Hoe sluit ik dagrijverlichting (Leds) op juiste manier aan?

 
 
 
 
 
hoepel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scherpenzeel GLD
Leeftijd: 36
Homepage: mjhoepeltransport.…
Berichten: 720
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: Hoe sluit ik dagrijverlichting (Leds) op juiste manier aan?

 · 
Posted: 02.02.2012 - 19:52  ·  #16
Quote door Greyline

Dus oom agent zal wel de duimstok nodig hebben om te kijken of hij een prent mag schrijven :sleep: :police:


HaHa dit vind ik wel een goeie!! En zeker een mooie plaats.. Ben benieuwd, doe je een foto als je het klaar heb??

En bij de S60 kan je hem niet zo makkelijk kwijt als bij de V70

Gr Marco
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Hoe sluit ik dagrijverlichting (Leds) op juiste manier aan?

 · 
Posted: 02.02.2012 - 21:23  ·  #17
Greyline: Ik ben super benieuwd naar het resultaat man! Lijkt me best super eruit zien. Die stand 0 op je verlichting zou ik inderdaad laten herprogrammeren en het spul daarop aansluiten! En oom agent??? Die moet niet zeuren! Anders trap je een keer extra op het gas! Dan ligt dat trapautootje van hun op kant man! Behalve als het er 1 uit Driebergen is! Die rijden tenminste nog een écht merk! Alleen jammer dat wij die wagens moeten betalen!

Hou ons op de hoogte zal ik zo zeggen!

Groetjes,

Tristan
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Hoe sluit ik dagrijverlichting (Leds) op juiste manier aan?

 · 
Posted: 03.02.2012 - 09:19  ·  #18
Quote door hoepel

Ben benieuwd, doe je een foto als je het klaar heb??

Quote door Trissy1979

Hou ons op de hoogte zal ik zo zeggen!


... komt allemaal in orde, maar het gaat even duren gezien andere 'hobby' die nu voorrang vraagt.
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Inbouwverslag met foto's en oproep voor inkoopactie DRLeds.

 · 
Posted: 13.02.2012 - 09:07  ·  #19
Zo dan nu (eindelijk) het beloofde inbouwverslag met foto's en .....
Het werd (helaas) een andere auto dan eerder voorzien.
Toen vrouwlief van mijn plannen hoorde om in de V70 DRLeds te plaatsen kwam er van haar een protest:
"Jouw Volvo doet al automatisch altijd dimlicht aan, mijn Peugeot met lichtsensor rijdt overdag zonder (automatisch) licht, dus die dingen moeten in de Peugeot komen".
... en zo geschiedde.
Het werd dus eerst "oefenen" op de Peugeot (zie foto's hieronder) en dan komt de V70 later ook nog aan de beurt.
Nu eerst het inbouwverslag:

Benodigde materialen:
- 2 dagrijledunits met zes leds, maten (l x h x d) 11,6 x 1,3 x 3,1 cm met twee kabeltjes (met stekkertjes) van 20 cm (passen bij de V70N mooi naast de mistlampen).
- DRL-switch met in totaal zeven kabels, waarvan vier met stekkertjes voor de Leds, twee met oogjes voor aan de accu en één met een blauw scotchblokje voor aan het stadslicht (aansluitschema, zie onder bij de foto's).
- Een aantal tieraps.

De montage van de Ledunits:
- Meegeleverd worden een aantal dubbelzijdige plakstrookjes, een aantal parkertjes en twee buigbare metalen bevestigingsplaatjes. Ik heb hiervan niets gebruikt omdat de Leds precies pasten tussen de lamellen in de grille. Ik heb ze gewoon vastgezet met wat kleurloze siliconenkit. Even een nachtje laten uitharden en het zit perfect vast en is ook zo weer los te snijden zonder sporen achter te laten.
- De plaats waarop deze Leds mogen komen is vastgelegd bij de RDW. Bij de foto's is hiervan een afdruk te vinden.

De elektrische aansluiting maken is een fluitje van een cent:
- Zoek een geschikte plaats onder de motorkap voor de DRL-switch. Ik heb deze met één parkertje en een paar tieraps vastgezet tegen de kunstof afdekking direct vooraan bij de sluiting van de motorkap.
- De zeven kabels worden gemonteerd volgens onderstaand schema en vastgezet met wat tieraps. De ORANJE kabel wordt met een blauw scotch-blokje op de PLUS pool van een stadslicht (*) gezet. Die draad moet dus even met een spanningszoekertje op gezocht worden. Vier kabels gaan naar de respectievelijk Ledstekkertjes en de twee overige rechtstreeks op de accu.

(*) Hierdoor gaan de Leds uit bij het inschakelen van het stadlicht (of meer licht). Wettelijk is toegestaan dat de stadslichten samen met de Leds branden, maar de Leds moeten uitgaan bij alle andere lampen aan, dus niet samen met dim-/grootlicht en ook niet met mistlicht aan. De oranje kabel zou dus ook op het dimlicht aangesloten mogen worden, indien de mistlampen niet samen met alleen stadslicht aan kunnen zijn. Of om dit probleem op te lossen kan er nog een extra kabel van de pluspool van een mistlamp naar de oranje kabel van de DRL-switch getrokken worden.

Werking:
De DRL-switch controleert de accu-spanning. Indien deze te laag is blijven de Leds uit. Dus pas na het starten van de motor en geen ander licht aan, gaan de Leds branden. Gaat bij mij welk licht dan ook aan (via de lichtsensor of via de handbediening) dan gaan de Leds uit. Zijn de Leds aan bij het uitschakelen van de motor dan branden deze afhankelijk van de accuspanning nog 5 tot 10 sekonden en gaan dan ook uit.
Op deze wijze wordt volledig voldaan aan alle wettelijke voorschriften.

Prijskaartje:
Omdat ik nu nog een setje nodig heb voor mijn V70 ben ik op zoek gegaan naar de benodigde materialen (Leds en DRL-switch, plus bekabeling en montagematriaal m.u.v. tieraps).
Ik vind hiervoor in Nederland op het Internet besteld en thuisbezorgd een totaalprijs van 56,00 euro.

Iets voor een collectieve inkoopactie?
Indien ik deze materialen in China zou bestellen dan komt een compleet setje (bij iedereen thuisbezorgd) uit op de prijs van 32,00 euro, dus een korting van circa 43%. Het probleem is echter dat er dan minimaal vijf setjes besteld moeten worden. Ik zoek dus nog minstens vier medekopers.
Wie hiervoor belangstelling heeft kan mij even een PB-tje sturen. Ik meld mij dan terug zodra het minimum aantal bereikt is en maak afspraken voor het vervolg.

En dan nu de foto's:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
hoepel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scherpenzeel GLD
Leeftijd: 36
Homepage: mjhoepeltransport.…
Berichten: 720
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: Hoe sluit ik dagrijverlichting (Leds) op juiste manier aan?

 · 
Posted: 13.02.2012 - 17:02  ·  #20
@greyline

Leuk dat je een verslag gemaakt heb, duidelijke informatie!!
En leuke foto's, helaas voor je heb ik geen leds nodig.
Mooi dat je kon oefenen met de auto van je vrouw.
(bij mij had het waarschijnlijk hetzelfde gegaan)

Gr Marco
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Hoe sluit ik dagrijverlichting (Leds) op juiste manier aan?

 · 
Posted: 13.02.2012 - 19:54  ·  #21
Super verslag, beter kan niet. Ik wil je niet ontmoedigen, maar had deze in mijn Passat en na 1 regenbui waren ze reeds lek. Hopelijk heb jij meer geluk. Toen de originele DRLs van een A6 ingebouwd.


Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Hoe sluit ik dagrijverlichting (Leds) op juiste manier aan?

 · 
Posted: 14.02.2012 - 09:16  ·  #22
Stand gezamenlijke inkoopactie: NUL (dat zou toch beter moeten kunnen ?) :devil:

Wel een vraag gehad en een n.a.v. hierboven:
- "Kunnen de Leds ook breder geleverd worden". Antw.: Die bestaan zeker, maar dan moeten we weer minimaal vijf kopers vinden hiervoor EN dan kom je al snel in de problemen met de inbouwvoorschriften omdat ze minimaal 60 cm uit elkaar moeten staan.
- @Blastaway: Ze zitten er nu al vijf dagen in en zijn nog steeds helemaal droog. Misschien had ik een profetische gave door ze met een rand siliconenkit vast te zetten, hetgeen ook het water tegenhoudt zoals bekend :D
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Hoe sluit ik dagrijverlichting (Leds) op juiste manier aan?

 · 
Posted: 15.02.2012 - 00:09  ·  #23
Heey Greyline,

Geweldig verslag man! Super uitleg en mooie foto's. Wanneer mijn auto deze 2 weken nog weer beter wordt, wil ik eventueel wel meedoen aan de gezamenlijke inkoop. Ik vind die ledjes super staan mits je ze inderdaad mooi inbouwt. Nou dat is jou zeer zeker gelukt! Wil dit straks zeker weer terug zien bij jouw V70. Wellicht ook bij mij, maar ben nog ff voorzichtig met alles wat stroom verbruikt haha.

Hoe dan ook... Je vrouw kan trots op je zijn! De inbouw had door een prof gedaan kunnen zijn! Nogmaals super!!!

Groetjes,

Tristan
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Hoe sluit ik dagrijverlichting (Leds) op juiste manier aan?

 · 
Posted: 15.02.2012 - 19:15  ·  #24
Hi Tristan,
dank voor de complimenten.
Elders las ik dat jouw V70 ook weer vorderingen heeft gemaakt.
Ik hoop dat het goed blijft gaan en dat je ook aansluit in de rij voor de DRL-bestelling.
Succes verder, ook met je herstel van het ongeval.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Hoe sluit ik dagrijverlichting (Leds) op juiste manier aan?

 · 
Posted: 15.02.2012 - 21:52  ·  #25
Greyline,

Dank je wel! Het herstel gaat heel gestaag. Het heeft natuurlijk wel weer een voordeel tegenover heel veel nadelen. Het geeft me wel de kans heel actief met de auto bezig te zijn! Het is alleen jammer dat het weer niet echt meewerkt. Maar meters maken doen we sowieso! Er zijn behoorlijke verbeteringen merkbaar. Hoop dat dit zo blijft en dat het allemaal netjes gelegd en aangesloten kan worden. Zoals het nu is functioneert het prima maar het is wel een zooitje onder de kap! En ook het half uit elkaar getrokken dashboard is natuurlijk niet echt zoals je dat wenst bij de auto. Maar goed.... Ik ben nu zover dat ik me nog heeeel even erin vast bijt! En dan hopelijk toch eens een keer kunnen zeggen dat het nu wel een erg betrouwbare auto is haha. ;) Wat betreft de DRL's hou ik je even op de hoogte. Weet ook niet over wat voor een termijn je spreekt natuurlijk!? Ergens wil ik het wel maar ja.... De auto moet het wel verdienen! :)

Spreek je!

Groetjes,

Tristan
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Hoe sluit ik dagrijverlichting (Leds) op juiste manier aan?

 · 
Posted: 16.02.2012 - 13:59  ·  #26
@Tristan,
termijn maakt niet zoveel uit. Ik heb gewoon een bestelling voor 5 stuks nodig en dan zie ik wel of ik nog een paar setjes meer laat komen 'op verdacht'.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Hoe sluit ik dagrijverlichting (Leds) op juiste manier aan?

 · 
Posted: 16.02.2012 - 15:28  ·  #27
Oké, ik zal in mijn vriendenkring ook eens ff kijken of ik er een paar warm kan maken voor de DRL's. Ik hou je op de hoogte!

Groetjes!
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Hoe sluit ik dagrijverlichting (Leds) op juiste manier aan?

 · 
Posted: 16.02.2012 - 23:24  ·  #28
... prima, ik duik nu even onder in de beneveling van het Zuidelijke carnaval.
Volgende week zie ik hopelijk weer verder en helder :lol:
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Hoe sluit ik dagrijverlichting (Leds) op juiste manier aan?

 · 
Posted: 21.02.2012 - 16:42  ·  #29
... zo ik ben er weer en maak dit draadje nu weer even "wakker" :sleep:
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Hoe sluit ik dagrijverlichting (Leds) op juiste manier aan?

 · 
Posted: 21.02.2012 - 18:18  ·  #30
Heey kerel!

Zo heb je het overleefd hahaha!? Het nieuwe draadje wat ik heb gespannen is topic.php?t=2726

Daar kan je al behoorlijk wat informatie vinden. ;)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0