Koelvloestof voor D5 2012

 
 
 
 
 
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koelvloestof voor D5 2012

 · 
Posted: 05.06.2019 - 21:11  ·  #16
Ik heb van kroon. Maar je kan het ook bij de dealer halen. Voor mij niet handig omdat ze alleen kannen van 4L verkopen of vaten van 200L. Ik koop ze van kroon in 20L vaatjes.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3188
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Koelvloestof voor D5 2012

 · 
Posted: 05.06.2019 - 21:13  ·  #17
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Koelvloestof voor D5 2012

 · 
Posted: 05.06.2019 - 21:23  ·  #18
Mijne oude T5 is tijdens een meeting bij MMTS ooit eens geflushed met/door BG. Kwam van die fluo geel/groene vloeistof in toen.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Koelvloestof voor D5 2012

 · 
Posted: 05.06.2019 - 21:31  ·  #19
Als ik de link lees, dan is het slim om G11 te nemen die kan je mixen met alle andere als het om wat voor reden dan ook nodig is.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Koelvloestof voor D5 2012

 · 
Posted: 05.06.2019 - 21:40  ·  #20
Je zou het inderdaad zeggen. Ik zou het niet doen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloestof voor D5 2012

 · 
Posted: 05.06.2019 - 22:01  ·  #21
Ik was vandaag bij de Volvo dealer voor kvs en op mijn vraag of in deze dezelfde kvs gaat als de vorige, was het antwoord "alle Volvo personenwagens hebben dezelfde kvs".

@Blade: ik koop Volvo concentraat omdat dat zeker de juiste is, en kant-en-klaar kvs is in feite concentraat antivries voor de helft aangelengd met water. En ik weiger de Volvo stealer te betalen voor water aan een tientje de liter.
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Koelvloestof voor D5 2012

 · 
Posted: 05.06.2019 - 22:43  ·  #22
Quote door Bolbo

@Blade: ik koop Volvo concentraat omdat dat zeker de juiste is, en kant-en-klaar kvs is in feite concentraat antivries voor de helft aangelengd met water. En ik weiger de Volvo stealer te betalen voor water aan een tientje de liter.


Helemaal mee eens!
Concentraat van Volvo + water van Hornbach = veel gunstiger geprijsd dan kant en klaar van Volvo.
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Koelvloestof voor D5 2012

 · 
Posted: 05.06.2019 - 22:47  ·  #23
Quote door ohz274

Ik had er eerst gele inzitten, maar nadat ik hem terugkreeg met een nieuwe koppeling, zat er roze in.
Maar dat kwam goed uit, want daar had ik nog een volle fles van staan (G12+).


En nu gaan de alarmbellen af!!!

Bij mij althans.
Bij mij precies dezelfde situatie: rose kvs na koppelingreparatie. Weet niet wat er voordien in zat, maar na verloop van tijd was mijn kachelradiateur verstopt met sludge, dus ik vermoed vermenging.
Als je het mij vraagt: alles grondig doorspoelen en vullen met G11, voordat je kachel dicht zit.
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Koelvloestof voor D5 2012

 · 
Posted: 05.06.2019 - 22:59  ·  #24
Quote door bartk

Dus ik ga 4L+1L G11 halen, dan kan ik ook nog 1 liter 1op1 in de auto leggen.


Dit volg ik even niet helemaal.

Òf je krijgt alles uit het blok bij de nn, in welk geval je (uitgaande van 9 liter totaal) 4,5 l concentraat + 4,5 l water nodig hebt.
Òf je krijgt de helft er maar uit waarna de achtergebleven rest (4,5 l) na grondig spoelen dus schoon (Hornbach) water is, waaraan nog 4,5 l concentraat -dat 1:1 verdund moet worden- toe te voegen, en je bent klaar.

Dan is het verstandig idd nog een litertje over te hebben, want in het begin ontsnappen er nog luchtbellen uit het systeem.
Voorts heb ik nog een tijd met een hornbach jerrycannetje water achterin rondgereden, om in noodgevallen gewoon met water thuis te kunnen komen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Koelvloestof voor D5 2012

 · 
Posted: 05.06.2019 - 23:05  ·  #25
Hier alleen Volvo koelwater! Al was t alleen maar voor dat mooie kleurtje🤓
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3188
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Koelvloestof voor D5 2012

 · 
Posted: 06.06.2019 - 08:36  ·  #26
Quote door Volvomannen

Quote door ohz274

Ik had er eerst gele inzitten, maar nadat ik hem terugkreeg met een nieuwe koppeling, zat er roze in.
Maar dat kwam goed uit, want daar had ik nog een volle fles van staan (G12+).


En nu gaan de alarmbellen af!!!

Bij mij althans.
Bij mij precies dezelfde situatie: rose kvs na koppelingreparatie. Weet niet wat er voordien in zat, maar na verloop van tijd was mijn kachelradiateur verstopt met sludge, dus ik vermoed vermenging.
Als je het mij vraagt: alles grondig doorspoelen en vullen met G11, voordat je kachel dicht zit.


Ik ga het toch eens navragen.
Het viel mij trouwens wel op dat de olietemperatuur hoger werd dan normaal. Nu met een beetje snelweg al snel richting 110 C°.
Wat heb je er nu dan in?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelvloestof voor D5 2012

 · 
Posted: 06.06.2019 - 09:53  ·  #27
PenriteOil heeft een mooie samenvatting over koelvloeistof, wat mij betreft bijna net zo goed als hun samenvatting over motorolie.

Enkele hoofdpunten hieruit, met wat toevoegingen mijnerzijds:
De basis van de meeste gangbare koelvloeistoffen bestaat uit water en glycol (in het document type A genoemd). Glycol verliest nooit zijn vriesbeschermende en kookpunteverhogende werking, maar de anti-corrosie additieven die in de kvs zitten verliezen wel hun werking, waardoor de kvs periodiek vervangen moet worden.
Die anti-corrosie additieven zijn er in verschillende soorten / generaties:
1) IAT: Inorganic Additive Technology (door Penrite 'conventional' genoemd) - noemen wij G11
2) OAT: Organic Additive Technology
3) HOAT: Hybrid Organic...

De anti-corrosieve werking van IAT of (H)OAT additieven is verschillend. IAT additieven maken een beschermend laagje in het hele systeem en zijn daardoor relatief snel uitgeput en moeten elke 2-3 jaar vervangen worden.
(H)OAT additieven zijn enkel effectief op de plekken waar corrosie ontstaat en worden daardoor minder snel verbruikt en kunnen zo'n 5 jaar blijven zitten, de nieuwste vloeistoffen zelfs langer.
(H)OAT koelvloeistof wordt afgeraden voor oudere auto's met 'gele metalen' (koperlegering in bijv. radiateur en solderingen) want die additieven kunnen die metalen aantasten.
Je moet IAT additieven niet mengen met (H)OAT, omdat er een chemische reactie kan optreden tussen de componenten, waardoor de gevreesde 'sludge' gevormd kan worden. Het hangt net af van de gebruikte additieven, die per merk verschillen.
Bij twijfel / vermenging is het beste om het systeem te spoelen en te vullen met een door Volvo goedgekeurde vloeistof.

Ik hoop dit weekend aan deze klus te beginnen. Van mijn vorige V70 weet ik nog dat ik daar heel wat uurtjes mee kwijt was om het echt goed te doen. Toen had ik eerst een cleaner toegevoegd, warmgedraaid (om de thermostaat te laten openen), (deels) laten afkoelen, afgetapt, eindeloos doorspoelen met de tuinslang door alle slangen die ik eenvoudig los kon maken (bleef maar schuimen door de cleaner, en water bleef licht gekleurd door resten kvs), warmdraaien met kraanwater, afkoelen, aftappen, vullen met demi-water, warmdraaien, afkoelen, aftappen en meten hoeveel eruit komt, nieuw expansievaatje gemonteerd en dan eindelijk afvullen met de juiste hoeveelheid concentraat, rekening houdend met hoeveel water er nog in het systeem zit.
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Koelvloestof voor D5 2012

 · 
Posted: 07.06.2019 - 00:34  ·  #28
Quote door ohz274

Het viel mij trouwens wel op dat de olietemperatuur hoger werd dan normaal. Nu met een beetje snelweg al snel richting 110 C°.
Wat heb je er nu dan in?


Heb geen zicht op olietemp. Heb het als niet-Vida/Dice bezitter gewoon met temp meter in DIM te doen... 😉

Ik heb er originele Volvo koelvloeistof in zitten. (Concentraat 1:1 aangelengd met gedestilleerd water)

Voorts vergelijkbaar met beschrijving in laatste post van Bolbo: eerst reiniger erin, en vervolgens eindeloos vullen, warmrijden, afkoelen, slechts de helft kunnen aftappen, weer vullen met gedestilleerd water, weer warm rijden, etc. Heeft mij een heel weekend gekost!
Doorspoelen met tuinslang niet effectief voor resterende kvs in blok. En bovendien, niet warmrijden met kraanwater erin, vanwege kalk.

Heb mijn hele verhaal (vanaf post 23) beschreven in deze draad over niet werkende kachelradiateur : topic.php?t=19913 De meeste deelnemers aan deze discussie herinneren hem zich vast nog wel. 😉
 
Selected quotes for multi-quoting:   0