Iemand met getunede benzine motor bekend met 10w60 olie

Shell Helix Ultra Racing 10W-60

 
 
 
 
 
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Iemand met getunede benzine motor bekend met 10w60 olie

 · 
Posted: 27.06.2014 - 15:33  ·  #16
Zo is het maar net. Ik ververs de motorolie + filter elke 10K - wellicht wat vroeg, maar voor die paar tientjes speel ik liever op safe.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Iemand met getunede benzine motor bekend met 10w60 olie

 · 
Posted: 27.06.2014 - 15:37  ·  #17
tja, ik ook, geldt voor alle vloeistoffen overigens (niet allemaal iedere 10k natuurlijk ;) ).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Iemand met getunede benzine motor bekend met 10w60 olie

 · 
Posted: 27.06.2014 - 15:52  ·  #18
Quote door R-W

tja, ik ook, geldt voor alle vloeistoffen overigens (niet allemaal iedere 10k natuurlijk ;) ).


Mee eens !
Eigenlijk zou dit standaard in het onderhoudschema moeten worden opgenomen.
Denk maar eens aan zwaar sturen, vastzittende remklauwen of slecht schakelende bak, om er een paar te noemen.
Regelmatig verversen kan een hoop van dit soort klachten voorkomen.
Ik vraag me wel eens af, waarom dit zo weinig gebeurd......
Onwetendheid, of wordt het nut simpelweg onderschat ?
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Iemand met getunede benzine motor bekend met 10w60 olie

 · 
Posted: 27.06.2014 - 16:10  ·  #19
begint er al mee dat de dealers zelf pas sinds kort zover zijn (automaat: sealed for life) en veel mensen mikken hun auto bij een dealer/garage naar binnen voor een beurt, klaar. Als een dealer dat dan niet doet, gebeurt het nooit waarschijnlijk. Olie in diffs, stuurhuizen, tussenbakken etc? Zelden, denk ik.
StefanCJ
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Berichten: 310
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Iemand met getunede benzine motor bekend met 10w60 olie

 · 
Posted: 27.06.2014 - 21:20  ·  #20
Quote door Bigdog

Quote door R-W

tja, ik ook, geldt voor alle vloeistoffen overigens (niet allemaal iedere 10k natuurlijk ;) ).


Mee eens !
Eigenlijk zou dit standaard in het onderhoudschema moeten worden opgenomen.
Denk maar eens aan zwaar sturen, vastzittende remklauwen of slecht schakelende bak, om er een paar te noemen.
Regelmatig verversen kan een hoop van dit soort klachten voorkomen.
Ik vraag me wel eens af, waarom dit zo weinig gebeurd......
Onwetendheid, of wordt het nut simpelweg onderschat ?


It's all about the money ;).

Alles moet goedkoop, iedereen vergelijkt alles op internet en de goedkoopste mag het doen. Onderhoud aan een auto is voor velen nou eenmaal niet populair, zeker als het om 'niet-tastbare' zaken gaat zoals vloeistoffen. Je merkt pas dat het nodig was als het te laat is.
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Iemand met getunede benzine motor bekend met 10w60 olie

 · 
Posted: 25.08.2014 - 18:50  ·  #21
Nou ik heb het stuurhuis laten flushen en geloof het of niet, maar de uitslag stuurwiel is toch iets directer geworden.
Inderdaad het gaat over geld, maar als portomonnee toelaat ververs ik met 60.000km per jaar rijden elke
1. 75.000km de automaat,
2. 30.000km olie wissel.
3. Twee jaar koelvloeistof verversen
4. Twee jaar de remvloeistof, mits meting niet aangeeft dat er teveel water in zit. Dan meteen wissel.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Iemand met getunede benzine motor bekend met 10w60 olie

 · 
Posted: 04.09.2014 - 20:32  ·  #22
Bob,
30.000 voor de motorolie is geen aanrader, elke 15.000 wel.

pas bij 30.000 versersen kan je een kop kosten, zeker als hij nog helemaal standaard zou zijn ( DPF, EGR )

Een beetje koprevisie kost je 2500,- minimaal, daar kan je heel veel olie voor laten verversen.
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Iemand met getunede benzine motor bekend met 10w60 olie

 · 
Posted: 05.09.2014 - 20:46  ·  #23
TPR, Dag Raymond,

Mijn DPF ligt eruit ook software matig en idem dito voor de EGR. ( Bij Obbe Volvotune gedaan twee jaar terug) Ik rij met een voll syntheet olie in carter...
Ik ben dan toch de viezigheid kwijt van DPF renegreren en de roet troep van de EGR klep.

Ik rij gemiddeld rond de 4500km per maand.
Moet ik nu met deze info bijna elke drie maanden de brug op?..... :o
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Iemand met getunede benzine motor bekend met 10w60 olie

 · 
Posted: 05.09.2014 - 21:57  ·  #24
Ja, bij voorkeur wel.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Iemand met getunede benzine motor bekend met 10w60 olie

 · 
Posted: 06.09.2014 - 09:19  ·  #25
Ja ik blijf er bij, elke 15000 de motorolie en filter doen, idem met brandstof filter...


Als je lang van de wagen wilt genieten zou ik dat maar zeker wel doen, de hydraulische klepstoters hebben zeer kleine gaatjes waar de olie door moet stromen om ze druk te geven om hun werk te doen.
Als er 1 of meerdere verstopt raken, dan mag je een flink bedrag reserveren om ze allemaal te vervangen.

De laatste jaren is er zo'n 8% bio ( plantaardig ) per liter bijgevoegd, en dat verbrand op een andere manier dan diesel ( dat vervuilt natuurlijk uit zichzelf al ), dus je hebt nog meer vervuiling door blow-by langs je zuigers...
Nieuwe motorolie er in, is na 10 km al weer zwart...

Kijk, voor mij hoeft niemand het te doen om de 15.000, het is niet mijn wagen, maar zelf doe ik het wel..

Dan de Euro 4, dat is helemaal krankzinnig, een DPF en regeneratie om de 800km, dat houdt in dat er extra diesel wordt ingespoten om het " spul " schoon te branden, dat in praktijk toch zorgt voor meer diesel resten in de motorolie, het aantal Euro 4 modellen met koprevisies zelfs onder de 2 ton is schrikbarend.
Vreemd genoeg heeft Volvo de verversingstermijn met de introductie van de Euro 4 modellen met 50% verhoogd, van 20 naar 30000 km.
En dat kost je heel veel geld aan reparaties in de praktijk.

Dus een gewaarschuwd mens telt voor 2
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 56
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Iemand met getunede benzine motor bekend met 10w60 olie

 · 
Posted: 06.09.2014 - 10:08  ·  #26
Voor benzinemotoren zou ik het niet weten wat echte wijsheid is.

Mijn eigen wijsheid zegt me dat ik om de 10k in een D5 erg verstandig vind. De vervuiling, en die is er toch, spoelt niet helemaal weg, maar alles wat er met het filter en de oude olie uit gaat is er toch uit.
Inderdaad, na een paar minuten draaien zie je het prachtige olie-goud veranderen in donkerbruin.

Een keer een flush toevoeging helpt wel een beetje, toch haalt het niet alles weg. Daar is het denk ik een dieselmotor voor....
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Iemand met getunede benzine motor bekend met 10w60 olie

 · 
Posted: 06.09.2014 - 10:43  ·  #27
Ok Raymond. Wil je advies wel opvolgen immer s je bent echt een expert. Vraagje:
Moet er dan met een ververs termijn 15.000km ook van die dure super olie in of kan ook iets minder....
Bob
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Iemand met getunede benzine motor bekend met 10w60 olie

 · 
Posted: 06.09.2014 - 11:59  ·  #28
Verversing termijnen....., wat is wijsheid.
Ik denk dat Raymond hier wel een punt heeft.
De mijne is volledig dealeronderhouden, maar denk dat ik hier wel vanaf stap.
Volgens het schema zou hij om de 30.000 km nieuwe olie moeten hebben, een interval, welke ik zelf niet heb gehanteerd( ik heb 20.000 km aangehouden).
De vorige eigenaar heeft dit braaf wel gedaan (tot 80.000km).
Tijdens de preventieve "oliedruk herstel reparatie", het vervangen van de keerringen in de carter dus, bleek de uitwerking hiervan.
Als de carter onder je auto weg is, kun je in het blok kijken en dan zie je welke sporen deze verversingstermijnen hebben achtergelaten.
Ik kan je melden, hier wordt je niet blij van.
Om dit ongedaan te krijgen heb ik bij Martin de air-intake laten doen.
Nu weet ik zeker dat mijn blok weer schoon is en dit is ook nog eens goed te merken.
De motor loopt veel soepeler en pakt ook makkelijker op.
Ik heb inmiddels 80.000km met de auto gereden en nog nooit de BC gereset, maar het gemiddelde verbruik is sinds de air-intake met een liter gedaald ( nu 8000km geleden !).
Dit is voor mij genoeg aanleiding om de intervallen terug te brengen naar 15.000km.
Een ieder moet dit natuurlijk zelf invullen, maar het verschil, welke wordt veroorzaakt door het aankoeken is mij simpelweg te groot.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Iemand met getunede benzine motor bekend met 10w60 olie

 · 
Posted: 06.09.2014 - 12:28  ·  #29
@Bover, kijk anders eens op Ebay.de, daar koop je goede (en echte) olie voor een bedrag waar je hier hooguit een matige olie in de aanbieding voor koopt. Even goed opletten met verzendkosten, voor €14,- moet dat kunnen en sommigen overdrijven daar een beetje mee.
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Iemand met getunede benzine motor bekend met 10w60 olie

 · 
Posted: 06.09.2014 - 13:16  ·  #30
Ok dan ga ik over op kleinere intervallen van 20.000km. 3x per jaar dus. Ik heb volgens mij ook als proefstand die reiniging gedaan die Big Dog ook heeft gedaan. Het klopt dat je verbruik daar iets van daalt. Het carter er onderuit heb ik nog niet gedaan. Misschien toch eens Martin bellen.

R+W kun je mij, eventgueel via PM, even helpen met de goede olie soort voor de V70 D5 My 2006. Ik heb daar te weinig verstand van.
HA zo is het frum toch bedoeld. Komen we een stuk verder mee :love:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0