HHO Gas

 
 
 
 
 
RBR
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 153
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: HHO Gas

 · 
Posted: 08.04.2014 - 23:42  ·  #16
Quote door folke3

Ik vermoed, maar ben er nog niet uit, dat het rendement zit in het verkrijgen van een betere verbranding, waardoor de efficiƫntie van onze verbrandingsmotoren wordt opgekrikt naar een betere waarde dan tot nu toe.


Jij snapt het!
Zoals ik in mijn post (zie pagina 1) al had vermeld gaat het bij HHO injectie niet om de energiewaarde van het gas zelf, het zorgt voor een betere verbranding (rendement/efficiƫnte/etc.) van de brandstof. Een hoger rendement van de ingespoten brandstof betekend dus dat je minder in kan spuiten voor hetzelfde vermogen.

Willekeurig 'bewijs' dat het werkt: http://reduceyourfuelbill.com.au/forum/index.php?topic=76.0

Ik ben een fan van het HHO idee, maar vindt de uitvoering in de huidige vorm maar zwakjes. Lambda sonde misleiden kan maar een beperkte tijd goed gaan en brandbare waterstofgassen in de inlaat (je moet het vĆ³Ć³r de turbo inspuiten waar een vacuĆ¼m heerst) is al helemaal geen pretje, denk maar aan de oude gasinstallaties en de bijbehorende backfires.
Als ik een simpele NA motor in de Volvo had liggen was ik graag gaan experimenteren, maar met een getunede turbo motor durf ik het niet aan.

Heb even niet je gehele bericht gequoteerd om het overzichtelijk te houden ;-)

Edit: mocht iemand een HHO set inbouwen in een (turbo) Volvo dan hoor ik graag zijn/haar ervaringen :D
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: HHO Gas

 · 
Posted: 09.04.2014 - 00:49  ·  #17
Response: RBR
Ik vind het HHO idee dermate interessant dat ik er best mee wil experimenteren. Ik beschik over een atmosferische injectiemotor in mijn S60 en kan me wat meer (technisch) veroorloven dan met een turbo geblazen motor. Zodra tijd beschikbaar is, zal ik eens wat opzetten, e.e.a. in overleg met de Volvodealer, die uiteraard mijn software zal moeten aanpassen aan de nieuwe verbrandingsgegevens. Tot die tijd zal ik bezig blijven met mezelf weer bij te leren.
RBR
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 153
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: HHO Gas

 · 
Posted: 09.04.2014 - 08:53  ·  #18
Quote door folke3

Response: RBR
Ik vind het HHO idee dermate interessant dat ik er best mee wil experimenteren. Ik beschik over een atmosferische injectiemotor in mijn S60 en kan me wat meer (technisch) veroorloven dan met een turbo geblazen motor. Zodra tijd beschikbaar is, zal ik eens wat opzetten, e.e.a. in overleg met de Volvodealer, die uiteraard mijn software zal moeten aanpassen aan de nieuwe verbrandingsgegevens. Tot die tijd zal ik bezig blijven met mezelf weer bij te leren.


Super! Misschien kan een goede tuner (RICA/MTE/Fasttech) je ook helpen met de softwareaanpassing?

Op ebay zijn ook mooie setjes te verkrijgen, je moet alleen zorgen voor een goede waterstofcel/generator (maar dat is bij kopen in NL ook). Heb verhalen gelezen over exploderende cellen/generators :-/

Ik wens je in ieder geval veel succes ;-)
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: HHO Gas

 · 
Posted: 09.04.2014 - 09:26  ·  #19
je gaat extra brandstof (nl. die waterstof) en extra zuurstof in de moter brengen.
daar zal het motermanagement aardig van in de war raken.

Het standaard moter management is nl. geen statische regeling maar probeert op dynamische wijze emissie targets te halen die gemapt zijn en opgeslagen zijn in een eprom. Er zit een feedback loop in zodat het management 'weet' of de targets gehaald worden, met die input ( van de lambda sonde) wordt meer of minder brandstof ingespoten (dat is de fuel trim).

Als je een betere completere verbranding bewerkstelligt door die O2 en H2 mee te verbranden, zal de emissie meting 'te arm' zijn en a.d.h.v. die meting zal het motermanagement meer brandstof gaan inspuiten, net zo veel tot dat de lambda waarde weer conform de gemapte target is.

Dus ik verwacht vooral meer problemen dan daarwerkelijk nut van een HHO installatie.

Als je toch wilt experimenteren, experimenteer dan op een oude auto met carburateur, dan heb je nl. een statisch brandstof systeem waarbij de mengselvorming geen extra variable geeft. Er is immers geen lambda sonde die feedback geeft. De enige variabele die je dan introduceert is de HHO installatie.

just my 2ct.
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: HHO Gas

 · 
Posted: 09.04.2014 - 13:21  ·  #20
TeeFive, die snap ik niet helemaal. De lambda sonde meet zuurstof in de uitlaat toch? Als we dus H2 en O2 gaan meeverbranden zal de O2 netjes een nieuwe binding aan gaan met ofwel de brandstof ofwel de H2. Er is niet opeens een overschot aan zuurstof door de aanwezigheid van een juiste hoeveelheid O2. Dus ik denk niet dat dit daadwerkelijk effect zal hebben op de Lambdawaarden??
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: HHO Gas

 · 
Posted: 09.04.2014 - 13:35  ·  #21
Quote
One explanation is that alternators make an excess of power, and that the generator only utilizes what's wasted, but there are two better ones.


Juist, die kan ik gelijk voor je schrappen, een dynamo gebruikt GEEN rest energie maar draait op pure en kostbare brandstof.

Quote
A combination of extra energy being on vehicles and the fact that on average vehicles are only 66% efficient make HHO a perfect fuel assist.


Uhm.... doe mij zo'n auto met 66% efficiƫntie... Een ruw gemiddelde is 25%. Dieselmotor zal iets meer halen (dankzij de hogere compressie).

Quote
The first is that because HHO gas is simpler in construction than the gasoline molecule, it burns faster and acts as a catalyst to ignite the gasoline sooner and more completely.


"Plausibel" maar onwaarschijnlijk. Volvo B5252 motor, Volumetrisch rendement (ietwat hoog maar rekent makkelijk) 80%?? 3000rpm/2 (want 4 takt)=1500 keer lucht inzuigen. Per keer word er 80% maal 2,5 liter= 2 liter lucht aangezogen. 1500 maal 2 = 3000 liter lucht per minuut. En hoeveel knalgas wilde je produceren achterin je familievervoer?? Ok, dat is met de gasklep vol open, maar knalgas produceren kost best veel energie, de hoeveelheden die je wil produceren zijn niet erg reƫel.

Mijn grootste probleem met HHO is dat het veel te explosief is. "Maar dat is LPG ook", ja maar daar hangt wel wat regelgeving achter. Een HHO setje van 150 euro bevat niet een dubbele solenoidafsluiter en andere veiligheden.

Dan is er nog "Maar de oliemaatschappijen willen niet dat we minder brandstof gaan verbruiken". Dat klopt, maar dezelfde wetenschappers die ons windmolens hebben gegeven zullen zich daar niet door laten tegenhouden en de autoproducent die een auto bouwt met 10% minder verbruik verkoopt ook twee keer zoveel auto's. Dus daar geloven we toch niet echt in he? Tenzij aluminium hoedje....

En als we dan toch met verkeerde aannames gaan werken, kijk hier ff hoe gevaarlijk waterstof wel niet is:

http://youtu.be/oOv7cbNuYvw

;-)
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: HHO Gas

 · 
Posted: 09.04.2014 - 13:51  ·  #22
Ow, overigens denk ik dat er wel goeie toepassingen zijn om knalgas te gebruiken commercieel te gebruiken. Windenergie, zonne-energie, het is allemaal ongevraagde energie die niet inspeelt op de daadwerkelijke vraag naar energie. Het afgelopen jaar veroorzaakt dit al veel onrust op de energiemarkt en zorgt er i.c.m. een hoge gasprijs al een jaar voor dat er meer kolencentrales gestookt worden terwijl relatief schone gascentrales maanden achtereen stil liggen. Om die onbalans op het net overdag (zonne-energie) en 's nachts (windenergie maar weinig vraag) weg te nemen zou er met de overbodige elektriciteit waterstof gemaakt kunnen worden.
De waterstof kan op meerdere gebieden toegepast worden, het gasfornuis thuis draait er heerlijk op (aangepaste brander dan wel) evenals de CV. Of we pompen het in een auto (met meer veiligheden dan op een LPG installatie want nog een heel stuk gevaarlijker dan LPG) en rijden echt zonder CO2 uitstoot rond en pompen em binnen vijf minuten weer vol (ipv 8 uur aan de stekker om kolenstroom te laden).
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: HHO Gas

 · 
Posted: 09.04.2014 - 14:25  ·  #23
Quote door WouterR

TeeFive, die snap ik niet helemaal. De lambda sonde meet zuurstof in de uitlaat toch? Als we dus H2 en O2 gaan meeverbranden zal de O2 netjes een nieuwe binding aan gaan met ofwel de brandstof ofwel de H2. Er is niet opeens een overschot aan zuurstof door de aanwezigheid van een juiste hoeveelheid O2. Dus ik denk niet dat dit daadwerkelijk effect zal hebben op de Lambdawaarden??


Hoi Wouter,

Ik snap wat je wil zeggen.
Maar de claim was toch om een completere verbranding te bewerkstelligen? En daardoor zuiniger te worden? Toch?

Een conventionele benzine moter is gemapt om:
- bij stationair toerental 14,7:1 te draaien
- op middentoeren constant ook 14,7:1
- bij accelereren zijn er echter targets gemapt die rond de 13,5:1 zitten (acceleratie verrijking)
- bij VOLGAS (en ook koud starts!) zijn er vaak wel targets van 12,5:1 (zeer rijk mengsel)
- bij gas LOS (gasklep dicht) dus remmen op de moter is de target 100%lucht:0%brandstof.(fuel cutoff)

Als de claim klopt dat je door die H2 en O2 mee te verbranden ook een completere verbranding van de Benzine krijgt dan zullen die rijkmengsel targets van 13:1 of zelfs 12,5:1 niet gehaald gaan worden.
Want als geclaimd wordt dat deze HHO voor een completere verbranding zorgt dan zal ook bij hard accelereren een A/F ratio van tegen de 14,7:1 (= stochiometrisch) worden gemeten.
Of de ECU daar happy mee is betwijfel ik.

Je kan ook lezen dat die HHO-ers dat zelf ook wel in de gaten hebben; ze brengen immers de 2de lambda sonde buiten de gasstroom.... dus ze beinvloeden de meting. En geven dus in feite valse input terug aan de ECU. Om vooral maar geen check engine lampje te krijgen...
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: HHO Gas

 · 
Posted: 09.04.2014 - 15:08  ·  #24
Juist, je hebt compleet gelijk :-) . Als de HHO'ers inderdaad bewerkstelligen wat ze beweren dan gaat de motor op die manier bijregelen ja.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1879
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: HHO Gas

 · 
Posted: 09.04.2014 - 18:07  ·  #25
regeling kan maar erg beperkt bijregelen , en dan ook nog met vertraging , het is allemaal al gebeurd voor de uitlaatgassen langs de sonde komen .

En het lijkt me logisch dat ze boel foppen , anders heb je er denk ik niet veel aan , en de lampjes uit lijkt me ook prima .

Denk dat de winst moet komen uit het rijden op vaste snelheid , dus niet tijdens accelereren .

Ecu is ook niet echt een vooruitstrevend stuk te chniek .

Het lijkt mij echter net even te makkelijk .

Maar laat de testers maar komen , plofgas wil wel daar zal het niet aan liggen .

Eigenlijk is de auto industrie erg weing vooruitstrevend als je terug kijkt , is de zuigermotor vrijwel onveranderd , alleen wat andere materialen en sensoren erop geprutst .
Maar onderhuids concept is precies hetzelfde als 60jaar geleden , mijn Chevy met 300pk v8 uit 60 loopt 1 op 8 , dat is bij een moderne v8nog bijna hetzelfde (benzine )

Feit is dat de economie in elkaar dondert als we stoppen met brandstof te verstoken , zolang dat niet veranderd gaan we vrolijk door .
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: HHO Gas

 · 
Posted: 09.04.2014 - 19:53  ·  #26
Vraag ik me af, word de 'verbetering' dan niet gehaald in het foppen van de ECU. Een arm mengsel is ietsje potenter dan een rijk mengsel, dus zal het verbruik ietsje zakken. Maar goed voor de motor is dat niet...
lekkerkaas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 87
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: HHO Gas

 · 
Posted: 09.04.2014 - 20:31  ·  #27
mag ik er op wijzen dat dit zomaar een crash and burn of boem is ho experiment is? Oefen het eerst op een oud barreltje in een weiland voor je je daily drive ermee gaat verprutsen.

En een kleine kanttekening van deze chemicus: knalgas (stociometrisch mengsel van H2 en O2) heeft erg weinig nodig om BOEM te doen :) maar voor de zekerheid: monteer wat gopro's op/in je auto als je ermee gaat experimenteren. vast leuke beelden voor youtube / dumpert :)
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: HHO Gas

 · 
Posted: 05.05.2014 - 23:11  ·  #28
Quote door olaf



Eigenlijk is de auto industrie erg weing vooruitstrevend als je terug kijkt , is de zuigermotor vrijwel onveranderd , alleen wat andere materialen en sensoren erop geprutst .
Maar onderhuids concept is precies hetzelfde als 60jaar geleden , mijn Chevy met 300pk v8 uit 60 loopt 1 op 8 , dat is bij een moderne v8nog bijna hetzelfde (benzine )

Feit is dat de economie in elkaar dondert als we stoppen met brandstof te verstoken , zolang dat niet veranderd gaan we vrolijk door .


Is dit misschien de opvolger van de rotatiemotor zoals we die nog kennen van de NSU Ro80 uit de 70er jaren van de vorige eeuw?
Feit blijft, dat er voldoende (nou genoeg?) onderzoek naar nieuwe motorvormen wordt gedaan en er zeker een efficiƫnter motortype of brandstof zal worden gevonden.
http://www.carthrottle.com/cou…ombustion/
Franksvolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: KAN gebied
Leeftijd: 54
Homepage: google.nl
Berichten: 163
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: HHO Gas

 · 
Posted: 08.12.2014 - 08:15  ·  #29
Tsja....
30%minder wie wil dat nu niet:


Maar zijn er echt geen prktijkvoorbeelden te vinden?
Lijkt me toch dat er wel mensen zijn die hier mee rondt rijden...
Misschien een ander merk/type/site.
Als er echt ploffers zouden zijn, zou het tochook wel verboden zijn bij ons regelgevig landje.
Alleen de vergelijking maken met waterstof is gevaarlijk is wel erg kort door de bocht.
Aangezien er vele stoffen explosiegevaar hebben, als je kijkt naar de driehoek van gevaren...

Geeft het geen problemen in canbus? kan me voorstellen dat de verbruiken voor het computersysteem onbekend vookomen. en dat de afstand tot en lege tank niet meer gaan kloppen.

echt niemand ervaring?
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: HHO Gas

 · 
Posted: 09.12.2014 - 16:36  ·  #30
Dat van de branddriehoek is ook kort door de bocht. Ja een boom is ook brandbaar, ik acht het risico op explosie van de boom in mijn achtertuin toch een stuk kleiner als van een wolkje waterstofgas. Gelukkig maar...
En verboden, tja zodra er een grote groep 'believers' komt voor dit stukje huis-tuin-en-keuken geƫxpirimenteer met explosief gas, dan komt er wel een wet die dit verbied. De 'believers' zullen dan gelijk roepen dat de regering gestuurd word door de grote oliebaronnen en achten daarmee hun techniek 'bewezen'.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0