Hulp met aanschaf V70

Op/aanmerkingen of tips? Graag!!

 
 
 
 
 
joostgroot
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Utrecht
Berichten: 100
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Hulp met aanschaf V70

 · 
Posted: 19.08.2014 - 23:00  ·  #16
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Hulp met aanschaf V70

 · 
Posted: 19.08.2014 - 23:08  ·  #17
Beiden fraaie exemplaren, zo te zien.
Succes morgen.
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Hulp met aanschaf V70

 · 
Posted: 20.08.2014 - 00:22  ·  #18
Zoals al gezegd is, neem iemand mee die ervaring heeft met een automaat. Een revisie van de bak is duurder dan jouw opgegeven budget.

Dan zou ik toch wel heel erg voorzichtig zijn.

Bij wegrijden (koud en/of warm) lijkt de bak redelijk traag bij het schakelen van 1 naar 2. Maar eenmaal op gang, moet het schakelen alleen merkbaar zijn aan de toerenteller wanneer er wordt opgeschakeld.
Dit geldt zowel bij rustig gas geven als ook bij wat forser optrekken.

wisselen tussen D N R moet snelle reactie geven.
Vanuit N naar D of vanuit N naar R geeft een vertraging rond de 1-1,5 sec. Dit doe je met stationair draaiende motor

uitschakelen van de motor terwijl de pook nog in D (of R) staat mag geen schok geven. (test dit diverse malen tijdens een testrit)

ga de snelweg op en rij dan ca. 100. geeft gas bij, maar geen kick-down gebruiken. slipt de koppeling? Dus toerental schiet omhoog? Of is de lock-up actief en blijft het toerental met de snelheid oplopen? Het is de bedoeling dat de lock-up dan werkt.

Natuurlijk kun je ook eens afzakken naar 90 en dan kick-down gebruiken...schakelt de bak goed en soepel terug? De "schok" die je dan voelt is van het flinke koppel van de D5 :D

succes met kiezen..
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: @home in Zuid Limburg (Gelaen) :)
Leeftijd: 59
Berichten: 1024
Geregistreerd: 06 / 2012
Subject:

Re: Hulp met aanschaf V70

 · 
Posted: 20.08.2014 - 00:28  ·  #19
altijd handig....laat je Volvo eens uitlezen op aanwezige fouten.
Niet alle storingen worden gemeld met een lampje.

Verder kun je met Vida / Dice ook zien of de automaatolie te warm geweest is. Zou kunnen voor komen als je een Volvo met trekhaak tegen komt.

een adresje voor uitlezen? kijk even in mijn onderschrift..
joostgroot
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Utrecht
Berichten: 100
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Hulp met aanschaf V70

 · 
Posted: 20.08.2014 - 08:06  ·  #20
Wederom dank voor de tips. Alleen dit stukje snap ik niet als automaat leek.

"
ga de snelweg op en rij dan ca. 100. geeft gas bij, maar geen kick-down gebruiken. slipt de koppeling? Dus toerental schiet omhoog? Of is de lock-up actief en blijft het toerental met de snelheid oplopen? Het is de bedoeling dat de lock-up dan werkt.

Natuurlijk kun je ook eens afzakken naar 90 en dan kick-down gebruiken...schakelt de bak goed en soepel terug? De "schok" die je dan voelt is van het flinke koppel van de D5
"

Wat is een lock-up en kickdown? De auto die ik gisteren bekeken heeft heeft overigens geen geartronic maar de normale automaat. Test een aankoopkeuring hier ook op?

Groeten,

Joost
Kingrider
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 59
Berichten: 156
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Hulp met aanschaf V70

 · 
Posted: 20.08.2014 - 08:52  ·  #21
Quote door joostgroot

Wederom dank voor de tips. Alleen dit stukje snap ik niet als automaat leek.

"
ga de snelweg op en rij dan ca. 100. geeft gas bij, maar geen kick-down gebruiken. slipt de koppeling? Dus toerental schiet omhoog? Of is de lock-up actief en blijft het toerental met de snelheid oplopen? Het is de bedoeling dat de lock-up dan werkt.

Natuurlijk kun je ook eens afzakken naar 90 en dan kick-down gebruiken...schakelt de bak goed en soepel terug? De "schok" die je dan voelt is van het flinke koppel van de D5
"

Wat is een lock-up en kickdown? De auto die ik gisteren bekeken heeft heeft overigens geen geartronic maar de normale automaat. Test een aankoopkeuring hier ook op?

Groeten,

Joost


Bij een constante hogere snelheid zorgt de lock-up voor een vaste overbrenging, zodat er geen slip in de automaat is en dus lager verbruik.
Wanneer je dan plotseling het gas volledig indrukt, schakelt de bak niet 1, maar meerdere versnellingen terug en schiet als een raket weg.
Dit kan alleen rijdend worden getest, dus bij een aankoopkeuring zul je daar rekening mee moeten houden.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Hulp met aanschaf V70

 · 
Posted: 20.08.2014 - 10:22  ·  #22
Laat ook expliciet het stuurhuis checken op lekkage, voor zover dat mogelijk is. Als ze bij de aankoopkeuring even de balgen van de binnenste spoorstangen losmaken kunnen ze zien of daar stuurbekrachtigingsvloeistof in gelekt is, dan heb je geen garantie maar wel een redelijke inschatting. Stuurhuis kan al lekken zonder dat je t merkt in de besturing, wordt echter wel steeds erger tot de stuurbekrachtiging uitvalt. De mijne zit in hetzelfde kilometrage en prijsklasse als de jouwe, en de stuurhuizen geven vaker problemen. Reparatie is een dure grap. Of probeer het stuurhuis binnen de garantie te krijgen bij aanschaf voor een X aantal kilometers.

Had ik dat gecheckt bij aanschaf dan had me dat 800 euro reparatiekosten gescheeld. En dan was ik nog goedkoop uit. Heb ook prijzen van 1500 euro voorbij zien komen. Bij een aanschaf rond de 4000 euro zijn dat net de reparaties waar je niet op zat te wachten en een stuurhuis is ook niet iets dat je zelf even op de stoep erbij doet (subframe los, motor opheffen etc.).
joostgroot
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Utrecht
Berichten: 100
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Hulp met aanschaf V70

 · 
Posted: 20.08.2014 - 12:13  ·  #23
Fijne tips! Hoe zijn de ervaringen met de aankoopkeuringen bij de volvo dealers? Controleren zij de volledige auto of moet ik echt gericht vragen stellen. Zit een proefritje bij de aankoopkeuring in?

Groet,

Joost
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Hulp met aanschaf V70

 · 
Posted: 20.08.2014 - 12:18  ·  #24
Mijn mening: ik zou een aankoopkeuring eerder bij DEKRA of ANWB laten doen. Zeker de ANWB komt veel oudere Volvo's tegen. De dealer veel minder. Immers, na 3 of 4 jaar/150.000 km zijn ze uit de lease en niet iedereen brengt m daarna naar de (dure) dealer. Mij valt op in het half jaar dat ik hier lid ben dat de praktijkkennis over oudere Volvo's op dit forum veel verder gaat dan de kennis bij de meeste dealers, of je moet net een dealer hebben zoals Bangarage Mijdrecht, waar ze aangepaste tarieven voor oudere Volvo's hanteren en dus ook meer oudere Volvo's over de vloer krijgen. Ouderdomsgebreken zien ze bij de meeste dealers niet, want de auto's komen allang niet meer daar.

ANWB daarentegen weer wel. Die mogen alle pechgevallen oplossen. En ik zou sowieso altijd gerichte aandachtspunten meegeven, dan kun je daar ook later naar vragen.

Maar nogmaals: dit is mijn mening. Misschien kijkt een ander er weer anders tegenaan.
joostgroot
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Utrecht
Berichten: 100
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Hulp met aanschaf V70

 · 
Posted: 20.08.2014 - 12:26  ·  #25
Ik meen echter dat een keuring bij de dealer 100 euro kost en volgens mij is deze bij de anwb weer vele malen hoger?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Hulp met aanschaf V70

 · 
Posted: 20.08.2014 - 12:28  ·  #26
Enige zelfwerkzaamheid mag ook wel, he :-): http://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/autokeuringen.

Is inderdaad duurder. Maar a. de ANWB is geen belanghebbende (m.a.w. heeft geen belang bij het uitvoeren van al dan niet terecht geconstateerde reparaties) b. kent over het algemeen de gebreken van de meeste auto's en c. voorkomt reparaties in de toekomst. Maar bij een goede dealer is c. ook waar.

Voor die 200 euro heb je bij de dealer nog niet eens een setje remblokken vervangen, dus wat dat betreft...

Maar nogmaals: het is een persoonlijke mening. Ik ben gewoon in zijn geheel nogal wantrouwend tegen de gemiddelde dealer, van welk merk ook. Heb wat dat betreft meer vertrouwen in de merkloze garage op de hoek die alles over de vloer krijgt en meedenkt met de klant qua kosten zonder het protocol 'uitlezen-vervangen-opnieuw uitlezen' te volgen. Goede uitzonderingen daargelaten.

Al moet ik zeggen dat de ANWB ook van wanten weet, qua prijzen bij noodreparaties. Toen ik met een kapotte dynamo stond en werd afgesleept hadden ze wel een vervangend exemplaar voor 482 euro. Terwijl een gereviseerde 180 euro kost... 'Maar je betaalt de uren in de werkplaats niet...' Jaja...
joostgroot
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Utrecht
Berichten: 100
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Hulp met aanschaf V70

 · 
Posted: 20.08.2014 - 14:21  ·  #27
Excuus. Zelfredzaamheid zou zeker wat hoger kunnen. Zo tussen het werk door is jullie ervaring echter wel erg gemakkelijk ;).

Vanavond weer naar een andere V70 kijken. Ondertussen begin ik de verschillen te zien ;). De auto in den haag is erg mooi. Echter ook flink aan de prijs. Zat niet veel ruimte in. Voor ons waarschijnlijk net te veel.

Gr.
joostgroot
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Utrecht
Berichten: 100
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Hulp met aanschaf V70

 · 
Posted: 21.08.2014 - 23:14  ·  #28
Auto gekocht, krijgt nu een beurt en APK. Maandag ophalen. Foto's volgen later!

Het is een metallic blauwe. V70 d5 met beige leder interieur en stoelverwarming geworden. Auto is vrij basis, schakelt en rijdt goed. Was gunstig geprijsd. 344k op de teller. Dank voor de tips (de auto is overigens niet een van de auto's uit de links in dit topic).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Hulp met aanschaf V70

 · 
Posted: 22.08.2014 - 00:10  ·  #29
Gefeliciteerd !
Ik wens je er alvast veel plezier mee.
tienklepper
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geleen
Leeftijd: 48
Homepage: linkedin.com/in/ju…
Berichten: 3115
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Hulp met aanschaf V70

 · 
Posted: 22.08.2014 - 07:20  ·  #30
Metalic blauw en beige leder... klinkt als een heel mooie combi! Veel plezier gewenst alvast en ik kijk uit naar de plaatjes.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0