Klepstoter- en tuimelaarrevisie D5 Euro 4

Welke onderdelen en hun nummers

 
 
 
 
 
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Klepstoter- en tuimelaarrevisie D5 Euro 4

 · 
Posted: 04.02.2017 - 20:02  ·  #16
Olie wisselen kan, maar dan moet je wel een motorflush doen.
Of het na zo'n kilometerstand aan te raden is, is een ander verhaal.
Kees1980
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 47
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Klepstoter- en tuimelaarrevisie D5 Euro 4

 · 
Posted: 05.07.2017 - 19:28  ·  #17
Heb de boel deze week ook laten vervangen bij volvoservice. Geen moment te laat gaf Dennis aan. Er was al een stuk tuimelaar afgebroken (!!) en ook enkele stoters lagen uit elkaar. Erg veel geluk gehad gaf Dennis aan... Had hij nog nooit zo gezien. Hij bewaart de tuimelaar als referentie voor toekomstige klanten ;)

Mijn D5 loopt weer als nooit tevoren, heerlijke diesel uit het vooronder! En complimenten voor volvoservice.eu
Jens01
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 1
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Klepstoter- en tuimelaarrevisie D5 Euro 4

 · 
Posted: 17.08.2020 - 19:14  ·  #18
Hoewel reageren op oude topic's over het algemeen niet gewenst is, toch bewust een reactie op een ouder topic met wat ervaringen van mij.

Ik ben de gelukkige eigenaar van een ' 07 S80 D5 met 185PK D5244T4 EURO4 motor (250k op de teller) met tot voor kort problemen met versleten klepstoters. De symptomen waren wat ze op de engelse fora de 'tug boat sound' noemen, ofwel een "pok-pok-pok" geluid bij de luchtinlaat en in mijn geval was het bij de uitlaat heel goed te horen dat motor onregelmatig liep. Er kwam aanzienlijk meer geluid uit de uitlaat dan normaal en qua geluid vergelijkbaar met het geluid van de inlaat.

Duidelijke symptomen van kleppen die niet goed/op tijd sluiten en dus op een zonnige dag de hele handel los gehaald. Een behoorlijke klus want het volgende moet los:
- Kleppendeksel incl injectoren
- Distributieriem thv nokkenas. Omdat de kap behoorlijk in de weg ook maar de motorsteun losgehaald.
- Brandstofpomp (en daarmee accubox + luchtfilter etc)
- Vacuumpomp

en uiteindelijk de nokkenas en alle glijlagers zelf. Resultaat: 9 van de 20 klepstoters met de hand in te drukken, variƫrend van redelijk hard tot zo slap als een natte krant. Daarnaast veel tuimelaars gezien met veel speling op de as, wat bij de nieuwe tuimelaars duidelijk niet aanwezig was. Blok weer in elkaar gezet en alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen! Daarnaast aanzienlijk minder trillingen in de auto en de indruk dat hij veel scherper reageert op het gaspedaal dan eerder.

Uiteindelijk wel een kostbaar klusje a ~600 ,-euro, maar dan wel door het volgende te vervangen:

dealer;
- 3x brandstofleiding (2x setje + leiding brandstofpomp -> verdeler)
- nokkenaskeerring
- 5x setjes brandplaatjes
- Pakking voor kleppendeksel

motointergrator punkt de zijnde de goedkoopste;
- 20x INA klepstoters en 20x INA tuimelaar

uiteindelijk had eigenlijk ook de o-ring van zowel de vacuumpomp als de brandstofpomp ook vervangen moeten worden. De dealer heeft bovenstaande boodschappenlijst gemaakt maar deze niet benoemd..

Al met al een lange dag en met 2 paar handen toch een goede 8 uur zoet geweest. Gelukkig geen grote vervuiling in het inlaattraject, geen zichtbare slijtage aan de nokkenassen of lagers en de turbulentieklep nog intact en redelijk schoon. Het maken van foto's is er bij ingeschoten, maar in de bijlage een aanzicht na het loshalen van de nokkenassen.

Bij deze auto vermoed ik op basis van de onderhoudshistorie dat er niet altijd de juiste olie gebruikt is. Ik lees ook veel over slecht ontworpen klepstoters in de eerste twee bouwjaren. Wie het weet mag het zeggen, maar dat deze motoren zeer gevoelig zijn voor goed onderhoud is duidelijk.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0