How to: Kruiskoppeling stuuras smeren

 
 
 
 
 
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: How to: Kruiskoppeling stuuras smeren

 · 
Posted: 03.04.2019 - 15:36  ·  #16
Quote door Diechel

Vandaag bezig geweest, duurde wat langer dan 10 min :) Het eraf halen van het rubber vond ik het moeilijkste, uiteindelijk met een klein tangetje aan het lipje van het rubber getrokken en dat ging goed. Bij mij zat er geen lager in maar voor zover ik kon zien gewoon een keerring. De koppeling ingespoten met WD-40 en een paar keer aan het stuur gedraaid, daarna schoongemaakt en gesmeerd met wat motorolie. 1e indruk is dat hij lichter stuurt en ook meer voelt van de weg zelf, moet wel weer een beetje wennen aan het gevoel :)


Gebruik de volgende keer imal ipv wd40

Wd40 heeft de naam maar imal is echt veel beter dan die wd40 rotzooi.
Diechel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 244
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: How to: Kruiskoppeling stuuras smeren

 · 
Posted: 03.04.2019 - 15:55  ·  #17
Quote door hermanusb

Gebruik de volgende keer imal ipv wd40
Wd40 heeft de naam maar imal is echt veel beter dan die wd40 rotzooi.


Bedankt voor je tip.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: How to: Kruiskoppeling stuuras smeren

 · 
Posted: 03.04.2019 - 17:36  ·  #18
Steve op mijn leeftijd.... dat dingetje ben ik vergeten als zijnde een probleem. ik ga dr zaterdag of zo nog even naar kijken.

ik meld t nog wel even terug.



Quote door Steve

@GRUNNS60:

Frank, had jij de afvoer van de airco al omgelegd want die druppelde toch op die kruiskoppeling?
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: How to: Kruiskoppeling stuuras smeren

 · 
Posted: 04.04.2019 - 19:48  ·  #19
kunt die kruiskoppeling toch ook vanuit onder de motor kap aan ? is die toch boven op het stuurhuis komt ? die steekt toch door het schutbord heen ? dan kun je er achter je motor toch veel makkelijker erbij komen ? als je en non turbo hebt
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: How to: Kruiskoppeling stuuras smeren

 · 
Posted: 05.04.2019 - 15:45  ·  #20
Ik heb dit klusje vandaag ook gedaan. Ik heb de vaste vloermat er ook uit gehaald (wat een vuile bende daaronder trouwens!) maar dat hoeft niet perse. De onderste koppeling was nog heel soepel, de bovenste ging wat zwaar, het naaldlager zat goed ingedroogd vet in. Alles gesmeerd met teflonolie uit de spuitbus en weer gemonteerd. Stofzuiger er door, nieuwe loctite op de moer. Wasniet heel veel werk. Omdat ik de bus olie toch er bij had, heb ik ook de kogels van de pook gesmeerd.
Bij het sturen merk ik geen verschil, maar het schakelen gaat merkbaar soepeler. Maar ben toch blij dat ik het gedaan heb, nu weet ik dat dat ook gewoon in orde is, en geen speling oid.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
bebe66
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 57
Berichten: 60
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: How to: Kruiskoppeling stuuras smeren

 · 
Posted: 06.04.2019 - 12:33  ·  #21
Quote door Dimitri1970

kunt die kruiskoppeling toch ook vanuit onder de motor kap aan ? is die toch boven op het stuurhuis komt ? die steekt toch door het schutbord heen ? dan kun je er achter je motor toch veel makkelijker erbij komen ? als je en non turbo hebt


Klopt helemaal. Vorige week met die rubber hoes zitten pielen, vandaag eens onder de motorkap gekeken en inderdaad, je kan er zo bij... Enfin, nu heb ik het naaldlager in de rubber hoes ook weer van een lik vet voorzien, is alles weer gesmeerd.
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: How to: Kruiskoppeling stuuras smeren

 · 
Posted: 07.04.2019 - 08:05  ·  #22
model jaar 2005 kunnen toch 2 verschillende stuurhuizen onderzitten ? heb nu alles beetje gesmeerd maar toch nog soms dat vage sturen beetje trekkend gevoel aan het stuur zeg maar
Stuurhuis is al geflushed geweest
Dacht smi en trw ?Zit volgens mij verschil in ?
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: How to: Kruiskoppeling stuuras smeren

 · 
Posted: 07.04.2019 - 08:10  ·  #23
stuurhuis van een 00-04 past volgens mij ook niet bij een 2005 model ? of kan iemand mij zeggen of dit wel gaat ?
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: How to: Kruiskoppeling stuuras smeren

 · 
Posted: 09.05.2019 - 20:05  ·  #24
niemand een zinnig antwoord of een stuurhuis van een 00-04 onder een 2005 type past ? 3 merken volgens mij smi , trw ,zf weet iemand of er verschil inzit ?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: How to: Kruiskoppeling stuuras smeren

 · 
Posted: 09.05.2019 - 22:34  ·  #25
eerst smi tot 2003 of zo en daarna ZF. is te vergelijken in Vida maar er zit zeker verschil in..
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 439
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: How to: Kruiskoppeling stuuras smeren

 · 
Posted: 17.12.2021 - 17:37  ·  #26
Ik heb dit vandaag gedaan omdat ik op sommige punten zowat aan het stuur moest hangen. Tijdens het sturen voelde het licht-zwaar-licht-zwaar over het gehele bereik.

De klachten zijn bijna geheel verdwenen, tijdens het sturen lijkt het wel een andere auto.

Ook de veerpoten en lagers worden nog vervangen omdat deze hun beste tijd gehad hebben. Hopelijk stuurt hij dan nog beter :)
Bartbla
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 19
Geregistreerd: 03 / 2022
Subject:

Re: How to: Kruiskoppeling stuuras smeren

 · 
Posted: 10.03.2022 - 23:05  ·  #27
Ik heb vanavond ook een poging gedaan om dit "makkelijke" klusje te doen en kreeg het niet voor elkaar...

De vloermat krijg ik nauwelijks weg, deze zit onder alle plastic dashboard panelen vast en daarom kon ik vanaf de bovenkant het tapijt iets los trekken (wil continue terug flappen), maar waarschijnlijk niet genoeg.
De "makkelijke" borgring kreeg ik los, de rubberen kap heb ik niet los gekregen en de borgring hangt er nu bij (handen bekrast) omdat ik die niet meer om de kap krijg.. (het is voor mij onmogelijk om met 2 handen te werken in de krappe ruimte onder het dashboard)

Hopelijk gaat het morgenochtend onderweg naar m'n werk niet rammelen

Wees hierbij dus gewaarschuwd dat het makkelijker lijkt dan het is
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: How to: Kruiskoppeling stuuras smeren

 · 
Posted: 10.03.2022 - 23:48  ·  #28
Quote door Bartbla

Ik heb vanavond ook een poging gedaan om dit "makkelijke" klusje te doen en kreeg het niet voor elkaar...

De vloermat krijg ik nauwelijks weg, deze zit onder alle plastic dashboard panelen vast en daarom kon ik vanaf de bovenkant het tapijt iets los trekken (wil continue terug flappen), maar waarschijnlijk niet genoeg.
De "makkelijke" borgring kreeg ik los, de rubberen kap heb ik niet los gekregen en de borgring hangt er nu bij (handen bekrast) omdat ik die niet meer om de kap krijg.. (het is voor mij onmogelijk om met 2 handen te werken in de krappe ruimte onder het dashboard)

Hopelijk gaat het morgenochtend onderweg naar m'n werk niet rammelen

Wees hierbij dus gewaarschuwd dat het makkelijker lijkt dan het is


Zoals bij zoveel dingen: als je eenmaal weet hoe het moet, is het best makkelijk...
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: How to: Kruiskoppeling stuuras smeren

 · 
Posted: 11.03.2022 - 09:17  ·  #29
Deze even bekijken? https://youtu.be/KG4KWNkgKjc
Jopa
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

Re: How to: Kruiskoppeling stuuras smeren

 · 
Posted: 11.07.2023 - 08:21  ·  #30
Mijn XC70 maakte een irritant 'oooomph'-geluid bij het insturen van korte bochten.
Ik heb allereerst de twee kruiskoppelingen gesmeerd. De onderste kruiskoppeling heb ik gesmeerd door met een stuk elektriciteitsbuis (pvc-buis) een paar shots ptfe-spray te bezorgen vanuit het motorcompartiment. Vond ik nog veel makkelijker dan heel die rubber flappenbende te demonteren, was nu een klusje van nog geen minuut.

De kruiskoppelingen bleken overigens geen aandeel te hebben in de productie van het irritante geluid, dit leek in mijn geval te afkomstig van de stuuras die langs de rubber manchet liep. Paar druppels PTFE-spray deed wonderen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0