Hulp gevraagd. Is dit de slang naar de intercooler ?

En is deze slang makkelijk te vervangen door een leek?

 
 
 
 
 
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 45
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Hulp gevraagd. Is dit de slang naar de intercooler ?

 · 
Posted: 28.07.2015 - 10:10  ·  #16
Er komt volgens mij altijd wat olie mee vanaf de turbo het inlaat traject in. Bij een lekkende intercooler zie je olie lekkage. Bij het vervangen van de intercooler zat er zelfs en flinke scheut olie onderin. Kan volgens mij geen kwaad. En dus logisch dat de slangen vettig worden en bij een lekkage dit ook buiten op de slang te zien is. Ik zou de slang wel snel vervangen als hij verder scheurt heb je geen vermogen meer, en kan je wachten op de anwb. Ik zou zelf kijken of je slang niet op de scheur kan afsnijden en dan weer kan bevestigen. Dit lukt alleen als hij lang genoeg is, en dus niet strak komt te staan.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Hulp gevraagd. Is dit de slang naar de intercooler ?

 · 
Posted: 28.07.2015 - 10:55  ·  #17
Even gekeken bij ons. Ongeveer hetzelfde als bij jouw. Het is bij ons in een paar maanden tijd niet vettiger geworden rondom/op de slang. Heb de slang nu even helemaal schoon gemaakt, kan ik duidelijk zien of het weer terug komt.

Vettig:


Schoongemaakt:
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2403
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Hulp gevraagd. Is dit de slang naar de intercooler ?

 · 
Posted: 28.07.2015 - 12:06  ·  #18
Quote door Bsxc

Kan het ook zo zijn dat er geen scheur in de slang zit, wanneer deze vettig is?


Kan zeer zeker.
Zoals hierboven al gemeld had de wagen bij aanschaf 3,5 jaar geleden een lekkage omdat de rubber slang (die nu gescheurd is) niet meer goed aangesloten zat op de plastic buis. Daarvan is ook de meeste vettigheid onder op de rubber slang. Kwam dus niet van een scheur maar van een lekkage. Ik heb die aanslag proberen te verwijderen met doeken en motorreiniger maar de aanslag was zo dik dat ik dit niet goed weg kreeg.

@J.W.
Ik ga die slang ook zeker vervangen, maar vanochtend met de Volvo naar Nijmegen geweest en lekker rustig gereden en dan heb ik nergens last van. De motor draait lekker rustig zonder enig probleem.
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Hulp gevraagd. Is dit de slang naar de intercooler ?

 · 
Posted: 28.07.2015 - 14:31  ·  #19
Die slang hoort lucht te vervoeren. De turbo duwt de lucht door die slang naar de intercooler waar de lucht afgekoeld word en vandaar je cilinders in gaat. Alles waar olie(damp) zit gaat ten koste van de % zuurstof die naar de verbrandingsruimte gaat.

De olie komt vanuit de turbo. Ideaal zou zijn als er 0,0 olie mee zou komen, maar dat is al bijna onmogelijk. Naarmate een turbo inwendig slijt komt er langzaamaan meer olie mee.

Olie en rubber gaat ook al niet zo goed samen, olie tast op den duur het rubber aan.

Slangeklemmen worden ook vaak veel te strak aangedraaid. Als je echt zo'n dikke rand aan beide zijden van de slangeklem ziet, is hij gewoon veel te strak aangedraaid, en op die rand zal dan ook snel lekkage ontstaan.

Al met al...een beetje olie zal er eigenlijk altijd meekomen, ook al is dat eigenlijk ongewenst. Als er veel olie meekomt duidt dat op slijtage van je turbo en verlies je power.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2403
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Hulp gevraagd. Is dit de slang naar de intercooler ?

 · 
Posted: 28.07.2015 - 19:39  ·  #20
Vanmiddag diverse demontagebedrijven gebeld (ook Mart van Avoldem) maar die hadden geen van allen deze slang. Daarom de Volvo dealer gebeld en de prijs hiervan opgevraagd: € 58,20 incl. BTW. Viel me mee in vergelijking met de prijzen op internet want met de verzendkosten erbij ben ik net zo duur of veel duurder uit. Direct besteld en morgenochtend kan ik hem ophalen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5839
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Hulp gevraagd. Is dit de slang naar de intercooler ?

 · 
Posted: 28.07.2015 - 21:52  ·  #21
ja de prijzen bij de dealer blijven onvoorspelbaar. maar soms dus ook prima :thumb:
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Hulp gevraagd. Is dit de slang naar de intercooler ?

 · 
Posted: 28.07.2015 - 21:52  ·  #22
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2403
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Hulp gevraagd. Is dit de slang naar de intercooler ?

 · 
Posted: 28.07.2015 - 23:08  ·  #23
Quote door volvo355

Bij welke dealer heb je de slang besteld ProVolvo?


Casper,

Bij De Beemd in Helmond, is een onderdeel van de Van Roosmalen groep.

Groet, Willy
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5839
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Hulp gevraagd. Is dit de slang naar de intercooler ?

 · 
Posted: 28.07.2015 - 23:49  ·  #24
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of ie dan bij een andere dealer net zoveel kost.... <_<

Quote door ProVolvo

Quote door volvo355

Bij welke dealer heb je de slang besteld ProVolvo?


Casper,

Bij De Beemd in Helmond, is een onderdeel van de Van Roosmalen groep.

Groet, Willy
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Hulp gevraagd. Is dit de slang naar de intercooler ?

 · 
Posted: 29.07.2015 - 08:45  ·  #25
In 2013 onderweg naar mijn vakantiebestemming in bergachtig gebied vermogensverlies en oranje lampje. Auto liep alleen nog maar in noodloop en is door door de adac uitgelezen : een defect aan de turbo. Volgende dag (zaterdag) is de auto afgesleept naar een volvo dealer in de omgeving van Nurnberg voor verdere inspectie. Die wist na een heel kort onderzoek te melden dat de slang van intercooler naar de turbo gesprongen was. Deze vertoonde een scheur van ruim 10 cm, dus die diagnose klopte wel... Wat ook duidelijk zichtbaar was, was dat er aan de slang geknaagd was. Ik vermoed dus door een steenmarter, want zo'n beest had een nest bij mij in de buurt. Er is uiteindelijk een nieuwe slang van een v40 opgezet, die slechts een kleine aanpassing behoefde. Kosten: 4 tientjes. Heeft er nog een maand of
6-7 opgezeten. Vorig jaar het hele spul vervangen door een slangenset en buis van european tuning. (Mijn kunststof buis had ook een afgebroken ophangingspunt.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2403
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Probleem opgelost, maar met wat moeite

 · 
Posted: 29.07.2015 - 16:42  ·  #26
Vanmiddag de nieuwe slang opgehaald bij Volvo de Beemd en die zit er nu op.
Maar het monteren was meer werk dan gedacht. Dat komt omdat de nieuwe slang voorzien is van slangklemmen die vastgeklemd zitten op een vaste positie waardoor de schroef om vast te draaien op de meest onlogische en nagenoeg onbereikbare plaats zit. Handig dat de slangklem zo er nooit vanaf kan vallen, maar heel lastig want je kunt de schroef van de slangklem hierdoor niet verplaatsen. Zie de foto's. De onderste slangklem zou daardoor van bovenaf onbereikbaar zijn en heb ik losgemaakt (voorzichtig aan de binnenkant openbuigen ivm met de borghaakjes die in het rubber grijpen) en verplaatst. Bij de bovenste had ik dit niet gedaan en had daar later enorme spijt van. De schroef van de losse slangklem zat bij de oude slang aan de voorkant bij de koelvin, bij de nieuwe zit die aan de achterkant ONDER het spruitstuk. Ik heb de bevestiging van de peilstok en de plastic buis los moeten halen om er nog iets bij te kunnen, maar het blijft ook dan echt een crime om er bij te kunnen :swear: :swear: Mijn advies aan degene die dit ook een keer moeten vervangen is om de positie van de klemmen eerst te wijzigen. Blijkbaar moet die klem wel op die plaats vastgezet zitten want daar zit een wit vlakje op de slang. Ik heb het idee dat dit een productiefoutje is.

Overigens had de oude slang een dikke laag vettigheid aan de buitenkant maar het viel me op dat de binnenkant nagenoeg schoon en droog was. De meeste viezigheid is volgens mij van de losse slangklem 3,5 jaar geleden.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bsxc
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 162
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Hulp gevraagd. Is dit de slang naar de intercooler ?

 · 
Posted: 02.08.2015 - 10:08  ·  #27
En, is er een verschil te merken Provolvo?
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2403
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Hulp gevraagd. Is dit de slang naar de intercooler ?

 · 
Posted: 02.08.2015 - 13:50  ·  #28
Quote door Bsxc

En, is er een verschil te merken Provolvo?


Nog niet geprobeerd. Ik heb na de reparatie alleen wat kilometers rondom het huis gemaakt maar nog geen langere ritten waarbij je de hoger in de toeren door trekt.
Bsxc
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 162
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Hulp gevraagd. Is dit de slang naar de intercooler ?

 · 
Posted: 03.08.2015 - 09:04  ·  #29
ProVolvo:
Bij ons heeft de slang ook wel eens los gezeten door het klemmetje, maar bij de garage hebben ze dat opgelost door het klemmetje harder aan te trekken + de buis op het uiteinde te verhitten met een heatgun.
Nu begint uiteindelijk de buis op te zwellen aan de uiteindes, dus ik zal waarschijnlijk ook een nieuwe slang (turbodarm) moeten monteren.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Hulp gevraagd. Is dit de slang naar de intercooler ?

 · 
Posted: 05.08.2015 - 17:20  ·  #30
Quote door volvo355

Heb de slang nu even helemaal schoon gemaakt, kan ik duidelijk zien of het weer terug komt.

Bij ons is het nog niet vettig geworden ondanks we best wel veel hebben gereden. Waarschijnlijk over een tijdje toch maar voor de zekerheid vervangen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0