Korting aandrijfas Autorima

Automaat: tf80sc / Geartronic 6 na 2005

 
 
 
 
 
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Interessepeiling imitatie aandrijfas

 · 
Posted: 20.09.2017 - 12:00  ·  #16
Bedankt voor de moeite, Martijn.

Maar de conclusie is dus wel: voor de assen van de V70/S60 met de TF80-SC bakken (ihb de modellen 2006-07-08) zijn dus geen homokineten of assen te krijgen. Nog niet. Skandix heeft ze een tijdje aangeboden, maar is daar inmiddels mee gestopt. Of je koopt een gebruikte, of een nieuwe (en dat kost je een rib...;))
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 29
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Interessepeiling imitatie aandrijfas

 · 
Posted: 20.09.2017 - 13:03  ·  #17
Quote door JJM

Bedankt voor de moeite, Martijn.

Maar de conclusie is dus wel: voor de assen van de V70/S60 met de TF80-SC bakken (ihb de modellen 2006-07-08) zijn dus geen homokineten of assen te krijgen. Nog niet. Skandix heeft ze een tijdje aangeboden, maar is daar inmiddels mee gestopt. Of je koopt een gebruikte, of een nieuwe (en dat kost je een rib...;))



Het kan wel maar dan moet er een investeerder zijn.
Homokineeten komen binnenkort van SKF.
En eventuele replica heeft TPR. Maar ik heb nu een as zonder speling voor 75,- dus dan is de keuze heel makkelijk :)

Groetjes Martijn
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Interessepeiling imitatie aandrijfas

 · 
Posted: 20.09.2017 - 18:54  ·  #18
En voor de S60- en V70R? Zijn daar in de toekomst ook losse homokineten voor te krijgen van SKF?
Geen idee of ze anders zijn maar zoals alles zullen ze wel anders zijn........
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Interessepeiling imitatie aandrijfas

 · 
Posted: 20.09.2017 - 20:10  ·  #19
Ik heb wel interesse in 2 assen voor mijn s60 benzine non turbo van 2005.
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 29
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Interessepeiling imitatie aandrijfas

 · 
Posted: 20.09.2017 - 20:41  ·  #20
Quote door blastaway

Ik heb wel interesse in 2 assen voor mijn s60 benzine non turbo van 2005.


Even autorima bellen en vragen naar Ramon.
Even me naam noemen en hij helpt je verder.

Mochten er problemen zijn dan graag een pb.

Groetjes
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Interessepeiling imitatie aandrijfas

 · 
Posted: 20.09.2017 - 20:42  ·  #21
Thanx martijn! Is vervangen easy?
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 29
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Interessepeiling imitatie aandrijfas

 · 
Posted: 20.09.2017 - 20:43  ·  #22
Quote door Steve

En voor de S60- en V70R? Zijn daar in de toekomst ook losse homokineten voor te krijgen van SKF?
Geen idee of ze anders zijn maar zoals alles zullen ze wel anders zijn........


Wat voor versnellingsbak is dat?
Verder weet ik eerlijk gezegd niet of het onderstel het zelfde is.

Als je even een pb doet met je chassis nummer kan ik even voor je kijken.

Groetjes
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 29
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Interessepeiling imitatie aandrijfas

 · 
Posted: 20.09.2017 - 20:46  ·  #23
Quote door blastaway

Thanx martijn! Is vervangen easy?


Dan kun je het beste even Jan (JJM) een pb sturen die heeft dit al een aantal keer gedaan en die kan je precies vertellen waar je tegen aan kunt lopen.
In theorie stelt het niet veel voor en des noods kan ik nog even een uitdraai van VIDA naar je toe sturen.

Groetjes
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Interessepeiling imitatie aandrijfas

 · 
Posted: 20.09.2017 - 21:32  ·  #24
Dit hele assenverhaal gaat over de Geartronic-automaat in de modellen 2006-08. Bakcode Tf80-sc (evt. AWD). Die hebben andere spiebanen. De rest (dus bakcodes beginnend met AW-55 e.d.) kun je gewoon aftermarket krijgen.

Op zich is assen niet moeilijk. Rechts is eenvoudig: steunlager los (2 boutjes dop 12). Links moet je een smalle, platte beitel hebben. Deze tik (dus niet: slaan!!!) je tussen de bak en de tripode. Daarmee komt de veiligheidsring (als het goed is los).

Een ander dingetje is de draagarm. De alu-versies kon je gemakkelijk met een spanband naar elkaar toetrekken. Bij de gietijzervariant heb je niet echt een plek waar je spanband kunt laten haken. Ik heb dus destijd gewoon het fuseestuk losgemaakt van de veerpoot; dat ging prima, maar let er even op dat je niet je hele uitlijning in de war gooit. Dus even aftekenen o.i.d.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Interessepeiling imitatie aandrijfas

 · 
Posted: 20.09.2017 - 22:36  ·  #25
Thanks JJM! Ik heb een mailtje aan Rima gestuurd. Misschien op de klusdag ff kijken of het lukt.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Interessepeiling imitatie aandrijfas

 · 
Posted: 20.09.2017 - 23:47  ·  #26
Dan lukt het altijd! Met zoveel kennis en ervaring is het een fluitje van een cent!
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 29
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Interessepeiling imitatie aandrijfas

 · 
Posted: 24.09.2017 - 11:15  ·  #27
Afgelopen weekend de aandrijfas rechtsvoor vervangen en volgens mij ben ik van alle trillingen en gezoem af.
Hij trilde als hij koud was bij ongeveer 80km per uur en warm bij 120 constant.
Dat is tot zo ver over en het gezoem (klinkt al wiellager) is ook over.

Toch wel weer fantastisch om een trilling vrije auto te rijden.

Verder is het vrij makkelijk te vervangen.

Ik heb het al volgt gedaan,
Wiel eraf,
Naaf bout van de aandrijfas eruit draaien (heb ik met lucht tol gedaan, mocht je dat niet hebben kun je het naafdopje van je velg eruit halen en dan met de auto op de grond los draaien)
Remklauw eraf halen even ophangen zodat er geen gewicht aan de leidingen hangt.
Daarna haalde ik de 2 bouten eruit van de veerpoot. Sommige doen er 1 dan en klap je hem om maar ik deed 2 voor het gemak.
Je klapt je veerpoot aan de kant en je fusee naar voren toe en dan trek je de aandrijfas er alvast uit aan die kant. (mocht hij niet willen gaan dan kun je een grote bout pakken of een drijf pen en sla je hem er voorzichtig uit. Wel opletten dat je niet je naaf beschadigd)
Daarna bodemplaat aan de kant en haal je de 2 bouten van het lagerhuis van de as los en de helft van het lagerhuis haal je eraf.
Daarna kun je de as er zo uit trekken.

De nieuwe as duw je er zo in. Wel even bij het lager opletten dat hij er ver genoeg in zit! Bij mij misde ik 5mm en toen had ik en grip tang op de as gedaan en met een hamer tegen de grip tang aan tikken en dan schiet hij er zo in. Niet met de hamer op de homokineten slaan of dergelijke want je slaat alles kapot.

Daarna bouw je stap bij stap alles weer dicht.

Als alles weer zit zoals het hoort te zitten moet je hem wel laten uitlijnen omdat je veerpoot en alles los geweest is.

Groetjes Martijn


(1 ding dacht ik achteraf aan wat ik eigenlijk nog wel even wil doen is nieuw vet in de homokineten. Die assen gaan kapot doordat het vet uit hard en zijn werking verliest. Nu heb ik een tweedehands as van Rima en dus geen idee hoe oud hij is en welke kmstand dus ik raad wel aan om even vet te halen en nieuwe klemmen en gewoon voor de zekerheid even schoonmaken en nieuw vet erin te doen)
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Interessepeiling imitatie aandrijfas

 · 
Posted: 24.09.2017 - 11:42  ·  #28
Ik heb een tijdje terug bij m'n R de onderste fuseekogel los gehaald van de draagarm. Toen de draagarm naar beneden gedwongen met een wringijzer (lange steel voor dopsleutels) Toen kon ik de veerpoot naar buiten trekken en zo de naaf van de aandrijfas schuiven.
Ik weet niet welke methode makkelijker is maar vond deze manier best goed te doen.

Uiteraard was de naafmoer er al af.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Korting aandrijfas Autorima

 · 
Posted: 03.10.2017 - 17:12  ·  #29
De mijne trilt ook iets, te voelen door de auto, en in het stuur. Maar, op sommige stukken asfalt is het niet. En als ik boven de 140 op de teller kom is het ook weg. Zit dit in de aandrijfassen of niet ? Ik ben er aan gewend, dus het hoeft niet perse opgelost, maar ik ben wel benieuwd waar het vandaan komt.
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 29
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Korting aandrijfas Autorima

 · 
Posted: 03.10.2017 - 17:25  ·  #30
Quote door Walterj

De mijne trilt ook iets, te voelen door de auto, en in het stuur. Maar, op sommige stukken asfalt is het niet. En als ik boven de 140 op de teller kom is het ook weg. Zit dit in de aandrijfassen of niet ? Ik ben er aan gewend, dus het hoeft niet perse opgelost, maar ik ben wel benieuwd waar het vandaan komt.


Dat is een beetje lastig te zeggen.
Aandrijfas kun je het beste controleren op speling dan weet je het ''bijna'' zeker.
Kan in de banden zitten, balanceren, rechter motorsteun en nog vrij veel dingen.
Maar als je er af en toe geen last van hebt met de zelfde snelheid wanneer je er wel last van hebt dan geloof ik er niet snel in dat het in de as zit.

Groetjes Martijn
 
Selected quotes for multi-quoting:   0