Koelvloeistofverlies

hardnekkig probleem

 
 
 
 
 
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 09.07.2018 - 15:58  ·  #16
Standaard vragen bij KVS verlies:
Mayonaise onder de oliedop?
Witte rook vlak na het starten?
Afpersen gaat waarschijnlijk je antwoord geven. Het kan natuurlijk ook gewoon een scheurtje in een slang zijn die bij 1.3 bar open gaat staan!
Is het de koppakking of een scheur in het blok, dan komt er KVS in de cilinder of langs het blok lopen.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 10.07.2018 - 05:20  ·  #17
Idd eerst goed kijken wat er nu precies aan de hand is. Afpersen cq met een snuffelaar testen geeft de meeste resultaten en ook in die volgorde. Met afpersen zie je de meeste uitwendige lekkages vrij snel. Als de druk verdwijnt en je ziet niets uitwendig lekken, doe je een snuffeltest. Doe je deze test goed en er komt uit dat er daadwerkelijk CO in de KVS zit, kun je aansluitend een cilinderlektest doen om zeker te zijn. Je sluit door deze 3 manieren van testen alles uit namelijk.

Op 4.5 bar afpersen is je reinste onzin en snap ook niet dat ze dit doen ! De druk in je koelsysteem word (als het systeem in orde is) nooit hoger als 1.5 bar !!
ad18
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 49
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 11.07.2018 - 10:54  ·  #18
Wederom dank voor de reacties!

De dop is binnen en geplaatst.

De eerste indruk is dat het koelvloeistof verlies (beduidend) minder is. Is misschien nog wel de minst bevredigende uitkomst.

Het is een stuk minder maar nog niet weg.

Dus op een of andere manier verdwijn er toch nog vloeistof.

Ik kijk het nog een paar dagen aan.
Domaso
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 11.07.2018 - 12:54  ·  #19
"Laatst toch weer 'n melding dat het koelvloeistofniveau te laag was. Was nu na zo'n 1500 km dus actie was geboden. Nachtje bij Thuur onder druk gaf een vermoeden van een slechte pakking tussen thermostaathuis en blok. Zaten daadwerkelijk roestspoortjes op de pakking". Na de nacht onder druk vonden we alleen 'n beetje koelvloeistof op de bodemplaat.
Betreft een S80 n2.5T van 2005.
ad18
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 49
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 13.07.2018 - 14:49  ·  #20
Het is weer tijd voor een update.

Het lijkt nu meer een procedure te worden dan dat de oorzaak gevonden wordt, maar misschien kan iemand uit volgende procedure een (aanwijzing tot een) oorzaak destilleren. Met de volgende procedure kan er gereden worden met zo min mogelijk meldingen.

1. start 's ochtends niveau staat net boven min;
2. rijden
3. na 10 km weer de melding koelvloeistof laag
4. niveau staat dan (logischerwijs) net onder min
5. kleine draai aan de dop druk ontsnapt niveau komt omhoog
6. draai dop dicht niveau max en rijden
7. soms geen melding meer en soms na een kilometer of 30-40 zelfde procedure

Lijkt dat er toch op enige manier druk op/in het systeem komt.

Geen bellen in het reservoir bij lopende motor zonder dop.

Ik ben geen expert maar zou denken aan de de turbo-pakking.

Maar misschien heeft iemand de "gouden" tip.

Dank alvast!
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 13.07.2018 - 15:00  ·  #21
Ik zou denken dat er dan een slang uitzet wegens de druk. Als je de druk er weer af haalt het niveau weer normaal word.
ad18
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 49
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 13.07.2018 - 15:15  ·  #22
ahah dat is ook een optie ga dit direct in de gaten houden .....
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 13.07.2018 - 17:14  ·  #23
Waarom begin je niet vooraan, zoals het hoort ? Vul morgenvroeg voor het rijden, bij koude motor dus, je KVS peil bij tot maximum. Controleer het peil weer de volgende morgen als de motor koud is, dus voor het rijden, moet hetzelfde staan. Niet tussen min-max, gewoon tot het maximum anders heb je geen goed referentiekader. Doet hij dat is er niets aan de hand ! Er word helaas teveel en te vaak verkeerd gecontroleerd.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 13.07.2018 - 20:06  ·  #24
Ik snap het wel. Niveau staat bij mijn V70 bij koude motor ook op min niveau. Bij warme motor staat het dan precies op max niveau.
Als ik het tankje bij koude motor ga vullen tot max niveau is er dan niet te weinig ruimte in het tankje bij warme motor?
Heb altijd het niveau op min gehad bij koude motor.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 14.07.2018 - 02:40  ·  #25
Als het vloeistofpijl stijgt wanneer je de druk van het tankje laat dan denk ik aan lucht of gas in het circuit.
Koele lucht/gas is klein. Dat zet uit wanneer het warm wordt maar vanwege een gebrek aan ruimte gaat de druk omhoog.
Laat de druk eraf en de luchtbel zet uit en drukt de vloeistof het tankje in.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 14.07.2018 - 05:34  ·  #26
Als het niveau tot max word gevuld heeft het ook ruimte zat om uit te kunnen zetten.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 14.07.2018 - 07:35  ·  #27
Vloeistof zet ook uit als het warm wordt. Niet logisch dat het niveau omlaag gaat als de motor warm wordt.

Inderdaad testen met desnoods een markeerstift streep op het reservoir zetten als de motor koud is en dan de volgende dag, na gereden te hebben uiteraard, weer kijken als de motor koud is. Anders heb je echt geen goed vergelijk.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 14.07.2018 - 08:46  ·  #28
Is de kop ook nagetrokken na 1000 km?
(Of hoeft dat bij deze Volvo’s niet meer?)
Vroeger bij (franse) auto’s was dat erg belangrijk. Niet doen betekende lekkage.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 15.07.2018 - 07:05  ·  #29
bij Volvo hoeft de kop idd niet nagetrokken te worden. In 3 fases aantrekken (tenminste dat doe ik altijd) en klaar.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Koelvloeistofverlies

 · 
Posted: 16.07.2018 - 19:56  ·  #30
Ik heb onlangs precies dezelfde symptomen gehad. Nivo normaal, en na een beetje druk opbouw van de turbo zakte het nivo in het systeem. Er verdween ook wel een klein beetje, maar het nivo was de volgende ochtend weer vrijwel normaal. Als ik flink doortrok in toeren en voor wat langere tijd gas vast hield kreeg ik spontaan een melding kvs laag. Gas los en het lampje weer uit. Zo een tijdje aangemodderd, maar kon geen andere conclusie trekken dat de koppakking stuk was. Heb de koppakking vervangen, en probleem is opgelost. Aan de pakking zelf was overigens niet heel veel te zien. Schijnt heel regelmatig voor te komen bij de nieuwere D5 motoren (va 2009). Om de cilinderwanden te controleren moet je de roet aan de zijkant wegkrabben. Je kunt dan de scheurtjes in de cilinderwand zien als die er zijn. Ze scheuren eigenlijk alleen maar bij de naastgelegen cilinder. Bij mij waren er geen scheuren.

Jij hebt een benzine, en bij druk op het koelsysteem gedraagt het systeem zicht denk ik net iets anders als een diesel, maar als ik je symptomen zie lijkt me dat toch echt de koppakking of scheurtjes in de kop/blok.

Maar zoals Dirk aangeeft, eerst de basis controleren.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0