Hoe bedien / regel je standkachel?

Ik geraak er niet uit.

 
 
 
 
 
Stier03
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 61
Berichten: 75
Geregistreerd: 11 / 2020
Subject:

Re: Hoe bedien / regel je standkachel?

 · 
Posted: 16.01.2021 - 19:52  ·  #106
Ben er achter gekomen als je de standkachel via de timer in de auto instel, stel je de tijd in dat de auto warm moet zijn.
dus rij je om 06.00 weg stel je de standkachel in op 06.00 en niet zoals ik deed om 05.30. nu stap ik ook waarom het interieur niet warm was, het was alweer afgekoeld.
nu ben ik benieuwd of dit klopt.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Hoe bedien / regel je standkachel?

 · 
Posted: 16.01.2021 - 19:58  ·  #107
Zo gaat het inderdaad vwb de timerfunctie.
Staat volgens mij ook in het instructieboekje ...
Stier03
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Purmerend
Leeftijd: 61
Berichten: 75
Geregistreerd: 11 / 2020
Subject:

Re: Hoe bedien / regel je standkachel?

 · 
Posted: 16.01.2021 - 21:34  ·  #108
in het instructieboekje wordt verwezen naar de digitale gebruikershandleiding,. werkt het ook zoals je het via de volvo app wilt doen?
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Hoe bedien / regel je standkachel?

 · 
Posted: 01.02.2021 - 21:46  ·  #109
Even een korte terugkoppeling; na vervanging van de waterpomp mag ik nu toch wel met zekerheid zeggen dat de standkachel werkt. Zondagochtend stond deze lekker te loeien en was er warempel een deels ontdooide vooruit te zien. Had de timer om 9 uur gezet en rond 8:45 ben ik eens gaan kijken. Omdat ik geen zin had om verder te wachten ben ik aan de slag gegaan met het krabben van de overige ruiten en dat ging natuurlijk heel gemakkelijk. Vermoed dat de auto wel helemaal ontdooit zou zijn als ik nog een kwartier had gewacht.
Ik ben gaan rijden en heb de sk maar aan laten staan in de veronderstelling dat die vanzelf uit zou gaan om 9 uur of als de kvs warm genoeg zou zijn. Gek genoeg ging hij niet uit en heb hem op een gegeven moment maar handmatig uitgezet.
Wat ik gelezen heb schakelt de SK uit als er een bepaalde temperatuur bereikt is of als de ingestelde tijd bereikt is.
Is dat de temp die op de cc unit ingesteld staat en maakt het dan nog uit of de cc op auto staat? Net als de ventilatortjes; met andere woorden; leidt de SK een eigen leven of wordt er overgenomen wat op de cc unit is ingesteld.
Wat ik ook niet helemaal begrijp is hoe warm het moet worden. Had zaterdagochtend (was stuk minder koud dan zondag trouwens) ook de timer gezet en heeft toch zeker een dik half uur staan draaien . Ik vond het nou niet perse warm van binnen. Ook kwam het temp metertje maar net omhoog.
Zondagochtend toen die nog volop aan het draaien was en ik de deur opende kwam er wel echt een warme lucht uit.
En is het normaal dat het zoveel geluid maakt? Voel me toch enigszins bezwaard als dat ding staat te blazen s ochtends vroeg (voor de buurtjes ).
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Hoe bedien / regel je standkachel?

 · 
Posted: 01.02.2021 - 22:27  ·  #110
Tja, wat is veel lawaai? Post eens een geluidsfragment of video....
De temperatuur die je ingesteld hebt op je cc bepaald de binnentemperatuur die de sk gaat verzorgen,ook afhankelijk van de temperatuur buiten hoe lang dit duurt.
Vwb de brandtijd, de ingestelde tijd op de timer plus 10min is de brandduur van de sk, bij diesel variant afhankelijk van buitentemperatuur, onder 6 graden Celsius bepaald de ecm of de sk bij moet verwarmen.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Hoe bedien / regel je standkachel?

 · 
Posted: 01.02.2021 - 22:44  ·  #111
Als je de sk handmatig aanzet, wordt het binnen beduidend warmer dan de cc aangeeft.
Mbv de timer kan die wel eens de ingestelde tijd aanhouden, zoals emiel al zei.
Als je de timer gebruikt, rekent de ecm dus uit hoelang de sk moet draaien om de gewenste temp te bereiken. Is het buiten niet zo koud, dan begint de sk bijvoorbeeld een half uurtje voor de ingestelde tijd te draaien.
Handmatig ingesteld maakt de sk zijn hele cyclus af, wat ongeveer een uur is, waarna deze ook gewoon stopt.
En ze kunnen behoorlijk loeien die dingen.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Hoe bedien / regel je standkachel?

 · 
Posted: 10.02.2021 - 10:14  ·  #112
De afgelopen dagen vrijwel elke dag de SK gebruikt. Meeste keren automatisch via de timer, vanmorgen was ik dat vergeten en er handmatig een slinger aan gegeven. Temperatuur staat op 20c en de blower op de voorruit, binnen een half uurtje is de v70 helemaal ontdooit. Perfect dus.
Heb niemand horen klagen over lawaai, ook niet nadat ik het gevraagd had.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0