Hulp in Groningen gezocht: 3500 euro verlies nemen of ....

want hoe zou een V70XC eigenlijk moeten rijden en zijn?

 
 
 
 
 
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Torque Pro

 · 
Posted: 20.08.2020 - 16:49  ·  #16
Gisteren kwam de OBD2 bluetooth module aan. Echt lekker loopt het nog niet maar onderweg (iets van 18 kilometer) liep de watertemperatuur op naar zo'n 92 graden, bleef dat ook bij stationair rijden. Uiteraard even onder de motorkap gekeken: Het vloeistof niveau leek redelijk op peil te staan. Nu heb ik geen idee wanneer de CO/gasdruk hoog is, maar wat ik me afvroeg: In zo'n groen deksel zit een ventiel dat de druk kan afblazen als het te erg wordt.

Klopt dat beeld van mij en zo ja, wanneer gaat dat ding open. Is een maand geleden (nieuw) gemonteerd.

Aanpalende vraag: Zit er een druk-meter voor de koelvloeistof in mijn 2001 volvo systeem? En zo ja, hoe heet dat voor Torque (betaalde versie)

Dank voor het meedenken!
JP
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Hulp in Groningen gezocht: 3500 euro verlies nemen of ....

 · 
Posted: 20.08.2020 - 17:24  ·  #17
Er zit geen drukmeter in. Als de co test positief was bij een garage (zon midlock setje met vloeistoffen?) als die verkleurd bij koelwater dampen, dan is er echt wat met de kop of onderblok. Bij een lekvrij systeem verkleurd er niks (zelf getest)
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Inderdaad zo'n setje met twee soorten kleurtjes er in, Ging ook heel snel.

 · 
Posted: 20.08.2020 - 19:58  ·  #18
Net even de druk laten ontsnappen, was niet erg veel en het waterniveau was zo omgeveer als ik het had achtergelaten. De komende dagen maar even afwachten, de moezel gaan we niet met de XC bezoeken :( Gelukkig hebben we twee auto's!

Andere motor is een optie, dan bliven de meeste kosten toch bestaan en dan heb je minder inzicht in de historie van de motor. Ik laat de kop er afhalen en dan vandaar uit kijken wat de mogelijkheden zijn. Nieuwe motor, nieuwe kop (Maar die lijkt qua kleur vrij vers te zijn) dus ik hoop dat de koppakking niet goed is aangebracht. Dan ben ik 1500 euro kwijt, is de carter ontlucht en kan ik weer twee jaar rijden met verse riemen.

Maar balen is het wel, omdat ik niet weet hoelang de automaat meewerkt. Nou ja, ik ben wel erg gek geworden op deze auto dus...
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Hulp in Groningen gezocht: 3500 euro verlies nemen of ....

 · 
Posted: 20.08.2020 - 20:00  ·  #19
Je zou ook eerst naar 1 van de automaat goeroes kunnen gaan, en laten kijken hoe en wat met de automaat voor je verdere beslissingen neemt
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Goed plan, maar wie in het Noordoosten?

 · 
Posted: 20.08.2020 - 20:06  ·  #20
Quote door ikbat

Je zou ook eerst naar 1 van de automaat goeroes kunnen gaan, en laten kijken hoe en wat met de automaat voor je verdere beslissingen neemt


In Ter Aar is de olie vervangen (dus niet gespoeld) maar misschien is een iets stroperige ATF een nood-oplossing?

Een ding wil wel toegeven: Ik heb de complexiteit van de V70 onderschat, het doet me op meerdere fronten aan mijn 265 denken :)
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Hulp in Groningen gezocht: 3500 euro verlies nemen of ....

 · 
Posted: 20.08.2020 - 20:29  ·  #21
Wat ik mij afvraag: zijn de cilinders niet met een endoscoop te inspecteren? Door het bougiegat zit je er bij een benzine zo in.

Ik heb onlangs voor de leuk zo’n Alie ding besteld vandaar dat ik mij dit afvroeg.

Wat ik wel eens lees of zie is dat koelwaterlekken in cilinders soms zichtbaar zijn door het schoonbranden / afwezigheid van koolaanslag op de zuigerkop.

Iemand ervaring mee?
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Hulp in Groningen gezocht: 3500 euro verlies nemen of ....

 · 
Posted: 20.08.2020 - 20:47  ·  #22
Begrijp ik goed dat de automaat ook niet in orde is? Met alle respect, ik zou hem wegdoen. Ja, kost je veel geld, maar stel nou dat je de motor laat maken. Ben je 1500-2000 euro verder. Maand later draait de bak in de soep. 3000 euro. Die laat je dan ook maken, want anders zonde van de kosten van de motorrevisie. Waar ligt de grens? Gezien de km-stand en problemen, ik zou er niet meer aan beginnen...
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Het vervelende is dat Doeke wel gelijk heeft

 · 
Posted: 20.08.2020 - 20:59  ·  #23
En ik heb die berekeningen ook gemaakt. Maar aan de andere kant: Bloedgave wagen, zit nu al bijna 5K in, 2 voor de motor en 3 voor de bak is 11.000 euro. Als ik dat na de winter moet ophoesten is dat hopelijk te doen. En dan heb ik voor 11.000 euro een prachtige auto, hoop zaken vervangen, anderhalf jaar garantie op de bak en alle riemen nieuw.

Blijft meer geld dan ik even heb liggen op dit moment maar het is de enige auto waar ik naar kijk en denk: Wow.....

Daarom wil ik graag dat iemand er even een stuk mee rijdt en me kan zeggen dat ik heel dom ga doen, of zegt: De kans op succes is groter dan kop of munt :)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Hulp in Groningen gezocht: 3500 euro verlies nemen of ....

 · 
Posted: 20.08.2020 - 22:11  ·  #24
Je zou ook eens naar MMTS in Oldenzaal kunnen gaan voor een diagnose.
Dan weet je meteen hoe het zit.
Via de 31 prima te doen.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Hulp in Groningen gezocht: 3500 euro verlies nemen of ....

 · 
Posted: 21.08.2020 - 07:19  ·  #25
Een week na aankoop maak je hier al melding over koelvloeistof problemen. Heb je ook overwogen om terug te gaan naar de verkoper?
Volgens Finnik heeft ie een half jaar te koop gestaan, waarom zo lang?
En een XC70 uit 2000 met bijna 5 ton op de klok, voor 3600 euro (2 euro de kilo) is een behoorlijke prijs. Vergeet niet dat dit ook het model AWD is met de kwetsbare en slijtage gevoelige Visco-koppeling, werkt de AWD nog wel eigenlijk?
En 5 ton op de klok, dan zijn er van die gekkies die roepen ‘net ingereden’, maar serieus, dit is gewoon een hoge km-stand. En dan kun je wel denken, ‘maar na kop- en bakrevisie is ie weer helemaal fris’, maar niets is minder waar. De gehele carrosserie heeft die 5 ton gedraaid. En er zit nog zoveel meer aan dan alleen bak en blok. Aandrijflijn, koelsysteem, turbo en aanverwanten, airco systeem, remmerij, onderstel... allemaal 5 ton achter de kiezen.
En iedereen die roept ‘ander blok erin’, dat klinkt allemaal heel makkelijk, maar de meeste van de mensen die dit roepen hebben de ruimte en gereedschap en kunnen het zelf. En dat scheelt heel veel geld. Dat is veel makkelijker praten.
Als de auto verder 100 punten is, dan is het verstandig om het blok wel te laten herstellen. Maar met een slechte bak, een slecht AWD systeem (het principe van de Visco dan) en potentieel vele andere kosten die je na 5 ton kan verwachten, kan ik echt alleen maar adviseren om hem weg te doen en je verlies te nemen...
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Hulp in Groningen gezocht: 3500 euro verlies nemen of ....

 · 
Posted: 21.08.2020 - 07:23  ·  #26
En schijnbaar maak je wel wat meters, kun je dan niet beter dieselen? Kijk naar een XC70 op diesel en de keuze is echt reuze. Voor 3-3,5k koop je een auto die 3-4 ton op de teller heeft. Kies euro 3, wat hogere MRB, maar gedoe met milieuzones hebben ‘wij’ in het noorden toch niet. Gedoe met roetfilters en wervelkleppen etc ook niet, dus als je een betrouwbaar blok wilt, zit je geramd.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Hulp in Groningen gezocht: 3500 euro verlies nemen of ....

 · 
Posted: 21.08.2020 - 08:19  ·  #27
Mee eens met Doeke, met 5 ton is sowieso het hele onderstel versleten. En dan nog alle andere kleine dingen die gaan komen.
En stel je stop het geld er wel in, dan heb je 11k uitgegeven, met alle respect, aan een XC70 van 20 jaar oud.
Voor 11k is er heel wat moderner/zuiniger/veiliger
/comfortabelers te koop
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Hulp in Groningen gezocht: 3500 euro verlies nemen of ....

 · 
Posted: 21.08.2020 - 08:22  ·  #28
Er staat toevallig net een mooie XC70 D5 te koop hier op het forum... Dit moet het lot zijn, hij staat in Bedum! MY04, dus de betere Haldex koppeling (slijt ook natuurlijk), xenon, mooie luxe uitvoering, wel 5 ton op de klok, dus even kritisch kijken naar onderhoud en staat van alle bovengenoemde delen 🤣
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Hulp in Groningen gezocht: 3500 euro verlies nemen of ....

 · 
Posted: 21.08.2020 - 08:27  ·  #29
Quote door [-Tom-]

Mee eens met Doeke, met 5 ton is sowieso het hele onderstel versleten. En dan nog alle andere kleine dingen die gaan komen.
En stel je stop het geld er wel in, dan heb je 11k uitgegeven, met alle respect, aan een XC70 van 20 jaar oud.
Voor 11k is er heel wat moderner/zuiniger/veiliger
/comfortabelers te koop


Ik ken meer mensen met een volvo die 10K hebben uitgegeven om hem weer in goede staat te krijgen.
Het enige verschil is dat die nu al zolang gereden hebben dat de prijs per km weer begint mee te vallen.

Ik zou ook eerst naar MmTS gaan.

Het geeft wel aan dat ik bij de aankoop van mijn toekomstige XC70 en stiekem droom ik nog vd XC90 vreselijk goed ga opletten.
Wel kijk ik naar andere bouwjaren. Jonger dan 2007 zeg maar.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Hulp in Groningen gezocht: 3500 euro verlies nemen of ....

 · 
Posted: 21.08.2020 - 09:58  ·  #30
Ja, ik wist wel dat het een risico was. De prijs was inclusief een aantal nieuwe onderdelen en APK, een gokje was bak die mij wat te veel jankte. Wat de kilometers betreft, ik heb er een paar boven de 7 en een boven de 9,5 ton gereden, maar inderdaad, 7 en 9 serie. De ervaringen van die auto's en de kosten hebben me misschien net iets te enthousiast gemaakt.
En toch geloof ik dat de auto beter is dan die bijna 5 ton doet vermoeden. Daarom ook het verzoek om iemand anders er nog een keer in te laten rijden die deze auto's goed kent. Plan is als volgt:
Zondag gaat de auto naar de garage in Duitsland waar ik al zo'n 15 jaar klant ben. Die gaan de kop er afhalen en bekijken wat er loos is.
Ik ga er vanuit dat er ongeveer een jaar geleden een nieuwe kop op is gezet, volgens twee monteurs zag dat er namelijk heel schoon uit, de rest niet. Als toen de koppakking niet goed is vervangen heb ik kans dat de schade "meevalt", afgezien dan van de 600+ euro voor onderdelen ndie niet echt met de kopswisseling zelf te maken hebben.
Als de kop niet goed is kijken in hoeverre en voor welke kosten die hersteld kan worden én laat ik het blok heel secuur bekijken.

Als het blok aan gort is komt er andere motor in óf slik ik een verlies van 4000 euro en ga ik een tijdje iets anders rijden. Dat is dan afhankelijk van de kosten van de diverse alternatieven.

Een diesel zie ik sowieso niet zitten en als zzp'er is MJ 2005 voorlopig de limit. Het meeste zakelijk doe ik met de opel Ampera, maar voor de lol naar mijn familie is ook 300-400 kilometer. En een keertje Texel telt ook aan. Stad Groningen valt daarentegen weer mee :)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0