Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 
 
 
 
 
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 07.04.2021 - 19:13  ·  #16
Dat zou je uit VIDA kunnen halen. Of moet het even aan Poika vragen.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 723
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 15.04.2021 - 11:14  ·  #17
Nou, het euvel is verholpen. Bij Elferink 31368867 gekocht met het idee de complete unit te vervangen.
Daarna in Vida gekeken en gezien dat om voldoende ruimte te maken het noodzakelijk is om het luchtfilterhuis te verwijderen, inclusief ECM.
Ik dacht "dat levert natuurlijk allerlei foutmeldingen op die ik zelf niet kan bekijken of wissen", dus omdat de auto toch naar een bandenspecialist/universele garage ging vanwege een trilling in een velg, heb ik ze gevraagd deze unit ook te vervangen.

Echter in een goedbedoelde poging mee te denken (mijn portemonnee) hebben ze alleen de module van de vin vervangen. Alles werkt weliswaar weer nu, maar juist vanwege mogelijke slijtage van de vin had ik een volledige set gekocht. Dus missie geslaagd maar met een voorbehoud.

Dank aan iedereen die heeft meegedacht.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 15.04.2021 - 14:13  ·  #18
Als je de oude module nog hebt, houd ik me aanbevolen om sectie te plegen op de overledene. ;) En als je de niet-geplaatste koelvin nog hebt, kijk even of je bij de lagers kunt, als dat op een plek zit waar je zonder moeilijke dingen uit te bouwen bij kunt, dan zou je dat kunnen volblubberen met white grease. Spuitbusje met dat spul haal je bij de bouwmarkt (bijvoorbeeld WD-40 Specialist wit lithiumspuitvet of Griffon White Grease), in géén geval gewone WD40 gebruiken. Als de lagers goed gesmeerd zijn is de kans groter dat de module langer mee gaat.

Edit: misschien zelfs iets wat daarna op de lijst van preventieve reparaties mag...
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 723
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 16.04.2021 - 10:00  ·  #19
Die oude module heeft de garage keurig in de kofferbak gelegd, dus ja, die is er nog.
Als je je adres per pb geeft zal ik hem opsturen naar je voor de post mortum.
Je kunt de module overigens direct herkennen als "enkele vin" module: aan de onderkant (als deze gemonteerd is) zitten 2 aansluitingen en in slechts 1 zitten contacten voor een stekker.
De "nieuwe" FOMoCo koelvin lag ook in de bak en ik zal eens gaan turen naar een lager of opening naar een lager voor het preventieve vet.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 19.04.2021 - 14:05  ·  #20
Berichtje met mijn adres heb ik gestuurd, ik ben benieuwd wat ik ga vinden. Bedankt alvast!
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 23.04.2021 - 10:57  ·  #21
Ik heb de defecte fan controller ontvangen, waarvoor mijn grote dank :) De controller was duidelijk defect, er was een directe doorverbinding tussen in- en uitgang meetbaar.

Intussen ben ik al zo ver dat ik het hele ding heb opengesloopt. Open maken zonder een en ander stuk te maken was zonder speciale tools niet mogelijk, want de koelplaat/print met vermogenselektronica zat met grote pinnen vastgesoldeerd, daar zou ik een inductieverwarmer voor nodig hebben gehad.

Intussen is wel duidelijk wat er stuk is gegaan: de IRF1404S power MOSFET die de stroom naar de fan schakelt had een kortsluiting tussen drain en source. Deze kortsluiting ontstaat niet doordat de boel te heet is geworden, deze halfgeleider heeft in geleiding een weerstand van 0,004 ohm en kan 162A aan maximale drainstroom hebben, dus zelfs als de fan continu 60A trekt (daarop is deze gezekerd), dissipeert deze nog geen 15 watt, wat gemakkelijk afgevoerd kan worden via de koelplaat en de koelribben van de behuizing (waar ook nog eens de luchtstroom van de fan langs waait).
Typisch gaan deze dingen stuk als er een te hoge spanning op komt, een spanningspiek van het in- en uitschakelen van de fan is voldoende. Er zit wel een beveiliging in de MOSFET zelf, maar een plotselinge piek van meer dan 40 volt veroorzaakt z.g. avalanche breakdown, dan gaat de halfgeleiderlaag kapot en ontstaat er een kortsluiting. Er zitten spoelen en een grote condensator in de schakeling om te voorkomen dat door load dumping van de inductieve belasting (een fan is immers een elektromotor) de boel wordt opgeblazen, maar kennelijk werkt dat niet altijd even goed.
Het onderdeel zelf kost trouwens misschien 2 euro, maar het is natuurlijk een stuk makkelijker om de complete unit te vervangen en dat vereist alleen maar het lostrekken van 2 stekkers en 1 schroef (en daarna terug vastzetten). Dus ik heb net in China voor 15 euro een imitatie controller gekocht, die ga ik na ontvangst ook even openmaken om te kijken of ze daar net zo netjes te werk zijn gegaan als bij Ford (want daar komt het onderdeel eigenlijk vandaan, zit ook in de Mondeo en S-Max, Ford onderdeelnummer is 940.0095.00) en dan als reserve in kofferruimte leggen. Daar heb ik ook een reserve bobine liggen, die kost nog geen tientje in de imitatie en kan het verschil maken tussen stranden en na een simpele vervanging weer verder rijden.

Overigens zit er een aparte printplaat in met een Motorola 68HC905 microcontroller, het ding bevat bijna net zoveel rekenkracht als de maanlander van de Apollo 11. Die controller is nodig om de signalen uit de ECM te ontvangen dat de fan moet worden aangezet. Misschien dat er een soort van pulsbreedtemodulatie wordt toegepast om de fan langzamer te laten draaien indien nodig, dat weet ik niet, want ik heb geen testapparatuur voor de CAN- of LIN-bus. Maar daarin zit het probleem duidelijk niet.

TL:DR; ding is vanzelf stuk gegaan, daar heeft waarschijnlijk de fan niet zoveel mee te maken
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 23.04.2021 - 11:21  ·  #22
Whoow, impressive research Robert.

Leuk om te lezen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 23.04.2021 - 12:05  ·  #23
Inderdaad leuk om te lezen, vooral omdat ik er de helft niet van begrijp :D
Toch heb ik er eigenlijk een schurfthekel aan dat we tegenwoordig gedwongen zijn om voor een onderdeeltje van 2 euro zo'n hele controller tegen de hoofdprijs te vervangen en de rest komt maar gewoon weer op de vuilhoop terecht. Zou ook nog wel interessant zijn te weten wat zo'n onderdeel bij Volvo kost, en (in theorie) hetzelfde onderdeel bij Ford, al weet ik niet of je dan nog weer tegen softwareverschillen oid kan aanlopen.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 723
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 23.04.2021 - 13:43  ·  #24
Quote door brinkie

Ik heb de defecte fan controller ontvangen, waarvoor mijn grote dank :) De controller was duidelijk defect, er was een directe doorverbinding tussen in- en uitgang meetbaar.
TL:DR; ding is vanzelf stuk gegaan, daar heeft waarschijnlijk de fan niet zoveel mee te maken


Graag gedaan, het ontleden heeft duidelijk aan het licht gebracht dat niet perse de hele fan hoeft te worden vervangen.
Ik ben gerustgesteld maar overweeg wel ook zo'n reserve in de bak te leggen.

Quote door Bolbo

Toch heb ik er eigenlijk een schurfthekel aan dat we tegenwoordig gedwongen zijn om voor een onderdeeltje van 2 euro zo'n hele controller tegen de hoofdprijs te vervangen en de rest komt maar gewoon weer op de vuilhoop terecht. Zou ook nog wel interessant zijn te weten wat zo'n onderdeel bij Volvo kost, en (in theorie) hetzelfde onderdeel bij Ford, al weet ik niet of je dan nog weer tegen softwareverschillen oid kan aanlopen.


Het is nog veel erger dan je denkt: bij Volvo kun je de controller niet los krijgen (in VIDA kon ik geen onderdeelnummer ervoor vinden). Je kunt alleen de complete fan toestand vervangen en die kost €612. Wel vreemd dat het onderdeel zelf eenvoudig te vervangen is. Wellicht toch niet goed gekeken.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 23.04.2021 - 15:06  ·  #25
Ik heb de vraag uitstaan bij Ford, of ze onderdeel 940.0095.00 los verkopen. Ik ben benieuwd.
EDIT: Ford belt me net terug, zelfde probleem, alleen compleet leverbaar. Daar kost de complete unit 386 euro als ik hem goed verstaan heb, maar je zult zien dat die nou juist weer specifiek voor Volvo is.

Intussen heb ik eerst een nieuwe besteld (voor 15 euro), en kom er nu achter dat er in mijn poverty spec V70, met 2 liter Ford viercilinder zonder turbo, een iets andere fan en controller zit, Volvo nummer 31368427. Wel vreselijk makkelijk te bereiken, ik denk dat vervangen binnen één minuut kan, mits je de juiste controller hebt natuurlijk. Al denk ik dat het zomaar dezelfde controller kan zijn en bovendien zijn voor dit model in de aftermarket de complete fan units wél te koop.
Bijvoorbeeld Van Wezel 5922747
https://www.123autoparts.nl/au…el/5922747
Wat stom genoeg equivalent lijkt te zijn met 31368867 wat weer bij de 2.5FT hoort...

You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 23.04.2021 - 18:07  ·  #26
Dat is leuke info Robert !👍🏻

En in “handige linkjes” terug te vinden.
pwassink
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 56
Berichten: 33
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 24.04.2021 - 10:45  ·  #27
Goed verhaal Robert,

En idd nu een volkomen logische verklaring voor het gedrag wat er optrad van iets wat in de volksmond nog steeds kachelweerstand heet :-)

Leerzaam ..
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 24.04.2021 - 11:26  ·  #28
Inderdaad is het een soort kachelweerstand, als je het heel basaal en functioneel beschouwt.;) Met als belangrijkste verschil dat, als een kachelweerstand uitfikt, deze open is d.w.z. geen stroom meer doorlaat. Met die hier toegepaste MOSFET halfgeleidertechniek is er juist kortsluiting ontstaan, wat vanuit operationeel oogpunt een stuk wenselijker is, immers bij storing loopt de koelvin gewoon nog en loop je niet het risico dat de motor te heet wordt. Een lege accu is een stuk makkelijker te repareren dan bijvoorbeeld een doorgeslagen koppakking en de workaround is simpel, je trekt de stekker los en de koelvin stopt met draaien.

Een ander verschil, waarom dit wordt toegepast in moderne auto's, is dat een kachelweerstand bijzonder inefficiënt is. De koelvin gaat langzamer draaien omdat er minder spanning aankomt, dit verschil wordt opgestookt in de weerstand die heel erg heet wordt. Op een gegeven moment gaat de ventilator door slijtage meer stroom trekken en dan fikken kachelweerstanden uit.

Ik heb het schema nog niet helemaal uitgeplozen, aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wordt hier gebruik gemaakt van pulsbreedtemodulatie of PWM (Pulse Width Modulation). Pulsbreedtemodulatie wil zeggen dat er constant de 12V uit de accu op de ventilator staat, maar deze wordt met een vast ritme onderbroken. Hoe langer die onderbrekingen duren, hoe minder snel de ventilator draait. Er gaat nauwelijks energie verloren (dus minder heet) en de snelheid van de ventilator is door de computer traploos te regelen, in plaats van een vaste snelheid die door de weerstand(en) bepaald wordt.

Ik heb me trouwens wat verdiept in load dumping, wat met name in de automotive een groot probleem kan zijn. Load dumping is een plotselinge spanningspiek (tot wel 100 volt) die ontstaat als je de belasting afschakelt, een dynamo doet dat en daarom mag je bijvoorbeeld NOOIT zonder accu een motor laten draaien. Er zitten wel beveiligingen in de dynamo en in de meeste elektronica (surge protectors, die gaan geleiden boven de 20 volt), maar ik ben die nog niet tegengekomen in de fan controller. Als de volgende vrij snel weer stuk gaat, is de beveiliging in de dynamo of een slechte accu misschien wel de boosdoener. Ik zeg misschien, want zeker weten doe je dat natuurlijk niet, ze kunnen immers ook vanzelf stuk gaan door veroudering. In ieder geval lijkt het probleem, in tegenstelling tot wat ik eerst dacht, niet in de ventilator zelf te zitten, want zelfs als die helemaal vast is gelopen, merkt de regeling daar helemaal niets van.
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 493
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Koelvin draait constant V70 2.5FT MY10

 · 
Posted: 24.04.2021 - 14:58  ·  #29
Hallo Brinkie

Het is een goed vehaal.

Als de ven een onderbreking veroorzaakt in de rotor doordat de koolborstel dendert dan kan er een tegen emk komen die een hoge spanning kan generen waardoor de Fet overlijd.

Groten BUM
 
Selected quotes for multi-quoting:   0