korte trilling (resonantie) bij lage toeren

volvo s80 2.4 170pk automaat

...

Subject:

Re: korte trilling (resonantie) bij lage toeren

· 
Posted: 25.08.2013 - 22:41  ·  #16
Ja het kan het verhaal van Hans ook nog zijn ergens langs de distributie. 2 Metalen plaatjes over elkaar met een kabel erdoor. Binnenste plaatje rammelde bij hem.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 25.08.2013 - 22:42  ·  #17
Ik denk dat het een zoektocht wordt.
Rammeltjes zijn lastig te vinden.
...

Subject:

· 
Posted: 25.08.2013 - 22:43  ·  #18
Toch lijkt me dit het beste eens zeker te hebben! ;)
willemf58
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 66
Subject:

· 
Posted: 25.08.2013 - 22:51  ·  #19
Om even snel wat uit te sluiten: het bovenste motor silence block kan te veel ruimte hebben dus even een of twee stevige Tyreps om het rubber/aluminium deel en dan weer proefrijden ms. kom je dan op een spoor? :police:
...

Subject:

· 
Posted: 25.08.2013 - 22:54  ·  #20
Waardevolle tip Willem! :love:
nikom
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.08.2013 - 23:01  ·  #21
gewoon aan de onderkant tikjes geven tegen je bumper modderkuipen of andere plastic/rubber dingen!
kijk ook naar je lijsten of die nog goed vast zitten plastic beschermers van je bumper and so on.
wouterb038
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 33
Homepage: 2-media.nl
Subject:

· 
Posted: 26.08.2013 - 10:35  ·  #22
bedankt allemaal!, er zit idd een slangetje met een ijzerplaatje die heel erg los zit, maar toch lijkt het me onwaarschijnlijk dat ik dat geluid hoor in de auto zelf, en niet buiten de auto...

zodra ik weer terug in nederland ben, ga ik alle mogelijkheden die jullie genoemd hebben uit proberen.

Bedankt!!!!!!!!!!!!!
wouterb038
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 33
Homepage: 2-media.nl
Subject:

· 
Posted: 03.09.2013 - 16:13  ·  #23
Heb dus wat verschillende dingen onderzocht.

- In de motor zat een afvoerslang die los zat, (zat met een ijzerplaatje vast aan het frame)... Heb dit goed strak vast gezet maar probleem is nog niet opgelost.
- De modderkuip zat niet goed vast op 1 punt en rammelde ook een beetje, paar nieuwe schroeven, typrips en juiste montage en hij zit weer super strak vast. maar nog steeds de rare trilling...

Heb de auto ook naar de dealer gebracht om alle rubbers na te laten kijken, maar ze zijn allemaal nog in prima staat.

Ik heb vermoeden dat de trilling uit het dashboard komt, ergens onderaan heel diep in de auto... of toch ergens uit de motor.

Wie heeft er nog een idee? weet het ff niet meer en vind het erg storend....
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 06.09.2013 - 01:09  ·  #24
Zitten alle rubbers nog aan je motorafdekplaat, die plastic kap over je motor? Ff goed opletten, soms blijven ze keurig in de kap zitten, maar sommigen blijven op de bevestigingspunten op de motor achter. Het beste is ze allemaal in je kap te hebben voor het terugplaatsen.

Storende geluiden (maar ik dacht meestal herrie) komt ook nog wel eens omdat het rubber van de stuur-as, waar die de oversteek maakt van cabine naar motorruimte, los is gekomen

Misschien wat checks waard?
RensS801999
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 29.10.2013 - 19:20  ·  #25
Hoi,

Ik heb al vanaf dat ik de auto kocht hetzelfde gehad, dit klonk als een korte brom net onder de 1500 toeren. Bij mij bleken het uiteindelijk de lagers van de dynamo te zijn die eruit lagen, wat trouwens niet zorgde voor een jankende dynamo maar voor een bromgeluid wat het beste bij 1500 toeren te horen was. Sinds die vervangen zijn is het over, maar helemaal bromvrij zul je hem niet krijgen. Als ze zeer lage toeren draaien (is mijn ervaring) kan het binnen wel eens klinken als een sikkeneurige oude man :D . En dan bedoel ik geen bijgeluiden, maar puur het brommende motorgeluid wat je binnen hoort bij +-1500 toeren of daaronder. Wat dat betreft klinkt een 850 heel anders, kijkende naar de T5 van mijn schoonvader. Desondanks blijven de familiebanden tussen die auto en mijn S80 met 2.4. nog steeds goed hoorbaar.

Rens
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.10.2013 - 19:41  ·  #26
Dat brommen kan ook veroorzaakt worden door je onderste en de bovenste tractiesteunen.
RensS801999
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 30.10.2013 - 01:33  ·  #27
Tractiesteunen? Als je de motorsteunen bedoelt: degene bovenop het blok is een nieuwe, van het vierkante type, maar de onderste? Maar met brommen bedoel ik niet dat mijn auto binnenin keihard bromt als ik 20km/h rij, maar je hoort natuurlijk motorgeluid. Bij weinig toeren vind ik dat op brommen lijken, dus GELUKKIG geen geluiden die er niet horen...al weet ik wel wat TS bedoelt, dat had de mijne ook.

Rens
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.10.2013 - 05:55  ·  #28
Meestal os de onderste ook aan zijn eind als de bovenste gaar is.
Hierdoor kun je een lichte brom / dreun krijgen.
peterp
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 19.04.2018 - 23:59  ·  #29
Quote door wouterb038

Ik heb vermoeden dat de trilling uit het dashboard komt, ergens onderaan heel diep in de auto... of toch ergens uit de motor.

Wie heeft er nog een idee? weet het ff niet meer en vind het erg storend....

Oud topic maar ben benieuwd of de oorzaak ooit gevonden is. Heb n.l. precies hetzelfde. Ben allergisch voor geluiden die er niet horen te zijn behalve het roffeltje van de D5. Resonantie alleen bij optrekken vanuit (bijna) stilstand. Lijkt onder dashboard vandaan te komen.....

Selected quotes for multi-quoting:   0