Kanaal rechts achter werkt niet, hulp svp...

 
 
 
 
 
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Kanaal rechts achter werkt niet, hulp svp...

 · 
Posted: 29.06.2013 - 22:38  ·  #16
Quote door Janneman

@Waal70 wat is de RA draad?



Rechts-Achter.
Het zijn er in werkelijkheid 2, een + en een -, maar beide moeten met slechts beperkte weerstand door te meten zijn.

Een APK is vooral controleren, kan niet zo goed bedenken wat er gebeurd kan zijn. De draden lopen waarschijnlijk via de dorpel, ik zie niet in waarom die los moeten bij een APK. hoewel, in mijn oude S60 had een vriendelijke monteur tijdens een APK eens een zelftappertje rechtsvoor door de dorpel heengejast, precies daar waar de kabelboom richting handschoenenvakje gaat (is een soort lip), dit omdat vanwege de verwijderde carkit (!) de dorpel daar wat klapperde. Gelukkig precies tussen de draden uitgekomen, maar als ik me herinner liggen daar dus ook de speakerdraden (paars en paars-wit, als het geheugen nog goed is)
Janneman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 66
Berichten: 11
Geregistreerd: 11 / 2010
Subject:

Re: Kanaal rechts achter werkt niet, hulp svp...

 · 
Posted: 29.06.2013 - 22:45  ·  #17
@Waal70 je schreef: "Is dat goed,kan het nog de draad na de versterker zijn, maar daar zet je best een geluidssignaal op (andere autoradio? Zelfs een versterkte line-out (hoofdtelefoonaansluiting!)."

Bedoel je dat ik rechtstreeks op de speaker een geleuidsbron moet zetten?
Is het niet mogelijk om op eenvoudige wijze de connectoren zo aan te sluiten dat de versterker even wordt overgeslagen? Als dat kan is natuurlijk de vraag hoe ;-)
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Kanaal rechts achter werkt niet, hulp svp...

 · 
Posted: 29.06.2013 - 23:01  ·  #18
Ja, dat kan natuurlijk ook. Omdat je eerder schreef dat je versterker buiten verdenking viel (inmiddels is die weer verdacht, begrijp ik) zou je met "mijn" methode zowel de draadbreuk vanaf versterker als speakers testen. Als je geluid hebt, dan moet je het dus in HU of draad van HU naar versterker zoeken.

Je kan natuurlijk ook even links en rechts wisselen (prutsen met draadjes wel vereist); links uit + doorlussen met rechts-naar-speaker, evenals -. Omdat dit een test is, maakt de polariteit naar de speaker niet zoveel uit.

EDIT: zo kun je ook doorlussen van HU speaker zonder versterker. Echter, aan de ingangskant van de versterker zal ook stroom binnenkomen (en massa), ook -en +, het is uiteraard zaak die niet direct op de speakers te zetten (= einde speakers)
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Kanaal rechts achter werkt niet, hulp svp...

 · 
Posted: 29.06.2013 - 23:13  ·  #19
Het lijkt er trouwens op dat er bij je versterker een ISO-adapter is tussengezet, mogelijk als break-out / break in voor die mobilofoon-installatie.

Die zou er volgens mij ook tussenuit kunnen, maar helpt nu wellicht met het doormeten (iso-blok kent namelijk vaste kleuren). En leve mijn geheugen, rechtsachter is inderdaad paars :happy:

waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Kanaal rechts achter werkt niet, hulp svp...

 · 
Posted: 29.06.2013 - 23:32  ·  #20
Nou, laatste gedachtespinsel van vanavond; achter deur en achter-achter zijn parallel geschakeld, dacht ik. Als dus een van de speakers de geest geeft, zou het kunnen dat de ander ook stil wordt. Heb je de connectoren bij de speakers al een gecheckt? Bij de S60 zijn de hoedenplankspeakers het makkelijkst, aangezien je daar de connectors ziet. Bij de v70 zou ik niet eens weten waar de achter-achter speaker zit...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Kanaal rechts achter werkt niet, hulp svp...

 · 
Posted: 30.06.2013 - 00:33  ·  #21
Misschien is het handiger om de luidsprekers eerst op de HU650 aan te sluiten, deze beschikt ook over een eigen versterker.
Als het dan wel werk, weet je in iedergeval waar je het zoeken moet.
Philken
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leeuwergem
Leeftijd: 54
Berichten: 711
Geregistreerd: 12 / 2010
Subject:

Re: Kanaal rechts achter werkt niet, hulp svp...

 · 
Posted: 30.06.2013 - 09:22  ·  #22
waarom probeer je gewoon eens om de aansluiting van de linkse deur en rechtse deur om te wisselen..
is het geluid links dan weg en rechts ok, dan weet je dat je in de versterker/radio kan gaan zoeken
blijft 't rechts stil, dan weet je dat je in de bekabeling rechts moet zoeken
(was oorspronkelijk mijn bedoeling om 't zo aan te pakken: uitproberen en uitsluiten)
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Kanaal rechts achter werkt niet, hulp svp...

 · 
Posted: 30.06.2013 - 09:43  ·  #23
Philippe, dat is dus ook wat ik voorstel (zie posting van 23:01), maar op een of andere manier verwoord jij het duidelijker. :'(
Janneman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 66
Berichten: 11
Geregistreerd: 11 / 2010
Subject:

Re: Kanaal rechts achter werkt niet, hulp svp...

 · 
Posted: 09.07.2013 - 20:00  ·  #24
Het verhaal wordt interessanter. Zoals eerder aangegeven is het probleem ontstaan enige weken geleden na de APK keuring en beurt bij garage.
Ok, vandaag was ik opnieuw bij garage omdat in display de melding “tijd voor reguliere service” verscheen. De laatste beurt is dus iets voor die melding geweest. Ik wilde de melding weg hebben en ging naar de garage. Daar hebben ze diagnose stekker links onder dashboard aangesloten (bestuurderskant) en uiteindelijk gereset.
Toen ik weg reed hoorde ik opeens mijn parkdistance sensoren weer en was er ook weer geluid rechtsachter. Weliswaar beiden niet op geheel het zelfde geluidsniveau van de andere speakers maar duidelijk waarneembaar zonder volume helemaal open hoeven te zetten.
Nu stel ik mij zo voor dat met de APK-keuring en de beurt de v70 ook aan de computer heeft gehangen via de diagnose stekker. Dat roept bij mij de vraag op in hoeverre de diagnose stekker of de verbindingen aan de achterzijde iets te maken kunnen hebbem met mijn geluisprobleem of is dit stom toeval <_< (geloof ik zelf eigenlijk niet)??

Hoor graag jullie reactie.

gr. Jan
Janneman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 66
Berichten: 11
Geregistreerd: 11 / 2010
Subject:

Te vroeg gejuicht...

 · 
Posted: 11.07.2013 - 20:33  ·  #25
Ok, was leuk maar het si bij die ene keer weer geluid hebben gebleven. Ik zoek dus vrolijk verder er van uit gaande dat het toch stom toeval was met het resetten van de onderhoudsmelding....
Ik word er wel wat simpel van..

gr. Jan
willemf58
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoorn
Leeftijd: 65
Berichten: 269
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Kanaal rechts achter werkt niet, hulp svp...

 · 
Posted: 11.07.2013 - 21:42  ·  #26
Het us mij niet duidelijk of je een diesel of benzine hebt, als het een diesel is hebben ze een emissietest uitgevoerd op OBD stopcontact (zelfde stopc. als de service resetter)
Janneman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 66
Berichten: 11
Geregistreerd: 11 / 2010
Subject:

Re: Kanaal rechts achter werkt niet, hulp svp...

 · 
Posted: 12.07.2013 - 17:45  ·  #27
Oplossing en werkende audio! Ben vandaag bij een Volvo liefhebber, Bert Jan, langs geweest in Bunschoten. Hij heeft meerdere gebruikte HU650 liggen. Na dat Bert Jan eerste gekeken te hebben of het de versterker was, niet dus, heeft hij heel behendig HU650 uitgebouwd en getest. Dat bleek de boosdoener. Andere HU650 ingebouwd en alles werkt weer naar behoren en dat in krap 1,5 uur en voor 175 euro.
Dus zoek je een betrouwbaar adres, neem eens contact met Bert Jan op. Je kan hem ook vinden op Marktplaats:
http://www.marktplaats.nl/verkopers/14741825.html

Top gedaan, bedankt Bert Jan
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Kanaal rechts achter werkt niet, hulp svp...

 · 
Posted: 12.07.2013 - 20:47  ·  #28
Eind goed, al goed.
Veel plezier met de werkende radio.

Thanx voor de link, altijd handig. ;-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0