na koude start hoog toerental S60 2.4 Autom.

 
 
 
 
 
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: na koude start hoog toerental S60 2.4 Autom.

 · 
Posted: 10.03.2018 - 20:13  ·  #31
Quote door Dirk342

Helaas niet Steve, maar moet een dealer zo kunnen achterhalen.


Svenscar in Dordt heeft me laatst goed geholpen met de audiosoftware, dus ik ga een gok wagen komende week.

Die van mij schiet na chippen bij Obbe koud ook meteen naar 2000 toeren. Obbe heeft overigens geen verklaring, omdat 'bij tuning de stationairmapping ongewijzigd blijft'. Mijn redenatie: oliedruk is meteen wat hoger bij die toerentallen, dus kwaad kan 't volgens mij niet.

Ik vind ik vooral irritant: de hele buurt weet dat je vertrekt, een R is toch al niet de stilste, zo vestig je de aandacht meteen op jezelf en daarvoor rijdt ik geen Volvo :)
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: na koude start hoog toerental S60 2.4 Autom.

 · 
Posted: 11.03.2018 - 00:05  ·  #32
Ik weet het: ik rijd diesel en mag dus niet meepraten.

Maar wel dit: na vervanging LMM en lambdasonde heb ik ook verhoogd toerental na start en later opschakelen bij koude motor. Lijkt wel de bedoeling te zijn dus. Maar misschien dat het ook bij benzinemotoren aan één van deze twee (of bij verminderde functie van één van beide) kan liggen?
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: na koude start hoog toerental S60 2.4 Autom.

 · 
Posted: 19.03.2018 - 15:20  ·  #33
Vanmiddag in een loos halfuurtje even met de dealer gebeld. Er is inderdaad een reload (dus geen update!) voor de ETM beschikbaar: onderdeelnummer 9438290, die 'waarschijnlijk is bedoeld om de verhoogde stationairloop bij koud starten tegen te gaan'.

@ Dirk: weet jij of dit is wat je bedoelt? :) Software kost nl. €52,- ex. storingen uitlezen en software inlezen, dus vind 't wel prettig om te weten of dit 't ook daadwerkelijk oplost.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: na koude start hoog toerental S60 2.4 Autom.

 · 
Posted: 19.03.2018 - 15:22  ·  #34
Gaaf! En de kosten?
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: na koude start hoog toerental S60 2.4 Autom.

 · 
Posted: 19.03.2018 - 15:30  ·  #35
Quote door Blade

Gaaf! En de kosten?


Euh... Die heb ik vermeld toch? €52,- voor het 'onderdeel'. Daar komt dan grofweg een halfuur arbeid bij.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: na koude start hoog toerental S60 2.4 Autom.

 · 
Posted: 19.03.2018 - 15:54  ·  #36
Stom, overheen gelezen! Valt me erg mee.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: na koude start hoog toerental S60 2.4 Autom.

 · 
Posted: 19.03.2018 - 17:08  ·  #37
Hou je ons op de hoogte Otto?
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: na koude start hoog toerental S60 2.4 Autom.

 · 
Posted: 19.03.2018 - 17:29  ·  #38
Zeker, al ben ik benieuwd naar de reactie van Dirk op dit ‘onderdeelnummer’, n.a.v. deze post:

Quote door Dirk342

Er is een Volvo software update voor de ETM waardoor hij bij koude start niet meer van die achterlijk hoge toerentallen gaat jagen. Gewoon verkrijgbaar bij de dealer. Heb deze vorig jaar ergens ook erin laten zetten bij een V70 turbo uit 2004 die exact hetzelfde deed en waar zowel de klant als ik vanaf wilde. Dat aanslaan met die hoge toerentallen is idd bedoeld om de cat zsm op te warmen, maar in dit kikkerlandje totaal overbodig.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: na koude start hoog toerental S60 2.4 Autom.

 · 
Posted: 20.03.2018 - 05:50  ·  #39
Quote door OttoV

Vanmiddag in een loos halfuurtje even met de dealer gebeld. Er is inderdaad een reload (dus geen update!) voor de ETM beschikbaar: onderdeelnummer 9438290, die 'waarschijnlijk is bedoeld om de verhoogde stationairloop bij koud starten tegen te gaan'.

@ Dirk: weet jij of dit is wat je bedoelt? :) Software kost nl. €52,- ex. storingen uitlezen en software inlezen, dus vind 't wel prettig om te weten of dit 't ook daadwerkelijk oplost.
Dat is degene die ik bedoel ja ! Ik weet niet anders als dit als update werd verkocht, maar het is een feit dat het wel werkt om dat hoog in de toeren aanslaan te voorkomen. Als je een nieuwe ETM monteert (zelf doen) en er meteen de bijbehorende software erin laat zetten (door een dealer) zit deze update er al in/bij.

Tenminste bij de dealer waar ik altijd kom :)
Leon_Steyns
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 491
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: na koude start hoog toerental S60 2.4 Autom.

 · 
Posted: 20.03.2018 - 08:03  ·  #40
[rant]
Ik heb toch wel heel ernstig moeite met de manier waarop de autoindustrie omgaat met software updates...
€52 ex. voor een stukje software dat gewoon nodig is voor een fatsoenlijk functionerend product?! En dan ook nog het lef hebben om er een half uur arbeidsloon tegenaan te zetten? Wat doet die persoon dan, behalve een paar keer klikken en naar het beeldschermpje turen? Hetzelfde geldt voor zoiets als de kaartupdates van de navigatie overigens.
Eea zeker als je weet dat automotive (en overigens ook andere industrietakken) simpelweg zonder dwang alleen een stapje zet als de investering er een keer of twintig uitgehaald is. Hoe serieus neem je je product denk ik dan!
Pfff...
[/rant]

Excuses voor het vervuilen van dit draadje, maar ik moest het even kwijt... Als het verwijderd moet worden vind ik dat geen probleem.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: na koude start hoog toerental S60 2.4 Autom.

 · 
Posted: 20.03.2018 - 08:17  ·  #41
Kan je dan niet beter een total can-update doen?
Doe kost je ongeveer 100 euro en dan zijn alle componenten van de nieuwste software voorzien.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: na koude start hoog toerental S60 2.4 Autom.

 · 
Posted: 20.03.2018 - 08:30  ·  #42
Een total Can-update? Bedoel je daarmee dat ALLE software geüpdate wordt?
Dat zou een koopje zijn. Bij welke dealer kan dat? Is daar een standaard tarief voor?
Ik kan mij het nauwelijks voorstellen, alleen al vanwege de tijd die daarmee gemoeid is, of zit die tijd daar nog niet bij in?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: na koude start hoog toerental S60 2.4 Autom.

 · 
Posted: 20.03.2018 - 08:46  ·  #43
Yep.
Dat is 1 vinkje in Vida.
Vida gaat dan alle systemen bekijken of er updates zijn die downloaden en installeren.

Dit is kwestie van aankliken en de auto geeft een lichtsignaal als hij klaar is.

Volvo Buitenweg vraagt meen ik 100 a 125 voor.
Bron: SweetS60 ( die werkt er)

Zelf ermee genaaid bij mijn xc90 door een andere dealer.
Die hadden een monteur een lang toezicht laten houden a 75 ex btw.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: na koude start hoog toerental S60 2.4 Autom.

 · 
Posted: 20.03.2018 - 10:31  ·  #44
@ Dirk: thnx, dat wilde ik weten!

En qua prijs: helemaal eens, dit is kassa.

Can-update: dit is geen update, maar een reload en dus geen onderdeel van de can-update. Er zijn kennelijk verschillende softwaretypes voor de ETM, en ik heb nu de variant die koud starten gepaard laat gaan met ren hoge stationairloop.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: na koude start hoog toerental S60 2.4 Autom.

 · 
Posted: 20.03.2018 - 10:51  ·  #45
Quote door Steve

Quote

Denk dat er wat anders aan de hand is.
Mijn auto start met max 12a1300 toeren en zakt bijna gelijk naar800 maximaal.




Dat denk ik dus niet.
Koude start isstandaard naar 1750rpm, na een aantal seconden waarbij het aantal afhankelijk is van de temperatuur blijkbaar want hoe kouder hoe langer, zakt het toerental terug naar ergens rond de 1200. Om nog weer Iet later terug te zakken naar 700.

Ook mijn GT schakelt in het begin als hij koud is bij ietsjes hogere toeren pas op.

Zo is het gewoon geprogrammeerd.

Dat kan dus anders want het is niets meer dan de motor sturing due de gasklep iets open zet.


Ik heb in de afgelopen koude periode meerdere keren de auto gestart terwijl hij koud was.
12 a 1300 toeren en na ca 5 sec is hij afgezakt naar ca 750 toeren maximaal.

Als mijn auto 2000 toeren doet na starten zou ik die update proberen want ik wil geen auto die koud en onbelast 2000 toeren draait.
En al helemaal niet als het een minuut duurt voor hij gezakt is.

Mbt de GT die is voor zover ik begrepen hebt ook geprogrammeerd om koud wat hoger in toeren te rijden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0