Koppelingscilinder spoelen

V70 III

 
 
 
 
 
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Koppelingscilinder spoelen

 · 
Posted: 11.08.2021 - 12:00  ·  #16
Ik wil even een aanvulling maken op dit topic:

Er zit ook remvloeistof in het traject ontluchtingsnippel - drukcilinder. Door het pedaal in te duwen blijft de olie voorbij de nippel naar de cilinder toe op zijn plaats. Tenminste, de vloeistof beweegt wat heen en weer.

Omdat mijn recente aanschaf ook een haperende opkomende koppeling had bij een lopende motor (in stopstand niet 😱) heb ik remvloeistof vervangen, maar ook een uitbreiding gedaan op de eerdere procedure:

-begonnen met eerder genoemde procedure met pompen pedaal en ontluchten

(Had nog niet het gewenste effect, koppeling bleef haperend indruk maken bij lopende motor)

Vervolgens:
-het pedaal onderin fixeren (met een houten balk)
-ontluchtingsnippel geopend en drukcilinder leeg laten lopen door de druk diagragma.
-sluiten nippel.
-pedaal omhoog trekken (blijft onderin staan door wegvallen diafragma druk)
-3 keer herhaald.

Tijdens de eerste procedure viel de vervuiling mee en is de remolie blijkbaar veelvuldig vervangen.
Tijdens de laatste procedure kwam toch echt drab mee naar buiten. Gitzwart.

Inmiddels is het een wereld van verschil en is de koppeling weer soepel, ennnn:

de versnellingsbak schakelt veel minder hakering en soepeler.

Ik weet dus met zekerheid te stellen dat de veroudering van remolie IN de cilinder parten speelt en met de welbekende procedure niet ververst wordt.
Feitelijk vermengd de vloeistof niet en wordt door de jaren heen enkel wat heen en weer geduwd.

Dus doe je voordeel met mijn ervaring.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Koppelingscilinder spoelen

 · 
Posted: 11.08.2021 - 17:24  ·  #17
Zo te lezen kan het sowieso geen kwaad om het een keer te doen inderdaad. Nav dit topic heb ik de vloeistof ook ververst zoals je beschrijft. Althans laten doen. Hoe de olie er aan toe was weet ik niet. Schakelen en koppelen ging wel goed al. Koppelingspedaal gaat alleen zwaar en daar is niet een verbetering in gekomen na het verversen. Merk dat de koppeling naarmate de rit vordert zwaarder gaat. Waarschijnlijk toch de drukgroep. Alhoewel de koppeling nog geen 100k geleden is vervangen. Laat het voor nu maar even. Rijdt en schakelt verder prima.
Dat linkerbeen moet gewoon wat meer getrained worden haha
James Dean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koppelingscilinder spoelen

 · 
Posted: 11.08.2021 - 18:41  ·  #18
Quote door joriz

Zo te lezen kan het sowieso geen kwaad om het een keer te doen inderdaad. Nav dit topic heb ik de vloeistof ook ververst zoals je beschrijft. Althans laten doen. Hoe de olie er aan toe was weet ik niet. Schakelen en koppelen ging wel goed al. Koppelingspedaal gaat alleen zwaar en daar is niet een verbetering in gekomen na het verversen. Merk dat de koppeling naarmate de rit vordert zwaarder gaat. Waarschijnlijk toch de drukgroep. Alhoewel de koppeling nog geen 100k geleden is vervangen. Laat het voor nu maar even. Rijdt en schakelt verder prima.
Dat linkerbeen moet gewoon wat meer getrained worden haha



Dat is niet de drukgroep; die is niet onder de indruk van warmte.
Het druklager daarentegen; die glijdt over een huls, past redelijk precies......en de handel wordt warm......
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Koppelingscilinder spoelen

 · 
Posted: 16.08.2021 - 11:11  ·  #19
Druklager klinkt inderdaad aannemelijk. Gisteren na een lange en warme rit een zware koppeling, vanmorgen aanzienlijk lichter. Buiten Temperatuur is overnacht ook met de helft gedaald.
Zal eens kijken wat de vervangingsmogelijkheden zijn voor de druklager. (Geen idee of dat een onderdeel vd koppeling in zn geheel is).
James Dean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Koppelingscilinder spoelen

 · 
Posted: 16.08.2021 - 11:53  ·  #20
Nouja, de bak moet er uit om bij het druklager te komen.........
Dus neem je de koppeling gelijk mee natuurlijk.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0