De afgelopen dagen heeft de auto ter controle bij de dealer gelogeerd. Daarbij is elke dag een stuk gereden, het koelvloeistofniveau elke ochtend gecontroleerd en de dop daarna losgedraaid om te controleren of er na een nacht nog druk op het systeem stond.
Er was geen echt meetbaar verlies en eventuele druk was verwaarloosbaar. De dealer gaf nogmaals het advies dat ik het maar even aan moest zien. Als er al sprake was van lekkage, dan was deze zo miniem dat het loshalen van de kop op dit moment in verhouding een kostbare ingreep was.
Ik heb echter gisteren de auto flink bereden. Kruissnelheden van 130 a 140 km/uur. Totaal ca. 400 km. Het viel mij na de rit op dat het niveau behoorlijk was gedaald en dat de slang links naar de radiateur behoorlijk hard was (ik kon hem nauwelijks indrukken). Vanmorgen was het koelvloeistof behoorlijk onder het minimum. Ik heb er een 250cc moeten bijgooien, en ook was er nog erg veel druk in het systeem na een nacht afkoelen.
Mijn conclusie is: er moet dus echt wel sprake van een lekkage zijn, helaas.
Ik heb inmiddels begrepen dat de eerste 2 liter D3 blokken vaker deze problemen hebben. Zie ook de link van Volvo355.
Op Autoweek kwam ik deze link tegen:
http://www.autoweek.nl/autoreview/41129/volvo-v70-d3-summum
De reviewer schrijft hier:
Blijkbaar zou in de eerste reeks van de 2-liter vijfcilinders een constructiefout zitten waarbij de oneffenheden op de kop en/of een te dunne pakking ervoor zorgen dat de koppakking lekt na X-aantal kilometer. Dit probleem zou in de latere reeksen opgelost zijn door een dikkere koppakking…
Komt iemand dat bekend voor?
Komende week maar eens met de dealer overleggen of hier nog aanspraak gemaakt kan worden op coulance van Volvo.
De auto verkopen en daarbij het manco verzwijgen is geen optie. Verkopen met het euvel kost ook veel geld (afschrijving) omdat het dan particulier niet meer interessant is.
Wordt vervolgd.