Koeling met caravan

 
 
 
 
 
BraboFrits
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 68
Berichten: 368
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Koeling met caravan

 · 
Posted: 23.10.2017 - 10:18  ·  #16
Ik rij al 3 seizoenen met een 1600 kg zware Hobby achter de V70, nog nooit problemen gehad.
Let wel altijd goed op het toerental, zeker als we stijgen hou ik dit boven de 2000.

Wel jammer dat ik geen temperatuurmeter heb. Ik heb ooit een ELM ODB2 module aangeschaft om via een app de temperatuur van de GT te kunnen volgen maar bij het eerste gebruik kreeg ik allerlei vervelende foutmeldingen van de boordcomputer. Dan maar niet en ik ga er vanuit dat de BC wel waarschuwt als e.e.a. te warm wordt.
Wel volgend jaar de bak weer flushen, dat vind ik belangrijk.
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Koeling met caravan

 · 
Posted: 23.10.2017 - 13:37  ·  #17
Heb het andere draadje op het volvo forum gelezen en gezien dat ik 2 fans heb zitten.
Kan ik deze testen door ze aan te sturen met vida?
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Koeling met caravan

 · 
Posted: 23.10.2017 - 23:09  ·  #18
Moet eerlijk toegeven dat wij ook met geladen V70 4 mensen twee labradors met caravan van 2,4 mtr en +1400, stevig door knallen naar zuid Frankrijk cc op 100, en hou dan verbruiksmeter en toerental in de gaten, betekent dus merendeels in 4, en b.v. de bult net na Lion, wordt genomen met de airco uit verwarming op standje levens gevaarlijk en ramen open natuurlijk, ben wel van plan om iets aan de koeling te gaan doen voor de volgende zomer. Dus klinkt bekent allemaal.
Vooral die extra schoepen fan lijkt me een goede optie, wellicht een extra fan ervoor middels een extra thermostaat aan en uit gaat, zo wie zo wil ik de eerste koeler gaan proberen te restaureren, heb voor mijn werk wel vaker koelribben gericht, mocht dit resultaat hebben maak ik weer wel gaas ervoor, wat dan weer een negatief effect op de koeling geeft helaas.
seanv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 38
Berichten: 42
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Koeling met caravan

 · 
Posted: 24.10.2017 - 21:36  ·  #19
Quote door Jack van Iersel

Quote door seanv70

Ik rij met een V70N 2.4d uit 2007 met ongeveer 1500kg caravan er achter. Heb totaal geen problemen kwa temperatuur, koelwater meter blijft netjes in het midden staan. Rij met een snelheid van ongeveer 100 a 105 km/u in de 6e versnelling. Heb wel handbak, en auto is gechipt naar 250pk via rica. Maar hoef niet terug te schakelen voor hellingen. Ga zelf elk jaar naar Engeland toe en het rijd prima daar!


Dat is juist het punt, die meter gaat bij Volvo pas uitslaan wanneer de auto over (durf het niet met zekerheid te zeggen) de 110 graden gaat.
Daarnaast is het ook de baktemperatuur die behoorlijk stijgt (te hoog bij automaat) door in de hoogste versnelling te rijden.


Zal allemaal best, echter merk je ook wel op andere manieren of een auto te warm wordt anders dan metertjes. Echter is het niet zo dat als ik de auto uitzet ik de koelfan nog hoor draaien omdat de motor nog erg warm is. Laat wel altijd de auto 1 a 2 min nog nadraaien voor deze uit te zetten. En ik ga altijd naar engeland op vakant :) duszit ook niet ermee dat ik extreem warm weer heb als ik rij (helaas ook niet als ik niet rij)

met 100 de helling op gaat met gemak in de 6, draait niet te laag in toeren. En omdat handbak, niet snel kans dat bak te heet word omdat hij of niet in lockup zit of in zn koppelomvormer blijft hangen.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Koeling met caravan

 · 
Posted: 24.10.2017 - 22:10  ·  #20
Quote door seanv70

Quote door Jack van Iersel

Quote door seanv70

Ik rij met een V70N 2.4d uit 2007 met ongeveer 1500kg caravan er achter. Heb totaal geen problemen kwa temperatuur, koelwater meter blijft netjes in het midden staan. Rij met een snelheid van ongeveer 100 a 105 km/u in de 6e versnelling. Heb wel handbak, en auto is gechipt naar 250pk via rica. Maar hoef niet terug te schakelen voor hellingen. Ga zelf elk jaar naar Engeland toe en het rijd prima daar!


Dat is juist het punt, die meter gaat bij Volvo pas uitslaan wanneer de auto over (durf het niet met zekerheid te zeggen) de 110 graden gaat.
Daarnaast is het ook de baktemperatuur die behoorlijk stijgt (te hoog bij automaat) door in de hoogste versnelling te rijden.


Zal allemaal best, echter merk je ook wel op andere manieren of een auto te warm wordt anders dan metertjes. Echter is het niet zo dat als ik de auto uitzet ik de koelfan nog hoor draaien omdat de motor nog erg warm is. Laat wel altijd de auto 1 a 2 min nog nadraaien voor deze uit te zetten. En ik ga altijd naar engeland op vakant :) duszit ook niet ermee dat ik extreem warm weer heb als ik rij (helaas ook niet als ik niet rij)

met 100 de helling op gaat met gemak in de 6, draait niet te laag in toeren. En omdat handbak, niet snel kans dat bak te heet word omdat hij of niet in lockup zit of in zn koppelomvormer blijft hangen.


Oh maar je hoeft mij er ook niet van te overtuigen, het is hier al geregeld voorbij gekomen en bevestigd door mensen met een CFE dat de temperatuur aanzienlijk stijgt zonder dat je het verwacht en constateert.
Andra
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 64
Berichten: 7
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Extra oliekoeler op de geartronic een succes

 · 
Posted: 27.08.2020 - 21:33  ·  #21
Met mijn S60 D5 2006 235 pk, 500 nm, powered by Obbe had ik altijd problemen met de koeling, ook voor de update van Obbe. Geweldige auto, beresterk en supersnel. Heb al 19 jaar een Fendt caravan, 1600 kg. Van poolcircel, Alpen en zuid Franrijk. In voorjaar 2019 heeft Dennis een extra oliekoeler geplaatst op de bak, zie foto’s. Het resultaat was prima. In 2019 7600 km met de caravan gereden en niet 1 maal de airco uit gedaan. De temperatuur kwam niet boven de 102 graden (KIWI3 met daschcommand) De standaard meter kwam niet van de plek. Daarvoor regelmatig boven de 110, enkel trad ook de temperatuurbeveiliging van de bak in werking waardoor je alleen in een lagere versnelling kunt rijden. Dit jaar alleen in Nederland dus zowiezo geen last. De toeren hield ik altijd tussen 2400 en 3000 rpm. De auto heb ik met een tellerstand van 348000 km ingeruild. Nooit problemen gehad met deze geweldige auto. De S60 ingeruild voor een S90 T6 AWD Inscripition 2016. Binnenkort meer :-)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0