi van een chip.

Bij de nieuwere modellen is dit het geval, zover mij bekend. Bij een D5 120KW uit 2002 is hij zonder problemen af te doppen. Wat de topic starter voor model heeft weet ik niet. Ik kan uit ervaring zeggen dat je goed materiaal moet gebruiken voor het afdoppen. Heb er zelf RVS van 2,5 mm tussen gezet omdat de vorige plaat (ijzer, en te dun) doorgebrand was.....gelukkig zonder schade.


2,5 mm dat gaat zeker nooit meer kapot!
pieneman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alkmaar
Berichten: 81
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: hevig roken bij stevig optrekken D5

 · 
Posted: 05.07.2012 - 13:48  ·  #19
Quote door Arjanmijnster

Quote door pieneman

Quote door blastaway

De EGR dichten bij volvo kan natuurlijk wel, maar het motormanagementlampje gaat onherroepelijk branden. Dat kan weer weggeschreven worden. meestal in Combi van een chip.

Bij de nieuwere modellen is dit het geval, zover mij bekend. Bij een D5 120KW uit 2002 is hij zonder problemen af te doppen. Wat de topic starter voor model heeft weet ik niet. Ik kan uit ervaring zeggen dat je goed materiaal moet gebruiken voor het afdoppen. Heb er zelf RVS van 2,5 mm tussen gezet omdat de vorige plaat (ijzer, en te dun) doorgebrand was.....gelukkig zonder schade.


2,5 mm dat gaat zeker nooit meer kapot!


Correctie, 2 mm is het plaatje. Zal idd niet meer sneuvelen in de strijd.
Brun
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 49
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: hevig roken bij stevig optrekken D5

 · 
Posted: 06.07.2012 - 09:50  ·  #20
De mijne komt uit 2001 en is een D5, dus geen probleem!
Dus een rvs plaatje van 2 mm dik voldoet! Heeft dit nog consequenties voor de apk?
pieneman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alkmaar
Berichten: 81
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: hevig roken bij stevig optrekken D5

 · 
Posted: 06.07.2012 - 10:27  ·  #21
Quote door Brun

De mijne komt uit 2001 en is een D5, dus geen probleem!
Dus een rvs plaatje van 2 mm dik voldoet! Heeft dit nog consequenties voor de apk?


Tja, daar zijn de berichten verschillend over. Feitelijk pas je de auto aan zonder daar een melding van te maken bij de RDW inclusief keuring. Het gaat tenslotte over een milieu kwestie. Een APK meester zal niet kijken of je EGR afgedopt is, en als dat het geval is kan je hem er zo tussenuit halen en is de auto weer terug in originele staat. Ik had er iig geen probleem mee. Zolang je auto maar binnen de marges blijft qua uitstoot van roet.

Succes.

PS, halverwege deze pagina staan twee mooie foto's van het afdoppen: http://www.volvo-forum.nl/view…&start=150
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: hevig roken bij stevig optrekken D5

 · 
Posted: 19.09.2012 - 08:29  ·  #22
Nou heb ik een 2.5TDI uit 1999...
Is het dan ook mogelijk om die EGR af te doppen/ schoon te maken?

Ik dacht dat het een soort buis was met een een klep... :(
Brun
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 49
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: hevig roken bij stevig optrekken D5

 · 
Posted: 07.01.2013 - 10:54  ·  #23
Ik heb mijn egr af gedopt. Was uiteindelijk een simpel ding om te doen. Hij is inmiddels ook door de APK en ze hebben er niets over gezegd.
Het roken is veel minder maar hij stottert wel en dan vooral bij lagere toeren.
Als ik gas geef is er niets aan de hand. Egr is inmiddels schoon dat kan het dus niet aan liggen.
Iemand een idee?
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: hevig roken bij stevig optrekken D5

 · 
Posted: 07.01.2013 - 11:58  ·  #24
Quote door Brun

Ik heb mijn egr af gedopt. Was uiteindelijk een simpel ding om te doen. Hij is inmiddels ook door de APK en ze hebben er niets over gezegd.
Het roken is veel minder maar hij stottert wel en dan vooral bij lagere toeren.
Als ik gas geef is er niets aan de hand. Egr is inmiddels schoon dat kan het dus niet aan liggen.
Iemand een idee?


met het afdoppen van de EGR heb je natuurlijk wel de mengselbereiding veranderd.
Maar dat zou weinig mogen uitmaken, daar waar via de EGR voorheen hete uitlaatgassen (= weinig/geen zuurstof!) werden bijgemengd in de luchtmassa wordt er na afdoppen van die EGR alleen koele zuurstofhoudende lucht aangezogen. Normaal gesproken draait elke Diesel bij lage en deellast altijd al op een ruim overschot aan lucht. Rij er eens een poosje mee en kijk of het beter wordt.
Misschien is de injectiepomp nog iets ruimer af te stellen? (geen idee, bij een oude Diesel is dat misschien mogelijk?)
Brun
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 49
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: hevig roken bij stevig optrekken D5

 · 
Posted: 07.01.2013 - 12:33  ·  #25
Ik kijk het inderdaad even aan.
Hij had er al wel eens last van, maar hoopte dat het net het afsluiten van de egr weg zou zijn.
Ik zal ook eens naar het brandstof filter gaan kijken. Zit er volgens mij ook al en tijd in.
De vorige eigenaar heeft hem tegen het einde niet meer zo best onderhouden, maar goed, heb ik ook wat te doen..
Bedankt voor de tip!
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: hevig roken bij stevig optrekken D5

 · 
Posted: 07.01.2013 - 22:55  ·  #26
Zou je een foto kunnen posten waarop je kunt laten zien wat je waar gedaan hebt met het afsluiten va de EGR?

Altijd handig om exact te weten hoe het zit n.a.v. plaatjes en het verhaal.

Alvast bedankt
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: hevig roken bij stevig optrekken D5

 · 
Posted: 08.01.2013 - 11:46  ·  #27
Betreft het afsluiten van de EGR wil ik even melden dat dit t/m MY2002 gewoon door middel van een plaatje kan.

Is de auto echter nieuwer dan zal dit zonder een softwarematige aanpassing een foutmelding veroorzaken.
Brun
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 49
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: hevig roken bij stevig optrekken D5

 · 
Posted: 09.01.2013 - 09:31  ·  #28
Ik heb nog geen melding gehad en het stotteren is inmiddels weer minder.
Ik heb geen foto's gemaakt maar zal er binnenkort eens en paar maken en hier posten!
Ik heb en een aluminium plaatje gebruikt van 2 mm dik zoals ik hier op het forum had gelezen.
Miskoop
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordogne
Leeftijd: 82
Berichten: 89
Geregistreerd: 12 / 2009
Subject:

Uitlaat produceert zwarte rook bij starten, optrekken en overschakelen

 · 
Posted: 02.08.2014 - 18:20  ·  #29
Quote door blastaway

Zo te zien heb jij geen roetfilter. Zwarte rook is onverbrande diesel en kan geen kwaad. Wellicht de EGR eens schoonmaken. Of verstuiver die slecht is.


Hallo Blastaway,
...zoekend naar een oplossing voor de constatering van mijn zoon die mij op een reisje 50km volgde vond ik dit bericht.
Ik heb een Volvo V70 P26 (2001) 5-Doors D5252T MSA15.8 M56 met 240.000km op de teller die in onderhoud is bij een (echte) Volvo-garage. Hij rijdt perfect, alleen nu...die zwarte rook...
Ik heb wel gemerkt dat er zwarte rook is bij het starten, maar niet tijdens het rijden.
De ERG schoonmaken, stelde je voor.
Wanneer ik dit tegen de garage zeg zetten ze er een nieuwe in.
Gekeken bij SKANDIX. (http://www.skandix.de/en/suche/?q=EGR&k=842).
Volvo genuine part : 250€95 en een SKANDIX Own-label : 46€97.
Da's nogal een verschil...
Zou ik je mening mogen horen. Die van anderen zijn natuurlijk ook welkom.
Bedankt alvast en groetjes,
Miskoop
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: hevig roken bij stevig optrekken D5

 · 
Posted: 02.08.2014 - 19:44  ·  #30
Quote door Herby

Betreft het afsluiten van de EGR wil ik even melden dat dit t/m MY2002 gewoon door middel van een plaatje kan.

Is de auto echter nieuwer dan zal dit zonder een softwarematige aanpassing een foutmelding veroorzaken.


Laten we het gemakkelijker formuleren:

2.5D is straffeloos ad te doppen
D5 in Euro3 versie is alleen af te doppen i.v.m. softwarematig de EGR uit te zetten, geen foutcodes
D5 in Euro4 versie en verder, kunnen niet afgedopt worden i.v.m electronisch geregelde EGR klep, softwarematig is deze ook uit te schrijven.

Het afdoppen uitschrijven zorgt uiteindelijk toch voor minder uitstoot i.v.m. het niet meer dichtkoeken van het inlaat systeem, en dat geeft weer een slecht lucht/brandstof mengsel dus veel zwarte rook.

Hoe dan ook kan er meer loos zijn, dus eerst uitlezen zou ik zeggen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0