Investeren of afscheid nemen...

Duivels diesel dilemma

 
 
 
 
 
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 24.09.2019 - 14:59  ·  #31
Daar sluit ik me volkomen bij aan Blade....
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 24.09.2019 - 16:46  ·  #32
Inmiddels wat fotos gezien. Inderdaad mist er een tuimelaar. Klep is flink beschadigd ook. Ben benieuwd hoe de rest eruit ziet!
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 24.09.2019 - 22:30  ·  #33
ik had het alleen over de door TS genoemde onderdelen... een motor van 1500€ en drie dagen arbeid is toch een gans anders verhaal. En dan heb je nog steeds dezelfde risico's. En ja: ga je het dan doen, dan kun je het zo gek maken als je wilt.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3737
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 24.09.2019 - 22:46  ·  #34
Ik zou repareren, bij een andere motor is het maar afwachten wat je daarbij tegen gaat komen.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 24.09.2019 - 22:54  ·  #35
Quote door JJM

Quote door martijn-a

Tuimelaars en distributie voor €500,- ? Nee toch?


Ik heb het even nagekeken:
- Waterpomp + distributie is €100,-
- Klepstoters en tuimelaars 290,-

Dan nog wat pakkingen en dan ben je er zo ongeveer. En natuurlijk een kleine vergoeding voor mij :)


Je wil toch niet zeggen dat je de prijzen van autodoc of iets dergelijks hebt? Die adverteren met setjes van €15,- per klep. Als je (st)(D)ealer prijzen bekijkt betaal je €50,- per klep. Laten we ertussen gaan zitten met €40,- ben je €800,- alleen aan de tuimelaar setjes met stoters.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 24.09.2019 - 23:36  ·  #36
Martijn,

Ik heb vorige maand 20 klepstoters en 20 tuimelaars uit Duitsland laten komen voor samen rond de 300€. Waterpomp was €40 en de distributieset van INA € 60,-. INA is ook wat Volvo gebruikt. Dat staat er gewoon in gestanst. Dus geen Autodoc prijzen, maar zelfs nog voordeliger.

Over kleppen weet ik niets.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 25.09.2019 - 11:47  ·  #37
En de spanbeugels en bouten van de injectoren, brandplaatjes. Monteer je die allemaal zo terug? Heb al meerdere malen gezien dat er een injector uit het blok komt na terug monteren van de originele delen. Die spanners met bouten en plaatjes kosten ook een dikke 100 euro en naar mijn weten alleen bij de dealer te vinden.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 25.09.2019 - 12:15  ·  #38
Quote door JJM

Martijn,

Ik heb vorige maand 20 klepstoters en 20 tuimelaars uit Duitsland laten komen voor samen rond de 300€. Waterpomp was €40 en de distributieset van INA € 60,-. INA is ook wat Volvo gebruikt. Dat staat er gewoon in gestanst. Dus geen Autodoc prijzen, maar zelfs nog voordeliger.

Over kleppen weet ik niets.


Ik geloof je direct. En ik geloof ook best dat de dealer extra marge berekend. Maar €50,- of €15,- voor een setje tuimerlaar/stoter vind ik zo’n groot verschil dat ik niet anders kan bedenken dat er kwaliteit verschil is.

Ik ben dan geneigd wanneer je het blok openmaakt het toch gelijk betrouwbaar moet doen. Als ik hoor van de prijsverschillen en het feit dat soms forum leden loszittende tuimelaars of weggesleten stoters demonteren, wordt ik wat argwanend.

Als het goedkopere materiaal toch zachter is zit je zo weer in de problemen.

Een aircopomp, accu of schokbreker is minder desastreus als het niks blijkt te zijn. Ook wel lastig maar niet weer een open hart operatie van het blok zeg maar.

Ik zou hierin veel minder snel de goedkope gok nemen. Mits ik overtuigd kan zijn van goede kwaliteit, en daar zit bij mij twijfel.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 25.09.2019 - 12:58  ·  #39
Het lastige van goede/goedkope kwalitijd, een hoop word in china gemaakt.

Ik heb in het verleden met mijn eigen zaak toen nog, veel gehandeld met china,
En wat er gebeurt met oa mallen,
Wanneer ze buiten de tolerantie’s vallen. Dan gaan ze van de A fabrikant weg,
Maar weggooien is jammer,
Dus worden ze overgenomen door fabrikant B
Deze repareert de mallen, en gaat er verder mee produceren.

Zo gaat hij o naar C D en E.
Je snapt het plaatje,

Zo ook de materialen die in de mallen moeten,A heeft een naam groot te houden, dat houd na A ook wat meer op.


Dan word er vaak geroepen, maar het merk teken staat er in,
Klopt, zolangeen merk in de mal zit, blijft die zitten.
Dus merktekens en alles gaan mee na de volgende.

Hoe goedkoper je inkoopt in china, hoe verder in de lijn je zit,
Dan komt nog eens het lastige voor de consument, je weet niet waar je leverancier het heeft ingekocht, zodra je bij een budget handel Inkoopt.

Verschillen ga je dus niet zomaar zien, maar uiteindelijk wel merken.

Wil je zekerheid, dan kun je het beste op zeker spelen, en bij een goede leverancier inkopen.

Gaat het om iets onbenulligs, dan kun je nog een keer een gokje nemen
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 25.09.2019 - 16:22  ·  #40
Klepstoters en tuimelaars waren trouwens van Ina.

Dat prijsverschil is herkenbaar: waterpomp kost bij de dealer 140; Aisin kost 40. Die verhouding klopt dus aardig, zou ik zeggen.

Ieder moet t vooral zelf weten!
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 25.09.2019 - 19:10  ·  #41
Vergis je ook niet in wat de marges bij de dealer zijn en het verschil met een (just) online webshop.
Bij de aanschaf van je onderdelen bij de dealer moet je ook rekening houden met het mooie pand, de prachtige verlichting, het grote terrein, niet te vergeten de vaak flinke tussenvoorraad auto's (dood voorgefinancierd kapitaal) etc. etc.
Ik kijk niet gek op van onderdeelprijzen die bij de dealer minimaal over de kop gaan terwijl een webshop ze aanbiedt met wellicht slechts 5~10% marge.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 25.09.2019 - 20:04  ·  #42
Met 5/10% marge ga je ook een webshop niet in de lucht houden.

Mijn ervaring is, hoe goedkoper het aangeboden word, hoe groter de marge is.

Daarnaast hoeft een prijsvechter niet zo te kijken op klante binding, mensen komen toch voor het voordeel terug
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 25.09.2019 - 20:20  ·  #43
Ik geloof jan wel.
INA gaat ook zijn reputatie niet op het spel zetten door een mindere kwaliteit product te verkopen aan webshops.
Dealerprijzen zijn 9/10 veel te duur voor wat het is, maar daar moet dan ook personeel/ reclame/ werkplaats/ showroom mee betaald worden.

Volvo maakt immers zelf ook geen onderdelen, maar assembleert ze alleen maar.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 25.09.2019 - 20:23  ·  #44
Wat ik me trouwens afvraag, hoe rijd zo een auto zonder tuimelaar en klep? Dan rijd hij met of één inlaatklep, of één uitlaatklep minder. Dan heeft hij er op de desbetreffende cylinder nog van elks één over. Ik zou bijna beginnen denken dat dat op zich toch nog goed te berijden moet zijn...
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Investeren of afscheid nemen...

 · 
Posted: 25.09.2019 - 22:01  ·  #45
Quote door staaf

Wat ik me trouwens afvraag, hoe rijd zo een auto zonder tuimelaar en klep? Dan rijd hij met of één inlaatklep, of één uitlaatklep minder. Dan heeft hij er op de desbetreffende cylinder nog van elks één over. Ik zou bijna beginnen denken dat dat op zich toch nog goed te berijden moet zijn...


Omdat de klepstoter slijt wordt hij korter en zal op den duur de lengte tussen tuimelaar en gesloten klep niet meer overbruggen. De stoters gaan dan “hameren” op de tuimelaar, te herkennen aan het tikken vd kleppen. Hier kan de tuimelaar door breken, of loslopen.

De klep zal ook slechter openen waardoor uitlaatgas slechter ververst wordt. In die cilinder zal wel normale hoeveelheid brandstof ingespoten worden wat dan door zuurstof tekort voor nog meer roet dan normaal zorgt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0