Te hoge druk in koelsysteem

S80 d3

 
 
 
 
 
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 02.10.2015 - 16:30  ·  #16
Scheelt weer wat zorgen en kosten als ik het zo lees!
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 10.10.2015 - 11:30  ·  #17
De afgelopen dagen heeft de auto ter controle bij de dealer gelogeerd. Daarbij is elke dag een stuk gereden, het koelvloeistofniveau elke ochtend gecontroleerd en de dop daarna losgedraaid om te controleren of er na een nacht nog druk op het systeem stond.
Er was geen echt meetbaar verlies en eventuele druk was verwaarloosbaar. De dealer gaf nogmaals het advies dat ik het maar even aan moest zien. Als er al sprake was van lekkage, dan was deze zo miniem dat het loshalen van de kop op dit moment in verhouding een kostbare ingreep was.

Ik heb echter gisteren de auto flink bereden. Kruissnelheden van 130 a 140 km/uur. Totaal ca. 400 km. Het viel mij na de rit op dat het niveau behoorlijk was gedaald en dat de slang links naar de radiateur behoorlijk hard was (ik kon hem nauwelijks indrukken). Vanmorgen was het koelvloeistof behoorlijk onder het minimum. Ik heb er een 250cc moeten bijgooien, en ook was er nog erg veel druk in het systeem na een nacht afkoelen.
Mijn conclusie is: er moet dus echt wel sprake van een lekkage zijn, helaas.

Ik heb inmiddels begrepen dat de eerste 2 liter D3 blokken vaker deze problemen hebben. Zie ook de link van Volvo355.
Op Autoweek kwam ik deze link tegen: http://www.autoweek.nl/autoreview/41129/volvo-v70-d3-summum
De reviewer schrijft hier: Blijkbaar zou in de eerste reeks van de 2-liter vijfcilinders een constructiefout zitten waarbij de oneffenheden op de kop en/of een te dunne pakking ervoor zorgen dat de koppakking lekt na X-aantal kilometer. Dit probleem zou in de latere reeksen opgelost zijn door een dikkere koppakking…
Komt iemand dat bekend voor?

Komende week maar eens met de dealer overleggen of hier nog aanspraak gemaakt kan worden op coulance van Volvo.
De auto verkopen en daarbij het manco verzwijgen is geen optie. Verkopen met het euvel kost ook veel geld (afschrijving) omdat het dan particulier niet meer interessant is.

Wordt vervolgd.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 10.10.2015 - 13:39  ·  #18
Als de auto verder goed is zou ik hem laten maken en gewoon op naar de 3ton , dat is waarschijnlijk de voordeligste oplossing .
Zelfs al draai je voor de kosten op , zal mij benieuwen maar zie ze niet snel iets doen met coulance gezien de km stand maar hopelijk heb ik het mis .
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 10.10.2015 - 14:25  ·  #19
Quote door olaf

Als de auto verder goed is zou ik hem laten maken en gewoon op naar de 3ton , dat is waarschijnlijk de voordeligste oplossing .


Olaf, ben ik op zich wel met je eens, maar mijn broertje gaat w.s. voor zijn werkgever begin volgend jaar een aantal jaren naar het buitenland. Voor die tijd moet i.i.g. de distributie sowieso nog vervangen worden. M.a.w. ga je nu nog 2-3K investeren in een auto waar je nog max 6 maanden mee rijdt?
Het gebrek bij verkopen verzwijgen is geen optie, de handel in kost ook geld in de vorm van extra afschrijving. Dat maakt de beslissing wel lastiger.....
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 10.10.2015 - 15:04  ·  #20
Heeft ie een keuze? Volgens mij niet...
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 24.10.2015 - 18:18  ·  #21
Een keuze had hij inderdaad niet......
De auto gaat begin november naar de dealer. Wel goed om te melden dat de dealer en Volvo Nederland samen 30% korting geven op de reparatie (arbeid en materiaal). Begin november weten we dus meer: of alleen een pakking, of er is meer aan de hand.
Wordt vervolgd.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39729
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 24.10.2015 - 18:54  ·  #22
Volvo en fabrieksfouten....., ik hoop dat dit goed komt.
Succes.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 18.11.2015 - 19:51  ·  #23
Nou het is goed gekomen Hans, maar met een flinke tegenvaller. Na demontage bleek dat de lekkage al meer schade aan had gebracht. De vloeistof/gassen hadden zich tussen kop en pakking al een weg gevreten. Nieuwe kop dus!
Coulance van Volvo is in ieder geval 30%, maar mogelijk 50%. De auto rijdt weer als een zonnetje nu.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39729
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 18.11.2015 - 22:04  ·  #24
Gelukkig heeft hij toch coulance gekregen.
Hoop dat het de 50% gaat worden i.p.v. 30%.
Wel mooi dat hij weer loopt als een zonnetje. :-)
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 20.11.2015 - 20:42  ·  #25
Op de totale kosten een korting gehad van 50% coulance. Wat mij betreft een compliment voor Volvo NL, maar aan de andere kant is het toch ook een bevestiging dat er iets niet goed is met de (eerste) D3 blokken, anders zou Volvo zeker niet meebetalen lijkt me.
Heb zelf net een V60 OR met D3 blok uit Duitsland gehaald en zal hem goed in de gaten houden :thumb:
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 20.11.2015 - 21:34  ·  #26
Mooi dat het weer klaar is .
Als ik zo vrij mag zijn , wat is de schade uiteindelijk?
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 21.11.2015 - 08:20  ·  #27
Dat mag, hij heeft alleen de factuur nog niet, alleen een belletje van de dealer met een mededeling.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 21.11.2015 - 10:27  ·  #28
Quote door Gouwe

Op de totale kosten een korting gehad van 50% coulance. Wat mij betreft een compliment voor Volvo NL(

Coulance van de Volvo importeur.....dat mag in de krant. Dat de dealers zeer welwillend zijn is mij bekend. Maar dat kan ik niet zeggen van de importeur!
Blij dat het zo is afgelopen. Gaat echter toch nog een hoop geld kosten... :sick:
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 14.02.2016 - 13:24  ·  #29
Quote door olaf

Mooi dat het weer klaar is .
Als ik zo vrij mag zijn , wat is de schade uiteindelijk?


Sorry voor de late update: met coulance net geen 2 mille in de BTW.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Te hoge druk in koelsysteem

 · 
Posted: 14.02.2016 - 13:26  ·  #30
Quote door yes996

Gaat echter toch nog een hoop geld kosten... :sick:


2 mille is i.d.d. een hoop geld, maar het verlies van verkoop met defect was veel groter geweest. Nondeju happens en de motor loopt nu weer als een zonnetje.

Overigens komt de auto binnenkort te koop. Het wachten is op de werkvergunning en dan vertrekt hij voor tenminste 3 jaar naar de VS.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0